2020-10-24, 17:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det siste som du refererer til:
"Utover at det virker som om håndverkere på befaring eller arbeide like før forsvinningen var en del av planleggingen, med håp om at de skulle legge igjen masse biologiske spor som politiet kunne ha trøyd seg med."

Jeg tror at det allerede har fremkommet i tråden at S4-eiendommen var oppført på THs Holding-selskap. Det betyr at ved et eventuelt vedlikeholdsarbeid, i den grad det engasjeres håndverkere, så må det iht norsk lov, først foregå en anbudsrunde med minst 3 representanter.
Jeg tror at dette må være årsaken til AEHs kontakt med "Mitt anbud", så her griper dere til halmstrå.

Jag försöker vara trevlig mot Kornblomst här. Jag sa aldrig att det var en viktig faktor.

Det rör ju sig med viss nödvändighet om en form av kontinengenta eller adhoc-händelser inuti den större kontexten. Det kan ju antas ha stämt med och talat för kidnappningshistorien som alternativ för TH (jämfört med andra alternativ). Exv.

Sen är då fortfarande frågan vad som är hönan och ägget.

Men man kan väl förmoda att TH inte är lustmördare och har planerat mordet allena utifrån förhållandet att de många hantverkarna kunde dölja förövaren. I så fall skulle det väl ligga tre-fyra andra gamla lik i källaren redan och ett halvdussin spridda över resten av Romerike. Från 1980-tal o framåt.

TH har av allt döma inte tillhört riktigt den kasten av mänskor. Som mördar för att öht uppleva att de lever.
Citera
2020-10-24, 17:24
Medlem
Det er ikke uvanlig å handle på salg, selv om man har god råd:

(22.10.2020) "J*rn L*er H*rst: Slik bruker han millionene.
Suksessforfatteren tjener elleville summer på krimbøkene sine, men røper at det bare er én luksusting han har unt seg."

"Han har tidligere fortalt til Finansavisen at familien handler på salg, og at kona fortsatt kikker på prislapper.
- Jeg kom fra en typisk arbeiderfamilie med hjemmeværende mor og en far som var mekaniker. Og som andre i etableringsfasen slet vi også med å få endene til å møtes. Vi har ikke vent oss helt til å ha god råd, fortalte han til avisa i fjor."

https://www.dagbladet.no/kjendis/slik-bruker-han-millionene/72954438
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-24 kl. 17:28.
Citera
2020-10-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Den som ønsker å forlate ekteskapet vil ofte prøve å vise omverdenen at det ikke bare er den som tar initiativet sin skyld. I dette tilfellet kan det jo dessuten hende at «noen» tenkte han kunne få en flau smak i munnen dersom han skulle spise «et siste romantisk måltid» sammen med noen...
Innertier.
Citera
2020-10-24, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
At et privat selskap er pliktig til å innhente anbud er det mest dustete jeg har hørt.
Heldigvis har hver og én muligheten til å vurdere hva som er dustete.

https://www.entrepriserettsadvokater.no/anskaffelser/private-anskaffelser-ns-8400-og-ns-8410/

"Høyesterett har sagt det klart; alle anbudskonkurranser har konkurranseregler. Er de ikke uttrykkelig avtalt eller påberopt av oppdragsgiver, gjelder det vi kaller ulovfestet anbudsrett, eller domstolskapt rett. Inviterer en privat oppdragsgiver to eller flere til å levere pris på samme jobb samtidig, uten samtidig å bestemmer hvilke konkurranseregler som skal gjelde, har oppdragsgiver rettslig sett startet en anbudskonkurranse med de konkurranseregler som følger av ulovfestet anbudsrett."

"Det er mye fokus på offentlige anskaffelser. Private anskaffelser derimot er det lite fokus på. Vi reiser rundt og holder kurs i reglene rundt private anskaffelser, og vet at det er lite kunnskap der ute om reglene og hvilken risiko oppdragsgivere løper ved ikke å kjenne reglene."

Private anskaffelser, NS 8400 og NS 8410

Skal*en privat oppdragsgiver gjennomføre en anskaffelse (anbudskonkurranse) bør vedkommende bruke NS 8400 eller NS 8410."

Det er mulig at AEHs henvendelse til "Mitt anbud" er et eksempel på sitatet nedenfor, for slik jeg har forstått det så valgte Hagen-ekteparet helt andre håndverkere enn de som var på anbudsrunden:

"Tilbyderne kan bli lurt til å delta i ikke reelle konkurranser, eller oppleve at oppdragsgiver underveis endrer konkurransereglene slik at oppdragsgiver kan tildele kontrakt til noen som ikke er konkurransedyktige."
Citera
2020-10-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg tror at det var veldig viktig for GM at naboen var bortreist og at arbeidet på huset var ferdigstilt.

AE visste at naboen reiste til hytta den 25. oktober. Det kan kanskje hende at hun også visste det lang tid før den dagen, hvis naboen hadde fortalt henne om sine planer om å reise til hytta? Hvis AE snakket med noen om at den naboen skulle reise bort, kan noen eventuelt ha fått greie på det ved å avlytte huset i S4 eller AEs mobil.

"Sist gang L*tvik traff henne var 25. oktober. Han var i ferd med å sette seg i bilen for å kjøre til hytta da hun kom gående med den nye valpen sin og ropte på L*tvik.
Praten ble kort, men den var hyggelig og god. De ble enige om å snakke mer om Anne-Elisabeths nye valp når L*tvik kom tilbake fra hytta.
"
https://www.dagbladet.no/nyheter/da-naboen-sa-varebilen-ble-han-urolig-sa-ringte-politiet/70640649

Det er en detalj jeg lurer på. Arbeidet på huset var (ifølge avisartikler) ferdigstilt den 25. oktober, men stillaset var ikke fjernet (stillaset sto der fremdeles på forsvinningsdagen og i lang tid etter forsvinningen). Hvorfor var ikke stillaset fjernet? Var det eventuelt noe mer arbeid som skulle gjøres utvendig på huset, men at dette eventuelt ble utsatt?

Det er også et sammentreff at nabo reiste bort og at arbeidet på huset i S4 ble ferdigstilt på samme dato. F.o.m. den 25.10. var det da mindre risiko for en GM å bli sett av vitner (den naboen + håndtverkerne).

25. oktober er bryllupsdagen til AE og TH.

Hvis GM kjørte bil på gangveien i forbindelse med forbrytelsen, har GM trolig planlagt dette nøye og GM visste kanskje at det var mulig å kjøre bil der f.o.m. 31.10? Og det er kanskje grunnen til at forbrytelsen ble utført den 31. og ikke en av dagene mellom den 25. og den 31.?
Disse tingene er noen av de som utgjør at flasketuten peker på TH.
Senast redigerad av Ittno 2020-10-24 kl. 18:09.
Citera
2020-10-24, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag försöker vara trevlig mot Kornblomst här. Jag sa aldrig att det var en viktig faktor.

Det rör ju sig med viss nödvändighet om en form av kontinengenta eller adhoc-händelser inuti den större kontexten. Det kan ju antas ha stämt med och talat för kidnappningshistorien som alternativ för TH (jämfört med andra alternativ). Exv.

Sen är då fortfarande frågan vad som är hönan och ägget.

Men man kan väl förmoda att TH inte är lustmördare och har planerat mordet allena utifrån förhållandet att de många hantverkarna kunde dölja förövaren. I så fall skulle det väl ligga tre-fyra andra gamla lik i källaren redan och ett halvdussin spridda över resten av Romerike. Från 1980-tal o framåt.

TH har av allt döma inte tillhört riktigt den kasten av mänskor. Som mördar för att öht uppleva att de lever.
Ja du Lonnrot, du er trevlig, det skal jeg ikke ta fra deg. At du gir noen "killevinker" i kampens hete, skal jeg ikke bruke mot deg, for det er vi minst to om ;-)

Vi er rett og slett uenig, og det må være lov.

Når det gjelder høna og egget, så tror jeg egget kom først, og det innebærer at høna er en mutant, av et eller annet forhistorisk dyr, som har vært "på vift" i en annen skapnings revir ;-)

Når det gjelder lik fra svunnen tid på eiendommen S4, lengst ned langs berget, så mistenker jeg heller en kjent svensk profil, nummer XII i rekken, at det ligger noen gjenglemt etter ferden mot Akershus festning, skal vi ikke se bort fra.
Citera
2020-10-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Interessant!

Det er lite trolig at noen i blokkene kjenner til noe som helst. AEH har sikkert møtt på noen, da hun var ute med hunden, men jeg tror ikke det er snakk om fortrolige ting. Dette må tas med noen klyper salt. Skal man lytte til noen, så må det være for eksempel L*tvik, og Ska*nsen, de har vært naboer i flere tiår.
Hvis det blir rettssak, vil det være interessante vitner. Bl.a. naboer, og sikkert ansatte i THs bedrifter.
Dette er folk om har sett både positive og negative sider ved TH.
Det vil ikke overraske meg, om disse gir TH de beste skussmål.
Citera
2020-10-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Heldigvis har hver og én muligheten til å vurdere hva som er dustete.

Her er det mye rart som blir blandet sammen. Generelt er det kanskje lurt at deltagere i tråden som ikke har kunnskap om juss, ikke prøver å gjøre rede for juridiske spørsmål. Det ville ha hevet nivået en del. Det er vel bedre å spørre enn å påstå feil ting, når man ikke har kunnskap om reglene.

Private selskaper må ikke hente inn anbud når de anskaffer varer eller tjenester. Men hvis de velger å gjøre en anskaffelse gjennom en anbudskonkurranse, finnes det visse regler som gjelder for anbudskonkurransen.
Offentlige virksomheter er i de fleste tilfeller (alle anskaffelser over visse summer) pålagt å gjennomføre anbudskonkurranse ved anskaffelser.

Men så er det bare sånn at dette er helt irrelevant, fordi det er Tom Hagen som privatperson som eier boligen. Det kan hvem som helst sjekke selv på Kartverkets hjemmesider. Mitt anbud er for øvrig en tjeneste for forbrukere, og ikke for selskaper, når det gjelder å hente inn tilbud. (De som selger tjenester, altså gir tilbud, gjennom Mitt anbud, er selskaper, men de som henter inn tilbud, er privatpersoner).
Citera
2020-10-24, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg har ikke noe problem med at noen stiller spørsmål. Å stille spørsmål er noe helt annet enn å komme med usanne påstander og løgnaktige fremstillinger.

Du påstår at det ikke er sammenheng i det jeg skriver? Leste du ikke mitt svar til deg? Les det en gang til da, i så fall. Hva av det jeg skrev mener du at det ikke er sammenheng i? Hva er det du ikke forstår av det jeg skrev?

Jøss, fritt for Ritalin?
Citera
2020-10-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Det er lite trolig at noen i blokkene kjenner til noe som helst. AEH har sikkert møtt på noen, da hun var ute med hunden, men jeg tror ikke det er snakk om fortrolige ting. Dette må tas med noen klyper salt. Skal man lytte til noen, så må det være for eksempel L*tvik, og Ska*nsen, de har vært naboer i flere tiår.
Hvis det blir rettssak, vil det være interessante vitner. Bl.a. naboer, og sikkert ansatte i THs bedrifter.
Dette er folk om har sett både positive og negative sider ved TH.
Det vil ikke overraske meg, om disse gir TH de beste skussmål.
Jeg forstår det og det kan være du har rett. Jeg tror at hvis noen tør, vil det også komme noen temmelig drepende vitnemål. Men det krever et helt annet nivå av mot, enn å stryke ham med hårene.
Edit: Hadde du turt å vitne mot TH, og etterpå kjøre hjem på en mørk skogsvei?
Senast redigerad av Ittno 2020-10-24 kl. 18:23.
Citera
2020-10-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Innertier.
Spot on!
Citera
2020-10-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det står jo at de hadde sms'et. Og vi vet fra før at AEH angivelig skal ha skrevet sms til datter HHB1 og fortalt at hytteturen skulle være utsatt.

Hvis Nettavisen har skrevet feil så er det rart at det ikke er blitt korrigert.

Men kanske det inte var polisförhör som misstänkt utan vittnesförhör?
Fast TH eller media kallat det förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in