Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-23, 18:14
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Så man kan ligga lång i kanske 5 år med CFD kontrakt på index?
Knockout nivån kan man tänka är ungefär som margin call?
Går ditt kontovärde under ditt nuvarande säkerhetskrav kommer innehav tvångsförsäljas, dvs det är ett margin call. Indexen har inga knockout-nivåer, utan det är din säkerhetsnivå som styr, dom har heller inga förfallodagar så du kan ha dom precis hur länge du vill.
Citera
2020-10-23, 19:01
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Går ditt kontovärde under ditt nuvarande säkerhetskrav kommer innehav tvångsförsäljas, dvs det är ett margin call. Indexen har inga knockout-nivåer, utan det är din säkerhetsnivå som styr, dom har heller inga förfallodagar så du kan ha dom precis hur länge du vill.
I praktiken ett fullgott alternativ till att köpa Avanza Zero och ha 30% portföljbelåning typ?
Citera
2020-10-23, 19:14
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
I praktiken ett fullgott alternativ till att köpa Avanza Zero och ha 30% portföljbelåning typ?
Nej, CFD har exakt samma problem som alla andra hävstångsprodukter, går det ner mycket på en kort period är du körd. Med 10x hävstång som indexen (minst) har är du körd om det går ner 10% vilket inte alls är ovanligt, även i ganska normala börsförhållanden. Bara bra att köpa kortsiktigt alltså, och om du är ganska säker på din sak.
Citera
2020-10-23, 19:35
Medlem
TheRiddle-s avatar
För övrigt, räknade lite på hur det i praktiken skulle se ut om man som gjorde som Ronkmonken föreslog, köpte så man har 10.000 kr i slutet av varje dag i en Bull x20 certifikat. Testade en månad där börsen gick upp och en månad när den gick ner.
23 sep-23 okt har S&P 500 gått +4,13%. Med x20 hävstång borde det ge 8260kr. Tyvärr fick du bara 2080kr om du ombalanserade varje dag.
Testade sen 1 sep-1 okt, S&P 500 gick -3,41%, borde ge -6820kr. Ombalanserar du varje dag får du -6460 kr, nästan samma alltså.
Vad kan vi då läsa ut av det här, jo att genom att ombalansera missar du den så kallade ränta-på-ränta effekten. Dvs går det upp ett par dagar i rad blir vinsterna större och större i kr även om t.ex. procenten är 1% per dag. Men däremot genom att köpa mer varje dag en period när det går ner får du lika stora förluster dag från dag. Hade du inte köpt mer efter en röd dag och det blir en röd dag till hade inte förlusterna blivit lika stora.
Med andra ord, det funkar inte att göra så i längden, även om börsen går på sikt uppåt kommer du förlora pengar ändå.
Citera
2020-10-23, 20:07
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
För övrigt, räknade lite på hur det i praktiken skulle se ut om man som gjorde som Ronkmonken föreslog, köpte så man har 10.000 kr i slutet av varje dag i en Bull x20 certifikat. Testade en månad där börsen gick upp och en månad när den gick ner.
23 sep-23 okt har S&P 500 gått +4,13%. Med x20 hävstång borde det ge 8260kr. Tyvärr fick du bara 2080kr om du ombalanserade varje dag.
Testade sen 1 sep-1 okt, S&P 500 gick -3,41%, borde ge -6820kr. Ombalanserar du varje dag får du -6460 kr, nästan samma alltså.
Vad kan vi då läsa ut av det här, jo att genom att ombalansera missar du den så kallade ränta-på-ränta effekten. Dvs går det upp ett par dagar i rad blir vinsterna större och större i kr även om t.ex. procenten är 1% per dag. Men däremot genom att köpa mer varje dag en period när det går ner får du lika stora förluster dag från dag. Hade du inte köpt mer efter en röd dag och det blir en röd dag till hade inte förlusterna blivit lika stora.
Med andra ord, det funkar inte att göra så i längden, även om börsen går på sikt uppåt kommer du förlora pengar ändå.
Intressant, tack då var denna myten debunked!

Själv sitter jag och försöker lista ut en martingale liknande strategi
Citera
2020-10-23, 20:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Intressant, tack då var denna myten debunked!

Själv sitter jag och försöker lista ut en martingale liknande strategi
Testat olika varianter på detta själv, men fick aldrig fram nåt som skulle funka i längden, dvs mer än ett par år. Citerar mig själv från Maj ang. Martingale system:
Citat:
Att bara köpa en tracker för alla pengar och hålla tills du ligger på plus hade varit mer lönsamt. Även om teoretiskt sett du kan göra vinster med martingale får du ha så små summor inne oftast (eftersom du måste kunna dubbla insatsen minst 10 ggr, helst mer) att du antagligen hade tjänat mer på att bara vänta på ett hyfsat bra läge och slänga in alla pengar.
Det händer oftare än man tror att man förlorar 5 ggr i rad. det är 3,125% chans att förlora 5 ggr, låter kanske inte mycket men handlar du säg en gång i veckan i ett år har du redan oddsen emot dig. Och redan på 5 ggr förlust måste du med en startinsats på 1.000 kr lägga in 32.000 kr, plus att du redan lagt in 31.000 kr.

För att tjäna relativt sett små summor behöver du alltså ha ett astronomiskt stort kapital att lägga in. Vinsten är ju också beroende av ditt startkapital..
Men kombinerar man det med nåt annat med väldigt hög vinstprocent kanske det går. Man bör väl också ha nån sorts maxgräns för hur många ggr man dubblar summan, så att man inte behöver ha så mycket likvider. Skicka ett meddelande om du kommer fram till nåt!
Citera
2020-10-23, 21:44
Medlem
Allt är inte så lätt som det låter.
Tur att det finns såna som the Riddle som kan förklara det.
Så jag skiter väl i detta.
Men jag tjänade ju en slant på detta i dag iallafall.
Citera
2020-10-24, 14:25
Medlem
En martingale variant då kanske.
Tanken är att tjäna 200kr per dag genom att handla med omx bull X20.
Genom att lägga en säljorder 20% högre än dagens öppningskurs, alltså om omx index går upp en 1%.
Man börjar med 1000 spänn, går inte ordern igenom får man handla på sig för att få 1400kr nästa dag plus det man var tvungen fylla på med.
Är omx upp 1% nån gång under dagen så cashar man in. Nästa dag börjar man på en tusing igen.
Skulle ge 4000/ mån.
Tror ni det skulle funka eller skenar det iväg för fort som med alla andra martingalesystem?
Citera
2020-10-24, 16:31
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Jag får nog ta och rätta mig lite här. Undersökte lite hur CFDer funkar att hålla längre perioder, då jag själv bara använt dom till kortsiktiga investeringar. Som jag förstår det skulle det faktiskt gå att använda CFDer som ett alternativ. När du köper en CFD med t.ex. 5 ggr hävstång får du på 10.000kr en investering där du också får "låna" 40.000kr extra, sammanlagt 50.000kr då alltså.

De flesta CFDer har rätt höga hävstångar, tror aldrig jag sett några med lägre än x5, så dom är väl fortfarande inte optimala för längre perioder, men man kan ju alltid "justera" hävstången själv genom att lägga in egna likvider som buffert om t.ex. det man handlar skulle röra sig ner 20% från där man köpte det (om man inte hade extra likvider skulle annars man få en margin call med 5x hävstång). Tror också räntan man betalar på CFDer är på hela beloppet man handlar för, alltså även den andelen man handlar för själv. På så sätt borde man väl kunna få i stort sett vilken hävstång man vill under den initiala.

Notera att jag inte är 100% säker på att det är exakt såhär dom fungerar, det var som sagt diverse googlande som gav mig den här information, så någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Här t.ex: https://www.cmcmarkets.com/sv-se/nyh...-med-haevstang

Nackdelen med CFDer är väl att dom inte går att ha på ett investeringssparkonto, så måste betala skatt på dina vinster. Såg också att CMC har ETFer, du efterfrågade ju fonder med hävstång i en annan tråd, dessa har x5 hävstång
https://www.cmcmarkets.com/sv-se/marknadsutbud-aktier
Känns som att jag gör en jädra massa gratisreklam för CMC... Men ja, det är väl dom jag använder så.
Citera
2020-10-24, 22:06
Medlem
Nej! Det funkar inte! Risken minskar inte ju fler förluster i rad du gör. Men det tror ju en korkad Martingale-akademiker. Vad du behöver är ett verktyg som ökar sannolikheten å din favör.

Sen behöver du mogna. Jag fattar direkt att din nedlagda tid på det här inte passerat 45 minuter.

Detta krävs:

1) Seriositet - du måste faktiskt sätta dig ner och spendera tusentals timmar på analys.

2) Vilja till att göra uppoffringar - med tanke på att du måste passera 10.000 analystimmar minst så begriper du ju att du ska bo vid skrivbordet efter ditt jobb/skola.

3) Investera pengar i kunskap - det här säger sig självt men YTTERST FÅ begriper DETTA ENKLA!!! Det här är sanningen om folk: de kan utan att tänka efter lägga in 250.000 kr i ett antal förhoppningsbolag men de gör samtidigt enormt motstånd mot tanken att lägga ner 25.000 kr på kunskap. Och anledningen till detta är ju att de TROR att förhoppningsbolagen ska GE DEM NÅGOT och samtidigt så tror DE INTE att kunskapen ska GE DEM NÅGOT. Detta säger alltså att de har en negativ relation till kunskap. Och det är egentligen inte så konstigt efter decennier av skola och högskola/universitet med samma värde på kunskapen som skiten som komme ut ur mitt feta rövhål varje dag.

Med andra ord. 99 % har Full Retard Mode On exakt hela tiden!

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tror ni det skulle funka eller skenar det iväg för fort som med alla andra martingalesystem?
Senast redigerad av NonComplianze 2020-10-24 kl. 22:12.
Citera
2020-10-24, 22:17
Medlem
Blir ju inte riktigt som ett vanligt martingalesystem.
Där har man förlorat hela insatsen efter varje förlust.
Går inte index ner 5% eller mer har man ju kapital kvar och behöver bara fylla på.
Börsen brukar inte gå ner så många dagar i rad. Även vid riktiga krascher brukar det komma dödsryckningar.
Det krävs bara 1% för att det ska kicka ut.
Citera
2020-10-25, 08:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag får nog ta och rätta mig lite här. Undersökte lite hur CFDer funkar att hålla längre perioder, då jag själv bara använt dom till kortsiktiga investeringar. Som jag förstår det skulle det faktiskt gå att använda CFDer som ett alternativ ...

Finns index-terminer på b la Avanza, sitter själv lång i OMX, Nasdaq och Olja i hävstångsinstrumet där hävstången är något lägre och där jag nu suttit betydligt längre tid än vad som vore vettigt med något annat som ett certifikat.

Se t ex: https://www.avanza.se/borshandlade-p...-l-omx-ava-429

Om man vill sitta med något under lång tid är indexterminerna att föredra pga att de inte drabbas av samma urholkningseffekt som certifikaten.

Citat:
SKILLNADEN MELLAN MINI FUTURES OCH BULL & BEAR
Nämnvärt är att hävstången som är en del av instrumentets struktur skapas
genom lånade pengar som du betalar en ränta på. Detta sker genom att en del
av din insats i Mini futures dras av på positionens värde.

En viktig skillnad gentemot BULL & BEAR-certifikat är att Mini futures inte
drabbas av den avbränningseffekt som BULL & BEAR-certifikaten gör (på
grund av dess dagliga avräkning).

En Mini future är oerhört flexibel och kan därför användas både för snabb och
explosiv trading och för långsiktiga trendföljande positioner.
Mini futures har så kallad ”open end”, det vill säga öppen löptid och därmed
kan du som köpt en Mini future baserad på exempelvis ett underliggande
index stanna kvar i din position precis så länge du själv önskar.

Mini futures är mycket flexibla när det gäller utväxlingsfaktor och finns med
både låg och skyhög hävstångsfaktor samt med varierande avstånd till den
inbyggda stoploss-nivån.

Till skillnad från BULL & BEAR-certifikat som har så kallad ”rak hävstång”
är Mini futures hävstång rörlig eller ”flytande”. Detta innebär i praktiken att
hävstångsfaktorn förändras i förhållande till hur den underliggande tillgångens
pris rör sig. När Mini futures värde stiger ökar din insats i denna och som en
effekt minskar hävstången.

Källa, 'Börshajens ETP-skola' sid. 15:
https://borshajen.nu/wp-content/uplo...-ETP-skola.pdf

-

Jag har dock legat i hela 2 veckor vid två tillfällen i certfikat med 18x hävstång, så bör man givetvis inte göra normalt sett men om man får en bra ingång finns lite skäl att inte rida på trenderna. Säkrare är ofta att kliva av vid +5-15% och sedan ta nya entries senare då urholkningseffekten, precis som du varit inne på, gör att man förlorar för mycket på att sega sig kvar i certifikaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in