2020-10-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Bra förklarat! Javisst hade hon dödsångest inget tvivel om det, anser jag. Sedan sågs hon av grannflickan ute på balkongen som en ev flyktväg eller rop om hjälp (vilket hon inte gjorde) i panik, med all säkerhet.
Tanken på att grannar borde ringt 112 skaver och med all säkerhet hos dom - det vet inte T - om så skett, tanken kan ha gjort att han stack från lgh. Ingen skulle öppnat och ärendet nedlagt inkl skenet av att W åkt t Gbg två flugor i en smäll men är man så ”klar” efter det som skett. Säg att grannarna ringde polisen och får namn, adress. Poliserna som plockar upp T och ber om ID namn, adress och det DÅ blivit en sammankoppling med anmälan om bråk, dunsar o ett våldsamt ångestskrik på just DEN adressen, då hade polisen följt med T upp, för att se att allt var i sin ordning, då dom också uppfattade honom som lite ”underlig”. Kroppen ej försvunnen.

Tack skall du ha :-)

Dock är grannflickans uppgifter inte tillräckligt trovärdiga för att läggas till grund i bedömningen. Detta är någonting grannflickan sagt till sin pappa, som sedan berättat för polisen. Vad jag hittat i FUP så är inte ens grannflickan förhörd och var än mindre kallad som vittne under domstolsförhandlingarna. Någon annan granne eller förbipasserande har heller inte bekräftat vittnesmålet.
Citera
2020-10-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det här med att griftefridsbrott bedöms med så lågt straffvärde borde ändras. Det är ju som en uppmaning till en som mördat att se till att stycka och/eller forsla bort kroppen för att öka sina möjligheter att minska eller helt undkomma ett straff för mord.

Finns det någon speciell anledning att man ser det brottet som mer "normalt" än mord? För att stämma i bäcken så vore det kanske en idé att likställa griftefridsbrott med mord. Då skulle man slippa sådana här tveksamheter som i den här domen.

Eller är det så att det kan finnas "legitima" anledningar till att röja undan kroppar som gör att det skulle vara omöjligt att tänka sig en sådan straffskärpning?

Dessutom förstår jag inte riktigt resonemanget att mindre brott skall konsumeras av allvarligare brott vad gäller straffutmätandet. Det ger ju även det nästan en uppmuntran till att begå ytterligare brott i anslutning till ett allvarligt brott; blir ju ändå ingen påföljd. Man kan tycka vad man vill om det system de har i USA där man kan få, säg, 300 års fängelse utdömt men jag tycker det är bra för det i sig ger en slags bedömning av hur allvarligt man ser på de begångna brotten.

Jag tycker man skall instifta någon form av Grovt brott mot griftefriden, då givetvis med högre straffvärde. Så där någonstans är vi ganska överens.

Men det du inte förstår är att högre straff för Brott mot griftefriden inte skulle göra någon som helst skillnad i ett sådant här liknande mord-fall. För straffet kommer troligen landa på 18 års fängelse eller livstid och då är straffet så högt, så att griftefridsbrottet konsumeras av det. Detta betyder alltså att straffet ändå kommer bli det samma!

Att likställa det vid mord vore ju jättemärkligt. För hur illa och vidrigt det än är att skada en död människas kropp, så måste det ju anses värre att skada/döda en levande människa?
...Och även om du vill tjata vidare om att det ändå borde likställas vid Mord, så kommer det ju som sagt inte göra någon skillnad i ett sådant här typ av fall!
Citera
2020-10-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Inte så svårt att förstå och jag tror även polisen vet om det här men man vill inte att Media blir förbannade.
Han har sagt till sin famlij/vänner att stackars Wilma är en h... och att enligt hans tro måste mördas.
Och sedan har man planerat därefter.
Islam har mycket med det här att göra tro det eller ej.
Att fanskapet är ute när han är 30+ gör mig så förbannad.
Men förhoppningsvis vid den tiden har EU förändrats...
Lider verkligen med hennes familj.
Hur vet du vad T har sagt till sin familj ang. W? Man kan ju tänka sig att det kan ha gått till så, men är det något du vet säkert?
Citera
2020-10-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Vad bra då... Ju bättre pajasen var på att stympa å gömma kroppen ju lägre straff!
- Enda vittsen med sänkt straff är väl att utvisa skitstöveln tillbaks till stenåldern men det lär väl heller inte hända bara hopoas på att nån spolar ned aset i nån toalett.

-Är utvisning ens med i domen on inte sks lsgen ändras för såna här svin vill Vi inte ha ?

Han fick det högsta straffet enligt den då gällande skalan. Vilket land förväntas ta hand om en svensk medborgare som vi inte vill ha här?
Citera
2020-10-24, 20:21
Medlem
tomyhockeys avatar
man kan alltid skylla på lagen hade mordet hänt senare så hade han fått livstid. Det är så det korrupta kriminella sverige fungerar man skall alltid skylla ifrån och hitta en baj anledning.

idiot baj land som sympatiserar med mördare, våldtäksmän och all annat skräp folk
Citera
2020-10-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om jag måste välja mellan Sveriges rättssystem och inget rättssystem så väljer jag det sistnämnda.

Man skulle förmodligen få mer rättvisa utan ett rättssystem.

I nuläget så kan man förstöra folks liv och i stort sett komma undan helt.

Kanske så T tänkte? W ska inte få förstöra mitt ego genom att dumpa mig, det ska hon inte komma undan med.
Citera
2020-10-24, 20:31
Medlem
Tishko skulle haft en kula i skallen och ingenting annat.
Han har förbrukat sitt mänskliga värde genom de handlingar han utfört.
Vidriga parasit.
Sveriges rättsystem är bara ett stort hån emot offrens anhöriga, det är omänskligt att förmildrande omständigheter över huvudtaget får diskuteras i ett sådant här fall.

Jag har lyssnat på hela försvarsadvokatens slutplädering, på alla olika sätt hon försöker förminska hemskheten i fallet och alla ”bevis” på att Tishko är helt oskyldig och bör släppas på fri fot omgående, detta fick mig nästan att tappa tron på mänskligheten.
Hon verkar vara lika empatilös som Tishko själv och skulle haft en kula i skallen hon också.
Det går inte bara att säga ”dom gör bara sitt jobb” som många i detta mellanmjölks landet brukar ha som bortförklaring.
De advokater som åtar sig fall som detta och försöker få gärningsmannen på fri fot trotts att dom vet att denne är skyldig är empatilösa jävla svin, så enkelt är det bara.
Senast redigerad av Telefunken32 2020-10-24 kl. 20:46.
Citera
2020-10-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Lyssna på Rättegångspodden så får du svar. Det var oerhört krävande att metodiskt gå igenom denna brottsplats.

Det kan ju också tilläggas att lägenheten inte från början betraktades som en brottsplats. Tonårstjejer som "försvinner" är vardagsmat, men W dök inte upp igen efter några dagar, som brukligt är.
Citera
2020-10-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Fast han är ju dömd för mord och inget annat. Är man över 21 kan man tilldelas ett livstidsstraff och han är ju 23 så varför ska man inte då kunna döma han till livstid? Det är ju bevisat att han har mördat henne och då finns det ingen anledning att inte gå på ett livstidsstraff.

Jo, lagen.
Citera
2020-10-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Han fick det högsta straffet enligt den då gällande skalan. Vilket land förväntas ta hand om en svensk medborgare som vi inte vill ha här?
Man kan ju anse han förbrukat sitt medborgarskap såsom amdra Nationer föredömligt brukar , behövde han dessutom inte tolk vid förhören?
Citera
2020-10-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det har jag aldrig påstått. Vart står det isåfall?
Men även om man bortser från bevisningen som finns, med utebliven kropp och svårt att fastslå exakt dödsorsak och veta hur händelseförloppet gått till, så finns det ju ganska mycket i detta som tyder på att det är ett "klassiskt fall av likgiltighetsuppsåt"

-Han har precis kommit hem från jobbet.
-Ett gräl uppstår.
-Paret har grälat/bråkat förr, utan att större våldsanvändning då skett.
-Även om det varit konflikter och oroligt i förhållandet, så finns det ingen direkt händelse som pekar mot att Tishko haft anledning att mörda Wilma och därför planerat detta.
-Tishko dödar troligen Wilma, antingen med kniv eller genom egen-fysiskt våld. Dessa två sätt att döda/skada någon på är ofta sådant man tar till spontant eller i affekt.
-Omständigheterna med blod och vävnadsrester i hela lägenheten, dåligt städat, styckad kropp, Wilmas huvud kvar i bostaden och en Tishko som ragglar runt i Ljungskile timmarna efter mordet - Är också omständigheter som talar för att något avsiktsuppsåt inte funnits.
-De allra flesta "mord i nära relation" sker genom likgiltighetsuppsåt. Dvs mannen kanske inte haft avsikt att döda kvinnan, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna.

Som sagt: Jag/vi kan ju aldrig veta. Men finns det inte bättre bevisning i denna delen, så blir det ju svårt att fastslå avsiktsuppsåt. Ingen hade varit glada än jag om det gick att fastslå!
Du skriver så här” Tror du att han på förhand bestämt att när jag slutat jobbet, då skall Wilma dö? ”
Jag menar han behöver inte bestämt sig just innan han kom hem utan under bråkets förlopp kan avsikt uppstått.
Nu går jag till köket och hämtar kniven och mördar henne.
Det behöver inte vara planerat för att vara avsiktligt.
Det klassas under din kategori 1.
Om åklagaren har inte kunnat bevisa det behöver inte att detta kan vara falsk.
Rätten går efter det som är bevisat.
Citera
2020-10-24, 20:53
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jo, lagen.
Vi är visst disputerad i straffrätt märker vi.
Dina inlägg är trolleri på en sanslöst låg nivå.

Att skriva inlägg efter inlägg och försvara hovrätten luktar illa.
De kunde ha låtit tingsrättens dom stå kvar med hedern i behåll, vilket du inte har.
Vi kanske tillhör den växande skaran som lider av den senaste diagnosen ADIH.

Självklart finns inget annat än livstid.
Senast redigerad av Charlemange 2020-10-24 kl. 20:58. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in