2020-10-24, 19:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väl så samhällsspridningen tar fart. Dom som rör sig mest i samhället och i stora grupper smittas först. Sprider det vidare till sina föräldrar som sen sprider det vidare till äldreboendena. Först exploderar fallen, vartefter det kryper upp i åldrarna så följer dödstalet efter.
Ja, precis så är det. Hade Sverige haft kvar distansundervisningen på gymnasier och högskolor tror jag att vi hade klarat oss mycket bättre. Nu ser det mörkt ut, minst sagt.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är inte fullt på IVA i Uppsala, läs lite mer än bara rubriken. OCH framförallt, läs inte slaskmedia (Exp/AB) som har som affärsidé att skapa klick.

Det är inte helt fullt bara för att de har flyttat ett antal patienter till andra sjukhus i andra regioner. Det såg jag på nyheterna på ettan kl 18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var kommer dessa siffror från?
Worldometers.
Citera
2020-10-24, 19:11
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Du nævnte ikke at de, efter lægevurderingen, også skulle igennem dit nåleøje, før de skulle have adgang til behandling, men ok. Så fjerner vi 60% af de indlagte og kalder dem hypokondere.

0,5% betyder at vi i Danmark har haft omkring 300000 smittede. Tillad mig at tvivle.

Med 39 000 bekräftade är det ju fullt rimligt att Danmark har haft minst 300 000 totalt

Majoriteten som har milda syndrom testas knappast
Citera
2020-10-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu duggar rapporterna allt tätare om återsmittade som dessutom får värre symtom andra gången. Till sist kommer alla stryka med i det här viruset om vi inte lyckas utrota smittan, eller skapa väldigt bra vaccin eller läkemedel.

Antikropparna tycks inte vara ens ett år och har man varit sjuk tidigare och fått skador på lungor och hjärta ökar inte oddsen att klara infektion 2,3,4,5, 10 eller 100. Förr eller senare kommer det här viruset ta kål på varenda jävel om vi inte finner botemedel. Välgärning är att skydda så många som möjligt så mycket som möjligt och vinna tid. Det gäller i synnerhet barn som har hela livet framför sig. En 15-åring som åker på skiten kan mycket väl avlida som 25-åring om denna återsmittas för fjärde gången. Det är tom högst sannolikt. Se det lite som droppen som urholkar stenen.
Varför tror du hela världen (i vart fall alla utvecklade länder) genomför betydligt större åtgärder i form av nedstängningar osv, om viruset inte skulle vara farligt? Glöm inte bort att viruset är betraktat som samhällsfarligt av WHO. Det lyder under smittskyddslagen på samma sätt som exempelvis HIV. Det här är inget jävla förkylningsvirus som vi kan leva med. Det här är en dödlig sjukdom. Minst 30 tusen personer i Sverige har redan diagnosticerats med "långtidscovid". För många kommer det här att bli kroniskt. Folk har fått sina liv förstörda och det skulle inte förvåna mig om det kommer följa en självmordsvåg bland de som drabbats hårt av viruset.
Jag fick precis en klump i magen och lite dåligt samvete för alla muthugg jag givit dig. Det är så jävla lätt att spela Allan ballan bakom tangentbordet, och jag har hela tiden trott att du skriver med "glimten i ögat", lite för att provocera till diskussion. Men inser nu att du kanske faktiskt på riktigt är rädd för att förlora livet pga Corona. Då tycker jag på riktigt (nu faktiskt inte för att retas) att du ska försöka prata med någon innan det går längre. Livet är skört som fan ingen vet vad morgondagen har att erbjuda. Någon jag verkligen lärt mig av folk som jag sett blivit dödsjuka på riktigt är att leva i nuet. Risken att just du ska drabbas hårt av Corona är väldigt väldigt liten.
Citera
2020-10-24, 19:17
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Aarhus, Danmark, är 3 av 4 smittade under 30 år.

Källa: nyheterna på Dr1 just nu.

Fantastiskt positiva nyheter. Hoppas dom sprider vidare så det blir lite antikroppar
Citera
2020-10-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt perfekt att bygga upp folkimmuniteten bland dem som oberört går igenom smittan. Går lite för långsamt tyvärr iom alla onödiga restriktioner

Jag brukar inte vara direkt otrevlig men vad är det för fel på dig? Häv ut dig och bli smittad!!! Igen och igen ... har du haft sjukdomen ? Om inte se för fan till att bli sjuk då! Det är ju så jävla idiotiskt resonemang du har där pucko!
Citera
2020-10-24, 19:18
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Under Estonia-katastrofen dog "bara" 501. Var det verkligen så alarmerande farligt? Du kanske kan upplysa de överlevande familjerna om det.

Nazisterna mördade 6 miljoner judar. Är det verkligen så alarmerande farligt ur ett långt historiskt perspektiv med tanke på att 107 miljarder människor har levt totalt i världen? Det blir ju "bara" 0,06 procent av alla människor som någonsin levat.

Kanske dags för dig att inse att du är en omoralisk person.

852 personer dog när Estonia sjönk.
Citera
2020-10-24, 19:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Fantastiskt positiva nyheter. Hoppas dom sprider vidare så det blir lite antikroppar
Ring Mette F och säg detta innan de tar till striktare åtgärder än de redan gjort!
Citera
2020-10-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Men lol, antalet bekräftat smittade ökar så klart i och med att testningen blir effektivare. Vad gäller dödsfall är Belgien inte ens i närheten av hur det såg ut i April då det dog omkring 300 per dag, nu ligger det på 30-50. Samma i Sverige - rekordantal smittade, men knappt några döda.

Behandlingarna är bättre nu men det kommer också innebära att fler vill ha just behandling och inte morfinspruta. Sjukhusen kommer att klappa ihop totalt denna gång.

Autisten hade kunnat få ner smittan med 70-90% väldigt enkelt genom att sätta upp lite papperslappar på mataffärerna, i tunnelbanan och på bussen osv - ”Ingen mask - ingen service!”. Men han kommer aldrig erkänna sitt misstag. Så det är med andra ord kört. Winter is coming!
Citera
2020-10-24, 19:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Du är verkligen helt galen.
Misstänkt det länge, men nu är det bevisat.

Där argumenten tar slut tar personangreppen vid.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overlakaren-det-vet-vi-om-langtidssjuka-i-covid-19
Citera
2020-10-24, 19:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bra att enskilda län ser det tokiga i den höjda publikgränsen precis nu när smittan ökar igen, och (kanske) vägrar! Hoppas fler län följer efter! FHM:s gränser för olika saker måste ju ses som basnivå, och sedan måste enskilda län, kommuner och verksamheter ha rätt att strama åt mer. Tyvärr verkar det inte riktigt funka så här i Sverige, utan om FHM ger ett slappt råd så vågar nästan ingen skruva åt mer, och dom som gör det blir till och med ifrågasatta.

Det är bra att smittskyddsåtgärderna anpassas efter förutsättningarna lokalt. Med tanke på hur ojämnt Covid-19 slår mellan olika områden, så borde smittskyddsåtgärderna ha satts lokalt redan från början. Varför dröjde det så länge att öppna för lokala åtgärder? Jag får intrycket av att Folkhälsomyndigheten har varit ivrig att försvara sitt egna inflytande, och därför har beslutanderätten hållits borta från den lokala nivån. Jag får intrycket av att Folkhälsomyndigheten är en helt genomrutten skapelse.

Citat:
Jag kommer t.ex. ihåg då i början, när smittade personer vallfärdade hem från Alperna, och vissa enskilda företag på eget initiativ lät sina medarbetare arbeta hemifrån. Då blev de till och med ifrågasatta av orternas egna smittskyddsläkare ("nu måste jag ta kontakt med dom och se vad som har hänt där"), trots att dessa i stället borde ha varit tacksamma för att NÅGON försökte stoppa smittan. Och samma med vissa friskolor som tidigt införde distansundervisning.

Ja. Det var mycket tokigt. Svenska myndigheter predikade om medborgarnas egna ansvar. Samtidigt så tillrättavisade myndigheterna dom medborgare som verkligen tog eget ansvar. Att komma med dubbla budskap är inte förtroendeingivande.

Citat:
i dag kl 17:24av Malin Kardell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=418519
Från och med den 1 november får kultur- och idrottsarrangörer ta emot 300 personer i publiken, under förutsättning att sällskapen på högst två personer sitter med minst en meters avstånd till nästa sällskap, sedan regeringen nyligen lättade på reglerna. Men länsstyrelsen i Skåne diskuterar om gränsen ska behållas på lokal nivå.

– Vi följer hela tiden smittskyddets rekommendationer. Med det sagt ser vi lite oroväckande på att antalet inlagda på sjukhus har ökat rätt markant i Skåne under de senaste dagarna, även på intensivvårdsavdelningarna har fler platser tagits i anspråk på relativt kort tid, säger länsöverdirektör Ola Melin.

Melin poängterar att det ännu inte har fattats ett beslut, som kan komma i slutet av nästa vecka, och att det är regionens smittskyddsläkare som har den avgörande kompetensen i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in