2020-10-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Billy Fagerström i Tova-fallet hade Thomas Olsson och fick livstids fängelse...
Där kan vi snacka klockrent uppsåtliigt mord. Advokaten hade fullt sjå där. Och två polare som gillade Tova och ville inte skydda en mördare.

Jag tror inte T hade nån som hjälpte honom faktiskt. Hans polare berättade nog vad de visste. De berättade om hans konstiga uppträdande, att han sagt att han inte sovit på fyra dygn. Han var konstig. Kontrollfreaket som normalt var som igel efter W, var inte ens ute och letade. Ringde inte till henne.
Citera
2020-10-25, 01:08
Medlem
Charlemanges avatar
Så dåligt av hovrätten. En skam för rättvisan.
Samtidigt som T lider av diagnoser, vilka framgår av lilla psykundersökningen.
Det räcker ju inte givetvis. Här kommer mera kopplat till dårens grandiosa självbild klockrent säger jag.

Dunning–Kruger-effekten
Kognitiv bias där den som är inkompetent ej förstår att denne är det,

Uppkallad efter David Dunning, Justin Kruger Redigera
Dunning–Kruger-effekten är en felaktig självbild (kognitiv bias) som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra. David Dunning och Justin Kruger (Cornell University) sammanfattar: "Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Det har länge spekulerats om effekten, men det var först när Justin Kruger och David Dunning, forskare på Cornell University i New York, 1999 genomförde en serie experiment för att testa hypotesen som den blev vetenskapligt belagd. Följande år mottog Dunning och Kruger det satiriska Ig Nobelpriset för sin rapport där de beskrev Dunning–Kruger-effekten.[1]
Citera
2020-10-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Där kan vi snacka klockrent uppsåtliigt mord. Advokaten hade fullt sjå där. Och två polare som gillade Tova och ville inte skydda en mördare.

Jag tror inte T hade nån som hjälpte honom faktiskt. Hans polare berättade nog vad de visste. De berättade om hans konstiga uppträdande, att han sagt att han inte sovit på fyra dygn. Han var konstig. Kontrollfreaket som normalt var som igel efter W, var inte ens ute och letade. Ringde inte till henne.

Förutom kusinerna då... Som sullar till det en hel del... Och ljuger i förhör.
Sammanfattar mina inlägg från förr om deras historier..
Behöver inte betyda något, men skumt är det.

SOCIALA MEDIER
I förhör Fup s.648 säger kusinen B*b*n att hans Facebook blev hackad tidigare (ca ett år sedan) och att han fick hjälp av L*nko att skapa en ny Facebook. Därför finns inga konversationer sen innan 31 oktober kvar (Går inte ihop med att fb blev hackad för ett år sedan) han och W var nära vänner sa han i TR.
Detta är lögn.
Det står på hans Facebook att han haft Facebook sen 2012.
Konstigt nog så finns inga konversationer med W kvar innan 31/10, samtidigt som denna underliga USA resa runt T...

Kusinen L*nko Fup s.664 säger att han inte har Facebook alls.
Detta är också lögn.
Om man gör lite detektivarbete så ser man att L*nko haft Facebook åtminstone sen 2013

Vad vill man dölja här??

KUSIN B RINGER W 18/11
Kusinen B*b*n berättar i tingsrätten att han fick veta innan polisanmälan att W var försvunnen. Han fick veta det av W:s syster, 2-3 dagar innan måndagen den 18:e.
Sen frågar man denna kusin om han tagit några åtgärder efter han fick veta att W försvunnit.
Han svarar nej. Eftersom hans kusin skulle till Uddevalla med sin bil tänkte han passa på att fråga T om det då.
Konstigt nog så ringer han W på måndagen den 18/11 kl 22.46. Men det berättar han inte i förhör och inte i tingsrätten. Varför provar han inte att ringa W tidigare? Dom va riktigt nära vänner säger han i tingsrätten...

För att inte tala om förhöret
Sid 648 i Fup.
Ur förhör med ena kusinen:
Flickvännen hade skickat sms till dig sa du? När var det?
Peshtiuan visar sin mobil. I tisdags tog polis kort på detta. Nya foton tas på Peshtiuans mobil.
Det är från Messenger. En konversation från den 31 oktober. Den 1 nov ringde han till henne. Hon svarade inte men Peshtiuan fick sms. Sista meddelandet har han fått den 12 november. Jag såg inte det meddelandet och svarade inte. Sen ringde Peshtiuan den 12 november. Jag har visat detta för polis tidigare.

Här stämmer det inte heller.
Kusinen säger att han ringde W 12/11.

Vi vet här att kusinen förhördes den 23/11 en lördag.
På tisdagen den 19/11 tar polisen kort på kusinens telefon (Messenger) när polisen kommer till T:s pappa (kusinerna hämtade här bilen påstår dom)

Där står det tydligt på Messenger, Fup s.655 att kusinen ringde W i måndags kl. 22.46, vilket blir måndagen innan den 23 och 19/11 vilket blir den 18/11
(Det kan absolut inte vara måndagen veckan innan då W skrev till honom den 12/11 och då var det tisdag)

Alltså ringde kusinen W den 18/11 kl 22.46 men säger inte detta till polisen utan säger att detta skett den 12/11.
VARFÖR hävdar kusinen så starkt att han ringde W den 12/11?

PLATSTJÄNSTER
Enligt platstjänster åker T hemifrån kl 16.39, blir alltså hämtad av kusinerna. Dom ska åka på donken. Dom åker vidare till Torp där donken ligger och är framme 17.06 och är klar på Torp 17.25
Då åker dom hem till T:s pappa och är där mellan 17.48-19.30 och sen åker T hem.

Problemet?? Att enligt Fup s5 , s552 , s889, övervakningskameror på donken, så är dom på donken vid 18.

Övriga platstjänster denna dag stämmer, kan diffa på någon minut i arbetsbilens logg. Men detta handlar om fel på 1 timme.
Polisen har också specifikt frågat om tiden stämmer och den kan diffa på enbart 3 minuter!!

KONTAKTER (Fup med sms)
Båda kusinerna vittnar om sämre kontakt med T på sista tiden.
B*b*n säger i Fup s.645 att innan måndagen 18/11 så var det 8-9 månader sen dom hördes.
Ändå har det vart åtminstone 5 kontakter mellan T och B*b*n mellan 1/9-19/11.
Fup med sms.

Mellan 1/9-19/11 är det 25 kontakter mellan L*nko och T.
Enligt L*anko har dom inte alls hörts av så mycket. Han skjutsade honom till Landvetter, men T ringde ju inte ens och talade om att han blev kvar hemma. Det fick L*nko veta av sin mamma.
Enligt hans förför kan man ana Max 5 kontakter dem imellan denna tid. Men 25st?!?!

RESAN TILL UDDEVALLA
Här blir mycket konstigt.
I tingsrätten nämner kusinen B*b*n att dom:

* Åkte T:s pappas bil ut till Torp, men L*nko säger i Fup att dom åkte hans audi.
* B*b*n säger vi skulle HÄMTA L*nkos bil i samband med diskussion om måndagen.
* Familjens advokat frågar om han kontaktat T när han fått veta att W var försvunnen, svarar nej, han tänkte passa på på plats eftersom L*nko skulle HÄMTA sin bil.
Alltså säger B*b*n TVÅ GÅNGER att dom skulle HÄMTA L*nkos bil på måndagen.

Enligt Fup var L*nkos pappa med till Uddevalla på tisdagen.
Men L*nko säger något märkligt i sitt förhör.
"Kan du försöka beskriva honom hur han var denna måndag.När jag var på väg till Uddevalla ringde jag honom. Han sa att han inte kunde ses. Sen ringde min pappa upp honom och kolla vad han gör och så. Då sa han att han var stressad till jobbet. Och det sa han även till mig också i det andra samtalet."

Vad som kommit fram i utredningen är att hans pappa var med till Uddevalla på tisdagen... Var han också med på måndagen? Låter ganska otroligt om L*nko skulle göra sig det besväret att ringa upp sin pappa för att be honom att ringa T p.g.a att T inte kunde ses.

Låter nästan som att det kan handla om fler resor till Uddevalla än vad som sagts. OM det nu är som B*b*n sa i förhör i TR TVÅ gånger, att dom hämtade bilen på måndagen blir allt så mycket
Citera
2020-10-25, 01:50
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Låt mig angripa det här från en annan vinkel. Nu vet vi alla att den stora anledningen till HR straffsänkning är att man inte har en kropp, därför kan man inte veta exakt hur W dött och därför heller inte vilket uppsåt T haft. Däremot har man på tunga bevis just konstaterat att det är T och ingen annan som är gärningsman. Vi har alltså en situation där vi tycker oss veta att mannen framför oss ljuger om i princip allting rörande den här händelsen.

Att man då ska börja gå in och detaljpeta i huruvida det var med flit eller inte blir så makabert för mig. Det är exakt en människa på jorden som vet och det är han som sitter framför oss (för kom ihåg, vi är överens om att han är skyldig). Borde det inte finnas något straff för att vara ett fegt as som inte säger sanningen? Om det är visat bortom allt rimligt tvivel att vi har fått tag på gärningsmannen, och denne ifråga fortfarande nekar... kan man inte... tvinga fram sanningen på något sätt?

Jag bara tänker, vi har så fina och avancerade sätt vi kan utreda brott på nuförtiden. Det har blivit både en välsignelse och en förbannelse. Vi har ökat ribban så mycket på hur vi borde kunna bevisa ett brott, att när vi kommer till korta med ens en hårsmån innebär det sänkt påföljd. Vi har konstruerat ett rättsystem där vi förväntar oss perfektion, eftersom våra metoder i teorin erbjuder det. Tänk er tillbaka 200 år och hur man hade hanterat detta fall då. En jänta försvinner och hennes huvud hittas senare i byfånens byrålåda. Smack, häng idioten, pang bom färdigt. Har han vett att erkänna kanske hans liv sparas.

Jag ska nog aldrig jobba i en rättssal.
Tack för ditt genom smarta sätt att belysa problematiken med hovrätten.
Du gör det med äran i behåll. Ej som jag som lätt hamnar i affekt då jag blir så enormt känslomässigt engagerad i frågan. Jag tycker i sak precis som dig. Men du uppvisar en sådan finess och skicklighet på att sätta fingret i ögat på själva saken. T är överbevisad både tingsrätt och hovrätt är eniga han är mördaren han har begått griftefridsbrottet. Då borde det dömas ut livstid. Hoppas att målsägarbiträdet överklagar. Det finns nämligen prejudikat från HD om att det ej skall löna sig att vara tyst utan det skall läggas den anklagade till last. Tack än en gång för ett lysande inlägg.
Trevlig helg
Citera
2020-10-25, 08:35
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Inte ens ni asylaktivister "våran tishko har sv. Medborgarskap och är svenskare än Astrid Lindgren och kan inte utvisas" kan bortse från att en svensk GM hade fortfarande inte kallats "23 åringen" av statsmedia och hade fått sitta lika länge som Axmyr för det här brutala styckmordet. Vad klankurden här har belönats med av svenskt rättsväsende mot övertygande bevisning kallar vi i dagligt tal blatterabbatt vilket ytterligare stärker idiotens storhetsvansinne och är ett hån mot wilmas familj. Klankurdens medhjälpare som GW är övertygad om att han hade och som bevisligen är hans föräldrar (som sitter och flinar i rättssalen) och kusinen i Alingsås, seglar i samma gräddfil och är helt borttrollade i sammanhanget trots blodspår i pappans bil och annat. Det här och HDs dom har ALLT att göra med att GM är invandrare.

Håller med dig här. Så konstigt att man avskrev föräldrarna så snabbt. I brist på bevis såklart, men det känns så uppenbart att de har med mordet att göra.
Citera
2020-10-25, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ingen aning om det finns statistik på det. Men om du slutar plocka russinen ur kakan och läser allt jag skriver och mina förklaringar på varför det ofta rör sig om likgiltighetsuppsåt vid "mord i nära relation" så borde du förstå.

Nej, exakt. Men känner du inte att din/er trovärdighet sjunker lite när tingsrätten hävdar likgiltighetsuppsåt och dömer till livstids fängelse och Hovrätten hävdar det samma, men dömer till 18 års fängelse. Varvid du/ni helt plötsligt börjar gorma om att det inte alls var likgiltighet utan avsiktsuppsåt. Det kunde du/ni ju sagt redan efter tingsrättens dom ändå? I min värld så skriker ni efter avsiktsuppsåt för att det är enda juridiska argumentet ni har OCH för att det är just detta som hade behövts för ett livstidsstraff.
Jag vet inte vad de andra skrivit. Jag läser inte alla inlägg.
Jag har iaf inte tagit upp avsiktsuppsåt som argument för livstid utan försvårande omständigheter att BO var närstående, skyddslös ställning och att mordet har begåtts i hennes bostad.
Det räcker för livstid enligt TR och enligt mig och flera anda skribenter.
Jag rekommenderar dig att läsa TRs dom och motiveringen en gång till.
Citera
2020-10-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Håller med dig här. Så konstigt att man avskrev föräldrarna så snabbt. I brist på bevis såklart, men det känns så uppenbart att de har med mordet att göra.

Svenska polisens förundersökare och brist på resurser De står upp till öronen i jobb, drunknar i pappershögarna. Löpande avskrivningar är lättnader för de underbemannade.

Sitta med segervisst flin på läpparna mot familjen i rättssalen, som flinar tillbaka.
Familjen vann. Om något år får de dricka te med sonen på hans bevakade permissioner. Snacket om att de vänt honom ryggen är första klassens nonsens. Om tio år kan de börja umgås igen i familjehögtider, någon medlem i klanen har fixat honom jobb i en storstad.

Och Wilmas kropp som aldrig kommer hittas.
Ibland tänker man på det berättigade med andra medel vid förhör.
Hur kan det vara så förbannat lätt att komma undan i det här landet.
Ett rättshavererande land utan motsvarighet i västvärlden.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-10-25 kl. 09:50.
Citera
2020-10-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har iaf inte tagit upp avsiktsuppsåt som argument för livstid utan försvårande omständigheter att BO var närstående, skyddslös ställning och att mordet har begåtts i hennes bostad.

Anledningen till att jag skrev "du/ni" är att jag utgår från att fler läser detta och kanske kan svara på frågan. Men det var kanske lite otydligt. Isåfall ber jag om ursäkt.

Men om det du skriver räcker för livstids fängelse. Förklara då dom här domarna:
-Mordet på Ida Fässberg 2013. Likgiltighetsuppsåt, av närstående, i skyddslös ställning, i offrets bostad (dessutom med hennes 1,5-åriga son närvarande)= 16 års fängelse?
-Mordet på Lotta Rudholm 2016. Likgiltighetsuppsåt, av närstående, i skyddslös ställning, i offrets bostad= 18 års fängelse? Som sagt: Förklara!

Jag har läst både tingsrätten och hovrättens dom. Jag förstår heller inte varför du vill att jag skall läsa tingsrättens dom när det är hovrättens dom vi diskuterar. Men däremot borde DU läsa hovrättens dom en gång till, för du har nämligen glömt något av det viktigaste. Nämligen att tingsrätten fastslog att vävnadsbitar "lossnat" i samband med dödandet, medans hovrätten fann att det inte var styrkt, utan att det lika gärna kan ha hänt i samband med styckningen (läs sidan 7 i hovrättens dom). Detta gör det svårare för Hovrätten att komma fram till hur själva händelse/dödsförloppet gått till och vilken typ av våld som varit dödande. Denna del är en av de absolut främsta orsakerna till att tingsrätten och hovrätten kommer fram till två olika slutsatser och därmed två olika straffmätningar
Citera
2020-10-25, 10:37
Medlem
tomyhockeys avatar
om vi hade lagt fram den här bevisningen till 10 st andra länder så hade 10 länderna bedömmt likadant mord och livstid.

Sverige har en lång historia av vidrigt behandling av utsatta människor, och kriminella skall få bättre behandling och bättre liv .
Citera
2020-10-25, 10:52
Medlem
Ursprungligen postat av hyssases
Fast han är ju dömd för mord och inget annat. Är man över 21 kan man tilldelas ett livstidsstraff och han är ju 23 så varför ska man inte då kunna döma han till livstid? Det är ju bevisat att han har mördat henne och då finns det ingen anledning att inte gå på ett livstidsstraff.

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jo, lagen.

Undrar hur du resonerat om Wilma varit din dotter som styckmördades på detta hänsynlösa sätt?

Hade du sagt - Jo lagen ???
Senast redigerad av Pelepelle 2020-10-25 kl. 10:55.
Citera
2020-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
om vi hade lagt fram den här bevisningen till 10 st andra länder så hade 10 länderna bedömmt likadant mord och livstid.

Sverige har en lång historia av vidrigt behandling av utsatta människor, och kriminella skall få bättre behandling och bättre liv .

Det vet jag egentligen ingenting om (och troligen inte du heller), men det är inte så säkert.

Ett bra exempel är när Lisa Holm-mördaren Nerijus Bilevicius dömdes till livstids fängelse i Sverige och sedan bad om att få förflyttas till hemlandet Litauen. Landet Litauen är nog ett land ALLA här skulle säga har tuffare tag och längre straff än Sverige. Kort och gott, ett av de här länderna du tänker hade satt ett livstidsstraff utan pardon. Men faktum är att Nerijus Bilevicius ärende gick till distriktsdomstolen i Litauen som klargjorde att detta brott motsvarade ungefär 15 års fängelse i deras land, och att detta därmed skulle vara straffet han isåfall skulle få avtjäna i Litauen. Vad säger du spontant om det?
Citera
2020-10-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, TR och HR gör två olika bedömningar. HR verkar argumentera för att det krävs särskilt försvårande omständigheter för att ens döma till 18 år, vilket de också gjort baserat på det du listar upp.

Jag håller med om att han förtjänar livstid. Men vissa detaljer har dessvärre inte kunnat bevisas bortom rimliga tvivel. Det finns ett och annat frågetecken i det här fallet.

Det hjälper inte Wilmas anhöriga, men nästa gång ett liknande mord sker är det förhoppningsvis livstid som gäller. Om nu inte HD bestämmer sig för att skjuta ytterligare en lagskärpning i sank.
Senast redigerad av Olbars 2020-10-25 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in