2020-10-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
25 från igår ligger kvar idag och 20 nyinskrivna senaste dygnet. Det summerar till 45.
16 stycken har alltså skrivits ut eller avlidit senaste dygnet.

Det är inte så det fungerar. Om samma person flyttas blir det ett nytt fall.
Citera
2020-10-24, 21:10
Medlem
Citat:
Många kommer få men för livet och kommer inte klara en återinfektion. Känns inte bra att det är så unga människor som nu kommer få sina liv förstörda. Det är fullständigt förskräckligt att inte fler tar denna sjukdom på mer allvar.
Hur har du det i din coronasäkrade bunker ikväll?
Citera
2020-10-24, 21:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det fanns en tid då jag hade viss respekt för dig, även om jag inte alltid höll med. Den tiden är nu definitivt förbi. Att många av de smittade under 30 kommer att återinfekteras, och till råge på allt dö av återinfektionen är så totalt verklighetsfrånvänt att man saknar ord.

Att det skulle vara verklighetsfrånvänt att coronasmittade kommer att återinfekteras kan du väl verkligen inte mena? Frågan är ju inte om, utan när det kommer ske. Att de som råkade illa ut först gången, dessutom kommer att ha svårare att klara en återinfektion skulle jag också vilja säga är tämligen klarlagt. Var man så sjuk så man hamnade på intensiven och intuberades första gången, lär ju inte oddsen se direkt bättre ut gång nr 2 med nedsatt lungkapacitet osv. Många kommer få det tuft.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Till dags dato har enligt Intensivvårdsregistret 144 personer över 80 år och 678 personer i åldersspannet 70-79 fått intensivvård. Så dina insinuationer och lögner får du ta någon annanstans.
Och hur många döda finns det i de åldersgrupperna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur går det ihop? Deras dödstal nu är inte i narheten av vad de var i våras, inte på långa vägar, och kurvan ökar inte lika brant heller. Så vad menar hälsoministern egentligen? Situationen verkar långt bättre än i april om man tittar på statistiken.

Dödstalen är inte på de nivåerna just nu, men man måste komma ihåg att det ofta tar 2-3 veckor mellan positivt test och dagen folk avlider.

Positiva tester per dag (7 dagars genomsnitt) för Belgien:
30/9 157/miljon invånare
7/10 296/miljon (dvs en ökning på 88% på en vecka)
14/10 618/miljon (dvs en ökning på 109% på en vecka)
21/10 966/miljon (dvs en ökning på 56% på en vecka)

De som dör nu är till stor del människor som testade positivt runt den 7:e oktober. Om 2 veckor finns merparten av dödsfallen i gruppen som testat positivt den här veckan (och den gruppen är mer än 3 gånger så stor). Dödligheten den 21:a (7 dagars genomsnitt) var 3,37/miljon invånare vilket är drygt 1% av dem som testade positivt runt den 7 oktober. Dödligheten den 14 oktober låg på 2,17/miljon invånare dvs drygt 1% av de som testade positivt runt den 30 september. Ska man använda det som måttstock så kommer dödstalen om två veckar att ligga runt 11-12/miljon invånare.

Under samma tid växer andelen positiva tester från 5,0% den 30 september till 17,4% den 21 oktober, vilket tyder på att mörkertalet växer eftersom testkapaciteten ökar mycket långsammare än smittspridningen. Antalet positiva test har ökat med 515% och antalet utförda tester bara med 76%.
Citera
2020-10-24, 21:13
Medlem
Citat:
25 från igår ligger kvar idag och 20 nyinskrivna senaste dygnet. Det summerar till 45.
16 stycken har alltså skrivits ut eller avlidit senaste dygnet.

Vart ser du 20 nyinskrivna?
Citera
2020-10-24, 21:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte så det fungerar. Om samma person flyttas blir det ett nytt fall.

Flyttas till vad? IVA är ju på något vis sista anhalten. Antingen blir de bättre och flyttas till vanlig vårdavdelning, eller så blir de sämre och hamnar på bårhuset. Ingen flyttas runt på IVA och blir nya fall.
Citera
2020-10-24, 21:16
Medlem
Citat:
Att det skulle vara verklighetsfrånvänt att coronasmittade kommer att återinfekteras kan du väl verkligen inte mena? Frågan är ju inte om, utan när det kommer ske. Att de som råkade illa ut först gången, dessutom kommer att ha svårare att klara en återinfektion skulle jag också vilja säga är tämligen klarlagt. Var man så sjuk så man hamnade på intensiven och intuberades första gången, lär ju inte oddsen se direkt bättre ut gång nr 2 med nedsatt lungkapacitet osv. Många kommer få det tuft.

Visst, enstaka kan återinfekteras om något år, om tio år kanske många kan återinfektras. Men att personer under 30 inte skulle klara en återinfektion, är nonsens, total. Jag vet inte vad ditt syfte är, om du har en agenda med att sprida panik, eller om din rädsla för viruset fått dig att totalt tappa fattningen. Men oavsett vilket ser jag ingen anledning att fortsätta diskussionen.
Citera
2020-10-24, 21:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur har du det i din coronasäkrade bunker ikväll?

Ganska okej. Funderar på att ta en dusch och raka mig. Var ute en stund nu på kvällen. Noterade att det var fullt med folk som satt och åt på den lokala restaurangen. Hade det varit tillsyn hade de fått kritik. Inget avstånd där inte. Lite sugen på maten blir man ju, men det känns verkligen inte säkert. Jag får hålla till godo med mina konserver i ett halvår till. Det gör inget. Så länge jag inte fryser och har mat på bordet får man vara nöjd.
Citera
Medlem
Citat:
Flyttas till vad? IVA är ju på något vis sista anhalten. Antingen blir de bättre och flyttas till vanlig vårdavdelning, eller så blir de sämre och hamnar på bårhuset. Ingen flyttas runt på IVA och blir nya fall.

Det finns flera IVA-enheter. De kan skrivas ut från en och in på en annan.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Strategin med långsam smittspridning, är densamma som strategin med flockimmunitet.

Det är tråkigt att se att du, trots att du tycks bo i den här tråden och ägna mycket av din tid till pandemin, fortfarande inte tycks ha förstått hur ett virus fungerar. Kanske har sådan kunskap aldrig nått Trollskogen?
Citera
2020-10-24, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart ser du 20 nyinskrivna?

Intensivvårdsregistret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto