2020-10-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Innebär det att alla, förr eller senare, kommer att ha det virus i sig?
Och att vaccination bara innebär att man inte blir svårt sjuk av det?

Eller att viruset då och då gör attacker. Som influensa och vinterkräksjuka. Men att en del har motståndskraft mot det.

Hej Jof,

Nej, det är ett akut virus. Ju fler individer som blivit smittade eller vaccinerade desto fler immuna i en population. Ju fler immuna i en population desto svårare har viruset att sprida sig.

Vaccination kan innebära fullständigt skydd (d v s att man inte blir sjuk) eller att man får ett partiellt skydd (d v s att man blir inte allvarligt sjuk). Det beror på vaccinet och individen.

När det gäller säsongsinfluensa (influensavirus typ A) så finns det en viss grundimmunitet hos befolkningen (de som tidigare blivit smittade eller vaccinerade).
Citera
2020-10-25, 21:51
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Det går att spekulera. Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det idag nästan 20 st vaccinkandidater i fas 3. Jag hoppas och tror att åtminstone en eller flera av kandidaterna visar sig ge acceptabel immunitet och ha bra säkerhet och bli godkända. Efter godkännandet behövs det framställas i oerhörda mängder (miljarder) doser och sedan distribueras över världen. Detta kommer ta tid. Dels beror det på om vaccinet är lätt eller svårt att massproducera och vilken kapacitet bolaget/institutionen har.

För Sveriges del kommer det också bero på vilket bolag/institution som lyckas och vilken prioritetsordning vi hamnar i. Eftersom vi är med i EU tror jag vi har hyfsad prioritet.

Så om det blir ett eller flera vaccin godkända tidigast kring årsskiftet 2020/2021 och sedan tid för produktion och distribution så kanske vaccinationen av vissa länder kan börja våren/sommaren 2021 för att successivt öka under hösten 2021.
Har vi i Sverige tur kan vi få vara med på tåget under 2021. Tror dock att världen generellt först kan successivt återgå till mer normalt liv under 2022.

Detta är helt min personliga spekulation.

Tack! Alla uppskattningar från kompetenta personer ger en något samlad prognos.
Jag måste tillhöra en personlighetstyp som känner att ängsligheten över ovissheten är skadligare än viruset självt. Den psykiska ohälsan lär eskalera.
Högkänsliga jag tackar därmed åter igen för din tid och ditt engagemang i att sprida kunskap. Allt gott!
Citera
2020-10-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tack! Alla uppskattningar från kompetenta personer ger en något samlad prognos.
Jag måste tillhöra en personlighetstyp som känner att ängsligheten över ovissheten är skadligare än viruset självt. Den psykiska ohälsan lär eskalera.
Högkänsliga jag tackar därmed åter igen för din tid och ditt engagemang i att sprida kunskap. Allt gott!

Varsågod! Det var så lite så.

Jag tror tyvärr också att den psykiska ohälsan kommer att öka som en konsekvens av pandemin. Dels av rent psykologiska orsaker men också p g a socioekonomiska orsaker.

Allt gott till dig med.
Senast redigerad av En..andra..chans 2020-10-25 kl. 22:45.
Citera
2020-10-25, 22:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Innebär det att alla, förr eller senare, kommer att ha det virus i sig?
Och att vaccination bara innebär att man inte blir svårt sjuk av det?

Eller att viruset då och då gör attacker. Som influensa och vinterkräksjuka. Men att en del har motståndskraft mot det.
Felpost.
Citera
2020-10-25, 22:26
Medlem
Är dom fyra vanliga coronavirusen olika smittsamma? Ger dom olika allvarliga förkylningar? Är OC43 som är det senaste Coronaviruset som började smitta människor allvarligare än dom andra tre?

Låg OC43 bakom ryska snuvan?
Citera
2020-10-25, 22:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

Nej, det är ett akut virus. Ju fler individer som blivit smittade eller vaccinerade desto fler immuna i en population. Ju fler immuna i en population desto svårare har viruset att sprida sig.

Vaccination kan innebära fullständigt skydd (d v s att man inte blir sjuk) eller att man får ett partiellt skydd (d v s att man blir inte allvarligt sjuk). Det beror på vaccinet och individen.

När det gäller säsongsinfluensa (influensavirus typ A) så finns det en viss grundimmunitet hos befolkningen (de som tidigare blivit smittade eller vaccinerade).

Innebär det att om man blir smittad så har man viruset i sig för evigt. Som ex v herpesviruset.
Eller begreppet akut, kanske innebär att det inte bosätter sig?
Citera
2020-10-25, 22:40
Medlem
Citat:
Innebär det att om man blir smittad så har man viruset i sig för evigt. Som ex v herpesviruset.
Eller begreppet akut, kanske innebär att det inte bosätter sig?

Det innebär att kroppen själv (vårt fantastiska immunförsvar) gör sig av med viruset.
En tvångsvräkning om man vill använda sig av bosättningstermer.
Citera
2020-10-25, 23:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det innebär att kroppen själv (vårt fantastiska immunförsvar) gör sig av med viruset.
En tvångsvräkning om man vill använda sig av bosättningstermer.

Önskar det funkade för min herpes. Har cirka 10 anfall per år.
Citera
2020-10-26, 00:13
Medlem
Citat:
Önskar det funkade för min herpes. Har cirka 10 anfall per år.

Tyvärr stannar HSV-1 och HSV-2 kvar latent i kroppen och kan reaktiveras som du beskriver. Du har en ökad risk för frekventare reaktivering eftersom du medicinerar med steroider. Det som är bra ändå är att det finns bra antivirala läkemedel (aciklovir/ganciklovir) som man även kan ta i förebyggande syfte om man har väldigt frekventa jobbiga besvär. Man kan också sätta in det tidigt när man får s k förkänningar (ex stickningar/pirrningar) att det kommer bryta ut för att mota Olle i grind. Kontakta din läkare så kan han/hon hjälpa dig.
Citera
2020-10-26, 00:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Tyvärr stannar HSV-1 och HSV-2 kvar latent i kroppen och kan reaktiveras som du beskriver. Du har en ökad risk för frekventare reaktivering eftersom du medicinerar med steroider. Det som är bra ändå är att det finns bra antivirala läkemedel (aciklovir/ganciklovir) som man även kan ta i förebyggande syfte om man har väldigt frekventa jobbiga besvär. Man kan också sätta in det tidigt när man får s k förkänningar (ex stickningar/pirrningar) att det kommer bryta ut för att mota Olle i grind. Kontakta din läkare så kan han/hon hjälpa dig.

Tack för råd.
Ingen hjälp där utöver det vanliga; aciklovir. Som inte är bra för kroppen, njurarna, mm. Så jag har själv kommit på ett alternativ. Blandar tabletterna med hudkräm och smörjer på där det sticker på huden. Snabbt som fan. Det funkar. Slipper svälja rävgiftet. Och viruset drar sig undan för denna gång.

Men som sagt Corona bosätter sig inte i kroppen då. Slår till och sticker sen, om jag fattat dig rätt. Eller kastas ut av kroppen. Som vinterkräkningarna kastat ut den gästen.
Olika virus har olika strategier.
Senast redigerad av Jof 2020-10-26 kl. 00:31.
Citera
2020-10-26, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Är dom fyra vanliga coronavirusen olika smittsamma? Ger dom olika allvarliga förkylningar? Är OC43 som är det senaste Coronaviruset som började smitta människor allvarligare än dom andra tre?

Låg OC43 bakom ryska snuvan?

Hej, bra frågor.

Är ganska trött men svarar lite snabbt. Jag vet faktiskt inte om de är olika smittsamma. Det kan vara så men jag har inte sett en studie kring det. Det finns tyvärr inte så många studier kring de fyra vanligare coronavirus. Alla kan ge förkylningar men sedan kan de skilja sig åt lite, ex CoV-NL63 är mer associerat med viruskrupp. CoV-OC43 upptäcktes redan för många år sedan, så jag förstår inte vad du menar med senaste. Såg någon studie där man jämförde CoV-OC43 med CoV-229E och om jag minns rätt så var CoV-OC43 associerad med mer sjukhuskrävande vård.

Eftersom det inte fanns virologisk diagnostik i slutet på 1800-talet så vet vi inte helt säkert vad som orsakade The Russian flu. Det troligaste är att det var ett influensavirus typ A men jag är inte tillräckligt påläst kring detta ämne.

Såg att man nu spekulerar om det kan vara en förfader till CoV-OC43 genom att studera fylogenetiska träd men jag tror mer på influensavirus typ A.
Citera
2020-10-26, 02:28
Medlem
Citat:
Hej, bra frågor.
...
CoV-OC43 upptäcktes redan för många år sedan, så jag förstår inte vad du menar med senaste.

Tack.
Jag menar att dom andra vanliga Coronavirusen 229E, NL63 och HKU1 har funnits hos människor i många hundra år men OC43 kom till människan först runt år 1890 så det är det senaste av dom fyra vanliga virusen.
Alltså inte när dom upptäcktes utan när dom började spridas bland människor.

Jag funderar därför på om mänskligheten gradvis blir mer motståndskraftig mot virusen eller om dom försvagas? Eller kanske både och?

Eftersom OC43 är det senaste vanliga Coronaviruset så kanske det är allvarligare än dom andra tre eller planar det ut efter ett antal år så att det inte spelar nån roll om virusen funnit i tusentals år eller bara runt 100 år?

Genom att jämföra genomet hos OC43 och ett liknande virus hos kor och veta om hur fort dom muterar så bedömer forskare att dom virusen haft en gemensam anfader runt 1890 och att viruset då överfördes från kor till människor och det spekuleras i att detta ledde till ryska snuvan.

(Här förstår jag inte riktigt hur mutationstakten beräknas. Det borde väl bero på hur många som smittas hur fort viruset muterar?)

Den influensan (eller förkylningen om det nu var OC43 och inte en influensa) gick i flera vågor där andra vågen var värst.

Kan det vara något liknande som hänt nu 130 år senare med ett nytt coronavirus? Och kan detta nya Sars-Cov2 vara mycket värre än OC43 rent kliniskt?

Här är en lättläst artikel om spekulationen att det egentligen var OC43 och inte influensa som orsakade ryska snuvan.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/31/did-a-coronavirus-cause-the-pandemic-that-killed-queen-victorias-heir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in