Citat:
Ursprungligen postat av
madeinflen
Går det att uppskatta hur länge till innan vi kan leva som tidigare? Ovissheten knäcker mig. Det talas om ”länge till..” men vad innebär detta om vi ska uppskatta tiden? Minimum 1 år, 2 år... längre??
Hej igen,
Det går att spekulera. Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det idag nästan 20 st vaccinkandidater i fas 3. Jag hoppas och tror att åtminstone en eller flera av kandidaterna visar sig ge acceptabel immunitet och ha bra säkerhet och bli godkända. Efter godkännandet behövs det framställas i oerhörda mängder (miljarder) doser och sedan distribueras över världen. Detta kommer ta tid. Dels beror det på om vaccinet är lätt eller svårt att massproducera och vilken kapacitet bolaget/institutionen har.
För Sveriges del kommer det också bero på vilket bolag/institution som lyckas och vilken prioritetsordning vi hamnar i. Eftersom vi är med i EU tror jag vi har hyfsad prioritet.
Så om det blir ett eller flera vaccin godkända tidigast kring årsskiftet 2020/2021 och sedan tid för produktion och distribution så kanske vaccinationen av vissa länder kan börja våren/sommaren 2021 för att successivt öka under hösten 2021.
Har vi i Sverige tur kan vi få vara med på tåget under 2021. Tror dock att världen generellt först kan successivt återgå till mer normalt liv under 2022.
Detta är helt min personliga spekulation.