2020-10-24, 18:13
Medlem
snoamers avatar
En liten grej blev intryck vilket gjorde att "plasten" eller vad det är som hålls fast av den blev bucklig. Går det att benda tillbaka den delen som blev intryckt själv? Eller måste jag in till en verkstad? Måste man ens göra något åt det? Det bucklar inte ut väldigt mycket tycker jag

Här är lite bilder:

https://imgur.com/a/oLElfj6
Citera
2020-10-24, 18:18
Medlem
Tycker inte det ser så farligt ut. Vad är det i närheten som blivit skadat?
Och vad är det för bil?

Är det en lite äldre blir har jag nog struntat i det.
Citera
2020-10-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
En liten grej blev intryck vilket gjorde att "plasten" eller vad det är som hålls fast av den blev bucklig. Går det att benda tillbaka den delen som blev intryckt själv? Eller måste jag in till en verkstad? Måste man ens göra något åt det? Det bucklar inte ut väldigt mycket tycker jag

Här är lite bilder:

Testa kör upp en självborrande plåtskruv som håller det på plats igen bara annars skit i det
Citera
2020-10-24, 18:24
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Tycker inte det ser så farligt ut. Vad är det i närheten som blivit skadat?
Och vad är det för bil?

Är det en lite äldre blir har jag nog struntat i det.

Det är bara en plåtbit (bild 2 och 3) som blivit intryckt, plasten sitter ju i den så när plåtbiten åkte in så knöglades plasten ut och gjorde en buckla

En peugeot
Citera
2020-10-24, 18:45
Medlem
mymyselfs avatar
Jo, jag har bilverkstad utanför Skorped, många bilar med samma problem nu, använder zinkbalja, har alltid tillhands fotogen & marschaller, många bilar som opel och morris bl.a. är klädda under med olika material det expanderar så ofta som 2-3 på hundra och går tillbaka till naturliga passform, skjut under med värmekälla så blir det bra, får stå under 2 halvtimmes värme ibland.
Citera
2020-10-24, 18:54
Medlem
hakro807s avatar
Ibland funderar man ju på varför biltillverkarna inte tydligare markerar var domkraft kan lyfta, exempelvis genom att måla med annan färg på de säkra ytorna. Finns väl inte en bil äldre än 10 år som inte har skadad plåt just för att folk lyft på fel ställen.
Citera
2020-10-24, 19:02
Medlem
Ingen fara lämna det ,ser ut som på Passat jag nyss bytte på,brukar ha jackpad men den i bitar nu så körde med rejäl gummimatta men knövlade ändå plasten.
Citera
2020-10-24, 19:07
Moderator
Citat:

Här är lite bilder:

Plocka loss plastskölden och kolla infästningarna till den, det ser ju ut som att minst nån har flyttat lite på sig, har du tur kan du rikta den för hand, plasten återtar sin riktiga form av sig själv om den inte är sprucken.
Citera
2020-10-24, 19:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är bara en plåtbit (bild 2 och 3) som blivit intryckt, plasten sitter ju i den så när plåtbiten åkte in så knöglades plasten ut och gjorde en buckla

En peugeot

Var på bilen är det? Fram, bak, vänster, höger?

Har en Peugeot men känner inte igen en enda detalj. Vilken modell?

Satt plasten fast i de tomma hålen i detaljen på bild 2? På bild 2 är det en gängad sak med mutter och bricka. Vad är den till?

Vad är det på näst sista bilden som har ett nummer 16211-0574 på sig?
Citera
2020-10-24, 19:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ibland funderar man ju på varför biltillverkarna inte tydligare markerar var domkraft kan lyfta, exempelvis genom att måla med annan färg på de säkra ytorna. Finns väl inte en bil äldre än 10 år som inte har skadad plåt just för att folk lyft på fel ställen.

På min Peugeot är det tydligt umärkt var den ska sätts.
Problemet är att där passar bara den medföljande domkraften som
har en "adapter" som har ett spår för flänsen på balken.
Går alltså inte med en garagedomkraft där om man inte har motsvarande "adapter" annars trycker den på själva flänsen.
Citera
2020-10-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

För att om de gör det, så lyfter inte lika många bilen på fel ställe och då får de inte sälja lika många reparationer.
Citera
2020-10-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På min Peugeot är det tydligt umärkt var den ska sätts.
Problemet är att där passar bara den medföljande domkraften som
har en "adapter" som har ett spår för flänsen på balken.
Går alltså inte med en garagedomkraft där om man inte har motsvarande "adapter" annars trycker den på själva flänsen.

Står det inte i din bils instruktionsbok att den medföljande domkraften bara får användas för nödbyte och sedan ska bytas? Vet om de som kollapsat när de använts vid byte mellan sommar- och vinterdäck...

Biltema har en saxdomkraft som är betydligt robustare och har rätt fäste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in