Citat:
Nej, det är patetiskt låga straff för våldsbrott överhuvudtaget. Möjligen om det hade varit 18 års straffarbete. Dessa straff vi har nu när det handlar om våldsbrott är bara någon form av markering.Är också verkligt fundersam över varför straffen benämns t.ex. 18 år när de i verkligheten är 12 år. Varför? Är det för att kunna yvas över hur stränga straff vi har och att allmänheten lättare skall acceptera straffnivåerna?
Att straffen vid andra typer av brott avslutas med en villkorlig del är jag inte på något sätt emot. Kan säkert vara av godo men när det gäller våldsbrott eller grövre våldsbrott handlar det i första hand att hålla dem borta från oss som varje dag har fullt upp med att jobba, betala skatt, sköta skolgång, pussla med tider för barnpassning och överhuvudtaget se till så att samhället fungerar. Vi skall inte behöva oroa oss för våra barn och vår familj. Vi har fan nog ändå utan att behöva väga varje steg vi tar på guldvåg.
Dessa våldsverkare har gjort sina val och hör inte hemma bland skötsamma människor. Låt mord, oavsett vilket uppsåt, straffas med minst 20 års straffarbete och sedan en stigande skala så är vi av med dem ett tag. Samhället kommer ändå inte märka något negativt av deras frånvaro.
Låt dem ta sitt ansvar för sitt agerande när de tar ifrån oss våra barn som vi har burit, gråtit, orat oss över och vakat över natt och dag för att ge en bra start i livet. De respekterade inte mig utan använde sina regler nu är min tur att använda mina.