2020-10-25, 22:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Smittspridningen är rekordlåg, tvärtemot vad media försöker utmåla det som. Vi har 1500 bekräftat smittade på en dag 21 oktober i Sverige men ligger på 0-5 döda. I April låg vi på ca 800 bekräftat smittade med 80-100 döda. Fattar ju vilken idiot som helst att antal smittade per dag då måste ha legat på 10,000-20,000, om inte mer. Corona har redan börjat blåsa över. Dödstalen är otroligt låga överallt jämfört med antal bekräftat smittade nu.

Jag tror du har fel, de som smittas nu är yngre personer, i april letade det sig in på äldreboenden bland svaga och sköra individer.
Citera
2020-10-25, 22:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att immuniteten idag är ganska låg, typ fem procent. Som mest i april hade 0,9 procent en pågående infektion, i maj gick den ned till 0,3 procent, och man testas positivt ungefär 10-20 dagar - så det är bara att räkna. Rinkeby kanske har en immunitet på 20 procent, och först på den nivån verkar det ge effekt. I våras var universitet och gymnasier stängda, så det gav större effekt än den låga immuniten som vi har nu. Det är också åldergruppen 16-29 år som mest sprider viruset nu.

I Stockholm var det uppe på 2,3% som hade en pågående infektion.
Citera
2020-10-25, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Nädu, mycket längre minst 5-7 månader troligtvis längre

https://www.healthline.com/health-news/how-long-does-immunity-last-after-covid-19-what-we-know

Det var ju någon i tråden som hade haft konstaterad covid-19 i våras och som mätte antikroppar, i somras, kunde inte detekteras, användaren "pisseman"?
Citera
2020-10-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du har fel, de som smittas nu är yngre personer, i april letade det sig in på äldreboenden bland svaga och sköra individer.

Det är i och för sig säkert sant, men jag har svårt att se att det är hela förklaringen.
Citera
2020-10-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Minst fyra månader enligt studie från Karolinska, många har blivit av med påvisbara antikroppar efter mycket kotare tid än fyra månader.

Samtidigt säger experter att även om man inte längre kan mäta påvisbara antikroppar så har man ändå ett skydd och bör klara av smittan bättre än andra gång.
Citera
2020-10-25, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är i och för sig säkert sant, men jag har svårt att se att det är hela förklaringen.

Sjukvården har ju också blivit mycket bättre på att behandla sjukdomen, det bidrar garanterat, i alla fall till mindre dödstal.
Citera
2020-10-25, 23:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Att Kina har ljugit låter bra och bekvämt men mot det talar både deras egen coronahantering och att ingen på fhm anklagat dem för det.

Fast Kina har ju köpt WHO och det är ju fullt möjligt att Tegell och andra nyckelpersoner är Kina-vänner.
Citera
2020-10-25, 23:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om endast fem procent är immuna, och viruset inte har muterat, är dödligheten över en procent. Det är totalt orimligt, dödligheten är inte ens en procent av bekräftade fall i många länder, inklusive Sverige.

Ja, det är ganska orimligt eftersom vår momentana CFR låg kring under 1% i början av augusti.

Islands CFR har för övrigt krupit ner till 0,24%.
Citera
2020-10-25, 23:06
Bannlyst
Det märk klart och tydligt att det ökar men mindre mycket mindre dödligt
Citera
2020-10-25, 23:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det håller jag med om. Mars och oktober bör vara lika, men dec-jan är värre än mars. Just nu ser vi bara början på vågen och den kommer vara längre än den i våras, eller så får vi som under spanska sjukan en andra våg nov-jan värre än den i våras, och en något mildare tredje runt mars-april.

Du pratar om normala säsonger för luftvägsvirus.
Om dödligheten sticker iväg ordentligt och det blir fullt på sjukhusen så kommer smittspridningen bromsas kraftigt, eftersom folk kommer hålla sig hemma (oavsett vad myndigheter beordrar).

Men jag håller med om att vi kommer få en tuff vinter. Det kommer nog bli en hel del restriktioner och inskränkningar i vardagen framöver.
Citera
2020-10-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sjukvården har ju också blivit mycket bättre på att behandla sjukdomen, det bidrar garanterat, i alla fall till mindre dödstal.

Ja, så om man sammanfattar...lägre spridning på ålderdomshem, effektivare behandling, och effektivare testning. Har svårt att se att detta kommer bli i närheten så illa som det var i början.
Citera
2020-10-25, 23:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, så om man sammanfattar...lägre spridning på ålderdomshem, effektivare behandling, och effektivare testning. Har svårt att se att detta kommer bli i närheten så illa som det var i början.

Det får vi verkligen hoppas. Men tittar man på Belgien så ser det ju inte speciellt ljust ut. Det kommer att bli en lång och utdragen vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in