2020-10-24, 15:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Då får vi hoppas det kommer positivt fas 3 resultat snart när deras vaccin ger stark immunreaktion

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-vaccine-oxford-study-astrazeneca-covid-b1255208.html?utm_content=Echobox&utm_medium=Socia l&utm_source=Facebook#Echobox=1603493726
Citera
2020-10-24, 15:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag räknade på ditt sämsta scenario 40 k fall/dag och 5% som kräver sjukhusvård. Det bör bli runt 2000 nya som kräver vård varje dag i toppen som kan vara en månad. Det klarar vi inte. Det kan en åsna räkna ut.
Det måste innebära att vi lockdownar storstäderna efter jul.

Ok, då förstår jag vad du menar. Hoppas att mitt värsta scenario inte blir verklighet, för då kan vi tvingas till en kort nödfallslockdown i början av januari och en längre under mars och april.
Citera
2020-10-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Ca: 6000 av 10 000 000 eller 0,06 % har dött i Sverige med covid(inte av). Är det verkligen så alarmerande farligt, högt dödstal jämfört med andra virus?

Under Estonia-katastrofen dog "bara" 501. Var det verkligen så alarmerande farligt? Du kanske kan upplysa de överlevande familjerna om det.

Nazisterna mördade 6 miljoner judar. Är det verkligen så alarmerande farligt ur ett långt historiskt perspektiv med tanke på att 107 miljarder människor har levt totalt i världen? Det blir ju "bara" 0,06 procent av alla människor som någonsin levat.

Kanske dags för dig att inse att du är en omoralisk person.
Citera
2020-10-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har blivit mantrat för regeringen i denna pandemi. Det är inte speciellt svårt att föreställa sig hur deras möten ser ut. De har ju uppenbarligen väldigt tät kontakt. Representanter för regeringen och tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten.

Kan tänka mig att de har diskuterat mycket hur de ska göra med smittskyddsåtgärder.

1) Ska vi stänga skolorna? Nej, det kostar för mycket och det kan bli oroligt i förorterna. Vi måste säga att barn inte smittar och att vi har jättemånga föräldrar som behövs inom viktiga samhällsyrken och att det är viktigt att de inte är hemma och tar hand om sina barn.

2) Vilka är riskgrupperna? Är det alla över 50? Nej, för helvete. Vi har inte råd med att alla över 50 uppbär ersättning för att stanna hemma. Pensionsåldern än ju numera 66-68 år, så vi säger att riskgrupp tillhör man först när man fyllt 70.

3) Vi skiter i att stänga kollektivtrafiken. Det kostar för mycket samhällsekonomiskt att stänga den. Du Tegnell kan väl säga att det inte finns någon evidens för att det smittar i kollektivtrafiken? -Jovisst, mummel, mummel....

4), Men för helvete. Vi måste ju visa valboskapen att gör någonting nu när så många dör? Mummel, mummel, mummel. Ja, okej då. Vi sätter lite blåslampa på de lokala pizza-gubbarna att folk inte sitter för tätt och så. Vi gör ett stort nummer av att folk sitter för tätt på nattklubbar och så. Sen svingar vi yxan lite grann, så folk tror att vi gör något och att vi bryr oss om smittspridningen.

5) Sedan trycker vi 111 gånger på vikten att tvätta händerna och stanna hemma när folk känner sig sjuka. Då kan vi visa på handlingskraft och det kostar ju inte så mycket pengar med tvål.

Det blir ju skitbra det här.
De roliga är ju att de som jobbar inom kollektivtrafiken nu vädjar att helst inte åka buss. De vet nog mer skulle jag tro.
Citera
2020-10-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Under Estonia-katastrofen dog "bara" 501. Var det verkligen så alarmerande farligt? Du kanske kan upplysa de överlevande familjerna om det.

Nazisterna mördade 6 miljoner judar. Är det verkligen så alarmerande farligt ur ett långt historiskt perspektiv med tanke på att 107 miljarder människor har levt totalt i världen? Det blir ju "bara" 0,06 procent av alla människor som någonsin levat.

Du kan väl svara på frågan eller strunta i det helt enkelt eftersom du ingenting verkar veta.....
Citera
2020-10-24, 15:46
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag räknade på ditt sämsta scenario 40 k fall/dag och 5% som kräver sjukhusvård. Det bör bli runt 2000 nya som kräver vård varje dag i toppen som kan vara en månad. Det klarar vi inte. Det kan en åsna räkna ut.
Det måste innebära att vi lockdownar storstäderna efter jul.

Att 5% behöver vård är ju att ta i, t.o.m 0,5% är högt räknat
Citera
2020-10-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det vore ju ännu dummare att låtsas att sjukvården inte faller samman utan kraftiga restriktioner.

Naturligtvis är det övervägande gamla och sköra som får plikta med sina liv men om dessa gamla och sköra blir alltför många kommer även yngre att råka mycket illa ut. Förstår man inte det så är man på gränsen till efterbliven.

Ok. Då ponerar vi att jag är (på gränsen) till "efterbliven". Förklara.
Många var de i våras men fler än så, som samtidigt ligger på sjukhus pga Covid, blir de inte. Varför skulle de det? Nu har vi ju även vedertagna rutiner för distansering och bättre hygien än vi då hade.
Citera
2020-10-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad har hänt med dig? Har du tappat det helt? Du brukade vara en av dom sansade i denna tråd men denna kommentar får ju TonyDR att verka normal.

Det är i nuläget 1/3 så många inlagda på IVA i Uppsala jämfört med när det var som värst i våras. Ta det lite lugnt.

Du behöver inte oroa dig för mig!
Jag är lika sansad som vanligt.

Jag förde bara ett teoretiskt resonemang.
Det var såklart i grövsta laget. Det hållervjag med om.

Det som gör mig orolig just nu, är kurvorna som pekar rakt upp.
Om ingenting görs för att bryta dessa kurvor, kommer det snart bli samma kurvor på inläggningar.

Jag kan inte se vad som skall bryta detta just nu men jag hoppas att folket ser detta och agerar därefter.
Citera
2020-10-24, 15:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Eller den här. Om 1 1/2 år vet vi om det blev succé eller flopp

https://youtu.be/NTmInsHC6pg
Citera
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

Att jämföra unga friska människor som dör i olycka, krig eller terror med multisjuka åldringar som dör i en marginell förtid är ju bara osmaklig dummt
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du överdriver. Samhället faller inte ihop för att man skyddar befolkningen från en samhällsfarliga smitta. Har Finland eller Nya Zeeland fallit ihop menar du?

De ekonomiska följderna kommer att bli katastrofala, speciellt för Nya Zeeland. För att inte tala om folkhälsan generellt, och givetvis förgäves. Bara en tidsfråga innan viruset på allvar även drabbar Nya Zeeland. Bara en idiot tror att man kommer undan ett influensavirus i längden
Citera
2020-10-24, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är inte fullt på IVA i Uppsala, läs lite mer än bara rubriken. OCH framförallt, läs inte slaskmedia (Exp/AB) som har som affärsidé att skapa klick.

Har info om läget så jo det är fullt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in