2020-10-26, 10:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag vet inte, vi får hoppas att allting går bra.

Du har kloka inlägg fast vi ibland tycker olika. Det jag vill belysa med vaccinfrågan är främst hur sannolikt det är att vi får leva med restriktioner under ett till två år till och då vikten av att de är hållbara.
Citera
2020-10-26, 10:22
Medlem
docentdisciplins avatar
Region skåne rapporterar in 43 på sjukhus varav 5 i intensivvård, den stora bunten nya positiva test kommer som vanligt imorgon tisdag (inte idag).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej mer data.

Norge
5.2 million people - 50% live in cities

Finland
5.5 million people - 55% live in cities

Danmark
5.7 million people - 57% live in cities

Sverige
9.9 million people - 57% live in cities

Belgien
11.3 million people - 59% live in cities

Första siffran anger landets befolkningsantal när datan hämtades in.

Cities definition, stad med "more than 50 000 inhabitants"

Datan är från OECD:s pdf:er. Regions and Cities at a Glance 2018

----------
Något som man kan ha i åtanke när det gäller spörsmålet "enorma ytor med enbart skog" och annan terräng:
Om ett land har stor yta där det inte bor många människor permanent per kavdratkilometer och marken är någorlunda bebolig så kan det ge möjlighet för boende i staden att skaffa sig ett andra hem som de kan nyttja helt eller delvis under exempelvis en pandemi.

Tycker det blir skevt att kolla på urbanisering.
Stor skillnad på en tätort som Solna, som bidrar till Stockholms totala folkansamling, och exempelvis Kalmar som istället är centrum för närområdet.

Överlag har Sverige ganska många halvstora städer som är lokala centrum och halvt oberoende av andra större städer. Det är främst Stockholmsområdet men också västkusten som är svagheter, men dessa ligger åtminstone avskiljda från varandra. Övriga Sverige är fint uppdelat.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Kanske redan finns en tråd: orkar/hinner inte leta. Men att det eldades upp skyddsutrustning i juni, som var out of date, tror jag inte på. Såld?
Mod får ta bort/flytta inlägg v b
Artikeln nu bakom betalvägg.
Uppeldarna sa att utrustningen skulle ge en falsk trygghet. Sjukvårdspersonal tyckte att en dålig rock är bättre än ingen rock.

Uppeldades i kraftvärmeverket i Västerås. Krossades först.
Citat:
Skyddsutrustning eldades upp i Västerås – mitt under pandemin
https://www.vlt.se/logga-in/skyddsutrustning-eldades-upp-i-vasteras-mitt-under-pandemin

Menar du att man ljugit om att det eldades upp?
Citera
2020-10-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Utveckling antalet avlidna med/av Covid-19 vecka 43 jämfört med vecka 41:

342% Italien
200% Tjeckien
172% Tyskland
163% Belgien, UK
157% Frankrike
127% Holland
115% Polen
114% Rumänien
100% Danmark
81% Grekland
56% Sverige
46% Ryssland/Ukraina

Väntar på Spaniens slutgiltiga siffra, men troligen hamnar ökningen runt 40-50%.
Har Sverige redovisat alla avlidna av covid-19 för vecka 43 (19-25 oktober).

Var kan man hämta hem den datan?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-26 kl. 10:28.
Citera
2020-10-26, 10:26
Medlem
Man märker tydligt att Covid sprids nu. Jag var nu på morgonen på vårdcentralen och lämnade ett blodprov, utanför stod en lång kö till test-tältet (gissningsvis ett 30-tal personer). För några veckor sedan när jag lämnade blodprov (också en måndag morgon), då var det en enda person som stod och väntade på att de skulle öppna.

En annan intressant sak var att jag denna gången erbjöds att ta ett antikroppstest för 160kr då de ändå tog blodprov, men nu tog jag ett sådant för ett par veckor sedan (tyvärr negativt trots att jag hade positivt i juni) så det blev inget med det.

Detta handlar om Göteborgsområdet.

Som jag tidigare rapporterat om så har det varit en hel del utbrott på skolor och arbetsplatser i Göteborg med omnejd. Man kan ju misstänka att köerna idag antyder att det nu blivit samhällsspridning istället för enbart kluster då det var folk i alla möjliga åldrar som köade.
Citera
2020-10-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej mer data.

Norge
5.2 million people - 50% live in cities

Finland
5.5 million people - 55% live in cities

Danmark
5.7 million people - 57% live in cities

Sverige
9.9 million people - 57% live in cities

Belgien
11.3 million people - 59% live in cities

Första siffran anger landets befolkningsantal när datan hämtades in.

Cities definition, stad med "more than 50 000 inhabitants"

Datan är från OECD:s pdf:er. Regions and Cities at a Glance 2018

----------
Något som man kan ha i åtanke när det gäller spörsmålet "enorma ytor med enbart skog" och annan terräng:
Om ett land har stor yta där det inte bor många människor permanent per kavdratkilometer och marken är någorlunda bebolig så kan det ge möjlighet för boende i staden att skaffa sig ett andra hem som de kan nyttja helt eller delvis under exempelvis en pandemi.

Nu är ju Sverige inte så glesbefolkat som man kan tro.
9/10 av svenskarna bor från Gävle och söderut, Dalarna, norra Värmland och det inre av Småland är också glesbefolkade områden. Så åtta och en halv miljon tränger ihop sig längs kusterna och på slätterna i Sydsverige. Definitionen av stad som 50000 är ju också en siffra tagen ur luften eftersom det sannolikt är lika stor risk för spridning på skolor och arbetsplatser i en stad på 15000.
Citera
2020-10-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man märker tydligt att Covid sprids nu. Jag var nu på morgonen på vårdcentralen och lämnade ett blodprov, utanför stod en lång kö till test-tältet (gissningsvis ett 30-tal personer). För några veckor sedan när jag lämnade blodprov (också en måndag morgon), då var det en enda person som stod och väntade på att de skulle öppna.

En annan intressant sak var att jag denna gången erbjöds att ta ett antikroppstest för 160kr då de ändå tog blodprov, men nu tog jag ett sådant för ett par veckor sedan (tyvärr negativt trots att jag hade positivt i juni) så det blev inget med det.

Detta handlar om Göteborgsområdet.

Som jag tidigare rapporterat om så har det varit en hel del utbrott på skolor och arbetsplatser i Göteborg med omnejd. Man kan ju misstänka att köerna idag antyder att det nu blivit samhällsspridning istället för enbart kluster då det var folk i alla möjliga åldrar som köade.

Det är ju också fler yrkesgrupper nu som uppmanas att testa sig.
Citera
2020-10-26, 10:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Onekligen verkar mångkultur vara en bidragande faktor till hög smittsamhet och hög dödlighet.
Eller utanförskap (i dessa fall), kanske...

BTW, har öststaterna mycket ”mångkultur”?
Citera
2020-10-26, 10:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eller utanförskap (i dessa fall), kanske...

BTW, har öststaterna mycket ”mångkultur”?

Nej men det har en puss och kram kultur.
Citera
2020-10-26, 10:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
bra info, verkar trovärdig uppgift, i dessa tider fhm och regioner uppdaterar mer sällan (än de gjorde i våras) är det värdefullt. Utbrotten kan ju ske väldigt fort och intensivt. Ser att Örebro, Östergötland och Gävleborg regioner också uppdaterar inlagda på helgen. Rejält upp i Östergötland och Örebro nu under helgen.
Bra att Örebro, Östergötland och Gävleborg rapporterar alla dagar i veckan.

Särskilt Orebro frustar fram i antalet rapporterade smittade:

Förra veckan var det 538 nya smittade
Förrförra var det 326

Dvs 65% ökning på en vecka i Örebro

Motsvarande siffror för Stockholm (som ej rapporterar under helgen och måndagar):

2246 förra veckan
1431 förrförra veckan

Dvs 56% ökning i Stockholm.

Det bor ca 300 000 i Region Örebro och ca 2.4 miljoner i Region Stockholm.

Så förra veckan i Örebro rapporterades det ca 180 per 100 000.

Och förra veckan i Region Stockholm rapporterades det ca 94 per 100 000.

Dvs nästan dubbelt så många i Örebro jämfört med Stockholm. Jag är nästan helt säker på att Örebro toppar listan av regioner avseende rapporterat smittade per 100 000 och 7 dagar. Uppsala ligger nog högt också men jag orkar inte räkna ihop.

Källa: platz.se
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-26 kl. 11:13.
Citera
2020-10-26, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Region skåne rapporterar in 43 på sjukhus varav 5 i intensivvård, den stora bunten nya positiva test kommer som vanligt imorgon tisdag (inte idag).

Hur många var det vid förra rapporteringen? Ökningen på IVA nationellt verkar inte ske i dom 3 största regionerna i första hand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in