2020-10-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Dömd till 18 års fängelse, det längsta tidsbestämda straffet som finns och du säger att han inte behövt ta ansvar för någon handling. Hur tänker du då?
Nej, det är patetiskt låga straff för våldsbrott överhuvudtaget. Möjligen om det hade varit 18 års straffarbete. Dessa straff vi har nu när det handlar om våldsbrott är bara någon form av markering.

Är också verkligt fundersam över varför straffen benämns t.ex. 18 år när de i verkligheten är 12 år. Varför? Är det för att kunna yvas över hur stränga straff vi har och att allmänheten lättare skall acceptera straffnivåerna?

Att straffen vid andra typer av brott avslutas med en villkorlig del är jag inte på något sätt emot. Kan säkert vara av godo men när det gäller våldsbrott eller grövre våldsbrott handlar det i första hand att hålla dem borta från oss som varje dag har fullt upp med att jobba, betala skatt, sköta skolgång, pussla med tider för barnpassning och överhuvudtaget se till så att samhället fungerar. Vi skall inte behöva oroa oss för våra barn och vår familj. Vi har fan nog ändå utan att behöva väga varje steg vi tar på guldvåg.

Dessa våldsverkare har gjort sina val och hör inte hemma bland skötsamma människor. Låt mord, oavsett vilket uppsåt, straffas med minst 20 års straffarbete och sedan en stigande skala så är vi av med dem ett tag. Samhället kommer ändå inte märka något negativt av deras frånvaro.

Låt dem ta sitt ansvar för sitt agerande när de tar ifrån oss våra barn som vi har burit, gråtit, orat oss över och vakat över natt och dag för att ge en bra start i livet. De respekterade inte mig utan använde sina regler nu är min tur att använda mina.
Citera
2020-10-25, 14:00
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Ursprungligen postat av hyssases
Fast han är ju dömd för mord och inget annat. Är man över 21 kan man tilldelas ett livstidsstraff och han är ju 23 så varför ska man inte då kunna döma han till livstid? Det är ju bevisat att han har mördat henne och då finns det ingen anledning att inte gå på ett livstidsstraff.

Undrar hur du resonerat om Wilma varit din dotter som styckmördades på detta hänsynlösa sätt?

Hade du sagt - Jo lagen ???
Tack en suveränt bra enkel och stringent klarläggande av det enkla som hovrätten förstörde.
Dåren med det Asiatisk klingande nicket vill provocera en fegis som luktar illa.
Vidare så kan de lätt överklaga till HD finns prejudikat på att tiga sig igenom rättgångar förhör med mera ej skall kunna göra att man slipper undan tvärtom så är det så klart en nackdel för dåren som är tyst.
Citera
2020-10-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Anledningen till att jag skrev "du/ni" är att jag utgår från att fler läser detta och kanske kan svara på frågan. Men det var kanske lite otydligt. Isåfall ber jag om ursäkt.

Men om det du skriver räcker för livstids fängelse. Förklara då dom här domarna:
-Mordet på Ida Fässberg 2013. Likgiltighetsuppsåt, av närstående, i skyddslös ställning, i offrets bostad (dessutom med hennes 1,5-åriga son närvarande)= 16 års fängelse?
-Mordet på Lotta Rudholm 2016. Likgiltighetsuppsåt, av närstående, i skyddslös ställning, i offrets bostad= 18 års fängelse? Som sagt: Förklara!

Jag har läst både tingsrätten och hovrättens dom. Jag förstår heller inte varför du vill att jag skall läsa tingsrättens dom när det är hovrättens dom vi diskuterar. Men däremot borde DU läsa hovrättens dom en gång till, för du har nämligen glömt något av det viktigaste. Nämligen att tingsrätten fastslog att vävnadsbitar "lossnat" i samband med dödandet, medans hovrätten fann att det inte var styrkt, utan att det lika gärna kan ha hänt i samband med styckningen (läs sidan 7 i hovrättens dom). Detta gör det svårare för Hovrätten att komma fram till hur själva händelse/dödsförloppet gått till och vilken typ av våld som varit dödande. Denna del är en av de absolut främsta orsakerna till att tingsrätten och hovrätten kommer fram till två olika slutsatser och därmed två olika straffmätningar
Skillnaden med de här fallen som du tar upp är att GM har undanröjt kroppen för att slippa straff. Detta har resulterat stor lidande för de anhöriga oxå.
Hovrätten skulle inte med sin dom gett ut signaler om att det lönar sig att gömma kroppen och undanröja bevismaterial och på det viset få mildare straff.
Det motiverar i sig strängare straff.
Citera
2020-10-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Skillnaden med de här fallen som du tar upp är att GM har undanröjt kroppen för att slippa straff. Detta har resulterat stor lidande för de anhöriga oxå.
Hovrätten skulle inte med sin dom gett ut signaler om att det lönar sig att gömma kroppen och undanröja bevismaterial och på det viset få mildare straff.
Det har du absolut rätt i. Men det kommer inte hända igen med den nya lagen om jag har tolkat rätt.
Citera
2020-10-25, 16:31
Medlem
Är det någon som har FUP?
Citera
2020-10-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desdenova
Är det någon som har FUP?
Brukar väldigt ofta finnas i första inlägget.
Citera
2020-10-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Du vet inte vad du snackar om. Ida Fässbergs kropp forslades bort med bil och dumpades i en skogsdunge och hittades först 1,5 månad senare. När väl kroppen hittades var den så förstörd av sommarvärmen så att dödsorsak knappt gick att säga.
Citera
2020-10-25, 17:22
Medlem
tomyhockeys avatar
kommer ahmed släppas på permission och finns det risker han kan fly till kurdistan ?
Citera
2020-10-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
kommer ahmed släppas på permission och finns det risker han kan fly till kurdistan ?
Kan säkert tänka mig att han gör en Madsen

Kurdistan kan vi dock glömma. Jämför man med andra som flytt de senaste åren har de ofta haft helt andra förutsättningar, Sparrisen har inte resurser att ta sig särskilt långt.

För övrigt, pratar han ens kurdiska?
Senast redigerad av Olbars 2020-10-25 kl. 17:34.
Citera
2020-10-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Citat:
Många av oss som känner oss besvikna, det fängelsestraff han nu tilldelats är dock även det en kännbar påföljd. För en top dog narcissist van att chilla med cannabis kommer det bli jobbigt. Fängelsetiden kommer sannolikt kantas av konflikter med både personal och medfångar.
En tröst är att detta blir billigare för staten att verkställa än livstid - även om den faktorn saknar betydelse för domstolarna

Stor besvikelse här med.

Men försöker också trösta med mig att äcklet med sin "känsliga själ" (ironisk), var så störd bara av att sitta häktad att han kände sig desperat nog till att dricka allehanda konstigheter såsom parfym-tvålblandningar etc.
Hoppas att han med dessa år framför sig kommer känna sig ångestdesperat i sin belägenhet många, många gånger o hamna i så mycket konflikter att det kanske blir 18 år till slut ändå...
Citera
2020-10-25, 18:42
Medlem
Pappan bor kvar på Friareleksvägen 3 i Uddevalla. Varför grävs inte den trädgården upp?
Citera
2020-10-25, 18:42
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Stor besvikelse här med.

Men försöker också trösta med mig att äcklet med sin "känsliga själ" (ironisk), var så störd bara av att sitta häktad att han kände sig desperat nog till att dricka allehanda konstigheter såsom parfym-tvålblandningar etc.
Hoppas att han med dessa år framför sig kommer känna sig ångestdesperat i sin belägenhet många, många gånger o hamna i så mycket konflikter att det kanske blir 18 år till slut ändå...
Ja precis, tänker att han inte är så nöjd med att få sitta flera år.
Det kan han ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in