Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Hej, bra frågor.
...
CoV-OC43 upptäcktes redan för många år sedan, så jag förstår inte vad du menar med senaste.
Tack.
Jag menar att dom andra vanliga Coronavirusen 229E, NL63 och HKU1 har funnits hos människor i många hundra år men OC43 kom till människan först runt år 1890 så det är det senaste av dom fyra vanliga virusen.
Alltså inte när dom upptäcktes utan när dom började spridas bland människor.
Jag funderar därför på om mänskligheten gradvis blir mer motståndskraftig mot virusen eller om dom försvagas? Eller kanske både och?
Eftersom OC43 är det senaste vanliga Coronaviruset så kanske det är allvarligare än dom andra tre eller planar det ut efter ett antal år så att det inte spelar nån roll om virusen funnit i tusentals år eller bara runt 100 år?
Genom att jämföra genomet hos OC43 och ett liknande virus hos kor och veta om hur fort dom muterar så bedömer forskare att dom virusen haft en gemensam anfader runt 1890 och att viruset då överfördes från kor till människor och det spekuleras i att detta ledde till ryska snuvan.
(Här förstår jag inte riktigt hur mutationstakten beräknas. Det borde väl bero på hur många som smittas hur fort viruset muterar?)
Den influensan (eller förkylningen om det nu var OC43 och inte en influensa) gick i flera vågor där andra vågen var värst.
Kan det vara något liknande som hänt nu 130 år senare med ett nytt coronavirus? Och kan detta nya Sars-Cov2 vara mycket värre än OC43 rent kliniskt?
Här är en lättläst artikel om spekulationen att det egentligen var OC43 och inte influensa som orsakade ryska snuvan.
https://www.theguardian.com/world/2020/may/31/did-a-coronavirus-cause-the-pandemic-that-killed-queen-victorias-heir