2020-10-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är helt ointressant för svensk del att räkna ut en aggregerad CFR eftersom vi enbart testade de som lades in på sjukhus i våras.

England räknar inte med en IFR på 1,6%.
Doktor Doom (Neil F.) som fick hela Europa att stänga ner i våras, uppgav 0,8-1,0% som trolig dödlighet i UK under en intervju i april.

Vill man ha en aktuell CFR för Sverige så finns det en bra period i augusti när antalet smittade var ganska konstant:
https://ibb.co/8XbZsPw
https://ibb.co/HFBry4J

Vet inte hur tillförlitliga båda dessa tidningar/sidor är, båda hänvisar dock till WHOs information och siffror

Endast 1 av 2000 friska under 70 år riskerar att dö av covid

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8843927/Just-0-05-healthy-70s-Covid-19-die-disease-study-claims.html

WHO bekräftar (av misstag) att Covid inte är mer farligt än influensa?
Chefens för hälsobedömningsprogrammet “bästa uppskattningar” sätter IFR (Infection Fatality Risk) till 0,14%.

https://www.globalpolitics.se/who-bekraftar-av-misstag-att-covid-inte-ar-farligare-an-influensa/
Citera
2020-10-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
I Sverige är det 5 procent av bekräftade fall som dött. De som smittat senaste veckorna har ännu inte hunnit dö. Dessutom har dödligheten gått ned. På island räknar man med en dödlighet på 0,3 procent, men där var det bara en procent av de smittade över 80 år. Håller man smittan till yngre blir det en dramtisk skillnad. I Spanien och England visade antikroppsstudier att endast sex procent hade haft smittan - varför skulle Sverige ha en mycket högre nivå? England räknar man på en dödlighet på 1,6 procent.

Även om man räknar på dödsdatum 3-4 veckor efter bekräftelsedatum så blir dödligheten under 1%. Och detta bara på bekräftade fall, mörkertalet av fall lär vara som allra minst 50%.
Citera
2020-10-25, 23:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker inte man behöver göra så mycket faktiskt, det är redan illa nog.

Så trist inställning.
Din enda åsikt är att allt FHM gjort är fel.
Det är det enda du tycker. Om dom så hittade ett botemedel för cancer så skulle du ändå tycka att det var fel av dom.
Citera
2020-10-25, 23:46
Medlem
Verkar inte gå så värst bra i Ryssland heller, från aftonbladet:

Bårhuset i ryska Novokusnetsk är överfullt. Släktingarna som ska hämta liken sitter i coronakarantän och kan inte hämta kropparna, rapporterar tidningen Novaja Gazeta.

"Korridoren är blockerad av kroppar. Liken ligger överallt," säger en anställd i en film som lagts upp på internet. Mängder av svarta liksäckar syns i filmen.

Guvernören i Kemerovo-området har avskedat den högst ansvarige tjänstemannen för det regionala hälsoministeriet i Novokuznetsk.

https://twitter.com/mudakoff/status/1320300241686564864
Citera
2020-10-25, 23:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det enda som stoppar covid-19 och alla virusstammar är masker av tillräckligt hög kvalisort. Det blir svårare och svårare för Tegnell och FHM varför man är emot masker för allmänheten.
Varför skenar inte smittan i Asien som är extremt tätbefolkat. Det kan bara bero på en sak.
Tror du att man blir av med alla virus bara för att folk går omkring med masker? Du skulle kunna tvinga folk att bära hazmat dräkter men vi skulle ändå dras med förkylningar och influensor hur mycket man än försöker. Samma sak med covid givetvis.

Nu måste folk acceptera att man förr eller senare kommer bli smittad. I år, nästa år, eller året efter det. Men smittad kommer man bli

När blev vi så överdrivet ängsliga? Är det feminiseringen av samhället som lett oss hit?
Covid är en knappt märkbar blipp i jämförelse med människans plågor de senaste 100 åren. Men ändå ska vi stänga ner allt och tvinga på folk masker? Vansinne!
Citera
2020-10-25, 23:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Så trist inställning.
Din enda åsikt är att allt FHM gjort är fel.
Det är det enda du tycker. Om dom så hittade ett botemedel för cancer så skulle du ändå tycka att det var fel av dom.
Så du tycker inte att det är illa nog som det är? Varför är det en trist inställning, det är ju verkligheten? Jag sa bara att man inte behöver överdriva det negativa eftersom det är illa nog som det är. Det är väl bra att jag tycker att det är onödigt att överdriva saker som redan är dåliga? Jag fattar inte riktigt varför du tycker att det är fel inställning? Du får gärna förklara.
Citera
2020-10-25, 23:47
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Pandemin verkar ju näst intill vara över i USA, otroligt låga dödssiffror
Va? Tyckte det var precis tvärtom för ett tag sedan. Vad har dom gjort för att vända skeppet så att säga?
Citera
2020-10-25, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Onekligen verkar mångkultur vara en bidragande faktor till hög smittsamhet och hög dödlighet.

Jag tror på kopplingen mörk hud och D-vitaminbrist som då leder till ett svårare sjukdomsförlopp. Många av våra gamla, speciellt på äldreboenden lider av just D-vitaminbrist, dels för att de har svårt att producera (inte solar) men kanske också för att deras kost är undermålig.
Citera
2020-10-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis behöver punkterna A, C och D vara uppfyllda. Det var tänkt som ett erbjudande, inte ett tvång. Punkt B ser jag som en komponent i den betalda läkar-utbildningen.

Jag tänkte att ifall en sjuksköterska har utmärkt sig i form av väl utfört arbete under epidemin, så borde det indikera talang och vilja. Det var den talangen jag ville utnyttja.

Hon kan gifta sig med en manlig sjuksköterska, som kan gå ner på deltid.
Man ska inte utgå från att alla ssk vill bli läkare. Många av oss trivs bättre i vår egen proffession.

Jag kom in på läkarlinjen för en massa år sedan men kunde inte påbörja studierna. Det är inget jag sörjer över idag.
Citera
2020-10-26, 00:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror på kopplingen mörk hud och D-vitaminbrist som då leder till ett svårare sjukdomsförlopp. Många av våra gamla, speciellt på äldreboenden lider av just D-vitaminbrist, dels för att de har svårt att producera (inte solar) men kanske också för att deras kost är undermålig.

Då skulle vi kunna avsluta allt med lite extra D-vitamin till jordens befolkning.
Låter lite för bra för att vara sant.
Citera
2020-10-26, 00:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
10% låter lågt.

2400 döda i region Stockholm med en IFR på
- 0,3% ger 800 000 smittade och därmed 35% som haft Covid-19.
- 0,5% ger 480 000 smittade och därmed 21% som haft Covid-19.
- 0,6% ger 400 000 smittade och därmed 17% som haft Covid-19
- 0,8% ger 300 000 smittade och därmed 13% som haft Covid-19
- 1% ger 230 000 smittade och därmed 10% som haft Covid-19

Du tror alltså att dödligheten ligger på mellan 0,6 och 1%.

Där någonstans tror jag vi ligger, tyvärr. Ska man vara krass så förlitar man sig på försiktighetsprincipen och drar i handbromsen. Skulle det visa sig att man har fel så får man erkänna det, sen får väljarna ta ställning. Jag är hellre den som fick gå för att jag var för försiktig än den som stod på en hög med lik och fick gå.
Citera
2020-10-26, 00:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men tänk om det har skett en mutation i Spanien..? Som gör att eventuella antikroppar vi kan ha utvecklat här i Sverige, blir värdelösa?

Av det jag läst i ventenskapliga publikationer så verkar de flesta vara ganska säkra på att viruset inte muterar så snabbt i de RNA sekvenser som är viktiga för immunutetet. De delar som muterar snabbare har liten betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in