Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-23, 14:36
Medlem
https://www.blocket.se/annons/varmland/audi_a3_2_0_fsi_attraction_150hk_nybesiktad/92597446

Har en låg budget för en pendlarbil.... Denna ser duglig ut. Vad kan man generellt sett pruta på en liknande bil från en bilförhandlare?
10% ?

Bilar i denna klass som gått liknande mil ligger på cirka samma pris... Inte kollat carfax ännu.
Citera
2020-10-25, 13:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
https://www.blocket.se/annons/varmland/audi_a3_2_0_fsi_attraction_150hk_nybesiktad/92597446

Har en låg budget för en pendlarbil.... Denna ser duglig ut. Vad kan man generellt sett pruta på en liknande bil från en bilförhandlare?
10% ?

Bilar i denna klass som gått liknande mil ligger på cirka samma pris... Inte kollat carfax ännu.
Den där ser ut att vara rätt prissatt, så tror det blir svårt att pruta mycket på det, plus att firman precis lagt ut den. Trevlig vagn för de pengarna.
Citera
2020-10-25, 16:00
Medlem
motionsides avatar
https://www.blocket.se/vi/93533860.htm

Är intresserad av denna bilen då jag vet hur pålitliga dem är. Enligt Biluppgifter så har den korrekt enbart haft en ägare sedan den såldes och när jag frågade säljaren mer om bilen varför den blev avställd direkt efter ägarbytet så hjälper de en släkting som är äldre att sälja den. Kan mycket väl vara så. Det enda som jag undrar över är hur mycket ska man lita på det som står i historiken i Biluppgifter? Det står att den utannonserades för 3500kr och när jag frågade säljaren om det så visste de inte något.

Jag vill i alla fall kolla på bilen och den ska vara fullt körklar och är besiktigad. Men om den blev såld för 3500kr borde den knappast vara körklar om någon försöker luras här? Vad ska jag vara extra noga med att kontrollera när jag är och tittar på bilen? Är det så att man kan veta att motorn håller på o skära och man kan upptäcka det? Andra stora fel som är lätta att upptäcka?

Är ju ingen dyr bil och har en likadan som i värsta fall kan bli reservdelsbil. Anledningen att jag vill byta är att min har gått nästan 27000 mil och börjar bli utsliten.
Citera
2020-10-26, 11:54
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
https://www.blocket.se/vi/93533860.htm

Är intresserad av denna bilen då jag vet hur pålitliga dem är. Enligt Biluppgifter så har den korrekt enbart haft en ägare sedan den såldes och när jag frågade säljaren mer om bilen varför den blev avställd direkt efter ägarbytet så hjälper de en släkting som är äldre att sälja den. Kan mycket väl vara så. Det enda som jag undrar över är hur mycket ska man lita på det som står i historiken i Biluppgifter? Det står att den utannonserades för 3500kr och när jag frågade säljaren om det så visste de inte något.

Jag vill i alla fall kolla på bilen och den ska vara fullt körklar och är besiktigad. Men om den blev såld för 3500kr borde den knappast vara körklar om någon försöker luras här? Vad ska jag vara extra noga med att kontrollera när jag är och tittar på bilen? Är det så att man kan veta att motorn håller på o skära och man kan upptäcka det? Andra stora fel som är lätta att upptäcka?

Är ju ingen dyr bil och har en likadan som i värsta fall kan bli reservdelsbil. Anledningen att jag vill byta är att min har gått nästan 27000 mil och börjar bli utsliten.
I annonsen där den säljs för 3500 anger dom att den har defekt motor. Fråga vad dom gjort med den. Skulle gissa på att någon köpt den billigt från förra ägaren, fixat till den och säljer vidare. Troligtvis inte någon äldre släkting de hjälper.
Citera
2020-10-26, 17:17
Medlem
Citat:

10% ?

I den prisklassen skulle jag hellre köpa en asiat, typ Toyota Corolla.

FSI-motorerna har problem med sotning/kox i insuget och ventilerna (carbon build Up). Högtryckspumpen för bränslet kan även lägga av. Tänk även på att man bör köra FSI med 98-oktan, vilket många mackar inte erbjuder. Annars lär Nox-sensorn paja.
Citera
2020-10-26, 20:09
Medlem
https://www.blocket.se/annons/varmland/volvo_c30_1_6d_drive_momentum_109hk_m_varmare/92651060

Hur är dessa C30? Skall användas som pendlarbil.
Pålitliga?
Citera
2020-10-26, 20:20
Medlem
Citat:
https://www.blocket.se/annons/varmland/volvo_c30_1_6d_drive_momentum_109hk_m_varmare/92651060

Hur är dessa C30? Skall användas som pendlarbil.
Pålitliga?
Är en helt ok bil, är faktiskt mer pålitlig än sina större syskon då den är byggd av samma delar.
Motorn är välkänd och används i mängder av tyngre bilar. Så den kan vara ett pålitligt köp.
Dessutom ganska trygg och trevlig att köra, om man kan leva med 2 dörrar och en ganska opraktisk baklucka.
Citera
2020-10-26, 21:17
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
I annonsen där den säljs för 3500 anger dom att den har defekt motor. Fråga vad dom gjort med den. Skulle gissa på att någon köpt den billigt från förra ägaren, fixat till den och säljer vidare. Troligtvis inte någon äldre släkting de hjälper.

Aj fan då känns det som om jag blir lurad om jag köper den. Kan du länka till den infon om defekt motor? Vill gärna se annonsen själv.

Enligt säljaren hade de hjälpt en äldre släkting att sälja den, men då känns det konstigt att göra ett ägarbyte? Säljaren sade att bilen fungerar trots att den är avställd. Bör jag ändå åka och kolla eller är varningssignalerna för starka här? Förra ägaren är 74 år, visserligen gammal. Men säljaren sade att han var typ 90 och visste inget om någon tidigare annons.
Senast redigerad av motionside 2020-10-26 kl. 21:20. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-26, 21:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Aj fan då känns det som om jag blir lurad om jag köper den. Kan du länka till den infon om defekt motor? Vill gärna se annonsen själv.

Enligt säljaren hade de hjälpt en äldre släkting att sälja den, men då känns det konstigt att göra ett ägarbyte? Säljaren sade att bilen fungerar trots att den är avställd. Bör jag ändå åka och kolla eller är varningssignalerna för starka här? Förra ägaren är 74 år, visserligen gammal. Men säljaren sade att han var typ 90 och visste inget om någon tidigare annons.
Du hittar den gamla annonsen på car.info, "begär källmaterial".
Citera
2020-10-26, 22:06
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du hittar den gamla annonsen på car.info, "begär källmaterial".

Tack, nu hittade jag.
Senast redigerad av motionside 2020-10-26 kl. 22:14.
Citera
2020-11-05, 18:01
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Börjar bli alltmer förvånad runt efterblivenheten hos diverse Blocketsäljare. Två gånger förra året blev jag lovad affär, men hade mellan 10 och 30 mil att åka i de båda fallen.
Till synes verkar jag ha nu dragit hem stora jackpoten. Helt overkligt tillfälle när man samtidigt är aktiv i denna tråd.

Säljare #3 jag pratade om innan, som läste men vägrade svara på Blocket, och fortfarande inte lyckats sälja en praktiskt taget skänkes-bil på fyra veckor (edit: annonsen är nu nertagen utan något genomfört ägarbyte); avlöstes av säljare #4 där en affär var på gång. Denna, när jag försökte snabba på visningen, började ju påstå att bilen inte var brukbar. När jag lägger press och säger att jag kommer förbi ikväll och undersöker saken, går det några timmar så är bilen plötsligt "såld" (vilket är lögn - efter ytterligare ca åtta dagar har ägarbyte fortfarande inte genomförts).

Om allting har en mening, är meningen här att säljare #0, dvs. uthyraren av en liten verkstad, som redan i augusti lovat att jag kan köra dit och börja greja, plötsligt kommit på andra tankar och nu inte alls är intresserad av någon uthyrning...

Jag är helt förbluffad, haha. Tänkte inte ens fortsätta ämnet, men så såg jag den här:
Vi byter bil tills vi har råd med en Audi R8 del 1

Bland kommentarerna:
Citat:
Vänta fan, skulle fan själv köpa den här bilen, tror den var ute för 5000kr. Skulle komma och kolla på bilen nästa dag efter att jag skrev till han. På kvällen innan skrev han att grannen kom och köpte den. Vafan. Detta var 1-2 veckor sen

Kanske mer regel än undantag med sådana säljfasoner i dessa dagar? Att bajskorvshögarna inte får stryk är ofattbart. Någon påstod att det alltid finns bilar att köpa, det är ju sant, så länge man nöjer sig med en dödsångestframkallande mellanöstern-KIA eller dylikt. Vi med lite högre krav, som kanske letar efter en speciell modell som dyker upp en gång vart femte år, och möts av utvecklingsstörda säljare som inte alls är intresserade av att göra affärer; blir såklart förbannat irriterade över energitjuvarna som inte fattar bättre än att vara dumma i huvudet.

Blocket borde fungera som sedvanliga nätauktioner: överenskomna bud gör affären juridiskt bindande. Vidare försäljning bör räknas som häleri. Då slipper man dessutom problemet med massa förståndshandikappat prutande.

Citat:

10% ?

Förlåt, men en halvny bil om du vill åka billigt? Du har inte tänkt på att tidiga 90-talare är skruvvänliga, skattefria och går att försäkra för 600 kr/år?
Senast redigerad av avc 2020-11-05 kl. 18:18.
Citera
2020-11-05, 19:16
Medlem
Citat:

Ett råd i all välmening som grundar sig på beprövad erfarenhet; Håll dig till bilsäljare från skidåkande nationer (även om de börjar bli en utrotningshotad art).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in