Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det tror jag säkert och så har jag även uppfattat dig. Jag försöker bara provocera lite
Jag tycker det var rätt att ge de särskilda restriktionerna till personer över 70 år under pandemins första tid och jag är nöjd med att det var just rekommendationer och att var och en fick ta eget ansvar. Men jag irriterade mig i början på alla hobbypoliser som skrev arga inlägg på Facebook så fort de sett en 70-åring i affären.
Men som du säger, det blir inte hållbart i längden att ha särskilda restriktioner för den gruppen. Jag tror det var ett bra läge nu, eller kanske tidigare i somras, att släppa på restriktionerna. Nu är många av oss (långtifrån alla då) så pass medvetna om smittan att vi tänker på att försöka hålla avstånd och särskilt från att man börjar bli runt 50-strecket så håller många distans. Det är bara att uppmana alla äldre att gå gärna ut, men var försiktiga och var rädda om er.
☺️
Jag håller med om att det var bra med restriktionerna för 70+ i början. Som du skriver var det upprörande att höra hur yngre svarade äldre om dessa bad om större avstånd i köer eller liknande - vad gör du ute? Sorgligt att det som var tänkt att skydda de äldre och sköra vändes emot dem för att användas som pekpinnar.
Edit: jag tycker att lättnaderna för den gruppen borde kommit i somras, inte nu, det ger märkliga signaler. Dock tror jag att de flesta 70+ kommer att fortsätta vara försiktiga.