2020-10-26, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är inte ens 2 veckor sedan du påstod att det var de senare vittnesmålen som gällde eftersom vittnet då hunnit ”grubbla”, samt att de första vittnesmålen kunde vara redigerade, coachade och ignorerade och att man därför först långt senare kunde publicera vad som ”verkligen” hände.. 😂

”The bias is strong with this one” som Darth Vader skulle sagt...

(FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963
Du missade det här med "allt annat lika". Dvs, allt annat lika så är minnet bättre ju kortare tid som har gått mellan en händelse vs. vittnets återgivelse av samma händelse.

1. Vad gäller vittnet Miller. Har du något underlag som i så fall kan förklara varför hans senare vittnesmål är mer tillförlitliga än hans tidigaste?

2. Enbart i WC's rapport finns det över 50 vittnen som senare hävdar att deras vittnesmål till diverse utredande organisationer, DPD, Sheriffs Dpt, FBI, SS, WC, etc, i efterhand har blivit 'redigerade' i linje med den officiella 'förklaringen' till morden på JFK, polisman Tippit och Oswald. Ljuger alla dessa?

3. Det finns ett stort antal vittnen som uppger att de ha varit livrädda och hotade och därför INTE vittnat, alternativt vittnat på sätt som de som hotade vittnet ville. Utöver rena hot så finns det än fler vittnen som senare uppger att de på olika sätt har blivit manipulerade samt att det klart och tydligt framkommer i än fler avlagda vittnesmål att vittnet i fråga blir 'coachat' under själva vittnesmålet.

Dvs, det är knappast 'bias' att väga in fullt möjliga faktorer bakom vittnesmål som antingen rapporteras långt efteråt eller som i diverse kritiska avseenden förändras över tid.

Och nej, det här innebär inte att man svepande kan avföra vittnesmål som inte passar ens egen bias. Det är att i varje enskilt fall, väga in samtliga kända faktorer som kan ha bäring på respektive vittne och vittnesmål.

Så, igen, har du någon idé om varför vittnet Miller i sina första vittnesmål säger att han såg en rökpuff ungefär där en möjlig rökpuff är synlig i Wiegman/Zapruderfilmerna, men att han inte säger något om det i sina senare vittnesmål?

"Masspsykos" där med?
Citera
2020-10-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Detta är ju i bästa fall läpparnas bekännelse; historiskt har du ju visat dig vara helt hållningslös angående vittnesmål. Grundregeln är istället att du accepterar vad som helst, från vem som helst, så länge det följer manus.

Du tillät hypnos, droger och mutor till Perry Russo. Vittnet som inte mindes de du ville i sitt första förhör.
Igen, du missar precis som din 'kollega' det kritiska - "allt annat lika". Det går bra att i varje enskild bedömning/analys jag gör av ett enskilt vittnesmål, förklara vad du har invändningar emot.

Vad gäller vittnet Miller så hävdar jag inte att hans utelämnande av rökpuffen på grassy knoll i de senare vittnesmålen beror på att han kände sig hotad. Jag hävdar att det är en fullt möjlig förklaring. En annan fullt möjlig förklaring är att han traumatiserades så pass av händelsen att han över tid har förträngt delar av sina iakttagelser. Eller att han som sagt kan ha glömt bort den detaljen, givet att längre tid har gått.

Har du något annat möjligt skäl till att han i sina senare vittnesmål utelämnar rökpuffen?

- Att han ljög i sina första vittnesmål och talade sanning i sina senare diton? Varför?

- Att han mindes bättre i sina senare vittnesmål? Hur kan det komma sig?

- Annat? Vad?
Citera
2020-10-26, 08:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du missade det här med "allt annat lika". Dvs, allt annat lika så är minnet bättre ju kortare tid som har gått mellan en händelse vs. vittnets återgivelse av samma händelse.

Nej jag missade inte alls "allt annat lika" - du skriver nämligen inte det något av inläggen jag citerade. Antagligen tänker du på den citerade friskrivningsklausulen "om inget annat framkommer" men du kanske blev så ivrig att rättfärdiga din bias att du glömde vad det stod?
Citera
2020-10-26, 08:22
Medlem
Citat:
Nej jag missade inte alls "allt annat lika" - du skriver nämligen inte det något av inläggen jag citerade. Antagligen tänker du på den citerade friskrivningsklausulen "om inget annat framkommer" men du kanske blev så ivrig att rättfärdiga din bias att du glömde vad det stod?
1. Finns det något i mitt av dig länkade inlägg som tyder på att jag frångår devisen om att ju tidigare ett vittnesmål rapporteras, ju större tillförlitlighet, allt annat lika?

2. Har du överhuvudtaget något exempel på när jag INTE följer den devisen?

3. Har du någon hypotes om varför Miller inte nämner något om en rökpuff över grassy knoll i sinade senare inlägg?
Senast redigerad av onopono 2020-10-26 kl. 08:30.
Citera
2020-10-26, 08:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Finns det något i mitt av dig länkade inlägg som tyder på att jag frångår devisen om att ju tidigare ett vittnesmål rapporteras, ju större tillförlitlighet, allt annat lika?

Har du överhuvudtaget något exempel på när jag INTE följer den devisen?

När du fäster större tilltro till en berättelse i ny version eftersom vittnet hunnit "grubbla"..
Citera
2020-10-26, 08:30
Medlem
Citat:
När du fäster större tilltro till en berättelse i ny version eftersom vittnet hunnit "grubbla"..
Citera och förklara.

1. Finns det något i mitt av dig länkade inlägg som tyder på att jag frångår devisen om att ju tidigare ett vittnesmål rapporteras, ju större tillförlitlighet, allt annat lika?

3. Har du någon hypotes om varför Miller inte nämner något om en rökpuff över grassy knoll i sina senare vittnesmål?
Citera
2020-10-26, 08:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Citera och förklara.

3. Har du någon hypotes om varför Miller inte nämner något om en rökpuff över grassy knoll i sina senare vittnesmål?

Du ska få efterhandskonstruera och selektivt välja fakta hur mycket du vill - jag bara påpekade att det var lustigt att du tydliggjorde det så tätt inpå ditt påstående att det "som vanligt" är det första vittnesmålen som gäller..
#ska vi plocka körsbär i min trädgård?
Citera
2020-10-26, 09:47
Medlem
Citat:
Nej du har uppenbarligen inte läst (eller i alla fall inte förstått) vad du kommenterade - vi tar det påstående för påstående:

Ingen har påstått att det skulle finnas fler exempel i just Wiegmans film. Och det var inte heller vad du frågade om - du frågade endast om fler exempel på reflektioner.
Det ligger givetvis implicit i frågeställningen. Eller menar du att du trodde att jag avsåg "reflexioner i kameralinser" i största allmänhet? Om sådana någonsin har uppkommit? Allvar?

Citat:
Att du försöker flytta målstolparna igen gör inte att du har rätt: https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=73328531#editor
Vad, bakom din länk, är relevant för ditt påstående?

Igen, har du fler exempel på "reflexer i kameralinser" i Wiegmans film? Om inte, hur bedömer du då sannolikheten för att en "reflex i kameralinsen" skulle uppstå endast precis där och då ett stort antal vittnen säger att de observerade en rökpuff direkt efter att de hörde skott avlossas från samma område?

I runda slängar?

Citat:
Ja, hur var det nu det stod i inlägget du just påstår att du läste??
Det stod:
Läst det. Menar du att molnet syns på fler filmrutor?
Så, jag frågar igen. Var har du "läst det"?

Citat:
Filmen är svartvit och ingen (utom du möjligen) har diskuterat vita löv.
Hur var det nu det stod i inlägget du just påstår att du läste??
Det jag tolkar som en rökpuff har "nyansen" vit/vitgrå, men för all del. Har du något annat fotografiskt material från området som visar samma "nyans" i lövverket just där? Annanstans i närheten?

Citat:
Ingen har påstått att det skulle finnas fler exempel i just Wiegmans film. Och det var inte heller vad du frågade om - du frågade endast om fler exempel på avgasrök från bil eller mc. Att du försöker flytta målstolparna igen gör inte att du har rätt: https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=73328531#editor
Igen, det ligger självklart implicit i frågeställningen. Men för alla del, har du överhuvudtaget något exempel på en liknande rökpuff som du tror/vet kommer från ett avgasrör i film/fotomaterial från Dallas den dagen?

Och, hur tänker du dig att avgasrök ska driva högt upp och norrut rakt mot vinden?

Citat:
Ingen har påstått att det skulle finnas fler exempel på observerad "ånga" i samband med kortegen genom Dallas. Och det var inte heller vad du frågade om - du frågade endast om fler exempel på ånga som observerats i samma område.
Jag ville bara vara lite generös, men visst, har du något annat fotografiskt material som visar ånga över grassy knoll den dagen? Vittnesmål om ånga över grassy knoll vid någon annan tidpunkt den dagen?
Dessutom var mitt svar på detta att: [i]Nej inga fler exempel - inte heller någon aning om hur frekvent det skedde om det alls skedde -
Men då blir ju frågan varför lite ånga pyser ut från (vad du påstår) näraliggande ångrör endast en gång den dagen och då exakt vid den tidpunkt majoriteten av alla tillfrågade vittnen säger att skott avlossades och exakt där ammunitionsrök i så fall skulle bli synlig under träden framför det vita staketet.

Igen. Är vi tillbaka i din sagolikt förtrollade värld av lustiga små sammanträffanden igen?

Citat:
dock finns det gott om ritningar som visar var ångröret fanns.
Det närmaste ångröret löper parallellt med järnvägen vid det vita staketets västra ände. Ca hundra meter ifrån det som ser ut som en rökpuff i Wiegman/Zapruder/vittnesmålen. Det blåste nordlig vind, inte östlig: https://www.google.com/maps/@32.7788465,-96.8086676,193m/data=!3m1!1e3

Citat:
Nu försöker du dessutom få detta svar till att :
Här vill du göra gällande att precis när majoriteten av de vittnen som tillfrågades, hör skott avlossas riktning det vita staketet på grassy knoll så 'råkar' det precis då, varken innan eller efter, pysa ut ånga i samma riktning och höjd som ammunitionsrök i så fall hade haft?
Är du fullständigt dum i hela huvudet är det enda relevanta jag kan svara dig på denna massiva halmdocka. Särskilt om du tänker vidhålla att du faktiskt hade läst inlägget du besvarade - skäms...
Trams. OM du menar att det är "ånga" som syns, så blir slutsatsen att den enda gången "ånga" pyste ut över grassy knoll den dagen var exakt när och exakt där majoriteten av alla tillfrågade vittnen säger att skott avlossades ifrån.

Igen. Är vi tillbaka i din förtrollade värld av sagolikt lustiga små sammanträffanden igen?

Citat:
Här till exempel - från din favoritkälla: http://mcadams.posc.mu.edu/hoffman.htm
Nu ljuger du igen. Det är din och dina medlöpares favoritkälla. Är det inte lite besynnerligt att samtliga genom åren namnkunniga föregivet opartiska banérförare för den officiella 'förklaringen' till mordet på JFK efter hand visar sig vara riktiga praktexemplar på bedragare, misogyna fascister och CIA-anstrukna kollaboratörer?

Säg mig vilka dina vänner är och jag....

Citera relevant text bakom din länk och jag bemöter gärna.

Citat:
Menar du helt seriöst att jag ska länka/lägga upp alla filmrutor en och en och visa att molnet inte finns på fler rutor?
Eftersom att du gör ett kategoriskt påstående om att så är fallet, självklart, ja.

Citat:
Nej. Jag tror inte ens dessa vapentyper kan producera sådana moln som bara helt plötsligt hänger i luften på en enda bildruta.
Du påstår det, ja. Vi väntar fortfarande på bevisen.

Hade något i den vägen?

Citat:
Ingen aning - det har jag aldrig påstått eller ens antytt heller.
Jag lämnar tillsvidare UT Tower-skjutningen därhän. Vi har helt uppenbart skilda tolkningar av vad som syns och inte syns i videomaterialet.

Inte helt otippat....

Citat:
Halmdocka igen - det har jag aldrig påstått. Tvärtom har jag varit ytterst tydlig med att jag inte har en aning om vem som mördade jfk eller om det var en konspiration bakom - detta har jag förklarat flera gånger för dig även i denna tråd.
Nja, du tycks slingra dig både hit och dit, men genomgående är att du dissar precis ALLT som pekar mot en konspiration bakom mordet, att det direkt efter skotten inleddes en massiv mörkläggning av mordet och som pågår i detta nu samt som pekar mot att Oswald INTE var skyldig till morden på JFK och polisman Tippit.

Eller är det bara som jag inbillar mig, menar du?

Lol.

Citat:
Ingen aning faktiskt. Jag tror han var inblandad,
Varför tror du det?

Citat:
men jag vet inte,
Jag och många med mig VET att han inte mördade JFK eller polisman Tippit. Jag och många med mig är hyfsat övertygade om att Oswald talade sanning inför den församlade världspressen när han med eftertryck förklarade att han, "endast var en patsy!" = Oswald ingick alls inte i mordkonspirationen. Han var helt oskyldig.

Jag och många med mig VET att det omedelbart efter skotten inleddes en mörkläggning av vad som verkligen hade hänt och därmed av vilka som verkligen låg bakom mordet och varför. Att denna snabbhet och samordning i sig talar för att kritiska aktörer inom samma mörkläggning dels fanns högst upp i respektive befälsordning och dels var helt införstådda med att JFK skulle mördas i Dallas den dagen.

Att det var en covert coup d'etat.

Citat:
och än mindre vet jag om han hade medhjälpare. Även om jag är ytterst van vid att ingenting tycks fastna i ditt minne så ber jag dig verkligen att försöka banka in åtminstone detta i ditt huvud..
Det är omöjligt att i detalj memorera dina säregna krumbukter hit och dit över åren. De följer som sagt inte gängse regler för logik och argumentationsteknik.

Det är väl för fan i så fall bara att repetera OM du nu åratal tidigare har sagt något som jag inte i detalj har memorerat.

Ett tillfälle att klargöra var du står?
Citera
2020-10-26, 09:48
Medlem
Citat:
Du ska få efterhandskonstruera och selektivt välja fakta hur mycket du vill - jag bara påpekade att det var lustigt att du tydliggjorde det så tätt inpå ditt påstående att det "som vanligt" är det första vittnesmålen som gäller..
#ska vi plocka körsbär i min trädgård?
Citera och förklara.

Se så, sluta slingra dig.
Citera
2020-10-26, 10:50
Medlem
Citat:
Jag lämnar tillsvidare UT Tower-skjutningen därhän. Vi har helt uppenbart skilda tolkningar av vad som syns och inte syns i videomaterialet.
Det var ju också ett sätt att undvika medge när man har fel...

Eftersom du utesluter att molnen i direkt anslutning till avrinningshålen är något annat än ammunitionsrök från tornskyttens gevär och använder filmerna som bevis för att moderna vapen/ammunition ryker när de av avlossas så är det högst relevant att analysera filmerna närmare och för att underlätta för dig fick du exakt tidshänvisning till de tre moln som uppstår i anslutning till avrinningshålen med beskrivning av vad som syns i slowmotion/ruta för ruta, men du duckade helt att svara.

Det är stoft/stendamm som syns, inte krutrök och det gäller alla tre moln som syns i anslutning till avrinningshålen.

https://youtu.be/Q1uTdkQwsBk
0:46 Molnets ursprung är på undersidan av röret nedanför hålet.
0:57 Tydlig träff mot högra kanten av hålet, en bit puts slås loss och putsbiten ses falla ur rännan.
(Skadan på hålets högra kant syns tidigare i filmen, men vid 0:52 är ett klipp i filmen och skadan saknas sedan fram till träffen vid 0:57)

https://youtu.be/1oK72g7mfvA
0:34 Två nästintill samtidiga moln bildas. Ett i överkant av hålet och ett nedtill mot högra hörnet av hålet/rännan.

Det är uppenbart att du undviker granskning av filmerna du använder som bevis för att du inte vill medge att du hade fel.

Citat:
Har jag däremot direkt fel så backar jag direkt och erkänner. I synnerhet om det på något avgörande sätt påverkar mitt argument.
Jojo....
Senast redigerad av Prudent 2020-10-26 kl. 11:33.
Citera
2020-10-26, 19:29
Medlem
Ett axplock ur Ed Hoffmans vittnesmål.

http://mcadams.posc.mu.edu/hoffman1.htm

Hoffman said the only description he could furnish of the men was that one of them wore a white shirt.
Ed Hoffman, 28 Juni 1967
Den enda beskrivning som Ed kan ge 1967 är att en av männen bar en vit skjorta.
====
http://mcadams.posc.mu.edu/hoffman3.htm
Both men were white males, both dressed in some type of white suits, and both wore ties.
Ed Hoffman, mars 1977
I mars 1977 uppger Ed Hoffman att männen bär vita kostymer och slips.
====
http://mcadams.posc.mu.edu/hoffman.htm
"Businessman" is described as "neatly attired in a dark business suit, complete with white shirt, necktie, and short-brimmed black hat." "Train man" is described as wearing "striped overalls and a cap and looked to be a railroad worker going about his duties. . . "
Ed Hoffman, 1993
I boken "JFK: Breaking the Silence" av Bill Sloan, uppger Hoffman att en av männen är propert klädd i mörk kostym, vit skjorta, fluga och en smal brättad hatt.
Den andre mannen bär nu en randig (!) overall och keps.

Beskrivningarna av gärningsmännen har under 30 år genomgått en metamorfos.
Citera
2020-10-26, 19:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Citera och förklara.

Se så, sluta slingra dig.

Som sagt - Du ska få efterhandskonstruera och selektivt välja fakta hur mycket du vill - jag bara påpekade att det var lustigt att du tydliggjorde det så tätt inpå ditt påstående att det "som vanligt" är det första vittnesmålen som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in