Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Det finns inget som säger att en gärningsman ska planera ett mord flera dagars i förväg.
Avsikten kan kommit strax innan mordet.
Tycker du att det ska finnas nån tidsgräns för avsiktsuppsåt ? Typ om det är en dsg innan få har GM avsikt och om midnatt passeras då är avsikten borta ?!!!
Det har jag aldrig påstått. Vart står det isåfall?
Men även om man bortser från bevisningen som finns, med utebliven kropp och svårt att fastslå exakt dödsorsak och veta hur händelseförloppet gått till, så finns det ju ganska mycket i detta som tyder på att det är ett "klassiskt fall av likgiltighetsuppsåt"
-Han har precis kommit hem från jobbet.
-Ett gräl uppstår.
-Paret har grälat/bråkat förr, utan att större våldsanvändning då skett.
-Även om det varit konflikter och oroligt i förhållandet, så finns det ingen direkt händelse som pekar mot att Tishko haft anledning att mörda Wilma och därför planerat detta.
-Tishko dödar troligen Wilma, antingen med kniv eller genom egen-fysiskt våld. Dessa två sätt att döda/skada någon på är ofta sådant man tar till spontant eller i affekt.
-Omständigheterna med blod och vävnadsrester i hela lägenheten, dåligt städat, styckad kropp, Wilmas huvud kvar i bostaden och en Tishko som ragglar runt i Ljungskile timmarna efter mordet - Är också omständigheter som talar för att något avsiktsuppsåt inte funnits.
-De allra flesta "mord i nära relation" sker genom likgiltighetsuppsåt. Dvs mannen kanske inte haft avsikt att döda kvinnan, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna.
Som sagt: Jag/vi kan ju aldrig veta. Men finns det inte bättre bevisning i denna delen, så blir det ju svårt att fastslå avsiktsuppsåt. Ingen hade varit glada än jag om det gick att fastslå!