2020-10-24, 09:49
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandared
Vi skall i o för sig vara rätt glada över att Tishko ändå fick 18 år.......
Vi bor ändå i Sverige och här är risken löjligt stor att brottslingar blir frikända.
Så 18 år är ändå Okej, för det kunde ha blivit mycket sämre i vårt svenska domstols-lotteri.
Instämmer till fullo. 18 år är rätt så "bra" om man ska uttrycka det så. Som du säger kunde det lätt ha blivit ett betydlig mindre straff för ett sådant brott.
Citera
2020-10-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ge dig! Att man funnit delar av BO skulle alltså vara förmildrande omständigheter, enligt lagboken - inte ens denna kan vara så skevt utformad...

Det skrev jag inte. Jag skrev att styckningen varit försvårande och att dom inte nämnt huvudet i garderoben som försvårande omständighet och förklarade då varför jag tror det. Jag har aldrig sagt att det skulle vara direkt förmildrande och det har inte Hovrätten gjort heller!

Jag föreslår att du faktiskt läser praxis gällande förmildrande och försvårande omständigheter, så ser du själv vad som kan räknas som förmildrande respekte försvårande...
Citera
2020-10-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Agerade de inte på Wilmas avhuggna huvud i slemturkens garderob?

Det känns rätt ganska komprometterande och svårt för äckelturken att bortförklara att tjejens huvud låg i hans garderob.
Samtidigt som styckning är ett otänkbart, avskyvärt och vämjeligt brott som Tishko gjort sig skyldig till, så handlade faktiskt just den här diskussionen om hans familjemedlemmar och eventuellt hedersmotiv. Dessa saker har ingen uppenbar koppling till väskan i Tishkos garderob. Så jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg har med saken att göra.
Citera
2020-10-24, 10:07
Medlem
Citat:
Du vill med andra ord att vi skall bet'e oss som man gör i vissa u-länder. Eller behandla våra fångar på samma sätt som IS i Syrien gör.
Då är vi ju inte ett skit bättre än dom.

Vi kanske skulle skita i rättegångar också och göra som man gjorde förr när man jagade häxor. Vi slänger dom i sjön och flyter dom så är dom skyldiga men sjunker dom så var dom visst oskyldiga. Den metoden passar kanske in.

Vi får ringa hit Kim Jong och fråga om han kan leda vårt rättssystem för han har ju den finessen som du eftersöker.

Varför spåra ur, varför gå full retard ??

Mord = dödsstraff. That's it.

Är inte det rimligt? Ta en funderare kring hur vad ett liv faktiskt innebär.
Ska jag behöva skriva ett testamenté som beskriver att jag vill ha dödsstraff applicerat på personen som MÖRDADE mig? Har inte jag den rätten som mördad?

Om någon åkte bakåt i tiden och sa att jag inom kort tid skulle bli mördad och frågar mig om jag vill dö eller att mördaren skall dö. Då kommer förmodligen ALLA som blivit mördade i människans flera tusen åriga historia svarat samma.....Jag vill leva...

Eller tycker du det ska vara ett win-win scenario för denna typen av brottslingar, kontra de som
faktiskt väljer att följa de lagar och regler vi har?
Senast redigerad av S0urce 2020-10-24 kl. 10:15.
Citera
2020-10-24, 10:13
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Du vill med andra ord att vi skall bet'e oss som man gör i vissa u-länder. Eller behandla våra fångar på samma sätt som IS i Syrien gör.
Då är vi ju inte ett skit bättre än dom.

Vi kanske skulle skita i rättegångar också och göra som man gjorde förr när man jagade häxor. Vi slänger dom i sjön och flyter dom så är dom skyldiga men sjunker dom så var dom visst oskyldiga. Den metoden passar kanske in.

Vi får ringa hit Kim Jong och fråga om han kan leda vårt rättssystem för han har ju den finessen som du eftersöker.

Om jag måste välja mellan Sveriges rättssystem och inget rättssystem så väljer jag det sistnämnda.

Man skulle förmodligen få mer rättvisa utan ett rättssystem.

I nuläget så kan man förstöra folks liv och i stort sett komma undan helt.
Citera
2020-10-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Enligt hovrätten går det inte att bevisa att mördaren hade uppsåt att mörda. Flickan dog men det var inte mördarens avsikt, alltså. Detta resonemang kan accepteras om någon slår till någon som faller och slår huvudet i gatan och dör och liknande. Men här handlar det om styckning av kroppen efteråt och den har inte hittats än mer än hennes, alla människors, mest mänskliga och individuella egenskap.

Mördarens vidriga agerande efter mordet skulle i de flesta domstolar utanför Sverige anses så avskyvärt att bryderier om huruvida han hade för avsikt att mörda henne eller inte, vilket bevisligen blev utfallet, att de inte fäste någon avsikt vid det. Men i Sverige anser höga jurister det. Här letar domstolar med mikroskop för att hitta minsta skäl att döma lindrigare. Det är motbjudande i det här fallet.De är motbjudande.

Till och med ständigt närvarande Alhem, brottsoffrens högste beskyddare, anslöt sig till hovrättens dom i ett invecklat resonemang, som vanligt. Skitskraj att stöta sig med Etablissemanget.

Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte vet hur uppsåtsfrågan fungerar. Du tror att bara för att hovrätten säger att det inte är styrkt att Tishko haft avsikt att döda Wilma, utan endast att han gjort det av likgiltighet, betyder att han på något sätt "av misstag vållat hennes död". Men så är det ju inte. Det finns TRE uppsåt vid mord:
1. Avsiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft direkt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter B i huvudet med en pistol. Dvs A har skjutit för att döda B. Här skall det också finnas någon form av planering.

2. Insiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft indirekt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter upprepade skott med ett automatgevär mot en fullsatt uteservering där B sitter och dödar då även andra personer. A har då haft förstått effekten av sitt handlande. Dvs att skjuter man med automatvapen mot en folkmassa kommer andra människor att dö.

3. Likgiltighetsuppsåt - Här skall den tilltalade varit medveten om risken för effekten OCH likgiltig inför effekten. T ex Under en konflikt drar A kniv och hugger B i halsen. Här kanske A:s avsikt/uppsåt inte varit att döda B, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna. Han har vetat att man kan dö av att få en kniv i halsen och därefter inte brytt sig om att B kunde dö när han gjorde detta.

...Så handen på hjärtat nu; Tror du Tishko haft avsikt? Tror du han planerat detta mordet? Tror du att han på förhand bestämt att när jag slutat jobbet, då skall Wilma dö? Finns det ett tydligt motiv? Tror du verkligen att när grälet/bråket, som verkar vara ett regelbundet moment i deras förhållande, startat så är Tishkos absoluta avsikt och mål att döda Wilma? Och även om du tror detta - Anser du att det är bevisat?
Senast redigerad av Haaaaag 2020-10-24 kl. 10:18.
Citera
2020-10-24, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce

Ska jag behöva skriva ett testamenté som beskriver att jag vill ha dödsstraff applicerat på personen som MÖRDADE mig? Har inte jag den rätten som mördad?

Eller tycker du det ska vara ett win-win scenario för denna typen av brottslingar, kontra de som

Fast det är ju inte så enkelt.

Exempel.
Kaj Linda blev dömd för mord.
Tänk om rätten dömt honom till döden och avrättat honom. Då hade han ju varit död idag.

Det inner att det finns en risk att oskyldiga människor döms till döden.

Grabbarna som blev "dömda" för att ha mördat Kevin, skulle dom också ha avrättas?
Eller skall det inte gälla barn som mördar.

Hur tänker du här? Lite spill får man ta, eller?
Citera
2020-10-24, 10:18
Medlem
Cykrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce

Om någon åkte bakåt i tiden och sa att jag inom kort tid skulle bli mördad och frågar mig om jag vill dö eller att mördaren skall dö. Då kommer förmodligen ALLA som blivit mördade i människans flera tusen åriga historia svarat samma.....

Håller med! Mord, alltså att uppsåtligt död en annan människa, du har då förbrukat din rätt att leva enligt mig, dråp däremot då kan man få sitta i fängelse.
Citera
2020-10-24, 10:24
Bannlyst
Är det någon här som vet varför han angrep Wilma, jag misstänker nämligen att många spekulerar och tar tillfället i akt att hetsa mot invandrare.
Vi har nu nästan en prejudicerande åsikt att en halshuggning mycket väl kan provoceras fram. Och har man som jag arbetat i media, bla Aftonbladet, vet man att om flera människor av samma sort gör samma sak så blir det statistik över den sortens människor, tittar vi på Wilma ser vi en ung naiv tjej, tittar utmanande in i kameran,utåtaggerande, svår att styra enl föräldrarna - det kan faktiskt vara så att hon kränkte och provocerade GM så att han halshögg Wilma. Inte för att det ursäktar honom men det är faktiskt en förmildrande omständighet.
Citera
2020-10-24, 10:25
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Ja det känns att resten av kroppen kunde vart under köksbordet och dom hade varken hittat den eller huvudet vid första besöket!

Lyssna på Rättegångspodden så får du svar. Det var oerhört krävande att metodiskt gå igenom denna brottsplats.
Citera
2020-10-24, 10:25
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte så enkelt.

Exempel.
Kaj Linda blev dömd för mord.
Tänk om rätten dömt honom till döden och avrättat honom. Då hade han ju varit död idag.

Det inner att det finns en risk att oskyldiga människor döms till döden.

Grabbarna som blev "dömda" för att ha mördat Kevin, skulle dom också ha avrättas?
Eller skall det inte gälla barn som mördar.

Hur tänker du här? Lite spill får man ta, eller?

Då får rättssystemet bli bättre? Dessutom skall det finnas väldigt tydliga bevis kopplat till en person vid mord. Jag kan inte detaljerna kring detta Kaj Linda-fallet, men man slänger givetvis inte dödsstraff kring sig som om det vore parkeringsböter. Och ja, låter hemskt, men lite spill blir det.
Citera
2020-10-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte vet hur uppsåtsfrågan fungerar. Du tror att bara för att hovrätten säger att det inte är styrkt att Tishko haft avsikt att döda Wilma, utan endast att han gjort det av likgiltighet, betyder att han på något sätt "av misstag vållat hennes död". Men så är det ju inte. Det finns TRE uppsåt vid mord:
1. Avsiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft direkt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter B i huvudet med en pistol. Dvs A har skjutit för att döda B. Här skall det också finnas någon form av planering.

2. Insiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft indirekt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter upprepade skott med ett automatgevär mot en fullsatt uteservering där B sitter och dödar då även andra personer. A har då haft förstått effekten av sitt handlande. Dvs att skjuter man med automatvapen mot en folkmassa kommer andra människor att dö.

3. Likgiltighetsuppsåt - Här skall den tilltalade varit medveten om risken för effekten OCH likgiltig inför effekten. T ex Under en konflikt drar A kniv och hugger B i halsen. Här kanske A:s avsikt/uppsåt inte varit att döda B, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna. Han har vetat att man kan dö av att få en kniv i halsen och därefter inte brytt sig om att B kunde dö när han gjorde detta.

...Så handen på hjärtat nu; Tror du Tishko haft avsikt? Tror du han planerat detta mordet? Tror du att han på förhand bestämt att när jag slutat jobbet, då skall Wilma dö? Tror du verkligen att när grälet/bråket, som verkar vara ett regelbundet moment i deras förhållande, startat så är Tishkos absoluta avsikt och mål att döda Wilma? Och även om du tror detta - Anser du att det är bevisat?

Det är just så som du resonerar som skadat svenska rättssäkerhet. Inser du inte själv att ditt språk, din advokatyr, tagit makten över ditt sunda förnuft?
Djävulen finns i marginalerna heter det, och det ser man sorgligt nog i hovrättens dom.

Ja jag tror att mördaren hade för avsikt att mörda henne och vid vilken tidpunkt i mordprocessen är oväsentligt. Det väsentliga är att Wilma mördades. Han kanske inte tänkte klart i slutskedet i misshandeln men det fråntar honom inte skulden till mordet eller viljan till våld.

Advokatyren är inne på ett sluttande plan trots oduglingen Beatrice Asks straffskärpning för 8 år sedan vilket skär skrämmande mot allmänhetens rättsuppfattning samt leder till ökat våld i samhället i brist på rättvisa påföljder.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-10-24 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in