2020-10-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Hysteriska hypokondriker som söker vård för lätt feber räkna jag ej med som vårdbehov

Du nævnte ikke at de, efter lægevurderingen, også skulle igennem dit nåleøje, før de skulle have adgang til behandling, men ok. Så fjerner vi 60% af de indlagte og kalder dem hypokondere.

0,5% betyder at vi i Danmark har haft omkring 300000 smittede. Tillad mig at tvivle.
Citera
2020-10-24, 18:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är inte jag som påstår att tillståndet för Belgien är värre nu än i april. Det är hälsominister i den fransktalande delen, det är väl möjligt att de just där har det värre nu än i april?

”Christie Morreale, hälsominister i den fransktalande delen av Belgien, uppmanar läkarstudenter och sjuksköterskor som har tid över att rycka in i vården och på äldreboenden.
– Situationen är värre än den var i april, säger hon””

Omni.se
Hur går det ihop? Deras dödstal nu är inte i narheten av vad de var i våras, inte på långa vägar, och kurvan ökar inte lika brant heller. Så vad menar hälsoministern egentligen? Situationen verkar långt bättre än i april om man tittar på statistiken.
Citera
2020-10-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har du läst artikeln som du länkar till?

Studien bygger på ett antal västländer.
The 21 countries in the analysis were Australia, Austria, Belgium, Bulgaria, Czechia, Denmark, England and Wales, Finland, France, Hungary, Italy, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Scotland, Slovakia, Spain, Sweden and Switzerland.
Vi vet att Västvärlden har drabbats anmärkningsvärt hårt av Covid-19, jämfört med övriga Världen. Att Sverige ligger i den näst högsta gruppen i Västvärlden, innebär inte att Sverige är "medelmåttor" jämfört med Världen som helhet.
The research team were able to use their findings to group the countries in the study into four categories, depending on each country’s overall death toll during the first wave of the COVID-19 pandemic. The first group were those that avoided a detectable rise in deaths, and included Bulgaria, New Zealand, Slovakia, Australia, Czechia, Hungary, Poland, Norway, Denmark and Finland.

The second and third groups of countries experienced a low to medium impact of the pandemic. The low impact group included Austria, Switzerland and Portugal, while the medium impact group included France, the Netherlands and Sweden. The fourth group, which experienced the highest number of deaths from any disease during the study period, consisted of Belgium, Italy, Scotland, Spain and England and Wales.
Nej, Sverige sticker absolut inte ut, vi är medelmåttor. Att västvärlden drabbats "hårdast" är en annan fråga som vi inte har någon aning om. Men mörkertalet i stora delar övriga världen är väldigt stort. Framförallt en massa u-länder där de har betydligt värre problem (icke i-landsproblem) att handskas med än att hysteriskt föra statistik över om gammelfarfar somnade in med förkylning, corona , magsjuka, nageltrång etc. Sverige har bra sjukvård och väldigt bra folkhälsa så vi borde vara bra rustade för att klara covid väldigt bra. Vår enda nackdel jmf med u-länder är att vår medelålder sträcker sig in i det åldersintervall där corona börjar bli farligt.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-24 kl. 18:47.
Citera
2020-10-24, 18:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej så tokig är den inte.

Om alla länder i världen just nu hade exakt samma dödstal som de faktiskt har idag, förutom att vi ponerar att Holland har 1 död och Belgien har 2 döda. Då vill jag hävda att det är mer rättvist att säga att skillnaden dem emellan är mariginell, snarare än att slå på stora trumman om att Belgien har DUBBELT SÅ MÅNGA DÖDA.

Hur tänker du nu? Syftar du på dödstal för samtliga dödsorsaker? Ingår den ensamma holländaren och dom två belgarna i gruppen med samtliga dödsorsaker? Eller ingår dessa 3 personer i gruppen som har dött av Covid-19?

2 är dubbelt så mycket som 1. Jag skulle inte beteckna det som en marginell skillnad.
Citera
2020-10-24, 18:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag trivs bra i Sverige. Indien är det äckligaste landet jag vet. Jag blandar in fler parametrar än Corona när jag väljer vart jag vill bo. Just pandemihanteringen kommer fruktansvärt långt ned på listan.

Finland kan du tyvärr inte flytta till. De vidtar ej åtgärder för att stoppa viruset helt, utan de håller ekonomin öppen.

Trodde du skulle trivas bra i Indien med tanke på deras pandemihantering. De är ju minst lika fattiga som Sverige och prioriterar ekonomin före människoliv. Finland har vidtagit betydligt mer långtgående åtgärder än vad Sverige har gjort och har bara en bråkdel av smittspridning och döda som vi har. Finland är nog därför inget land för dig, lika lite som Nya Zeeland.
Citera
2020-10-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi kommer närmare flockimmunitet för varje dag som går, lika självklart som att alarmister är ynkryggar. Och även om antikropparna tappar kraft efter ett år så känner vår kropp igen varianterna av viruset och därmed förmildras symptomen. Därför ska man utsätta barn för alla världens bobbor och virus så tidigt som möjligt så blir de friskare människor. Men du din dumme fan vill stänga skolor och förstöra barnens immunförsvar fullständigt. Det jävliga är att du inte själv inser hur samhällsfientlig du är. Tragiskt verkligen och har du barn tycker jag synd om dem.

Det finns faktiskt en studie som visar att flockimmunitet troligtvis är nådd i Qatar, åtminstone i vissa delar av landet som befolkas av migrantarbetare: https://www.news-medical.net/amp/news/20200929/Qatar-worker-communities-may-have-attained-herd-immunity-against-SARS-CoV-2.aspx
Jag vet dock inte om den är granskad ännu, men tycker att resultatet är spännande. När det gäller Qatar är emellertid situation väldigt speciell. En väldigt stor del av befolkningen är gästarbetande män mellan 20-49 år, som således sällan blir allvarligt sjuka. Detta har medfört att priset de fått betala för flockimmunitet kanske inte är lika stor som i länder i Europa som har en väldigt åldrande befolkning. Vid en titt på antalet nya infektioner i Qatar är antalet väldigt få(jämfört med när de hade det som värst) och relativt konstant på strax över 200 nya fall per dag. Dödligheten är dessutom väldigt låg.
Citera
2020-10-24, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant.

Är det festande med alkohol man vill komma åt?

Överhuvudtaget så är det ju bättre om man sprider ut sig, såväl spatialt som temporalt.

Jag lutar år att det är symbolpolitik. Finns ju fler länder än Sverige som ägnar sig åt det. Man vill visa på att man gör något när smittan skenar och folk dör. Samtidigt vill man inte genomföra åtgärder som kostar pengar. Man vill att folk ska resa och arbeta, men att genomföra restriktioner som bara gäller på natten får ju då ingen större påverkan. Vare sig på ekonomin eller på viruset.
Citera
2020-10-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag lutar år att det är symbolpolitik. Finns ju fler länder än Sverige som ägnar sig åt det. Man vill visa på att man gör något när smittan skenar och folk dör. Samtidigt vill man inte genomföra åtgärder som kostar pengar. Man vill att folk ska resa och arbeta, men att genomföra restriktioner som bara gäller på natten får ju då ingen större påverkan. Vare sig på ekonomin eller på viruset.
Så kommer det bli i alla länder.
En del länder vill ju tyvärr dra ut på det så länge som möjligt.
De kommer ångra sig när de ser vad det kostat.
Citerade fel inlägg.
Skulle varit om Qatar.
Senast redigerad av Ronkmonken 2020-10-24 kl. 18:44.
Citera
2020-10-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vilket får en att undra hur många som egentligen var eller hade varit smittade i våras. Många länder tycks ha dödskurvor som var minst 10x värre i våras, men smittkurvor som ser långt värre nu.

Tittar man på dödskurvan så ser man även att den inte alls ökar lika brant nu som i våras. Så måste man verkligen ropa varg och utlova harmageddon? Alldeles för mycket skrämselpropaganda i omlopp, och vissa verkar onekligen bli hyperstressade och få panik.

Det är den enda slutsatsen man kan dra. Antal smittade under första vågen måste ha varit enorm, långt högre än nu. Vi testar effektivare nu och ser fler bekräftade fall så klart, men dödstalen är inte i närheten av hur det såg ut då.
Citera
2020-10-24, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi kommer närmare flockimmunitet för varje dag som går, lika självklart som att alarmister är ynkryggar. Och även om antikropparna tappar kraft efter ett år så känner vår kropp igen varianterna av viruset och därmed förmildras symptomen. Därför ska man utsätta barn för alla världens bobbor och virus så tidigt som möjligt så blir de friskare människor. Men du din dumme fan vill stänga skolor och förstöra barnens immunförsvar fullständigt. Det jävliga är att du inte själv inser hur samhällsfientlig du är. Tragiskt verkligen och har du barn tycker jag synd om dem.

Nu duggar rapporterna allt tätare om återsmittade som dessutom får värre symtom andra gången. Till sist kommer alla stryka med i det här viruset om vi inte lyckas utrota smittan, eller skapa väldigt bra vaccin eller läkemedel.

Antikropparna tycks inte vara ens ett år och har man varit sjuk tidigare och fått skador på lungor och hjärta ökar inte oddsen att klara infektion 2,3,4,5, 10 eller 100. Förr eller senare kommer det här viruset ta kål på varenda jävel om vi inte finner botemedel. Välgärning är att skydda så många som möjligt så mycket som möjligt och vinna tid. Det gäller i synnerhet barn som har hela livet framför sig. En 15-åring som åker på skiten kan mycket väl avlida som 25-åring om denna återsmittas för fjärde gången. Det är tom högst sannolikt. Se det lite som droppen som urholkar stenen.
Varför tror du hela världen (i vart fall alla utvecklade länder) genomför betydligt större åtgärder i form av nedstängningar osv, om viruset inte skulle vara farligt? Glöm inte bort att viruset är betraktat som samhällsfarligt av WHO. Det lyder under smittskyddslagen på samma sätt som exempelvis HIV. Det här är inget jävla förkylningsvirus som vi kan leva med. Det här är en dödlig sjukdom. Minst 30 tusen personer i Sverige har redan diagnosticerats med "långtidscovid". För många kommer det här att bli kroniskt. Folk har fått sina liv förstörda och det skulle inte förvåna mig om det kommer följa en självmordsvåg bland de som drabbats hårt av viruset.
Citera
2020-10-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Jag tror att deras tanke är att ett utegångsförbud under dagtid tar väldigt stor skada både ekonomiskt och socialt. Medan ett utegångsförbud på natten stoppar sena blöta fester både på uteställen och privata. Samtidigt skadar det inte ekonomin jättemycket, utom de som livnär på att driva barer/nattklubbar och andra nattverksamheter. Festglada människor kanske också får lite tråkigare liv, men det kan de ju leva med några månader...

På detta sätt hoppas väl länderna genom att begränsa utegångsförbudet till natten att man ska kunna få ner smittspridningen utan att samhället och ekonomin tar alltför stor skada.
Citera
2020-10-24, 18:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
I Aarhus, Danmark, är 3 av 4 smittade under 30 år.

Källa: nyheterna på Dr1 just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in