2020-10-25, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det ska vara ett tydligt vetenskapligt fynd, hävdar Levander.

"Var hittar man Sveriges vackraste kvinnor?" frågar han senare retoriskt.
Jo, i besöksrummen på Kumla! Hos charmörerna till psykopater...

Hur märker man om man har träffat en psykopat?
Jo, om man till sig själv efter mötet säger att det var en jävla trevlig kille, detta!
Och att det har pratats mycket.

Konstaterat är vidare att en psykopat aldrig når en vuxens mognad.
Är som ett barn hela livet kan man nog säga.
Ja men det säger ju ingenting. Jag söker sammanhanget.
Min hjärna scannar tydligen alltid vetenskapligt slog det mig. Här går det fan inte att komma med lösryckta citat, hahaha!
Skojar bara.

Den bästa att lyssna på är Belfrage.
Citat:
Något anmärkningsvärt är att Levander påstår att psykopatin avtar med åldern.
Ja, möjligen psykopatin.
De stelnar väl likt andra. Blir mer bekväma.

Men inte psykopater som är sexualsadister.
Citat:
Då får vi hoppas på det vad gäller våran Madsen.
Vid 75 bast får han anses vara ofarlig för då har de "elaka dragen" lagt sig närmast helt.
Törs man lita på nåt sånt, tro?
Nej.
Se föregående mening.
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 18:07.
Citera
2020-10-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lite kul.
Jo, men nu var ju frågan jag svarade på, hur många år genomsnittslivstidsfången sitter i Danmark. Ingen av oss vet ju, om PM kommer att sitta längre än så, eller ens så länge (även om många av er här önskar det).
I DK är det brottsligt att rymma. Troligtvis får Madsen två års påslag för sitt flyktförsök.
Du får också väga in att Madsens mord inte är ett vanligt mord. Det är mycket försvårande omständigheter.

Så funkar det i Sverige med. Malalexandermördaren Jacky Arklöv (försvårande omständigheter +hans profil) har fått avslag fyra ggr nu på tidsbestämt straff medans hans två medbrottslingar fått tidsbestämt straff och kommer ut ca 2022 -23. De bedöms väl inte som lika farliga.

Jag skulle tro att Madsen kommer att få många avslag. Och rymningen kommer nog att ligga honom i fatet.
Förmildrande omständighet. Han släpade inte med sig den kvinnliga psykologen på en del av sin flykt. Hade han gjort det så hade nog hans chanser ökat eftersom vakterna inte vågat förfölja så tätt hack i häl. Så totalt hänsynslös var han ju inte.
Men två års påbackning lär påföljden bli.
Citera
2020-10-25, 18:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
I DK är det brottsligt att rymma. Troligtvis får Madsen två års påslag för sitt flyktförsök.
Du får också väga in att Madsens mord inte är ett vanligt mord. Det är mycket försvårande omständigheter.

Så funkar det i Sverige med. Malalexandermördaren Jacky Arklöv (försvårande omständigheter +hans profil) har fått avslag fyra ggr nu på tidsbestämt straff medans hans två medbrottslingar fått tidsbestämt straff och kommer ut ca 2022 -23. De bedöms väl inte som lika farliga.

Jag skulle tro att Madsen kommer att få många avslag. Och rymningen kommer nog att ligga honom i fatet.
Förmildrande omständighet. Han släpade inte med sig den kvinnliga psykologen på en del av sin flykt. Hade han gjort det så hade nog hans chanser ökat eftersom vakterna inte vågat förfölja så tätt hack i häl. Så totalt hänsynslös var han ju inte.

Polismord är speciellt - det döms hårdare, för att brottslingar ska dra sig in i det längsta från att skjuta på poliser. Det är grundläggande för att hela samhället ska fungera, att det finns ett tabu mot att skjuta poliser (och även vissa andra grupper i "allmän ställning"). Sedan väger det säkert även in, att Arklöv har eller har haft en icke-politiskt korrekt levnadsåskådning. Sitt icke-ariska yttre till trots.

Dessutom vet ingen, hur länge våra samhällen kommer att ha råd att ha folk inlåsta i fängelser i decennier... Coronan urholkar ju ekonomin överallt.

Jag undrar, jag, hur det var med den där kvinnliga psykologen egentligen? De kanske hade gjort upp det? Hon kanske bara spelade chockad?
Citera
2020-10-25, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Påslag?

Han har livstid, kan inte bli värre och riskbedömningen lär återkomma repetitivt efter två år oavsett (start 12e året).

Hej Madsen. Nej du får inte tidsbestämt.
Hej igen Madsen. Nej du får inte tidsbestämt.
Hej Ma... Fan vad du är dryg (år 2050)

Citat:
Som sagt. Varje riskbedömning beror på hur de ser på skitstövlen och vad han sysslar med.
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 18:19.
Citera
2020-10-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Påslag?

Han har livstid, kan inte bli värre och riskbedömningen lär återkomma repetitivt efter två år oavsett (start 12e året).

Hej Madsen. Nej du får inte tidsbestämt.
Hej igen Madsen. Nej du får inte tidsbestämt.
Hej Ma... Fan vad du är dryg.

Som sagt. Varje riskbedömning beror på hur de ser på skitstövlen och vad han sysslar med.
Ja, det är vad jag läst. Om han någon gång får tidsbestämt så kommer han väl att avtjäna ytterligare två år därefter för sitt flyktförsök.
Och i DK kan de bara söka tidsbestämt straff var fjärde år till skillnad från Sverige.
Och som sagt jag tror han kommer att få många avslag.
Citera
2020-10-25, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är vad jag läst. Om han någon gång får tidsbestämt så kommer han väl att avtjäna ytterligare två år därefter för sitt flyktförsök.
Och i DK kan de bara söka tidsbestämt straff var fjärde år till skillnad från Sverige.
Och som sagt jag tror han kommer att få många avslag.
Källa.
Citera
2020-10-25, 18:28
Medlem
Citat:
Källa.
Vilket av det? Att flyktförsök är en straffbar brottslig gärning i DK?
Citera
2020-10-25, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Självklart är det straffbart annars skulle väl folk pröva att rymma varenda minut.

Däremot frågade jag om det du skrev om 2 år.
Fetat.
Citera
2020-10-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polismord är speciellt - det döms hårdare, för att brottslingar ska dra sig in i det längsta från att skjuta på poliser. Det är grundläggande för att hela samhället ska fungera, att det finns ett tabu mot att skjuta poliser (och även vissa andra grupper i "allmän ställning"). Sedan väger det säkert även in, att Arklöv har eller har haft en icke-politiskt korrekt levnadsåskådning. Sitt icke-ariska yttre till trots.

Dessutom vet ingen, hur länge våra samhällen kommer att ha råd att ha folk inlåsta i fängelser i decennier... Coronan urholkar ju ekonomin överallt.

Jag undrar, jag, hur det var med den där kvinnliga psykologen egentligen? De kanske hade gjort upp det? Hon kanske bara spelade chockad?
Nazister var de alla tre. Men Jacky har ju gjort sig skyldig till krigsbrott både mot civila och fångar på Balkan när han jobbade som legosoldat.
De dömdes alla tre för morden. En polis före de två som mördades klarade sig med nöd och näppe med livet i behåll. Han fick fly ut i ett träsk. De två poliserna som utsatts för beskjutning av gärningsmännen var båda två allvarligt skadade när Jacky gick tillbaka och avrättade dem. Så alla tre poliserna kunde ha dött ändå pga av samtliga gärningsmäns hänsynslöshet.

Därför dömdes alla tre till livstid.

Du tror visst att alla kvinnor som kommer i närheten av Madsen blir störtkära i honom.
Det kan ju vara att Madsen tänkte på framtiden (vilkorlig frigivning) eller för JC skull.
Sedan är han ju ingen våldsbrottsling i egentlig mening. Våldet hänger väl ihop med hans väldigt avvikande sexualitet tror jag.
Citera
2020-10-25, 18:42
Medlem
Citat:
Man lär ha det i åtanke när han önskar tidsbestämt straff. Men några 2 år i påbackning har det inte varit tal om nånstans. Då har jag missat det.
Citera
2020-10-25, 18:53
Medlem
Citat:
Självklart är det straffbart annars skulle väl folk pröva att rymma varenda minut.

Däremot frågade jag om det du skrev om 2 år.
Fetat.
I Sverige är det inte straffbart att rymma.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/darfor-straffas-inte-fangar-som-rymmer

Jag läste det i en nyhetsnotis just när Madsen häktades. Jag tror det var svensk press men kan också varit dansk press. Det jag fann nu om häktningen var en artikel AB bl.a om att Madsen inte kunde få någon påföljd för flyktförsöket eftersom han redan har fått livstid precis som du sa.

De kanske menade att straffvärdet var två år på rymning i DK där det är straffbart till skillnad från Sverige.
Citera
2020-10-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man lär ha det i åtanke när han önskar tidsbestämt straff. Men några 2 år i påbackning har det inte varit tal om nånstans. Då har jag missat det.
När tidningar har fel i sak försvinner ofta just den artikeln från nätet.
Men jag har ju tyckt att det var konstigt att ni inte diskuterat det i tråden för det var ett ganska långt stycke i artikeln som handlade om detta. Samma dag som Madsen häktades. Tror att det var AB eller Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in