2020-10-25, 01:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan sitta här och svära åt det, men det ser exakt likadant ut i alla länder.

Folk utnyttjar alla kryphål som finns i restriktionerna. Man tar av sig masken samma sekund som man får det, trots att risken är densamma. Man går på en nästan full buss och spelar dum, eftersom man inte orkar promenera. Man plockar en påse lösgodis fast man är lite snorig, eftersom man är sugen på godis exakt nu.

Självbedrägeriet ligger i människans natur. Antingen så accepterar man att så är fallet, eller så blir man besviken. Orka vara irriterad på att ungdomar är som ungdomar är. Det är bara att stänga nattklubbarna och ta nya tag.

Jag håller med dig. Människorna är får och behöver styras (i alla fall i den här situationen), Machiavelii hade rätt!
Citera
2020-10-25, 02:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Med armbågshälsningen kommer man ju varann närmare än 2 meter( el.1meter) Den borde också tas bort.
Böter 1000:- om man inte följer den regeln. Slänga in lite böteslappar här och där vore kanske inte så dumt.
Och eftersom alla uppmanas hosta i armvecket så kommer armbågshälsningen att överföra virus mellan ärmar och sen till nästa som hostar i sitt armveck. Varför är det så viktigt att hälsa genom kroppskontakt egentligen? Kunde man inte ha valt nåt smartare, som en japansk bugning eller nåt? Inte undra på att pussgalna fransmän, italienare och spanjorer fick problem med skenande smittspridning. Kramkulturen blir vår död!
Citera
2020-10-25, 02:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Dödstalen är inte på de nivåerna just nu, men man måste komma ihåg att det ofta tar 2-3 veckor mellan positivt test och dagen folk avlider.

Positiva tester per dag (7 dagars genomsnitt) för Belgien:
30/9 157/miljon invånare
7/10 296/miljon (dvs en ökning på 88% på en vecka)
14/10 618/miljon (dvs en ökning på 109% på en vecka)
21/10 966/miljon (dvs en ökning på 56% på en vecka)

De som dör nu är till stor del människor som testade positivt runt den 7:e oktober. Om 2 veckor finns merparten av dödsfallen i gruppen som testat positivt den här veckan (och den gruppen är mer än 3 gånger så stor). Dödligheten den 21:a (7 dagars genomsnitt) var 3,37/miljon invånare vilket är drygt 1% av dem som testade positivt runt den 7 oktober. Dödligheten den 14 oktober låg på 2,17/miljon invånare dvs drygt 1% av de som testade positivt runt den 30 september. Ska man använda det som måttstock så kommer dödstalen om två veckar att ligga runt 11-12/miljon invånare.

Under samma tid växer andelen positiva tester från 5,0% den 30 september till 17,4% den 21 oktober, vilket tyder på att mörkertalet växer eftersom testkapaciteten ökar mycket långsammare än smittspridningen. Antalet positiva test har ökat med 515% och antalet utförda tester bara med 76%.

Intressanta, men tragiska siffror för belgarna. Även i Sverige ökar andelen positiva tester och dödsfallen, men ifrån en mycket lägre nivå.
Citera
2020-10-25, 02:00
Avslutad
Dödligt virus från Kina orsakar depression och apati.
Vad är värst av att en miljon, mestadels gamla och sjuka, har dött eller att flera miljarder lider psykiska och ekonomiska följder av pandemin?
Citera
2020-10-25, 02:21
Medlem
Min kollega är snuvig/hosta och idag hade han feber. Påpekar det att han egentligen ska stanna hemma vid symptom. Men hans svar var " vem ska annars jobba?" Nej det finns ju faktiskt ingen annan som kan ta hans position. Cheferna räknar pengar och skiter tydligen helt i om han är sjuk. Nu börjar jag själv känna mig krasslig eftersom vi har haft nära kontakt..

Vad tycker ni man ska göra åt det? Prata med mina chefer?
Citera
2020-10-25, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell kunde stoppat inkommande flyg när man visste att det spridit sig till Lombardiet, men han vägrade, så han är ytterst ansvarig för det här debaclet.

Du fattar att det var cirka en miljon svenskar ute och reste runt sportlovsveckorna? I efterhand vet vi ju att smittan kom från många andra ställen än Lombardiet, så enda sättet hade ju varit att helt stänga gränserna även för de egna medborgarna.

Du tror inte folk hade flugit till Kastrup eller ordnat buss eller tågresa till Sverige? Hur skulle Tegnell ha hanterat när en tiondel av landets befolkning rest över in över öresundsbron? Skulle han skickat ut hemvärnet för att skjuta skarpt mot landets egna medborgare för att hindra dem att komma in i landet? Kommenderat ut en skvadron JAS för att spränga bron ur luften? Tror du det hade varit politiskt gångbart med en miljon svenskar som är strandsatta med sinande semesterkassor runt om i Europa? När skulle man tagit hem dem? Hur lång tid hade det tagit att upprätta karantänsläger för en miljon människor? Om vi utrymde hela Lund och gjorde om staden till karantänsläger så kunde vi ju fått in samtliga personer lagom till midsommar.

Att folk fortfarande förespråkar möjligheten att helt stänga gränserna i februari är fan skrattretande.
Citera
2020-10-25, 02:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du blandar halvsanningar med hellögner och skarvar och hittar på.

Barn blir sällan lika sjuka. Det har du rätt i. Däremot kan man inte säga att de är mindre smittsamma. Symtom och smittsamhet är två helt olika saker. De superspridare som spridit smittan till en lång rad människor har ofta varit helt asymptomatiska.

Vilka svar de olika vaccin som nu testas är mig veterligen inte officiellt. Däremot ryktas det ju om att inte en enda jäkel som låtit vaccinera sig skulle blivit sjuk i Covid19. Stämmer ryktet låter det ju fantastiskt bra. För att ett vaccin ska bli godkänt krävs också att det ger ett tillfredsställande skydd. Skulle det inte ens skydda 50% av de som vaccineras kommer det aldrig att bli godkänt.
Vidare säger 70-80% av de som tillfrågats om de tänker vaccinera sig att de tänker göra det när vaccin finns tillgängligt.

Suck, barn kunde vara superspridare under t.ex spanska sjukan och små barn är det vad gäller den vanliga säsongsinfluensan:

Citat:
Små barn som har influensa för första gången och inte har något tidigare skydd mot infektionen utsöndrar också mycket virus. Under säsongsinfluensatider har många en kortvarig virusutsöndring utan att få symtom. Risken för att bli sjuk om man blir smittad ökar desto mer virus man utsätts för.

Men detta gäller inte SARS-COV2. Det verkar som att yngre barn, nästan alltid, har ett så effektivt immunförsvar emot SARS-COV2, så att de viruspartiklar som detekteras med PCR test mestadels rör sig om virusdelar ifrån virus som barnets immunförsvar redan nedkämpat.

Det är lite konstigt att du inte låser in dig under varje influensa säsong när det kommer till vanlig säsongsinfluensa. Men du kanske vaccinerar dig emot den, vilket du, iof, också bör göra, speciellt om du tillhör en riskgrupp.

Citat:
När någon har influensa finns virus framförallt i svalget och övre luftvägarna. Virus sprids som aerosol-, dropp- eller kontaktsmitta. Aerosol och droppar uppstår vid hosta eller nysning. Då kan viruspartiklar finnas kvar i luften en kortare tid men smittsamhet avtar snabbt med avståndet från den som hostat eller nyst. Vid aerosolsmitta krävs mindre virusmängd jämfört med de andra smittvägarna eftersom aerosoler lättare nå nedre luftvägarna. Torr luft gynnar spridning via aerosol eftersom kall luft innehåller mindre fuktighet än varm och då kan partiklarna stanna i luften längre innan de faller till marken. Därför sprids influensa i Sverige (och övriga tempererade länder) huvudsakligen under den kalla årstiden. Vi är också mer inomhus tillsammans under vintern, vilket sannolikt bidrar till smittspridningen.

Källa till citaten:

http://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/

Men är du ung och inte tillhör en riskgrupp så medverkar du i alla fall inte till smittspridningen när du låser in och isolerar dig. Dessutom kan det behövas att någon skrämmer skiten ur de många unga som inte ens fattar att vi lever under en pandemi. På minussidan finns att du dels verkar må dåligt och att du sprider desinformation om t.ex barns roll i smittspridningen. Det är inte många experter som betecknar yngre barn som "superspridare". Det är väl därför många länder håller sina grundskolor öppna.

En annan, för mig, ytterst viktig aspekt, där jag iof inte har stöd av Folkhälsomyndigheten, är den betydelse jag anser superspridare har för smittspridningen av SARS-COV2. Är du ung men blir lätt förkyld och samtidigt blir, kortvarigt sängliggande för en vanlig förkylning så kan du vara en potentiell superspridare. Om så skulle vara fallet så gör du samhället en ytterst stor tjänst när du valt att isolera dig i hög utsträckning och skydda både dig själv och andra emot smitta när du är ute i samhället. Skulle det längre fram visa sig att, som jag tror, att superspridare har en viktig roll för smittspridningen av SARS-COV2 och du kan konstateras vara en potentiell superspridare, så förtjänar du, och sådana som dig, som isolerat sig och varit extremt försiktiga, en medalj.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-25 kl. 02:46.
Citera
2020-10-25, 02:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Min kollega är snuvig/hosta och idag hade han feber. Påpekar det att han egentligen ska stanna hemma vid symptom. Men hans svar var " vem ska annars jobba?" Nej det finns ju faktiskt ingen annan som kan ta hans position. Cheferna räknar pengar och skiter tydligen helt i om han är sjuk. Nu börjar jag själv känna mig krasslig eftersom vi har haft nära kontakt..

Vad tycker ni man ska göra åt det? Prata med mina chefer?
Om cheferna "bara räknar pengar" så är det ju inte säkert att det faller i god jord, men den bedömningen måste du göra själv. Man kan ju resonera kring ekonomin om att det är bättre att en sjuk person är borta från jobbet ett tag än att alla blir sjuka.

Eftersom vi pratar om en sjukdom som kan vara väldigt allvarlig och som kan ge långvarig sjukfrånvaro och i värsta fall leda till livslånga skador eller döden kan du ju ta upp frågan med ett skyddsombud. Kanske kan ni tillsammans komma fram till vad du bör göra, eller så tar skyddsombudet frågan vidare.
Citera
2020-10-25, 02:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Varför har Sverige inte förberett sig bättre på en andra våg? Syftar bla på sjukvården? Det är redan fullt på Iva i Uppsala?
Tror man får ta ”fullt” med en nypa salt. Enligt svt är det 7 på IVA i Uppsala. Det anses som fullt. Trots att det var 25 på iva i Uppsala i april.
Citera
2020-10-25, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om cheferna "bara räknar pengar" så är det ju inte säkert att det faller i god jord, men den bedömningen måste du göra själv. Man kan ju resonera kring ekonomin om att det är bättre att en sjuk person är borta från jobbet ett tag än att alla blir sjuka.

Eftersom vi pratar om en sjukdom som kan vara väldigt allvarlig och som kan ge långvarig sjukfrånvaro och i värsta fall leda till livslånga skador eller döden kan du ju ta upp frågan med ett skyddsombud. Kanske kan ni tillsammans komma fram till vad du bör göra, eller så tar skyddsombudet frågan vidare.
Tack för bra tips! Jag tänker ta dialogen med mina chefer då det finns en stor risk att vi sprider smittan vidare till väldigt många. Om det nu är vanlig höstsnuva eller covid19 så är det viktigt. Börjar det att gnällas kommer jag hänvisa till 1177
Citera
2020-10-25, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så fakta blir i din värld propaganda för att den verifierada faktan inte stämmer överens med din tro.

Slutdiskuterat.

CDC: "For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned. "

Detta är USA 10/17 203,631 döda ggr 0.06=12 218 döda av C19

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm?fbclid=IwAR37ViLbzvoebfAd4I2hovtJ2MCVHKF wngawmmMMy_eQYHZ-fdhC855TaYU
Citera
2020-10-25, 03:28
Medlem
"WHO bekräftar: Coronaviruset inte värre än säsongsinfluensa"

https://nyadagbladet.se/halsa/who-bekraftar-coronaviruset-inte-varre-an-sasongsinfluensa/?fbclid=IwAR1xg-JyAF-KdzMirC_4eUlYMmcu_I6U1WPCKMdEdyKC0p0ZWO0naI6an80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in