2020-10-25, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var lyckta dörrar.

Inbillar du dig fortfarande att Madsen kommer släppas enligt ditt medelvärde?

Konstigt då, för Ekstrabladets reportrar var i alla fall innanför de lyckta dörrarna i så fall (om vi talar om häktningsförhandlingen efter flyktförsöket):

Linette K. Jespersen
Pressen er kommet ind i retslokalet, og nu er Peter Madsens forsvarer Anders Larsen gået ind for at snakke med sin klient. Han oplyser, at det er første gang, at han møder ham.
09:42
Linette K. Jespersen
Peter Madsen er nu ført op og ind i et lokale, hvor han skal tale med sin forsvarer. Han er iført håndjern og har de blå bukser på og jakke, som man ser på videoen. Han kiggede på pressen med sin karakteristiske rynkede pande, men ellers er der ingen reaktion.

Nej, han får antagligen påbackning för flyktförsöket. Men inte så att det läggs på ett visst antal år NU - det går ju inte eftersom han inte har ett tidsbestämt straff - utan snarare så, att det kommer att vägas in vid ansökan om villkorlig frigivning. Nu hinner det i och för sig gå många år innan det är dags för den förhandlingen, och då kanske man inte tänker så mycket på det här flyktförsöket längre. Det var ju ingen som dog eller blev skadad.
Citera
2020-10-25, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konstigt då, för Ekstrabladets reportrar var i alla fall innanför de lyckta dörrarna i så fall (om vi talar om häktningsförhandlingen efter flyktförsöket):

Linette K. Jespersen
Pressen er kommet ind i retslokalet, og nu er Peter Madsens forsvarer Anders Larsen gået ind for at snakke med sin klient. Han oplyser, at det er første gang, at han møder ham.
09:42
Linette K. Jespersen
Peter Madsen er nu ført op og ind i et lokale, hvor han skal tale med sin forsvarer. Han er iført håndjern og har de blå bukser på og jakke, som man ser på videoen. Han kiggede på pressen med sin karakteristiske rynkede pande, men ellers er der ingen reaktion.

Nej, han får antagligen påbackning för flyktförsöket. Men inte så att det läggs på ett visst antal år NU - det går ju inte eftersom han inte har ett tidsbestämt straff - utan snarare så, att det kommer att vägas in vid ansökan om villkorlig frigivning. Nu hinner det i och för sig gå många år innan det är dags för den förhandlingen, och då kanske man inte tänker så mycket på det här flyktförsöket längre. Det var ju ingen som dog eller blev skadad.
Ja. Du kan fetglömma ditt medelvärde i förhållande till riskbedömning.
Citat:
Nu hinner det i och för sig gå många år innan det är dags för den förhandlingen, och då kanske man inte tänker så mycket på det här flyktförsöket längre
Det glöms inte bort, det kan du vara säker på.
Citat:
Det var ju ingen som dog eller blev skadad.
Spelar ingen roll. Gisslantagande tolkas som mycket allvarligt.
Skada betingar likaväl psykiska besvär.
Det var under pistolhot.

Åtal presenterades.
Det förhandlades sen bakom lyckta dörrar FÖR ATT det kunde finnas medhjälpare.
Sen återupptogs det kort.
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 19:48.
Citera
2020-10-25, 19:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det var under pistolhot.

Åtal presenterades.
Det förhandlades sen bakom lyckta dörrar FÖR ATT det kunde finnas medhjälpare.
Sen återupptogs det kort.

I och för sig bedöms pistolhot som mindre allvarligt, om pistolen visar sig vara oladdad alternativt en attrapp.

Ja, jag såg det nu. Jag hade missat den här artikeln - hinner inte riktigt med längre! I vicke-fall, så var det här lite kul. Reportern utgår ifrån, att det är Madsen som pladdrar på i en och en halv timme!

Linette K. Jespersen
Hvis der stadig er nogen, der hænger ved, så kan jeg oplyse, at vi fortsat venter på at blive kaldt ind i retten til fængslingskendelsen.
Det har været i gang siden klokken 10, så det antyder, at Peter Madsen har meget på hjertet.
Citera
2020-10-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ja la in allt eftersom påökat likaväl diskuterats.

Det kan vara bra att ha allt samlat när medelvärde och likaså frågor om livstid återkommer med jämna mellanrum.
Tack, det behövs säkert.
Men eftersom att Madsens brott (samt profil) är mycket försvårande så har jag för min del aldrig trott annat än att han kommer att få sitta väldigt länge. Dels för att sona vad han gjort men också pga av riskbedömningen. Men man vet aldrig. Madsen blir kanske en mönsterfånge som sitter och broderar sin frihetslängtan på dukar fyllda av ubåtar och marina inslag dagarna i ända hädanefter. Flitig som en humla.

Om man ska söka efter medgärningsman/män på utsidan tror jag att man ska kika på pennevänner.
Det kan vara någon tekniknörd som tycker att Madsen blivit orättvist dömd. Och som har en mosters faster som har en öde kolonistuga vintertid. Där Madsen kunde ligga lågt medans han odlar helskägg.
För utsmuggling till Tyskland när rikslarm och sökande efter Madsen i varje bil vid gränsövergångarna lugnat ner sig. Var kunde han tänkt sig att fly? Tja, kanske Cypern. Cypern har inget utlämningsavtal med Sverige iallafall. Så troligt är att de inte har det med övriga skandinaviska länder heller. Jag har inte lyckats googla det dock. Men jag tror nog att han velat stanna inom Europa för JC skull. Han har ju familj nu.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-10-25 kl. 19:59.
Citera
2020-10-25, 20:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men jag tror nog att han velat stanna inom Europa för JC skull. Han har ju familj nu.

??? Nu är du naiv. Madsen skulle aldrig riskera sin nyvunna frihet för någon annans skull. Jag tror att han har JC, bara för att utnyttja henne. Få hjälp med utgivningen av sin bok, få hjälp med att mildra allmänhetens åsikter om hans brott o.s.v. (hur väl det nu lyckas är en annan sak). JC bor dessutom fortfarande ihop med sin sambo, en ryss, och varför skulle M se på sina styvsöner, som han aldrig ens har träffat, som sin "familj"?

Nej självklart ville han längre bort, inte minst för att han är för välkänd i hela Europa. Sydamerikas djungler t.ex.. Där är det lätt att gå under jorden livet ut, och han har enligt egen utsago tidigare fått erbjudande om att konstruera en ubåt åt några skumma typer där (narkotikasmugglare?).
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-25 kl. 20:09.
Citera
2020-10-25, 20:04
Medlem
Grandiosos avatar
När man ändå har Sten Levander på tråden så här från ett hans föredrag:

(Om de som mördar, 22 minuter in i föredraget)

1. I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna.
2. Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.
3. Istället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.
4. Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!

Här talas också bland annat om psykiatrins död i Sverige.
En pessimistisk professor sålunda.

Ps. Har Levander förresten uttalat sig nån gång om just Madsen?

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8&t=1476s
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-25 kl. 20:09.
Citera
2020-10-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När man ändå har Sten Levander på tråden så här från ett hans föredrag:

(Om de som mördar)

1. I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna.
2. Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.
3. Istället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.
4. Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!

Här talas också bland annat om psykiatrins död i Sverige. En pessimistisk professor sålunda.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8&t=1476s
Så misslyckandet med raketuppskjutningen var en trigger att sätta fart med planerna? Jag tror det har diskuterats förut i tråden (som allt annat iofs). Men det verkar som om han försökt få med kvinnor i båten hela sommaren? (har inte sett youtube-inlägget du bifogade).
Citera
2020-10-25, 20:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så misslyckandet med raketuppskjutningen var en trigger att sätta fart med planerna? Jag tror det har diskuterats förut i tråden (som allt annat iofs). Men det verkar som om han försökt få med kvinnor i båten hela sommaren? (har inte sett youtube-inlägget du bifogade).
Säkert var det så. Hade det gått annorlunda med uppskjutningen så hade han nog
åtminstone väntat ett längre tag med debutmordet om det nu var det eller han har mer liv på
sitt samvete (det obefintliga).

Ja, inte bara i sommartid utan redan när det vårats 2017 var han tydligen igång med att
försöka locka ombord nån donna med det stränga villkoret att donnan kom ensam.
Han låg i intensivt kan man nog säga. Fick inte napp och blev väl allt desperatare.
Och så dök Kim Wall upp...och hans lycka var gjord...
Citera
2020-10-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Säkert var det så. Hade det gått annorlunda med uppskjutningen så hade han nog
åtminstone väntat ett längre tag med debutmordet om det nu var det eller han har mer liv på
sitt samvete (det obefintliga).

Ja, inte bara i sommartid utan redan när det vårats 2017 var han tydligen igång med att
försöka locka ombord nån donna med det stränga villkoret att donnan kom ensam.
Han låg i intensivt kan man nog säga. Fick inte napp och blev väl allt desperatare.
Och så dök Kim Wall upp...och hans lycka var gjord...
Ja. Fy fan. Jag missade måndagens "Utredningen" och kikade på avsnitt 4 nu, där de hittar ben, kläder och huvud. Fy fan för att i hjärtat av en sån utredning. Obegripligt. Man är så jäkla tacksam för dessa dykare, hundar, poliser och utredare. Förutom det: rättegången som verkade vara vidrig. Det räckte mer än väl att läsa liverapporteringen. Hade aldrig velat vara där.
Citera
2020-10-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Nu är du naiv. Madsen skulle aldrig riskera sin nyvunna frihet för någon annans skull. Jag tror att han har JC, bara för att utnyttja henne. Få hjälp med utgivningen av sin bok, få hjälp med att mildra allmänhetens åsikter om hans brott o.s.v. (hur väl det nu lyckas är en annan sak). JC bor dessutom fortfarande ihop med sin sambo, en ryss, och varför skulle M se på sina styvsöner, som han aldrig ens har träffat, som sin "familj"?

Nej självklart ville han längre bort, inte minst för att han är för välkänd i hela Europa. Sydamerikas djungler t.ex.. Där är det lätt att gå under jorden livet ut, och han har enligt egen utsago tidigare fått erbjudande om att konstruera en ubåt åt några skumma typer där (narkotikasmugglare?).
Det tror jag du har fel i. Du glömmer att Madsen är väldigt grandios och ständigt behöver beundran och uppmärksamhet. Kan du se Madsen leva som en eremit i djungeln eller södra Sydamerikas enorma vidder. Och kämpa med sin försörjning och överlevnad och inte se en käft passera förbi stugan på ett halvår. Det skulle nog bara varit som ett nytt fängelse för Madsen. (Jag såg en dokumentär om Sydamerikanska desertörer som levde eremitliv i södra Sydamerika pga av att det är enormt, obebott och ogästvänligt. Kan aldrig tänka mig att Madsen skulle klara det slitiga, ensamma livet.)
Nej, jag tror han vill bygga upp tillvaron i någon slags civilisation igen. Ett land där han kunde bli någon igen. Bara de inte har utlämningsavtal med Danmark.

Sedan är det möjligt att jag är naiv när det gäller JC. Men varför gifta sig med en kvinna som bor krångligt långt borta. Om han bara ville utnyttja någon så borde det väl vara lämpligare med någon i DK helst Köpenhamn?

EDIT: Jag tror du har rätt i att han främst tänker på sig själv. Men jag tror att JC ingår i hans intressesfär eftersom de är gifta. Och då tvingas han ju även att tänka på hennes barn eller hur?
Att hon bor med barnens förälder betyder väl inte att de är "sambos" och delar säng?
Senast redigerad av ottoplommon 2020-10-25 kl. 21:05.
Citera
2020-10-25, 21:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det tror jag du har fel i. Du glömmer att Madsen är väldigt grandios och ständigt behöver beundran och uppmärksamhet. Kan du se Madsen leva som en eremit i djungeln eller södra Sydamerikas enorma vidder. Och kämpa med sin försörjning och överlevnad och inte se en käft passera förbi stugan på ett halvår. Det skulle nog bara varit som ett nytt fängelse för Madsen. (Jag såg en dokumentär om Sydamerikanska desertörer som levde eremitliv i södra Sydamerika pga av att det är enormt, obebott och ogästvänligt. Kan aldrig tänka mig att Madsen skulle klara det slitiga, ensamma livet.)
Nej, jag tror han vill bygga upp tillvaron i någon slags civilisation igen. Ett land där han kunde bli någon igen. Bara de inte har utlämningsavtal med Danmark.

Sedan är det möjligt att jag är naiv när det gäller JC. Men varför gifta sig med en kvinna som bor krångligt långt borta. Om han bara ville utnyttja någon så borde det väl vara lämpligare med någon i DK helst Köpenhamn?

Jag tror han valde kvinna efter hennes förmåga att nå ut till dom stora massorna, Som kan få hans bok utgiven.
Citera
2020-10-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror han valde kvinna efter hennes förmåga att nå ut till dom stora massorna, Som kan få hans bok utgiven.
Det är möjligt. Men nå ut till de stora massorna? Det är ju de som intresserar sig för hennes Fb.
Vi får väl se när boken kommer. Det svider att man måste köpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in