2020-10-26, 10:40
Medlem
https://platz.se/coronavirus/

Denna sidan är inte lik snabb som SVT:s motsvarande.

Enligt SVT är nu 55 personer på IVA - att jämföra med drygt 20 förra veckan....En explotionsartad och skrämmande utvecklng då vi dessutom precis haft helg.

Ska inte uteslutas att vi framåt slutet på veckan kan ha närmare 100 inlagda på IVA igen.

Känns mörkt för tillfället.
Citera
2020-10-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Hur många var det vid förra rapporteringen? Ökningen på IVA nationellt verkar inte ske i dom 3 största regionerna i första hand?

Skåne har ökat med nästan 100% under helgen
Citera
2020-10-26, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Enligt SVT är nu 55 personer på IVA - att jämföra med drygt 20 förra veckan....En explotionsartad och skrämmande utvecklng då vi dessutom precis haft helg.

Ska inte uteslutas att vi framåt slutet på veckan kan ha närmare 100 inlagda på IVA igen.

”Drygt 20” så dom 29 för en vecka sedan räknas som drygt 20?
Citera
2020-10-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
”Drygt 20” så dom 29 för en vecka sedan räknas som drygt 20?

Om det känns bättre kan vi räkna 29!

Nu är det 55 och dagen har precis börjat. Är övertygad om att vi innan dagen är slut har en 100%-ig ökning.
Citera
2020-10-26, 10:46
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAA6Ww/fullsatta-plan-nar-hostlovet-drar-igang

Folk är ju dumma i hela huvudet. Varför måste de åka till Kanarieholmarna precis nu? Och kanske dra hit någon speciellt elak mutation av viruset. Önskar att Regeringen kunde införa karantänstvång, tills de kommer tillbaka. Och självklart utan någon ersättning från Försäkringskassan - de har ju valt detta själva.
Citera
2020-10-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Det var 30 förra måndagen, inte 20.
Men det är en väntad uppgång efter smittoökningen vi sett. Och vintern har inte ens börjat...
Nog ganska kört att bekämpa smittan i dagsläget; det blir flockimmunitet.

Jaja, vården är ju åtminstone mer förberedd nu.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-26 kl. 10:54.
Citera
2020-10-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Region skåne rapporterar in 43 på sjukhus varav 5 i intensivvård, den stora bunten nya positiva test kommer som vanligt imorgon tisdag (inte idag).
38 enligt trendrapporten på länken

EDIT: 38+5

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Senast redigerad av Sir89 2020-10-26 kl. 10:51.
Citera
2020-10-26, 10:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Men det är en väntad uppgång efter smittoökningen som vi sett. Och vintern har inte ens börjat...
Känns ganska kört att bekämpa smittan i dagsläget; det blir nog flockimmunitet.

Ja, men den här farten kommer vi inte att behöva något vaccin (utom till de i riskgrupp som lyckats med att isolera sig hela tiden), utan det kommer att uppstå flockimmunitet genom naturliga infektioner. Och det är bara OK, om det visar sig att befolkningen i de länder som hållit nere smittan, i stället kommer att få fruktansvärda biverkningar av vaccinet.
Citera
2020-10-26, 10:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pAA6Ww/fullsatta-plan-nar-hostlovet-drar-igang

Folk är ju dumma i hela huvudet. Varför måste de åka till Kanarieholmarna precis nu? Och kanske dra hit någon speciellt elak mutation av viruset. Önskar att Regeringen kunde införa karantänstvång, tills de kommer tillbaka. Och självklart utan någon ersättning från Försäkringskassan - de har ju valt detta själva.

Det är sorgligt att se. Folk skiter fullständigt i att det är en pandemi där andra människor riskerar livet för att dessa bara måste åka, jag jag jag mentalitet. Våra fega politiker och myndigheter lyfter inte ett finger. Tvångskarantän är en bra lösning, Norge har det ju, varför kan inte vi?
Citera
2020-10-26, 10:58
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är sorgligt att se. Folk skiter fullständigt i att det är en pandemi där andra människor riskerar livet för att dessa bara måste åka, jag jag jag mentalitet. Våra fega politiker och myndigheter lyfter inte ett finger. Tvångskarantän är en bra lösning, Norge har det ju, varför kan inte vi?

Ja, några vädjanden om solidaritet med riskgrupperna, hjälper ju inte på sådana människor. Det enda som hjälper, är sådant som drabbar dem själva hårt och direkt. D.v.s. praktiska och ekonomiska sanktioner.

Faktum är att jag är så irriterad på dessa nu, att jag nästan hoppas att de ska råka ut för något där nere. Typ testa positivt, inte få följa med på flyget hem, och blir inkvarterade på en RIKTIGT kal och sunkig karantänanläggning med utegångsförbud i två veckor. That would teach them a lesson...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra att Örebro och Östergötland rapporterar alla dagar i veckan.

Särskilt Orebro frustar fram i antalet rapporterade smittade:

Förra veckan var det 538 nya smittade
Förrförra var det 326

Dvs 65% ökning på en vecka i Örebro

Motsvarande siffror för Stockholm (som ej rapporterar under helgen och måndagar):

2246 förra veckan
1431 förrförra veckan

Dvs 56% ökning i Stockholm.

Det bor ca 300 000 i Region Örebro och ca 2.4 miljoner i Region Stockholm.

Så förra veckan i Örebro rapporterades det ca 180 per 100 000.

Och förra veckan i Region Stockholm rapporterades det ca 94 per 100 000.

Dvs nästan dubbelt så många i Örebro jämfört med Stockholm. Jag är nästan helt säker på att Örebro toppar listan av regioner avseende rapporterat smittade per 100 000 och 7 dagar. Uppsala ligger nog högt också men jag orkar inte räkna ihop.

Källa: platz.se
Angående antal fall per 100 000 och 7 dagar så är det t ex så Tyskland presenterar sina regionala siffror. Här kan man jämföra med Tysklands bundesländer: https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html

Lilla Berlin (till ytan) ligger högst och ligger nu på 122 nya fall per 100 000 och 7 dagar. Stora bayern ligger på 87, ungefär som Stockholm.

Att jämföra Sverige och Tyskland regionalt är kanske lite konstigt men vi har ungefär lika många regioner som de har Bundesländer. Sverige och Tyskland är ungefär lika stora. Antal tester är ungefär lika många per invånare. Storleken på befolkningen och därmed befolningstätheten skiljer förstås.

Just nu rapporteras ungefär lika många nya fall per dag och invånare i Sverige och Tyskland. Svensk data släpar förstås...

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-14..latest&country=SWE~DEU&region=Europe&casesMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-26 kl. 11:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Men det är en väntad uppgång efter smittoökningen vi sett. Och vintern har inte ens börjat...
Nog ganska kört att bekämpa smittan i dagsläget; det blir flockimmunitet.

Jaja, vården är ju åtminstone mer förberedd nu.

Källa på att det blir flockimmunitet? Det mesta tyder på att det inte blir någon långvarig immunitet alls. Jag tror det där med symptomfria bara är skitsnack. De som får skiten blir rejält sjuka. Vi har inte allas haft så många smittades som myndigheterna påstår, tvärtom kanske det ligger på 2-3 gånger det bekräftade antalet fall. Alltså 2-3%. Brakar det löst på allvar går det åt helvete. Det kan bli hunteatusentaks döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in