2020-10-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ibland funderar man ju på varför biltillverkarna inte tydligare markerar var domkraft kan lyfta, exempelvis genom att måla med annan färg på de säkra ytorna. Finns väl inte en bil äldre än 10 år som inte har skadad plåt just för att folk lyft på fel ställen.
Har flera och har haft ännu flera bilar.
Inte på någon av dem har det saknats anvisningar var originaldomkraft ska anbringas.
Läser man instruktionsboken så visas det var verkstads- eller 4-pelardomkraft ska anbringas.
Liiiite förstånd får man kräva så att folk inte sätter domkraft under plastdelar.
I många fall skadas inte bilen om man använder en gummi- eller träbit mellan sidobalk/"tröskel" och domkraft.

Men - många nya bilar har ju inte hjulbytesutrustning - och därför heller inte anvisningar om var domkraft ska anbringas, tyvärr.

Det var bättre förr. Mycket bättre! Minns tiden när man på en bil kunde få en "tvåa" vid besiktningen för skadat domkraftfäste.
Citera
2020-10-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På min Peugeot är det tydligt umärkt var den ska sätts.
Problemet är att där passar bara den medföljande domkraften som
har en "adapter" som har ett spår för flänsen på balken.
Går alltså inte med en garagedomkraft där om man inte har motsvarande "adapter" annars trycker den på själva flänsen.

Så är det nästan på alla bilar. Man använder sig av en gummikloss bara på domkraften så hissar man.
Citera
2020-10-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Står det inte i din bils instruktionsbok att den medföljande domkraften bara får användas för nödbyte och sedan ska bytas? Vet om de som kollapsat när de använts vid byte mellan sommar- och vinterdäck...

Biltema har en saxdomkraft som är betydligt robustare och har rätt fäste.

Mm, det hände mig en gång. Jag satte bilens egna domkraft på markerat ställe och efter ett tag så tippade domkraften och hela bilen föll mot domkraften som i sin tur klämde upp en bula precis under tröskeln. Tack och lov så fick jag tag i en garagedomkraft och kunde på så sätt komma ur situationen. Det var i samband med ett hjulbyte. Bilen var en Citroen C4. Det fanns små pilar som markerade varje lyftpunkt på trösklarna - på utsidan förstås. En bit innanför, bakom varje lyftpunkt avsedd för originaldomkraften, så kunde man utan problem använda en rejäl garagedomkraft. Det kanske är samma för Peugeot.
Citera
2020-10-24, 22:02
Medlem
Citat:
Står det inte i din bils instruktionsbok att den medföljande domkraften bara får användas för nödbyte och sedan ska bytas? Vet om de som kollapsat när de använts vid byte mellan sommar- och vinterdäck...

Ford har domkrafter av engångstyp, de flesta andra nöjer sig med att skriva något i stil med att den enbart skall användas vid hjulbyte i samband med punktering, inte vid regelbundet byte sommar/vinter.

De flesta Saabar är försedda med förstärkning mitt fram och bak, därmed lätt att med garagedomkrft lyfta främre eller bakre delen av bilen i ett tag.
Citera
2020-10-24, 22:35
Medlem
yz44s avatar
Lossa skruven och se om du kan rätta till fästet med hjälp av hammare och tänger.
Citera
2020-10-24, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
En liten grej blev intryck vilket gjorde att "plasten" eller vad det är som hålls fast av den blev bucklig. Går det att benda tillbaka den delen som blev intryckt själv? Eller måste jag in till en verkstad? Måste man ens göra något åt det? Det bucklar inte ut väldigt mycket tycker jag

Här är lite bilder:

https://imgur.com/a/oLElfj6

Varför låter du inte en däckverkstad byta däck åt dig?

Kostar mellan 200-250 kronor.

Och dom drar åt bultarna med maskin, blir mer ordentligt åtdraget än med handkraft.

Skönt att slippa det jobbet, ta en kaffe sålänge och koppla av.

Och så slipper du hålla på mdd domkraft, i värata fall kan du klämma ihjäl dig.
Citera
2020-10-25, 01:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Orginalet är en saxdomkraft som har hållit i 25 år och alltså 50 hjulbyten.
Inte riktigt sant då den brakade ihop för några år sedan p.g.a. ojämnt underlag.
Mitt fel.

Köpte ny på Biltema och den ser inte mycket robustare ut och har en sämre utväxling
som gör att det går tungt.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-25 kl. 01:29.
Citera
2020-10-25, 01:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Så är det nästan på alla bilar. Man använder sig av en gummikloss bara på domkraften så hissar man.

Köpte en garagedomkraft på Biltema. Den har ingen "kloss" alls så knäckte ett fäste.
Nu får jag använda den på hjulupphängningen istället och det är lite besvärligt för domkraften är för kort så det går inte att spaka.

Har sett att det finns klossar att lägga i domkraften men ingen med spår för balkflänsen.
Känner någon till en sådan kloss så vill jag gärna veta.

Här finns ju Lyftskydd eller Jack Pads. Men ingen passar ju för den där flänsen är ju 1 - 1,5 cm hög.

Citat:
Lyftskydd av hårdgummi. Placeras på domkraftens lyftplatta, billyften etc. Skyddar lyftobjektet från skador och fördelar trycket. Återgår till ursprungsformen.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/lyftskydd/lyftskydd-2000024323

Återgår en sån där om den fått 1 cm fläns intryckt i sig. Någon som provat?
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-25 kl. 01:41.
Citera
2020-10-25, 07:59
Medlem
1 Lossa muttern som håller plasten o spola sedan bort all skit/grus som ligger där. Har du tur så räcker det.
2 Om plasten har "gett sig" provar du att värma den med en värmepistol. Många plaster återgår då till den ursprungliga formen. Man kan värma upp plast rätt mycket men var försiktig så att den inte börjar smälta.
3 Ha något som du kan trycka upp plasten med medan den är varm o hoppas på att den stelnar i "rätt" form
Citera
2020-10-25, 14:30
Medlem
Citat:
Köpte en garagedomkraft på Biltema. Den har ingen "kloss" alls så knäckte ett fäste.
Nu får jag använda den på hjulupphängningen istället och det är lite besvärligt för domkraften är för kort så det går inte att spaka.

Har sett att det finns klossar att lägga i domkraften men ingen med spår för balkflänsen.
Känner någon till en sådan kloss så vill jag gärna veta.

Här finns ju Lyftskydd eller Jack Pads. Men ingen passar ju för den där flänsen är ju 1 - 1,5 cm hög.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/lyftskydd/lyftskydd-2000024323

Återgår en sån där om den fått 1 cm fläns intryckt i sig. Någon som provat?

Du har verkligen aldrig varit in på en bilverkstad och sett där inne själv?
Att du lyckades "kröka" flänsen till att börja med är ett mysterium för mig. Har hissat 100 tals bilar och aldrig lyckas kröka flänsen, fast jag användt järn mot järn.

Alla verkstäder använder sig av en platt gummikloss, lik den i länken. Ingen använder sig av något annat.
Citera
2020-10-25, 19:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du har verkligen aldrig varit in på en bilverkstad och sett där inne själv?
Att du lyckades "kröka" flänsen till att börja med är ett mysterium för mig. Har hissat 100 tals bilar och aldrig lyckas kröka flänsen, fast jag användt järn mot järn.

Alla verkstäder använder sig av en platt gummikloss, lik den i länken. Ingen använder sig av något annat.

Varför tror du de har kostat på en gummikudde med ett djupt spår i?
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/saxlyftar/saxdomkraft-2000041821
Citera
2020-10-25, 19:55
Medlem
Citat:
Varför tror du de har kostat på en gummikudde med ett djupt spår i?
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/saxlyftar/saxdomkraft-2000041821

För såna som dig tror att det är ett måste. Vilket säljer bara till er.
Ingen verkstad använder sig av kuddar med spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in