• 1
  • 2
2020-10-25, 00:28
Medlem
Bertil85s avatar
Får man regga en elbil som A-traktor ?
Citera
2020-10-25, 00:30
Medlem
yz44s avatar
Bör inte vara något hinder förutsatt att den uppfyller villkoren för klassningen.
Citera
2020-10-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Ja, varför inte?
Citera
2020-10-25, 00:33
Medlem
Citat:
Förr vet jag det var besvärligt/ omöjligt då det var krav på att den skulle gå 30 när motorn ligger på det varv den har högst vridmoment. En elmotor har ju alltid högst vridmoment så det blev syntax error i byråkratin.

Nån sa de har ändrat reglerna och att varvtal och vridmoment inte spelar nån roll längre. Får hoppas det, jag tänker inte tanka nån jävla 740 åt mina ungar.
Citera
2020-10-25, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Det borde inte vara något problem alls i och med att reglerna ändrats och du bara behöver strypa den i ecu:n. En jävligt dyr a-traktor däremot.
Citera
2020-10-25, 00:41
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja är man händig på mekandet torde någon 15KW DC-motor från ebay och en elgenerator duga hyggligt.
Citera
2020-10-25, 00:44
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwin00
Ja, varför inte?

Krävs nog lite mer engagemang om man nu villl fråga de som bestämmer om sådant funkar; som att bygga om en elbil till A-traktor. Är lite över åldern för en A-traktor däremot så är det lite roligt om det hade funkat.

Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Förr vet jag det var besvärligt/ omöjligt då det var krav på att den skulle gå 30 när motorn ligger på det varv den har högst vridmoment. En elmotor har ju alltid högst vridmoment så det blev syntax error i byråkratin.

Nån sa de har ändrat reglerna och att varvtal och vridmoment inte spelar nån roll längre. Får hoppas det, jag tänker inte tanka nån jävla 740 åt mina ungar.

Det du skriver kanske stämmer.

Har inte så bra koll på hur det funkar vid reggning till A-traktor en liten djungel så att säga.
Däremot blir det dyrt då elbilarna inte är billiga... precis...
Citera
2020-10-25, 01:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Var något inslag på TV för ett tag sedan (läs +10 år sedan) om en kille som elkonverterat sin a-traktor till att gå delvis på el, så ja. Det borde gå bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja är man händig på mekandet torde någon 15KW DC-motor från ebay och en elgenerator duga hyggligt.
Hur får du ihop det med en registreringsbesiktning?
Citera
2020-10-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det borde inte vara något problem alls i och med att reglerna ändrats och du bara behöver strypa den i ecu:n. En jävligt dyr a-traktor däremot.

Det är annars en brilliant idé ur klimatsynvinkel. Kan tänka mig ett hyfsat högt andrahandsvärde, om inte batterierna är väldigt gamla.
Citera
2020-10-25, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det är annars en brilliant idé ur klimatsynvinkel. Kan tänka mig ett hyfsat högt andrahandsvärde, om inte batterierna är väldigt gamla.

Jag tror faktiskt inte batterierna skulle slitas speciellt mycket. Om man håller sig mellan 20-80% laddning, vilket borde vara fullt tillräckligt så kanske batterierna håller hela bilens livslängd? Dvs om man tar en standard elbil med en schysst räckvidd, tror inte ungdomar kör speciellt långt.
Citera
2020-10-25, 01:12
Bannlyst
EPA får gå i 30 km/h och elcykel i 25 km/h. Är du bara ute efter att ta dig fram så tror jag du kan gissa vilket av dessa alternativ som är billigast...

Ska du dock använda EPA-traktorn för att frakta saker (vilket även det är högst begränsat) så är dock eltraktorn bättre.
Citera
2020-10-25, 01:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Väldigt förenklat så är vridmomentet högst när man står still och sen sjunker det i takt med att motorn snurrar snabbre, dvs bakvänt mot hur ottomotorn fungerar.

Om du googlar så kan du hitta "dyno chart" för bla tesla med vridmomentskurvor.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-10-25 kl. 01:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in