2020-10-26, 12:27
Avstängd
Merwinnas avatar
ELLE KARI KARLSSON11 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=420244
Fråga: Ska man vaccinera sig?

Jan Albert svarar: Man ska vara så säker som möjligt på att det inte finns några allvarliga biverkningar. Vi vet ännu inte, jag är än så länge avvaktande. Men så småningom kommer det nog ett vaccin som är tillräckligt tillförlitligt.

Nu blir nog vissa sura! Professor Jan Albert rekommenderar inte okritiskt, att man tar det första vaccinet som kommer! (Det är nästan konstigt att han vågar sticka ut hakan så mycket i det här landet, representant för den officiella Vården som han är...)
Citera
2020-10-26, 12:29
Medlem
Madagascars avatar
Det är fortfarande kraftig ökning i Belgien. Av både nya smittade och nya dödsfall.

Idag rapporterar de "15,622 new cases and 73 new deaths"

Förra måndagen rapporterade de 9138 nya fall och 21 nya dödsfall.

(Worldometers)

När det var som värst i Belgien så rapporterade de fler än 200 dödsfall per dag under tre veckor.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-26 kl. 12:32.
Citera
2020-10-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Absolut. Irland, och även Belgien, har ju områden som är mer/mindre tätt befolkade. Belgien är visserligen mycket tätbefolkat, men det är ju inte tätare än att man kan upplåta 45% av markarealen för jordbruk.

Jag har tyvärr ingen vidare koll på Dublin. Befolkningsmässigt så är de ju på samma nivå som Stockholm. Men om man Googlar "Dublin housing" så ser man att stadsplanering snarare är som i Storbritannien och London.

Dvs. man bygger i första hand villor, parhus, radhus och townhouses. Man har helt enkelt inga grannar i höjdled. I Stockholms innerstad så är det nästan uteslutande lägenhetshus med 5-7 våningar, om man bortser från lite gamla kulturhus och sånt som man bevarat för att det är fint. Det är väldigt tjockt med folk.

Det går inte att komma ifrån att Sverige faktiskt är väldigt urbaniserat. Det finns inga skäl till varför viruset skulle spridas bättre i Dublin, än i Stockholm. Det finns inga skäl till varför viruset skulle spridas bättre i Skottland, än i Götaland. Det är ungefär samma sorts bebyggelse.

Fast jag menar inte bara på hur tätt inpå varandra människor bor, utan hur pass uppdelat landet är som sådant. Om folk bor i villaförorter eller lägenhetskomplex behöver inte spela så stor roll om alla ändå ansamlas i samma stadscentrum. Husägare är väl exempelvis minst lika benägna att bjuda in gäster? Dessutom är det ofta större hushåll, vilka utgör närmast garanterad smittspridning.

I både Sverige och Irland har du stora geografiska avstånd bortom storstadsregionerna.
I Belgien är allt mycket mer intimt sammanlänkat och epidemier i olika delar kan förväntas föda varandra i betydligt högre utsträckning.
Citera
2020-10-26, 12:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Absolut. Irland, och även Belgien, har ju områden som är mer/mindre tätt befolkade. Belgien är visserligen mycket tätbefolkat, men det är ju inte tätare än att man kan upplåta 45% av markarealen för jordbruk.

...
Vilket innebär att man har tryckt ihop folk på resterande 55 % ...
Citera
2020-10-26, 12:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Dags att ställa frågor vilka de är som dör. Är det gamlingar eller några andra åldersgrupper? 1% smittade brukare rapporterade socialstyrelsen vid pressisen 15 okt. Vad har hänt sedan dess? Är det återigen gamla på institutioner eller är gamlingar som springer lösa i samhället. Som kanske smittas av sina barn.
Eftersom det nästan bara är 70+ som dör i corona så är det sannolikt de äldre som dör.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Citera
2020-10-26, 12:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du har kloka inlägg fast vi ibland tycker olika. Det jag vill belysa med vaccinfrågan är främst hur sannolikt det är att vi får leva med restriktioner under ett till två år till och då vikten av att de är hållbara.
Tack ska du ha, det var vänligt sagt. ☺️

Jag tror också att vi får leva med restriktioner länge till, även om det kommer ett vaccin snart. Det jag oroar mig för är att människor struntar i att följa rekommendationerna, trots att vi i Sverige haft, och har, förhållandevis lätta sådana. Våra restriktioner är ju hållbara över tid men det verkar inte som att det fungerar i praktiken trots det? Folk bryr sig inte längre.

Detta sätter ju ännu större press på de äldre och andra i riskgrupp, de måste själva ta till mycket kraftigare regler för att undvika smitta och på så sätt inte belasta sjukvården. Eftersom gemeneman verkar ha slappnat av måste dessa självisolera sig och fortsätta leva i sin lilla bubbla. Detta medför ju ett oerhört lidande för dem och för deras anhöriga. Så tänker jag.
Citera
2020-10-26, 12:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är ju också fler yrkesgrupper nu som uppmanas att testa sig.
Man uppmanas bara att testa sig om man har symptom så tillvida man inte ingår i ett hushåll med covid-19 positiv. Det har ingenting med yrkesgrupper att göra.
Citera
2020-10-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilket innebär att man har tryckt ihop folk på resterande 55 % ...
Jo, så är det ju. Som jag skrev innan, 9 miljoner svenskar bor på en yta som är 13,5 km2, jämfört med de 11 miljoner belgare som bor på 30,5 km2.

Med det menar jag ju inte att svenskar skulle bo tätare än belgare. Utan det jag menar är att moderna människor tenderar att tränga ihop sig på små ytor man känner sig bekväm med, oavsett nationalitet.

Sen har man också stora döytor där det inte bor några människor. Men dessa tomma ytor har ingen betydelse för smittspridningen. Det enda som betyder något är hur många människor man befinner sig fysiskt nära varje dag, och där tror inte jag att Belgien skiljer sig nämnvärt från Sverige.
Citera
2020-10-26, 12:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
...

Kollar man artikeln så finns det en lista som smickrar en massa länder för att ändå vara bättre förberedda. Kul läsning.

3 mest beredda

USA
UK
Holland

På en karta så är det Nordamerika, Frankrike och UK i kontinentaleuropa och så SVERIGE och Finland i Norden som skulle vara mest beredda. Norge inte så förberett. Danmark verkar saknas på kartan, eller ser jag dåligt.

Alltså ännu en värdelös studie som prånglats ut av medierna. Brukar ta sådana här rapporter med många skopor salt.

...
Bygger på förutfattade meningar/fördomar och nån form av grandios självbild.
Att vi finns med där handlar om Sverigebilden.
Citera
2020-10-26, 12:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man uppmanas bara att testa sig om man har symptom så tillvida man inte ingår i ett hushåll med covid-19 positiv. Det har ingenting med yrkesgrupper att göra.
Man får väl inte ens testa sig om man inte har symptom. Ska på läkarbesök och frågade om jag kunde bli testad. ”Inte om du inte har symptom.”, och det har jag inte.
Bor i Västerås.
Citera
2020-10-26, 12:41
Medlem
Av dessa som dött i Sverige. Hur många har varit under 35 år gamla? Vet någon?
Citera
2020-10-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Har Sverige redovisat alla avlidna av covid-19 för vecka 43 (19-25 oktober).

Var kan man hämta hem den datan?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in