2020-10-24, 18:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Men lol, antalet bekräftat smittade ökar så klart i och med att testningen blir effektivare. Vad gäller dödsfall är Belgien inte ens i närheten av hur det såg ut i April då det dog omkring 300 per dag, nu ligger det på 30-50. Samma i Sverige - rekordantal smittade, men knappt några döda.
Vilket får en att undra hur många som egentligen var eller hade varit smittade i våras. Många länder tycks ha dödskurvor som var minst 10x värre i våras, men smittkurvor som ser långt värre nu.

Tittar man på dödskurvan så ser man även att den inte alls ökar lika brant nu som i våras. Så måste man verkligen ropa varg och utlova harmageddon? Alldeles för mycket skrämselpropaganda i omlopp, och vissa verkar onekligen bli hyperstressade och få panik.
Citera
2020-10-24, 18:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Världen är absolut inte körd pga covid, folk måste bara inse att viruset knappt är farligt. I vilket fall inte tusentals miljarder dollar farligt. Vaccin kommer förmodligen till nästa höst men det tar säkerligen ytterligare ett år innan miljarder doser kan tillverkas. Dock väldigt skeptisk till om riskgrupperna verkligen kommer att kunna vaccineras initialt då det verkligen måste vara 100% säkert. Hursom är naturligtvis flockimmunitet bästa lösningen och kommer att uppnås innan allmän vaccination etableras. Sedan muterar skiten garanterat så precis som säsongsinfluensa kommmer nya vacciner att rulla ut varje höst. Covid är här för att stanna och vi måste lära oss att leva med det. Går bra i Sverige förhållandevis, för Nya Zeeland kommer det att skita sig fullständigt, sanna mina ord.

Tycker du ska sluta upp med de där dumheterna att viruset knappt är farligt. Någon idiot skulle ju kunna tro på dig. Någon naturlig flockimmunitet kommer aldrig att inträffa, då varaktigheten inte ens tycks vara ett år. Finns inget land i hela världen som lyckats uppnå flockimmunitet genom nedsmittning i Covid19. Allt hopp står till vaccin och det kan bli så att vi måste vaccinera oss två gånger per år för att vara skyddade.
Citera
2020-10-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad jag vet så har det dött relativt få människor i Danmark, Norge och Finland? De kör hammaren och dansen.

Ja? Men det har dött relativt få människor i Sverige också.

Men jag ska sluta vara ironisk så att även ni med asperger förstår. Min poäng är att förklara hur Sverige också har vidtagit hårda åtgärder. Inte, som vissa idioter påstår, inga åtgärder för att "de kör flockimmunitet".
Citera
2020-10-24, 18:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det råder nattligt utegångsförbud i hela Belgien.

https://www.brusselstimes.com/brussels-2/137465/covid-19-in-brussels-extended-curfew-culture-in-lockdown-shop-sport-mask-cultural-venue/

Märkligt det här med nattliga utegångsförbud. Då smittrisken ökar vid trängsel, vore det väl mer naturligt att införa utegångsförbud på dagen? Nattetid ligger ju ändå minst 95% av befolkningen och sover.
Citera
2020-10-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ser hur du breddar på med ironi mot lägre begåvade och kräver svar de inte har.

Men för att svara på din följande fråga: "varför sprids smittan där de varit stenhårda med lockdowns".

Svar: För de genomförde lockdown när det redan var utbredd smitta i samhället. Man skulle stängt ner när smittan härjade i Kina. Då hade man kunnat stoppa smittan genom att hindra resandet och konfiguera handeln.

Att införa lockdown när man redan har smitta är som att försöka stoppa en flodvåg med handen.

Problematiskt är det också att smittspåra i början när smittan tog fart i Europa. Man reste som satan fortfarande så smittan kunde härja fritt väldigt, väldigt utbrett.

Jag gillar teorin som handlar om spanska sjukan: att fler dog andra vågen för unga och andra inte orkade stanna inne och vara försiktiga längre så de gjorde exakt som ungdomarna gör idag: skiter i allt som har med försiktighet och reson att göra.

Jag håller med till fullo.
Citera
2020-10-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nya Zeeland eller Finland tycks fungera också. Du hade säkert trivts i bra i Indien.

Jag trivs bra i Sverige. Indien är det äckligaste landet jag vet. Jag blandar in fler parametrar än Corona när jag väljer vart jag vill bo. Just pandemihanteringen kommer fruktansvärt långt ned på listan.

Finland kan du tyvärr inte flytta till. De vidtar ej åtgärder för att stoppa viruset helt, utan de håller ekonomin öppen.
Citera
2020-10-24, 18:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Märkligt det här med nattliga utegångsförbud. Då smittrisken ökar vid trängsel, vore det väl mer naturligt att införa utegångsförbud på dagen? Nattetid ligger ju ändå minst 95% av befolkningen och sover.
Sant.

Är det festande med alkohol man vill komma åt?

Överhuvudtaget så är det ju bättre om man sprider ut sig, såväl spatialt som temporalt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Värre än i våras gällande smittade i Sth.
Med de senaste rönen inom Covid-19 har flera chans att överleva, men till priset att sjukvården snart brakar ihop då dom får "full house". Triage är bara en tidsfråga nu.
https://www.mitti.se/nyheter/dramatisk-okning-av-coronasmitta-i-stockholm/reptjw!saOLYdwEB@52JsI@LHhKPg/

Det är klart det inte är värre! Nuvarande smittspridning i Stockholm är inte ens en droppe i atlanten jämfört med hur det var i våras. Däremot är det oroväckande att det ökar.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kineserna satte smittade i karantän utanför familjen. Dvs först när de som testades positivt inte fick möjlighet att smitta vidare så fick de stopp på smittspridningen.

Det låter ju bra. Men då behövs någon klinik dit smittbärarna kan förflyttas. Västvärlden har spenderat sina pengar på att försöka svälja afrikanska och muslimska länders växande överbefolkning. Då finns inga pengar kvar till att bygga upp ett fungerande smittskydd.

Citat:
Läste också att i Sydostasien har man effektiv smittspårning o hittar majoriteten av fallen vis den. Här i väst har vi urusel smittspårning o de flesta positiva är de som redan har symptom.

Ifall man inte isolerar smittbärarna innan dom får symptom, så går det inte att stoppa den här epidemin. Det slog Christian Drosten fast redan i april. Smittbärarna kan antingen isoleras genom smittspårning, eller genom att man isolerar alla människor från varandra.

Citat:
En del länder i Sydostasien fixar ju därför covid19 utan hårda åtgärder då de är så effektiva på smittspårning.

Asiaterna har onekligen lärt sig hur man besegrar viruset. Men tyvärr förlitar sig asiaterna gärna på övervakningssystem. Jag känner mig obekväm med övervakningen. Jag vågar inte lita på att myndigheterna monterar ner övervakningssystemen när epidemin har gått över.

Det bör gå att lyckas bättre i epidemi-bekämpningen än västländerna har gjort, utan att behöva förlita sig på övervakning. Exempelvis är det stor skandal att Sverige dröjde så länge med att sjukskriva hela familjer, istället för bara individer. Sjukskrivning av familjer borde ha införts snabbt, i epidemins inledning. Och det borde ha inkluderat även barn. Folkhälsomyndigheten har aldrig varit seriös i sina försök att stoppa smittspridningen.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tycker du ska sluta upp med de där dumheterna att viruset knappt är farligt. Någon idiot skulle ju kunna tro på dig. Någon naturlig flockimmunitet kommer aldrig att inträffa, då varaktigheten inte ens tycks vara ett år. Finns inget land i hela världen som lyckats uppnå flockimmunitet genom nedsmittning i Covid19. Allt hopp står till vaccin och det kan bli så att vi måste vaccinera oss två gånger per år för att lvara skyddade.

Vi kommer närmare flockimmunitet för varje dag som går, lika självklart som att alarmister är ynkryggar. Och även om antikropparna tappar kraft efter ett år så känner vår kropp igen varianterna av viruset och därmed förmildras symptomen. Därför ska man utsätta barn för alla världens bobbor och virus så tidigt som möjligt så blir de friskare människor. Men du din dumme fan vill stänga skolor och förstöra barnens immunförsvar fullständigt. Det jävliga är att du inte själv inser hur samhällsfientlig du är. Tragiskt verkligen och har du barn tycker jag synd om dem.
Citera
2020-10-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj! Det var en väldigt annorlunda tolkning av ordet "marginell".

Nej så tokig är den inte.

Om alla länder i världen just nu hade exakt samma dödstal som de faktiskt har idag, förutom att vi ponerar att Holland har 1 död och Belgien har 2 döda. Då vill jag hävda att det är mer rättvist att säga att skillnaden dem emellan är mariginell, snarare än att slå på stora trumman om att Belgien har DUBBELT SÅ MÅNGA DÖDA.
Citera
2020-10-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi kommer närmare flockimmunitet för varje dag som går, lika självklart som att alarmister är ynkryggar. Och även om antikropparna tappar kraft efter ett år så känner vår kropp igen varianterna av viruset och därmed förmildras symptomen. Därför ska man utsätta barn för alla världens bobbor och virus så tidigt som möjligt så blir de friskare människor. Men du din dumme fan vill stänga skolor och förstöra barnens immunförsvar fullständigt. Det jävliga är att du inte själv inser hur samhällsfientlig du är. Tragiskt verkligen och har du barn tycker jag synd om dem.
Man kanske inte ska utsätta dem för vilket virus som helst.
Och lugn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in