2020-10-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polismord är speciellt - det döms hårdare, för att brottslingar ska dra sig in i det längsta från att skjuta på poliser. Det är grundläggande för att hela samhället ska fungera, att det finns ett tabu mot att skjuta poliser (och även vissa andra grupper i "allmän ställning"). Sedan väger det säkert även in, att Arklöv har eller har haft en icke-politiskt korrekt levnadsåskådning. Sitt icke-ariska yttre till trots.

Dessutom vet ingen, hur länge våra samhällen kommer att ha råd att ha folk inlåsta i fängelser i decennier... Coronan urholkar ju ekonomin överallt.

Jag undrar, jag, hur det var med den där kvinnliga psykologen egentligen? De kanske hade gjort upp det? Hon kanske bara spelade chockad?
Nu börjar jag känna igen dig Merwinna. Du tror de gjort upp om detta och att de sedan skulle träffas utanför fängelset?

Nå, jag misstänker hur som helst att det är sista gången Madsen får träffa en kvinna utan glasruta eller galler mellan sig och henne. Vare sig de blir offer eller kärestor, så bör man inte utsätta kvinnor för honom. Antingen försöker han charma dom eller så hotar han dom. Och i båda fall är de sårbara. Låt männen sköta Madsen.
Citera
2020-10-25, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, det är vad jag läst. Om han någon gång får tidsbestämt så kommer han väl att avtjäna ytterligare två år därefter för sitt flyktförsök.
Och i DK kan de bara söka tidsbestämt straff var fjärde år till skillnad från Sverige.
Och som sagt jag tror han kommer att få många avslag.
Citat:
I Sverige är det inte straffbart att rymma.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/darfor-straffas-inte-fangar-som-rymmer

Jag läste det i en nyhetsnotis just när Madsen häktades. Jag tror det var svensk press men kan också varit dansk press. Det jag fann nu om häktningen var en artikel AB bl.a om att Madsen inte kunde få någon påföljd för flyktförsöket eftersom han redan har fått livstid precis som du sa.

De kanske menade att straffvärdet var två år på rymning i DK där det är straffbart till skillnad från Sverige.
Tar en svängom igen om livstid och sk prøveløsladelse.

Trine Baumbach, lektor i straffrätt vid Københavns Universitet.
Citat:
»Reglerne er sådan, at man efter 12 års afsoning har muligheden for at søge om prøveløsladelse. Hvis det afvises, kan man prøve igen efter to år.«
https://www.berlingske.dk/samfund/livstidsdom-er-ikke-det-samme-som-faengsel-resten-af-livet
Citat:
* Fængsel på livstid betragtes som landets strengeste straf og er som udgangspunkt en dom til fængsel resten af livet.
* I gennemsnit bliver livstidsdømte dog løsladt efter 16-17 års fængsel.

* Tidligst efter 12 år kan en livstidsfange blive prøveløsladt. Det er Kriminalforsorgen, der træffer afgørelsen efter indstilling fra fængslet, hvor den dømte afsoner.
* Hvis Kriminalforsorgen skønner, at der er fare for ny kriminalitet, kan ansøgning om prøveløsladelse afvises. Dette kan afsoneren indbringe for retten efter 14 år.

* Før prøveløsladelse af en livstidsfange skal der indhentes en udtalelse fra Retslægerådet om personens farlighed.
* På den baggrund ender nogle fanger med at tilbringe flere årtier bag tremmer. To nuværende afsonere har således siddet i over 30 år.
https://www.google.com/amp/s/www.tv2lorry.dk/amp/604219
Forsvarsadvokat Henrik Stagetorn:
Citat:
Stjerneadvokat: Sådan ser Peter Madsens muligheder ud for prøveløsladelse

Ifølge forsvarsadvokat Henrik Stagetorn skal man dog ikke regne med, at Peter Madsen render frit rundt om 12 år:

»Jeg kan ikke huske sager, hvor man blev overrasket over, at en livstidsdømt kom hurtigere ud end forventet.
Snarere omvendt er der mange sager, hvor man tænker, at det er rigtig lang tid, de har siddet,« siger Henrik Stagetorn og tilføjer:

»Man kan ikke bare sige 12 år fra august 2017 (drabet på Kim Wall, red.), og så er han ude. Der er mange sten på vejen.«
https://www.bt.dk/krimi/stjerneadvokat-saadan-ser-peter-madsens-muligheder-ud-for-proeveloesladelse
Advokat Mette Grith:
Citat:
“Mange har den opfattelse, at fængsel på livstid er det samme som fængsel i 16 år, men det er en misforståelse.

Fængsel på livstid er som udgangspunkt på livstid; man har mulighed for at søge prøveløsladelse efter 12 år, og hvis der gives afslag, kan man søge igen efter 14 år.

Men der er igen garanti for, at man nogensinde bliver prøveløsladt, og der er eksempler på domfældte, som har siddet fængslet på en livstidsdom i over 30 år. Livstid anses også som en strengere straf end forvaring, hvor der heller ikke er nogen ”udløbsdato” på straffen, men hvor man i princippet har muligheden for at blive ”udskrevet på prøve” efter blot tre år i forvaring,”
https://fredericiaavisen.dk/mette-grith-stage-om-det-foreloebige-punktum-for-ubaadssagen/
Mer specifikt om den sexualsadistiska mördaren, psykopaten - och sedermera rymlingen.
Mette Grith igen:
Citat:
"Det er alvorligt, det der er sket, og det er Kriminalforsorgen nødt til at slå hårdt ned på."

Og så kommer det også til at betyde noget for hans muligheder for at blive prøveløsladt en gang i fremtiden. En prøveløsladelse er kommet et skridt længere væk.«
https://www.bt.dk/krimi/stjerneadvokat-saadan-kan-kriminalforsorgen-ramme-peter-madsen
Citat:
Advokat: Madsen har forringet chancen for prøveløsladelse

Peter Madsens flugtforsøg kan betyde, at han får sværere ved at få godkendt prøveløsladelse i fremtiden

- Men det her gør den forskel, at han får utroligt meget dårligere udsigter til at blive prøveløsladt.

Så man kan sige, at nu hvor han har lavet det her, så bliver livstidsdommen måske endnu mere en realitet, end den er i forvejen, siger Mette Grith Stage.
https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE12500759/advokat-madsen-har-forringet-chancen-for-proeveloesladelse/
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 19:15.
Citera
2020-10-25, 19:11
Medlem
Citat:
När tidningar har fel i sak försvinner ofta just den artikeln från nätet.
Men jag har ju tyckt att det var konstigt att ni inte diskuterat det i tråden för det var ett ganska långt stycke i artikeln som handlade om detta. Samma dag som Madsen häktades. Tror att det var AB eller Expressen.
Men man kan inte ge påbackning av livstidsstraff? Det finns ju inte på kartan.
Citera
2020-10-25, 19:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu börjar jag känna igen dig Merwinna. Du tror de gjort upp om detta och att de sedan skulle träffas utanför fängelset?

Nå, jag misstänker hur som helst att det är sista gången Madsen får träffa en kvinna utan glasruta eller galler mellan sig och henne. Vare sig de blir offer eller kärestor, så bör man inte utsätta kvinnor för honom. Antingen försöker han charma dom eller så hotar han dom. Och i båda fall är de sårbara. Låt männen sköta Madsen.

Fast nu har ju danska polisen sagt att han haft hjälp inifrån fängelset (av personal), det är inget som jag hittar på. Psykologen ligger väl närmast till hands?
Citera
2020-10-25, 19:16
Medlem
Citat:
Fast nu har ju danska polisen sagt att han haft hjälp inifrån fängelset (av personal), det är inget som jag hittar på. Psykologen ligger väl närmast till hands?
Har man sagt att det är hjälp från personal? Ordagrant? Jag läste i en artikel att han fått hjälp inifrån, men då rent allmänt.
Citera
2020-10-25, 19:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har fel. Det var lyckta dörrar och vart ev medhjälpare befinner sig har inte framgått.
Media har likaväl skrivit om externt.

Ställ sen de här inläggen mot varandra.

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 19:22.
Citera
2020-10-25, 19:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har man sagt att det är hjälp från personal? Ordagrant? Jag läste i en artikel att han fått hjälp inifrån, men då rent allmänt.

https://ekstrabladet.dk/112/politiet-peter-madsen-fik-hjaelp/8335529

Du har rätt, det framgår faktiskt inte om det är personal eller medfångar de misstänker. Och Madsen nekar till det, men det kan han ju göra för att vara gentleman, visa tjuvheder etc.:

Linette K. Jespersen
Peter Madsens forsvarer Anders Larsen siger, at hans klient erkender det hele, bortset fra, at han ikke erkender, at det er sket i forening

Det här var lite intressant: Madsen följer alltså serien "Efterforskningen", och gillar den (undrar vem "vännen" är - Falkenberg?):

Kommentar fra Henrik
Kan man forestille sig, at P. M. følger med i TV2's 'Efterforskningen' - hvor han aldrig nævnes ved navn - og derfor har fået en ide om, at han lige ville gøre opmærksom på, at det var ham der stod for ugerninger?
11:54
Svar fra Linette K. Jespersen
@Henrik - Hans ven har fortalt mig, at Peter Madsen ser serien og er glad for den. Han har dog ikke hørt ham sige noget om, at han er ked af, at han ikke nævnes ved navn eller med rolle.
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-25 kl. 19:24.
Citera
2020-10-25, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har fel. Det var lyckta dörrar och vart ev medhjälpare befinner sig har inte framgått.
Media har likaväl skrivit om externt.

Ställ sen de här inläggen mot varandra.

Det var inte lyckta dörrar. Se mitt förra inlägg, där finns länk till live-rapporteringen.
Citera
2020-10-25, 19:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Det här var lite intressant: Madsen följer alltså serien "Efterforskningen", och gillar den (undrar vem "vännen" är - Falkenberg?):

Kommentar fra Henrik
Kan man forestille sig, at P. M. følger med i TV2's 'Efterforskningen' - hvor han aldrig nævnes ved navn - og derfor har fået en ide om, at han lige ville gøre opmærksom på, at det var ham der stod for ugerninger?
11:54
Svar fra Linette K. Jespersen
@Henrik - Hans ven har fortalt mig, at Peter Madsen ser serien og er glad for den. Han har dog ikke hørt ham sige noget om, at han er ked af, at han ikke nævnes ved navn eller med rolle.
Det är Jens F.
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 19:32.
Citera
2020-10-25, 19:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var inte lyckta dörrar. Se mitt förra inlägg, där finns länk till live-rapporteringen.
Det var lyckta dörrar.

Inbillar du dig fortfarande att Madsen kommer släppas enligt ditt medelvärde?
Citera
2020-10-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tar en svängom igen om livstid och sk prøveløsladelse.

Trine Baumbach, lektor i straffrätt vid Københavns Universitet.

Forsvarsadvokat Henrik Stagetorn:

Advokat Mette Grith:

Mer specifikt om den sexualsadistiska mördaren, psykopaten - och sedermera rymlingen.
Mette Grith igen:
Ber om ursäkt att jag mindes fel. Hade inpräntat i minnet att det var vart fjärde år.
Det är alltså med två års mellanrum som är korrekt.

Det andra förstod jag inte varför du skickade till mig. Jag har inte haft några invändningar om det.
Det är ju alltid bra att friska upp minnet för all del.

Utifrån den artikeln jag läste när Madsen häktades förstod jag det så. Eftersom det inte var riktigt korrekt var det säkert en svensk tidning. Jag fundera tom på att lägga in länken som samtalsämne.
Citera
2020-10-25, 19:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ber om ursäkt att jag mindes fel. Hade inpräntat i minnet att det var vart fjärde år.
Det är alltså med två års mellanrum som är korrekt.

Det andra förstod jag inte varför du skickade till mig. Jag har inte haft några invändningar om det.
Det är ju alltid bra att friska upp minnet för all del.

Utifrån den artikeln jag läste när Madsen häktades förstod jag det så. Eftersom det inte var riktigt korrekt var det säkert en svensk tidning. Jag fundera tom på att lägga in länken som samtalsämne.
Ja la in allt eftersom påökat likaväl diskuterats.

Det kan vara bra att ha allt samlat när medelvärde och likaså frågor om livstid återkommer med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in