2020-10-25, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är klart orolig för att du har rätt. Kanske inte lika många som avlider men kommer nog sprida sig rejält nu i vinter. Det finns ju ett fenomen som vanligen gör att säsongsinfluensan kulminerar under vintern här. Oftast med start runt V45 för att nå sitt max runt V4-V10.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Skulle bli glad om jag har fel, men tror dessvärre inte det. Grejen är ju den att det skulle gå att hålla tillbaks smittspridningen. Tyvärr saknas såväl den politiska viljan, men även den folkliga viljan är jag rädd. Merparten tycks inte vilja leva på det sätt som krävs för att undvika smittspridning. Resultatet lär bli därefter
Citera
2020-10-25, 16:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst, men samtidigt är det ju många som blir svårt sjuka även om de inte dör.
Jo, så är det, men
knappt 2000 personer under 60 år har intensivvårdats och här är risken störst för "jobbiga" följdsjukdomar.

Jag hittar i all hast ingen information om andelen smittade som drabbas av följdsjukdomar, men det är klart att det inte är en helt försumbar risk.

Samtidigt är det en risk att drabbas av psykisk ohälsa om man oroar sig för mycket.

Försök ha det så bra du kan och lämna Flashback om du vill undvika historier om lidande och död.

Surtruten
Citera
2020-10-25, 16:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet i alla fall att jag hellre ser en samhällssmitta i vårsolen, när äldrevården äntligen kommit upp på tårna, folket är uppmärksamma på det nya viruset, och sjukhuspersonalen nyss har trappat upp, och fortfarande har ett uns av energi kvar.

Än att ha samma attack rate av samhällssmitta i minusgrader, vintermörker, en befolkning som storknar vid tanken på att behöva återuppleva hårda restriktioner, och med en redan utsliten vårdsektor.

Frågetecknet är väl hur mycket det förstnämnda kommer skydda oss mot att också få det sistnämda. Det återstår att se.

Ja det återstår, förstås, att se. Men, för tillfället, så ligger vi bättre till när den mörka årstiden nu är här än de, egentligen, jämförbara länderna, som nu tvingas att agera. Sveriges siffror längst ner i artikeln.

https://tt.omni.se/sa-forsoker-europas-lander-stoppa-viruset/a/OQQnMw
Citera
2020-10-25, 16:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Visst men de har ju insikt och kompetens inom detta vad än du eller jag tycker och tänker. Sedan blir man såklart lite nedstämd att det inte är bättre läge. Så vi får nog hitta ett hållbart sätt fram till 2022 alla fall att leva med restriktioner. En läkare jag frågade trodde det skulle lugna sig efter nästa sommar . Det är mitt hopp .

Följer det mönstret från andra pandemier, exempelvis spanska sjukan kan den läkare du frågat mycket väl få rätt. Då får vi en andra våg nu under vintern som kommer vara betydligt värre än den första vågen som vi hade mars/april. Denna andra våg kommer bli 4-5 gånger värre. Nästa vinter får vi en tredje våg, men den kommer vara mildare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif
Citera
2020-10-25, 16:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Skulle bli glad om jag har fel, men tror dessvärre inte det. Grejen är ju den att det skulle gå att hålla tillbaks smittspridningen. Tyvärr saknas såväl den politiska viljan, men även den folkliga viljan är jag rädd. Merparten tycks inte vilja leva på det sätt som krävs för att undvika smittspridning. Resultatet lär bli därefter

En besvärande faktor är att IVA platser fortfarande är rätt så få och om vården överlastas kommer många inte få den vård som behövs för att överleva.
Eftersom FHM aldrig trott på en våg nr-2 så har heller inte något radikalt hänt med att skaffa mer IVA platser och utbildad personal.

Hoppas verkligen folk tar sig i kragen och sköter social distans och hygien.
Men det man nu ser på köpcenter och krogar säger något helt annat.
Citera
2020-10-25, 16:40
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Söndag 25 oktober klockan 11:45. Skånes kamp mot Coronan. Etapp 3.

Antal patienter som är inlagda med bekräftad covid-19 är 40 stycken idag (35 på vårdavdelning och 5 på IVA). Alltså ytterligare tre fler på sjukhus på bara ett dygn.

Tyvärr börjar nu dödstalen stiga också. Två avlidna senaste dygnet. En i vardera Malmö och Lund.

Situationen kräver att vi är mycket mer försiktiga.

Fortsatt trevlig söndag till er alla!

bra info, verkar trovärdig uppgift, i dessa tider fhm och regioner uppdaterar mer sällan (än de gjorde i våras) är det värdefullt. Utbrotten kan ju ske väldigt fort och intensivt. Ser att Örebro, Östergötland och Gävleborg regioner också uppdaterar inlagda på helgen. Rejält upp i Östergötland och Örebro nu under helgen.
Citera
2020-10-25, 16:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Märk väl:

and supporting people who need to isolate, are our most important lever to minimise the impact of the pandemic on direct COVID-19 deaths and deaths from other conditions. Such programmes also reduce the need for further prolonged lockdowns.””

Det har inte Sverige gjort.

Det har du helt rätt i. Det duger inte att bara sätta upp lappar i butikerna där det står "Ifall du är sjuk, avstå från att komma in i butiken".

Ifall skafferiet är tomt, så kommer sjuka individer att gå till matbutiken, såvida det inte erbjuds någon hjälp att inskaffa mat. När vårdpersonal har beslutat att sätta en familj i karantän, så behöver vårdpersonalen koppla in någon sorts tjänst som hjälper familjerna med nödvändiga ärenden. Kan arbetslösa kultur- och restaurang-arbetare sättas in att hjälpa familjer som sitter i karantän?

Har svenska myndigheter gjort någon som helst ansats att tackla dessa frågor? Eller sitter dom bara ner och väntar på den oundvikliga konsekvensen, som är fortsatt ökande smittspridning?

Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Aldrig. Tyvärr gäller det här inte bara corona, det här gäller all statlig och kommunal verksamhet. Finns det någon större kris som Sverige skött rätt de senaste decennierna?

Hmmm... Vilka kriser har Sverige haft att hantera?
- Jihad-resenärer: Misslyckat.
- Ökande gäng-kriminalitet: Misslyckat.
- Skogsbränder: Ja, där har vi ett exempel där Sveriges myndigheter har gjort någonting rätt, om än i efterhand.

Sverige misslyckades med att hantera skogsbränder, och fick låna brandflygplan från Frankrike och Spanien. Sedan har det diskuterats att Sverige ska köpa in egna flygplan. Den här sommaren togs flygplanen i tjänst. Det är en framgång.

Citat:
De har aldrig fel och är det fel så beror det på inkompetens utan att man inte haft tillräcklig information.

Efter att omvärlden hade fått vetskap om krisen i Wuhan, så skulle det vara löjligt att hävda att det inte fanns tillräckligt med information för att agera.

Citat:
Politiker gör det bekvämt för sig genom att lägga ansvar på det mesta på tjänstemän, som i sin tur huvudsakligen är experter på att försvara verksamheten. Samtidigt finns det inget tjänstemannaansvar.

Hur ska väljarna resonera, ifall dom vill avkräva ansvar?
Citera
2020-10-25, 16:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Följer det mönstret från andra pandemier, exempelvis spanska sjukan kan den läkare du frågat mycket väl få rätt. Då får vi en andra våg nu under vintern som kommer vara betydligt värre än den första vågen som vi hade mars/april. Denna andra våg kommer bli 4-5 gånger värre. Nästa vinter får vi en tredje våg, men den kommer vara mildare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

När vi levt igenom den tredje säsongen av SARS-COV2 2021/22, så kan vi nog andas ut. Den säsongen kommer, med all säkerhet, att bli mildare tack vare förvärvad naturlig immunitet och omfattande vaccinering. Sommaren 2022 kommer att bli helt normal.
Citera
2020-10-25, 16:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tro vad du vill.
Var och en blir salig på sin tro.
Det finns absolut likheter mellan vården och byggbranschen.

Vissa saker kan man hjälpas åt med, men inte allt.

En intensivvårdssköterska kanske kan jämföras med en tornkransförare eller en licenssvetsare, inte vem som helst kan ersätta denna person.
Citera
2020-10-25, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En besvärande faktor är att IVA platser fortfarande är rätt så få och om vården överlastas kommer många inte få den vård som behövs för att överleva.
Eftersom FHM aldrig trott på en våg nr-2 så har heller inte något radikalt hänt med att skaffa mer IVA platser och utbildad personal.

Hoppas verkligen folk tar sig i kragen och sköter social distans och hygien.
Men det man nu ser på köpcenter och krogar säger något helt annat.

Ja, man skalade väl upp antalet IVA-platser från cirka 500 till knapp 1000 i våras. Man skohornade in det. Sedan dess har man egentligen bara avvecklat de tillfälliga IVA-plasterna och mig veterligen är antalet IVA-platser återigen cirka 500 till antalet. Det är inte kalkylerat med någon andra våg och framförallt inte någon andra våg som kommer vara flera gånger större än den första. Skulle det ske, det som jag tror kommer ske, innebär det katastrof.
Citera
2020-10-25, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kvalificerat skitsnack, du kan inte bo och röra dig i Sthlm, för så ser det inte ut.
Folk/företag/kommunikationer fortsätter inte som vanligt, 90 % agerar annorlunda och på ett ansvarsfullt sätt.
Dock verkar vissa som du behöva bli styrd i hur man tar ansvar på ett vettigt sätt.

Bor du i sthlm eller ? Varsågod åk till innerstaden och ta en titt själv . Var på mall of scandinavia idag, var packat med folk. Ett tio-tal hade väll ansiktsmasker annars var det business as usual.

Personligen så bryr jag mig inte om jag blir smittad, blev smittad en gång kan gärna bli det igen.
Citera
2020-10-25, 16:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Som tur är tror varken fhm eller de galna 22 på en värre andra våg . Så vi får hålla tummarna de har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in