2020-10-26, 12:45
Medlem
revodnebs avatar
Stoppa pressarna eller blås i vevezuelan!

Venezuelas Maduro säger att deras forskare tagit fram en molekyl som stoppar sars-cov2 till 100% från att replikera sig in vitro, utan biverkningar!

https://www.rt.com/news/504545-maduro-drug-coronavirus-who/

Citat:
Venezuelan President Nicolas Maduro says his country has designed “a highly effective antiviral” that decimates coronavirus without any side effects. The drug will be presented to the WHO for certification, he added.
"I want to say that Venezuela has developed a medicine that annihilates 100 percent of the coronavirus," Maduro said on Sunday, describing it as a “highly effective antiviral.”

It was designed by the Venezuelan Institute for Scientific Research (IVIC), which has been working on a cure for the virus for the past six months, he noted.

The medicine is based on a molecule called TR-10, which was isolated and, when pitted against the virus, proved its absolute effectiveness, he claimed.

Maduro said the study has already been reviewed by experts and scientists, and will be presented to the World Health Organization (WHO) so that it can certify its findings

Det låter för bra för att vara sant, men hoppet är det sista som överger oss.
Citera
2020-10-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Av dessa som dött i Sverige. Hur många har varit under 35 år gamla? Vet någon?

31 under 40 år har dött enligt SVT (graf 5)
Citera
2020-10-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
31 under 40 år har dött enligt SVT (graf 5)

Av dessa 31, kan man få fram hur stor andel som hade underliggande sjukdomar?
Citera
2020-10-26, 12:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är fortfarande kraftig ökning i Belgien. Av både nya smittade och nya dödsfall.

Idag rapporterar de "15,622 new cases and 73 new deaths"

Förra måndagen rapporterade de 9138 nya fall och 21 nya dödsfall.

(Worldometers)

När det var som värst i Belgien så rapporterade de fler än 200 dödsfall per dag under tre veckor.
Belgien rapporterar runt 70 döda dagligen nu. Går man tillbaka endast två veckor så ser man att fallen låg på en tredjedel av vad dom gör nu. Allt tyder på att Belgien om några veckor kommer att börjar rapportera över tvåhundra döda om dagen igen.
Citera
2020-10-26, 12:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag skrev att folk allmänt inte trott på en andra våg, främst folk här på Flashback.
Vad Tegnell har sagt eller inte hör inte till diskussionen.
Men även han har svajat på frågan:

10 maj:
Anders Tegnell är inte rädd för att Sverige kommer drabbas av en stark andra våg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-har-haft-en-mer-omfattande-forstavag

29 juli:
Tegnell: Antagligen ingen andra våg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRJqRd/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag

10 okt:
Tegnell: Ingen andra våg av corona i Sverige
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-ingen-andra-vag-av-corona-i-sverige/

Läser man artiklarna du länkar till blir det plågsamt tydligt hur fel Tegnell har haft.
Citera
2020-10-26, 12:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man får väl inte ens testa sig om man inte har symptom. Ska på läkarbesök och frågade om jag kunde bli testad. ”Inte om du inte har symptom.”, och det har jag inte.
Bor i Västerås.
Ja, du har rätt. Jag tänkte att de som är inom familjen till en positiv kunde få testa sig men så är det ju inte.
Citera
2020-10-26, 12:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte för Sveriges del, nej. Men Tegnell har från första början pratat om risken för andra våg, i sammanhanget att man stryper viruset med en lockdown under våren.

När jag och andra försökte prata om det här risken i våras, då blev jag sönderspammad av alla alarmister som menade att det var obefintlig risk att viruset skulle komma tillbaka efter en lockdown. "Hammaren och dansen". Ingen dansar i Belgien nu.

Det Sverige upplever nu kan inte betecknas som en andra våg. När det dör fyra-fem om dagen i influensa, så kallar man det för "en snäll influensasäsong".

Men nu är det ju faktiskt vad han trott om Sveriges del som är av vikt för alla som bor i landet. Eller?
Citera
2020-10-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast jag menar inte bara på hur tätt inpå varandra människor bor, utan hur pass uppdelat landet är som sådant. Om folk bor i villaförorter eller lägenhetskomplex behöver inte spela så stor roll om alla ändå ansamlas i samma stadscentrum. Husägare är väl exempelvis minst lika benägna att bjuda in gäster? Dessutom är det ofta större hushåll, vilka utgör närmast garanterad smittspridning.

I både Sverige och Irland har du stora geografiska avstånd bortom storstadsregionerna.
I Belgien är allt mycket mer intimt sammanlänkat och epidemier i olika delar kan förväntas föda varandra i betydligt högre utsträckning.
Jo, givetvis är Belgien på det stora hela mer av en koncentrerad klump med bebyggelse. Som tre stycken Stockholm bredvid varandra.
Citera
2020-10-26, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kanarieöarna hör till Spanien, som hör till EU, så "officiellt" så ska man få vård där på samma villkor som hemma, bara man visar upp sitt EU-sjukförsäkringskort. Men sedan vet man inte hur läkarna prioriterar, om det blir ont om vårdplatser. De kan mycket väl prioritera sina egna, framför några dumma svenskar. Å andra sidan kanske de även måste väga in, att Kanarieöarna skulle kunna förlora turister i framtiden om de gjorde så... Och turismen är ju det, som hela ögruppen lever på.

En annan användare visade att de dessutom har en speciell coronaförsäkring för turister. Misstänker att de är väldigt måna om sitt varumärke så man slipper nog morfinsprutan där i alla fall.
Citera
2020-10-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Sist registrerat datum för de rapporterade avlidna av covid-19 i Sverige är den 23: oktober enligt din länk.
Vecka 43 slutar den 25:e och inte den 23:e oktober .

Så hur får du ihop siffrorna?
Citera
2020-10-26, 13:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack ska du ha, det var vänligt sagt. ☺️

Jag tror också att vi får leva med restriktioner länge till, även om det kommer ett vaccin snart. Det jag oroar mig för är att människor struntar i att följa rekommendationerna, trots att vi i Sverige haft, och har, förhållandevis lätta sådana. Våra restriktioner är ju hållbara över tid men det verkar inte som att det fungerar i praktiken trots det? Folk bryr sig inte längre.

Detta sätter ju ännu större press på de äldre och andra i riskgrupp, de måste själva ta till mycket kraftigare regler för att undvika smitta och på så sätt inte belasta sjukvården. Eftersom gemeneman verkar ha slappnat av måste dessa självisolera sig och fortsätta leva i sin lilla bubbla. Detta medför ju ett oerhört lidande för dem och för deras anhöriga. Så tänker jag.

Det är många som sköter sig faktiskt men det finns även många speciellt yngre som är minst sagt slarviga och inte sköter sig. De som sköter sig syns dock inte. Så jag tycker inte vi skall generalisera ” folk” utan även hylla de som sköter sig.
Citera
2020-10-26, 13:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, du har rätt. Jag tänkte att de som är inom familjen till en positiv kunde få testa sig men så är det ju inte.

Då skarvar man lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in