Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Och hur många dog i lockdownländer som inte fick in så mycket corona-virus? Empiri tack! Med ditt resonomang borde ju fler ha dött i lockdownländer som inte fick in coronavirus än ex. Sverige.
En lockdown får ner smittspridningen snabbt, och därmed lägre dödstal, såvida inte smittan hunnit in hos riskgrupper, (vilket alltså ändå hann hända i många lockdown-länder). Problemet med lockdowner, förutom att de skadar den övergripande folkhälsan och samhället, är att smittan snart tar fart ingen när man öppnar upp igen, såvida inte en eller flera av faktorer är uppfyllda:
Man öppnar upp i anslutning till en lågsäsong för viruset. (Förespråkas av mig om vi skulle få en mycket stor smittspridning när vi närmar oss mars/april).
Man kan isolera sig ifrån omvärlden, (som Nya Zeeland).
Man har en kultur som, i sig, underlättar smittskyddsåtgärder, (som distansering i Norge och Finland, eller ansiktsmasker som i Taiwan och Vietnam).
Man har ett auktoritärt övervakningssystem, ( som i Kina).
När det kommer till empati så har vare sig jag eller Anders Tegnell någon brist på det. Men empati är inte samma sak som panik, speciellt om man råkar vara en, totalt, empatilös högerextremist på flashback som, egentligen, bara är rädd för egen del, eller, i absolut bästa fall, är rädd för någon anhörig skull, tror att man löser
alla problem genom att stänga gränserna, lider av hypokondri och drabbas lätt av panik, samt, inte minst omfattar en nydarwinistisk ideologi och skiter, egentligen i de gamla och skröpliga, förutom då de kan utnyttjas i populistiskt politiskt syfte.
Så kom inte, oavsett om du stämmer in på ovanstående mall eller ej, med att försöka läsa upp mig vad gäller empati!