2020-10-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal avlidna i Covid-19 denna vecka:

Tjeckien : 51,3 per miljon invånare
Ungern : 21,6
Rumänien : 19,4
Spanien : 17,7
Belgien : 16,9
Frankrike : 15,9
Polen : 14,0
UK : 13,6
Ukraina : 12,7
Holland : 12,4
Bulgarien : 12,3
Kroatien : 11,4
Ryssland, Portugal, Slovakien : 9,2
Italien : 8,5
Grekland : 4,9
Danmark : 2,9
Tyskland : 2,7
Sverige : 2,4

Tack för dessa siffror! Borde ge en viss tankeställare för denna tråd som inte gör något annat än att klaga på Sverige. Punkterar också teorin att det är de länder som drabbades hårdast i våras som åter drabbas hårdast. Tjeckien och Ungern drabbades lindrigt i våras. Rumänien ligger väl totalt sett ganska nära snittet för Europa.
Citera
2020-10-24, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Exakt. Och det gäller alla länder även om du naturligtvis inte förstår det.

Du borde flytta till ett land där medborgarna lydigare och staten prioriterar människoliv. Kina eller trådens älskade Taiwan. Här i västvärlden kan vi psykopater få hålla till.

Nya Zeeland eller Finland tycks fungera också. Du hade säkert trivts i bra i Indien.
Citera
2020-10-24, 14:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kommer inte skatten in så faller ju hela jävla samhället ihop med apokalyptiska följder ditt räddhågsna spån! Ni alarmister är så förbannat kortsiktiga och därmed direkt samhällsfientliga att man blir helt matt..

Du överdriver. Samhället faller inte ihop för att man skyddar befolkningen från en samhällsfarliga smitta. Har Finland eller Nya Zeeland fallit ihop menar du?
Citera
2020-10-24, 14:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det tror jag säkert och så har jag även uppfattat dig. Jag försöker bara provocera lite

Jag tycker det var rätt att ge de särskilda restriktionerna till personer över 70 år under pandemins första tid och jag är nöjd med att det var just rekommendationer och att var och en fick ta eget ansvar. Men jag irriterade mig i början på alla hobbypoliser som skrev arga inlägg på Facebook så fort de sett en 70-åring i affären.

Men som du säger, det blir inte hållbart i längden att ha särskilda restriktioner för den gruppen. Jag tror det var ett bra läge nu, eller kanske tidigare i somras, att släppa på restriktionerna. Nu är många av oss (långtifrån alla då) så pass medvetna om smittan att vi tänker på att försöka hålla avstånd och särskilt från att man börjar bli runt 50-strecket så håller många distans. Det är bara att uppmana alla äldre att gå gärna ut, men var försiktiga och var rädda om er.

☺️

Jag håller med om att det var bra med restriktionerna för 70+ i början. Som du skriver var det upprörande att höra hur yngre svarade äldre om dessa bad om större avstånd i köer eller liknande - vad gör du ute? Sorgligt att det som var tänkt att skydda de äldre och sköra vändes emot dem för att användas som pekpinnar.

Edit: jag tycker att lättnaderna för den gruppen borde kommit i somras, inte nu, det ger märkliga signaler. Dock tror jag att de flesta 70+ kommer att fortsätta vara försiktiga.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-24 kl. 14:27.
Citera
2020-10-24, 14:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
När snittåldern för att dö med covid-19 är högre än övriga som dör bör väll alla förstå vad det egentligen handlar om
Vad handlar det egentligen om enligt dig?
Citera
2020-10-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
När snittåldern för att dö med covid-19 är högre än övriga som dör bör väll alla förstå vad det egentligen handlar om

Och snittåldern för personer som har legat i respirator är 61 år.
Citera
2020-10-24, 14:32
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt, om vården kollapsar kommer det att gå ut över alla som är sjuka och behöver vård, inte bara de med covid-19.
Det går redan ut över dom som är sjuka i annat än covid. Hur många har dött pga utebliven cancerbehandling bara för att man prioriterar covid så hårt? Det skulle vara intressant att veta. Om nu tanken är att rädda så många liv som möjligt så har man nog inte tänkt till riktigt.
Citera
2020-10-24, 14:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Här förklara ABC news varför somalier m.fl. drabbas värre av covid i sverige än vad människor med ljusare hud gör.

https://youtu.be/X6rRtTzMsBo

Varför drabbas inte Somalia?
Somaliers D-vitaminupptag blir för dålig när dom flyttar till nordliggare breddgrader.
En Afrikan har i genomsnitt 30% lägre D-vitaminupptag än nordbor.

Mask-off
Citera
2020-10-24, 14:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hur tänker du där? Om en rejäl del av belgarna hade antikroppar skulle de väl inte vara i en situation som påminner om okontrollerad smittspridning?

Dödstalen är relativt låga. Jämför med Tjeckien, Polen, Slovakien, med flera öststatsländer som hade få döda i våras, typ på samma nivå som i Norge. Dom ligger skyhögt nu med samma dödstal som Spanien hade i våras. Östeuropa har dessutom haft 6 månade på sig att förbereda sig ändå är dödstalen skyhöga. Det är inte orimligt att tänka sig immunitet spelar in.
Citera
2020-10-24, 14:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det går redan ut över dom som är sjuka i annat än covid. Hur många har dött pga utebliven cancerbehandling bara för att man prioriterar covid så hårt? Det skulle vara intressant att veta. Om nu tanken är att rädda så många liv som möjligt så har man nog inte tänkt till riktigt.
Ja, det visar vår enorma vårdskuld om inget annat. Hur menar du att vi skulle ha agerat? Hade vi inte följt rekommendationerna så som vi gjorde i början hade ännu fler dött och sjukvården hade havererat.
Citera
2020-10-24, 14:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödstalen är relativt låga. Jämför med Tjeckien, Polen, Slovakien, med flera öststatsländer som hade få döda i våras, typ på samma nivå som i Norge. Dom ligger skyhögt nu med samma dödstal som Spanien hade i våras. Östeuropa har dessutom haft 6 månade på sig att förbereda sig ändå är dödstalen skyhöga. Det är inte orimligt att tänka sig immunitet spelar in.
Men deras sjukhus är ju fulla av covid-19 patienter? Var är immuniteten menar du?
Citera
2020-10-24, 14:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Men deras sjukhus är ju fulla av covid-19 patienter? Var är immuniteten menar du?

Immunitet, kan var partiell eller hel. Det är ett faktum att dödstalen är mycket lägre nu i Västeuropa jämfört med i våras och ökningstakten är låg i jämförelse med i våras. Dom höga dödstalen drivs enbart från Östeuropa nu.

Om inte immunitet fanns i Belgien så hade vi sett 200döda per dag i Belgien i dag, nu ser vi typ 15 döda per dag. I östeuropa är det nu 200döda per dag typiskt/10miljoner
Senast redigerad av raskens 2020-10-24 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in