2020-10-26, 11:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Har Sverige redovisat alla avlidna av covid-19 för vecka 43 (19-25 oktober).

Var kan man hämta hem den datan?
Nä, det har vi såklart inte men det har ju inget annat land heller. En liknande lista skickades ju igår innan vecka 43 ens var slut.

Så uppenbarligen är det där inte siffror för vecka 43. Vad siffrorna står för vet jag dock inte. Men för vecka 43 är det ju då inte.
Citera
2020-10-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Sverige minus Norrrland minus Dalarna minus Värmland" är inte Sverige!

När det gäller Belgien vilka områden räknas bort för dem?

Snacka om att fuska med siffror!

Edit: Se min edit från min tidigare post där jag presenterar OECD siffror för de båda länderna komperativt.
Det är helt oväsentligt om OECD inte tycker att Lidköping och Motala ska klassas som tätorter. Det är ungefär som att EU inte tycker att falukorv är en korv. Lidköping är tillräckligt tätbebyggt för att man ska springa på människor hela dagarna.

Viruset bryr sig inte om var ländernas administrativa gränser går. När det kommer till att minska smittspridningen så har Stockholm lika mycket nytta av Norrlands inland som Belgien har av Belgiska Kongo.
Citera
2020-10-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, några vädjanden om solidaritet med riskgrupperna, hjälper ju inte på sådana människor. Det enda som hjälper, är sådant som drabbar dem själva hårt och direkt. D.v.s. praktiska och ekonomiska sanktioner.

Faktum är att jag är så irriterad på dessa nu, att jag nästan hoppas att de ska råka ut för något där nere. Typ testa positivt, inte få följa med på flyget hem, och blir inkvarterade på en RIKTIGT kal och sunkig karantänanläggning med utegångsförbud i två veckor. That would teach them a lesson...

Tycker det är beklämande att man istället för vädjan om solidaritet ständigt använder begrepp som "säkerhet", "trygghet" och "rädsla".

Istället för att faktiskt försöka knyta an till folks empati så förminskar man dem. Ibland närmast triggar medierna folk till att visa sig orädda...

Fast å andra sidan så verkar FHMs perspektiv vara att det är mer solidariskt att bli smittad än att undvika bli smittad/göda epidemin...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-26 kl. 11:13.
Citera
2020-10-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Källa på att det blir flockimmunitet? Det mesta tyder på att det inte blir någon långvarig immunitet alls. Jag tror det där med symptomfria bara är skitsnack. De som får skiten blir rejält sjuka. Vi har inte allas haft så många smittades som myndigheterna påstår, tvärtom kanske det ligger på 2-3 gånger det bekräftade antalet fall. Alltså 2-3%. Brakar det löst på allvar går det åt helvete. Det kan bli hunteatusentaks döda.

Börjar komma studier på hur stor andel, som behöver genomgå infektion innan viruset inte hittar nya att smitta, så att "flockimmunitet" fungerar, det behöver du nog inte oroa dig för, däremot kan du ju gå i spinn över andelen som genomgick infektion, 66%....

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.16.20194787v1.full.pdf
Citera
2020-10-26, 11:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Utveckling antalet avlidna med/av Covid-19 vecka 43 jämfört med vecka 41:

342% Italien
200% Tjeckien
172% Tyskland
163% Belgien, UK
157% Frankrike
127% Holland
115% Polen
114% Rumänien
100% Danmark
81% Grekland
56% Sverige
46% Ryssland/Ukraina

Väntar på Spaniens slutgiltiga siffra, men troligen hamnar ökningen runt 40-50%.

Vad är det där för siffror? Stämmer ju inte någonstans gällande Sverige. Går man på vad som rapporterats respektive vecka rapporterades bara hälften så många dödsfall v 43 jmf v 41*. Går man på när de faktiskt dog har vi hittills bara 2 dödsfall vecka 43 (kommer öka) mot 21 v 41.

*vecka 41 är lite tokig då Kronoberg rapporterade 23 "nya" som egentligen var gamla med nytt datum.
Citera
2020-10-26, 11:14
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Källa på att det blir flockimmunitet? Det mesta tyder på att det inte blir någon långvarig immunitet alls. Jag tror det där med symptomfria bara är skitsnack. De som får skiten blir rejält sjuka. Vi har inte allas haft så många smittades som myndigheterna påstår, tvärtom kanske det ligger på 2-3 gånger det bekräftade antalet fall. Alltså 2-3%. Brakar det löst på allvar går det åt helvete. Det kan bli hunteatusentaks döda.
Varför skulle det inte bli flockimmunitet? Det här viruset är nästan identiskt med övriga coronavirus, så vad är det som säger att flockimmunitet inte kommer uppnås?

Även WHO misstänker att snart en miljard människor blivit smittade och lägger mortaliteten på mellan 0.2-0.3%

Hundratusentals döda i Sverige är en fantasisumma. Inte ens spanska sjukan kom i närheten av det. Dödstalen i Sverige är fortfarande platt trots snart 2 månader med ökade smittotal. Totalt 10 000 när allt är sagt och gjort låter mer rimligt, och då tar jag ändå i ordentligt
Citera
2020-10-26, 11:19
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAA6Ww/fullsatta-plan-nar-hostlovet-drar-igang

Folk är ju dumma i hela huvudet. Varför måste de åka till Kanarieholmarna precis nu? Och kanske dra hit någon speciellt elak mutation av viruset. Önskar att Regeringen kunde införa karantänstvång, tills de kommer tillbaka. Och självklart utan någon ersättning från Försäkringskassan - de har ju valt detta själva.

Ja, det är imponerande hur jävla dumma i huvudet människor är.

Vet inte om ni såg intervjuerna, men det var hål i huvudet på dessa individer. Ett citat. ”Jag kanske ångrar mig sedan, kanske inte”
Citera
2020-10-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tycker din jämförelse är bra. Geografiskt är redan Götaland ganska likt Irland, fast just Dublin är nog närmare Stockholm än Göteborg? (Sedan kanske Nordirland är lite av en trojansk häst?)

Poängen är ju hur pass intimt sammankopplade städerna är. Ju närmre varandra desto mer likt storstadsområden blir människornas resemönster.
Absolut. Irland, och även Belgien, har ju områden som är mer/mindre tätt befolkade. Belgien är visserligen mycket tätbefolkat, men det är ju inte tätare än att man kan upplåta 45% av markarealen för jordbruk.

Jag har tyvärr ingen vidare koll på Dublin. Befolkningsmässigt så är de ju på samma nivå som Stockholm. Men om man Googlar "Dublin housing" så ser man att stadsplanering snarare är som i Storbritannien och London.

Dvs. man bygger i första hand villor, parhus, radhus och townhouses. Man har helt enkelt inga grannar i höjdled. I Stockholms innerstad så är det nästan uteslutande lägenhetshus med 5-7 våningar, om man bortser från lite gamla kulturhus och sånt som man bevarat för att det är fint. Det är väldigt tjockt med folk.

Det går inte att komma ifrån att Sverige faktiskt är väldigt urbaniserat. Det finns inga skäl till varför viruset skulle spridas bättre i Dublin, än i Stockholm. Det finns inga skäl till varför viruset skulle spridas bättre i Skottland, än i Götaland. Det är ungefär samma sorts bebyggelse.
Citera
2020-10-26, 11:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, några vädjanden om solidaritet med riskgrupperna, hjälper ju inte på sådana människor. Det enda som hjälper, är sådant som drabbar dem själva hårt och direkt. D.v.s. praktiska och ekonomiska sanktioner.

Faktum är att jag är så irriterad på dessa nu, att jag nästan hoppas att de ska råka ut för något där nere. Typ testa positivt, inte få följa med på flyget hem, och blir inkvarterade på en RIKTIGT kal och sunkig karantänanläggning med utegångsförbud i två veckor. That would teach them a lesson...

Hur fungerar det där nere om man skulle bli riktigt sjuk, får man sjukhusvård då? Vem betalar? IVA-vård är ju snordyrt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Varför skulle det inte bli flockimmunitet? Det här viruset är nästan identiskt med övriga coronavirus, så vad är det som säger att flockimmunitet inte kommer uppnås?

Även WHO misstänker att snart en miljard människor blivit smittade och lägger mortaliteten på mellan 0.2-0.3%

Hundratusentals döda i Sverige är en fantasisumma. Inte ens spanska sjukan kom i närheten av det. Dödstalen i Sverige är fortfarande platt trots snart 2 månader med ökade smittotal. Totalt 10 000 när allt är sagt och gjort låter mer rimligt, och då tar jag ändå i ordentligt

Sanning med modifikation.
Skåne har 6 bekräftat döda bara förra veckan, och då vet vi om eftersläpningen.

Tyvärr.

Jag är verkligen ingen domedagsprofet, men i detta fallet måste vi vara realister. Det ser inte bra ut just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Det blir aldrig flockimmunitet med andra coronavirus heller, man måste minska smittspridningen av kinaviruset till ett minimum och det gör man genom kraftfullare restriktioner.
Citera
2020-10-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur fungerar det där nere om man skulle bli riktigt sjuk, får man sjukhusvård då? Vem betalar? IVA-vård är ju snordyrt.
Kanarieöarna har någon sorts försäkring.

https://www.ving.se/resor/tryggt-resande/kanarieoarna
Senast redigerad av Sir89 2020-10-26 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in