2020-10-25, 10:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mentorskap är samtidigt en tillgång/efterfrågan-produkt, och jag har fått höra att hon var mycket uppskattad som mentor, vilket då kan vara förklaringen till att hon däri fastnade.
Är det nån kollega som är förhörd (höll på att skriva förförd ) i megaFUP? Har inte orkat plöja igenom allt än.

1. Jag undrar när bäst-före datum var angående KL eftersom mentorskap blir extremt absurd titulering på just henne.

Mentorskap är en titel man förtjänar och hon är en katastrof privat parallellt.

2. Jag undrar även utifrån hur bra hon är att köra rollspel yrkesliv vs privat och det vore intressant att veta om hon även vräker ur sig grodor även där (som nykter).

3. Hur mycket kan hon hålla masken överhuvudtaget som nykter rent generellt.

Sen var det en sak till. Jag ställde en fråga om du läst förhör med hennes moster eftersom det har med kronologi att göra.

För inte länge sen, nu i oktober, skrev du följande (men svarade mig inte på de färska uppgifter jag citerade):
Citat:
Maken till åtråvärd har nog aldrig funnits nog fog för. Hon har nekat åtskilliga under sina glansdagar, inkl mig själv under ett klumpigt försök. Hon har aldrig slirat förut.
Hon är och förblir inte åtkomlig, därtill inte heller genuint intresserad annat än på ett mycket professionellt plan.

Spåra bakåt - hennes missbruk uppstod efter hennes stroke. Punkt på det.
Du har tidigare skrivit detta och kontext sammanfaller med det du skriver om mentorskap:
Citat:
Hjärnblödningen 2014 var inte den första. Hon hade en riktigt elak blödning flera år tidigare, och uppgiften är kanske relevant för det var därikring hon började rämna.
Citat:
Sanningen är att hon har varit mycket framstående och burit otroligt gott anseende genom karriären och livet i övrigt. Konsekvent hög kompetens, beteende och uppträdande."

Det var en mycket allvarlig stroke hon drabbades av - en subarachnoidalblödning, och tro vad man vill om det men problemen i livet kom som ett brev på posten efteråt till mångas förvåning inledningsvis.

Att en så framstående person så snabbt kunde börja haverera framstår som ett svårt mysterium.
Hon har föga varit "mycket framstående och burit otroligt gott anseende", (..)" i livet för övrigt" och nån hjärnblödning tidigare än mars 2014 finns som sagt inte före detta datum.

Åter till KLs moster. För du pratar om att det är ett mysterium och har följande argument.
A. Det kom plötsligt.
B. Det kom i samband med första hjärnblödningen.

Det är en person som känner KL väldigt väl.

Denna fantastiska Mother of The Years arbetade då i rätten.
Hon har inte nån hjärnblödning.
Hennes mor dog redan januari 2012 och inlåsning med knivar var i augusti 2013.

I.FUP beskriver KLs Moster att KL var ensam hemma med barnen.

KL kallar dit sin systers son för att spela spel.
När han kommer ska KL köpa glass.
Hennes systerson måste stanna och kl 00.30 gick de ut i jackor och pyjamas och
"letade efter henne och hittade henne på en krog nedanför Norr Mälarstrand och var riktigt
berusad.
"

Redan innan januari 2012 sker detta, i förhör berättar hennes moster följande:

"Vid ett tillfälle bjöd Karins mamma xxxxx, som var sjuk i cancer, barn och barnbarn på julmiddag och Karin kommer dit stupfull."

Hon behandlar sin sjuka mor med noll respekt och är aspackad igen inför barnen som då är yngre än då hon helt livsfarligt låser in dem i lägenheten med knivar för att supa och stalka HOL. Då var de 9 och 11 år.

Reagerar du inte på detta vid läsning i förhållande till din inställning om KL?
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 10:47.
Citera
2020-10-25, 10:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
HOL har antagligen varit rätt medberoende och förhoppningsvis fått/tagit stöd i detta. Han behöver ju också läka ihop med tanke på all destruktivitet och otrygghet som landat i knäna på framförallt barnen.
I högsta grad, möjligen "walking on eggshells"...
Citera
2020-10-25, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fint med lite mer inblick i detta.
Men är du ute och cyklar angående mentorskapet här. Har hon verkligen varit mentor?

Mentorskapet runt fjärde året till en tf hovrättsassessor menar jag endast tilldelades hovrättsslagman eller ”särskilt utsedd vice ordförande”. Rätta mig om jag har fel.

Särskilt det här du skriver menar jag är lite konstigt då jag menar att slagman t.ex är en ordinarie tjänst. Men du menar kanske hovrättsråd men då menar jag att hon alls inte skulle bedriva mentorskap när du menar att det då ändå skulle gå att göra i viss ”omfattning”:

”Hade hon tagit en ordinarie tjänst hade hon ej kunnat bedriva mentorskap i den omfattning hon då gjorde.”

Sen har jag nu förstått att en assessor i hovrätten är menad att lämna sin tjänst för att vara samhället till nytta i andra ”juridiska sammanhang”. Så byta tjänst ”ofta” där är vanligt förekommande.
Eftersom R dröp iväg men kanske återkommer till mina (även tidigare) obesvarade frågor till honom, bla detta:
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Så kanske du eller nån annan vet nåt om min inledande fråga?
Citat:
Är det nån kollega som är förhörd (höll på att skriva förförd ) i megaFUP? Har inte orkat plöja igenom allt än.
För det är rätt obegripligt det R skriver för 10 dagar sen.
Jag kan dock hålla med om att mentorskap är ett "juridiskt mysterium".
Citat:
Hennes förfall är juridiskt ett mysterium, i min mening. Inte ens svartsjuka eller hat kan framkalla sådant här beteende, så det måste vara något annat.
Hon har bytt skepnad efter stroken, och den nya skepnaden är en överraskning för alla som känt till henne sedan tidigare.
Senast redigerad av develi 2020-10-25 kl. 12:24.
Citera
2020-10-25, 13:42
Medlem
Citat:
Det är alltid med motvillig ork man bemödar sig att svara det du skriver. Det är så mycket nonsens men men here we go.

Du menar att jag hånar KL och att det är fånigt?

Du och KL talar med en och samma röst (OB-tällägg när det är helg?). Ska vi dra oss till minnes hur KL häcklade och hånade åklagaren som inte fick henne häktad?

Men vad bra att han har den erfarne Ola i salen då när han med darrande knän tar sig an din toppjurist i huvudförhandlingen. Du och KL får ha er negativa inställning till åklagaren så har jag min positiva. Även till Ola.
Om du nu höjer brottsmålsadvokater till skyarna så får du inte glömma vem som är målsägarbiträde. Om man nu ska gå på din logik så är det väl snarare han som åklagaren ska luta sig mot än den tilltalades advokat. Målsägarbiträdets förhör med KL blir ju också intressant menar jag. Bra stöd har din nagelbitande åklagare där.

Så hur var det nu det lät i pressen när KL, likt du så många gånger gjort här, hånade och häcklade åklagaren?

Ursprungsrubriken var: ”Toppjuristens hån mot åklagaren: jobbigt.”

”(...)Nu häcklar hon åklagaren Lucas Eriksson, som misslyckades med att få henne häktad:
– Det var ingen superklippa direkt, säger hon till Expressen.

(...)
– Sen kändes det faktiskt ännu bättre efter att åklagaren gjort sin sakframställan. Då kände jag att både O*la (försvarsadvokaten O*la S*alomonsson, reds anm) och jag är mycket mer erfarna. Det var ingen superklippa direkt.
Toppjuristen fortsätter:
– Jag menar inte att han gjorde något fel direkt. Men det är klart att det måste ha varit jobbigt för honom. Jag menar, här sitter en av Sveriges absoluta toppadvokater, och så jag.(...)”

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristen-ingen-superklippa-direkt/

För övrigt så behövs det inte så mycket för att få henne ur balans. Räckte ju med en fråga om hennes bostadsadress så började cirkusen...

Jag höjde Olsson. Likaså Lucas. Du är så förbannat blåst.

Sakframställan???
Citera
2020-10-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Jag höjde Olsson. Likaså Lucas. Du är så förbannat blåst.

Sakframställan???

Då missförstod jag när du skrev ”en nagelbitande gröngöling till åklagare”. Din höjning var något subtil.
Annars har du haft en närmast anal fixering vid hans prestation hittills. Han har varit ”stressad” osv.

Sen drar vi oss till minnes ett citat från dig i maj när du svarade mig. Du som alltod har rätt:

”För du kan väl knappast tro på en skribent som kommer in i tråden och säger att den hört på ryktesvägen att KL träffat sin "kvinnliga mellanhand" på krogen och sen har dom dragit till Karins fritidshus och i farten släpat med sig en 16 åring och gett han 50 lax rakt över sommarstugans bardisk för att förbereda ett mord på HOL

Vad var det angående sakframställan du menar? Det var ju ett citat från KL i tidningen.
Senast redigerad av Avel 2020-10-25 kl. 14:16.
Citera
2020-10-25, 14:15
Medlem
Citat:
Då missförstod jag när du skrev ”en nagelbitande gröngöling till åklagare”. Din höjning var något subtil.

Vad var det angående sakframställan?

Tydligen

Ge sakframställan via fup. Glöm inte att ta med att KL kallat sin mamma hora.
Citera
2020-10-25, 14:20
Medlem
Citat:
Tydligen

Ge sakframställan via fup. Glöm inte att ta med att KL kallat sin mamma hora.

Jag har inte nämnt något om sakframställan. Det är KL som nämner det i tidningsartikeln:

”– Sen kändes det faktiskt ännu bättre efter att åklagaren gjort sin sakframställan. Då kände jag att både O*la (försvarsadvokaten O*la S*alomonsson, reds anm) och jag är mycket mer erfarna. Det var ingen superklippa direkt.”

Ja men då var väl hennes mor det då. KL brukar ju ha koll.
Senast redigerad av Avel 2020-10-25 kl. 14:22.
Citera
2020-10-25, 14:32
Medlem
Citat:
Jag har inte nämnt något om sakframställan. Det är KL som nämner det i tidningsartikeln:

”– Sen kändes det faktiskt ännu bättre efter att åklagaren gjort sin sakframställan. Då kände jag att både O*la (försvarsadvokaten O*la S*alomonsson, reds anm) och jag är mycket mer erfarna. Det var ingen superklippa direkt.”

Ja men då var väl hennes mor det då. KL brukar ju ha koll.

Ge din framställan. Du kan detta.
Citera
2020-10-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ge din framställan. Du kan detta.

Du vill att jag presenterar förundersökningen ( = sakframställan) likt åklagaren gör i huvudförhandlingen?

För du har svårt att tolka innehållet i den? Eller är det en jobbig dag att ta dig igenom rent generellt?
Senast redigerad av Avel 2020-10-25 kl. 15:12.
Citera
2020-10-25, 18:04
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Försöker fortfarande bli klok på KLs yrkesbana.

1994 examen juridik.

1999 blir hon hovrättsassessor.

2007 är hon tillförordnad rådman i tingsrätten.

2013 är hon ”adjungerad ledamot hovrättsassesor” i hovrätten.

2007 och 2013 alltså inte åren hon tillträder tjänsterna utan de år jag hittat domar som bekräftar vad hon just då var sysselsatt med.

Om man sätter sig in lite i den här världen som är domaryrket så kan man bli lätt förvirrad. Vägen till domaryrket är inte alltid via domstolarna utan de kan ta en jurist från ”gatan” de tyckerverkar lämplig. Ja ni kan googla runt och kika själva vad adjungerad ledamot är för nåt.

Hursomhelst, när man blivit assessor i hovrätten ( färdigutbildad domare) så är man inte ordinarie ledamot/domare sk hovrättsråd sen. Det utses man till i ett senare skede om man är lämplig.

När man väl är klar assessor så kan man jobba på regeringskansliet eller som sekreterare i offentliga utredningar. Eller som rådman i tingsrätten.

I december 2013 hittar jag senaste tecknet på att KL varit med och dömt i ett försäkringsärende i hovrätten. Hon tituleras där som ”adjungerade ledamoten hovrättsassessor”.
Det betyder att hon efter att ha blivit klar i ”domarskolan” 1999 då 2013 fortfarande inte är ordinarie ledamot/hovrättsråd i hovrätten. Om man har målet att bli hovrättsråd alltså.

Frågan är ju då om det är en märklig omständighet? Det måste man ju ställa mot KLs egna ambitioner och mål. Hon sitter 2007 och dömer i narkotikamål i tingsrätten som ”ordförande tillförordnad rådman”. Alltså inte heller här ordinarie.

Som jag förstått det kan man fladdra runt lite mellan hovrätten, åklagarkammaren, sakkunnig regeringskansliet, rådman tingsrätten och det verkar KL ha gjort. Eller hon försökte få en prestigefull tjänst hos regeringen stod det väl i media men hon fick den inte?

Nu var hon väl mammaledig där i två omgångar men en gammal kollega på åklagarkammaren sa väl att hon bytte tjänst ofta och frågan är då om det är något som varit en karriärstaktik för henne?
Då måste man ställa det i ljuset av att hon i dec 2013 ”fortfarande bara” var adjungerad ledamot hovrättsassessor i hovrätten. Inte rört på sig så mycket inom hovrätten då på 13 år. Men som sagt det har varit en hel del avstickare till andra tjänster de åren. Tingsrätt, nåt offentligt uppdrag?, åklagare och mammaledig minst två år då kanske. Blir lite hoppande .

Förstår att det finns en konflikt här när jag försöker hitta tecken på att KLs karriär varit lite hattig och orolig. Man SKA byta tjänst lite hit och dit och vara ”utlånad” från hovrätten, om man ska uttrycka sig slarvigt, men nånstans har man en känsla av att detta karriärsupplägg inte varit helt sunt för henne.

Någon som ser nåt avvikande med uppgifterna ovan? Var hon ordinarie domare i tingsrätten någon gång eller alltid tillförordnad där och adjungerad ledamot (googla gärna det är en intressant typ att tillsättning till de tjänsterna) i hovrätten?

2013 slutet av året så ser vi att privatlivet börjar balla ur och domen från 10 dec 2013 hovrätten är kanske sista hon medverkade i.

(Bonusinfo: Det finns en rådman i tingsrätten som är dömd i ekomål. Domaren får jobba kvar men får inte döma i...ekomål. Mer info bara en googling bort)

assessor efter 5 år e mkt snabbt? fin inledning, men sen totalstopp i karriärern för "toppjurist".
kunde va intressant se vilka tjänster den sökt o fått avslag på.
känns som alkoholskador o personlighet gjorde att den inte fick ordinarie tjänster.
sen skriver nån att KL va bra mentor, tror det avsågs att den lotsade kvinnor istf män uppåt.
men själv stannade den, blev bara tokigare i det privata o kunde ej upprätthålla bastjänst ens
Citera
2020-10-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
assessor efter 5 år e mkt snabbt? fin inledning, men sen totalstopp i karriärern för "toppjurist".
kunde va intressant se vilka tjänster den sökt o fått avslag på.
känns som alkoholskador o personlighet gjorde att den inte fick ordinarie tjänster.
sen skriver nån att KL va bra mentor, tror det avsågs att den lotsade kvinnor istf män uppåt.
men själv stannade den, blev bara tokigare i det privata o kunde ej upprätthålla bastjänst ens

Vad gäller mentorskap så tror jag att Rotesau har blandat ihop den mentor som en hovrättsfiskal får med ett annat sorts mentorskap inom advokatsamfundet som KL då eventuellt kan ha medverkat i.

https://www.advokatsamfundet.se/hilda/Projekt/Sofia/

Fem år behöver inte ha varit så snabbt men man ska veta att bara två år går till notarietjänstgöringen. Sen får andra avgöra om man är redo för ”domartjänst” (färdigutbildad/assessor) i hovrätten tre år senare.
Citera
2020-10-25, 18:43
Medlem
Citat:
Det som sticker ut med KL är ju även att hon anklagat både sin första make OCH HOL för våldtäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Sin första make? Det har jag missat. Under vilka år var hon gift med honom?

Fick du svar på den här frågan? Jag undrar också, men saknas svar anses det vara en stor fet lögn bara som mycket annat i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in