2020-10-24, 13:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal avlidna i Covid-19 denna vecka:

Tjeckien : 51,3 per miljon invånare
Ungern : 21,6
Rumänien : 19,4
Spanien : 17,7
Belgien : 16,9
Frankrike : 15,9
Polen : 14,0
UK : 13,6
Ukraina : 12,7
Holland : 12,4
Bulgarien : 12,3
Kroatien : 11,4
Ryssland, Portugal, Slovakien : 9,2
Italien : 8,5
Grekland : 4,9
Danmark : 2,9
Tyskland : 2,7
Sverige : 2,4

Dödstalen ligger ju ca 2 veckor efter smittnivån. Intressant att Danmark ligger högre än oss (per capita) ändå är danskarna livrädda för att vi ska besöka Danmark.

Tjeckien få ta del av bajsmackan nu också.
Citera
2020-10-24, 13:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Brukar inte citera journalister men Hakelius i Expressen har en poäng;

Visst är det trist att de gamla, som kan dö av en vanlig förkylning, nu har ytterligare något som kan döda men det finns en gräns för hur långt man kan gå med drastiska åtgärder för att försöka förhindra detta.
Den gränsen anser jag många länder passerar med råge.

Och det är oroande att det även finns politiker i Sverige som är beredda att ta till orimliga åtgärder.

Det vore ju ännu dummare att låtsas att sjukvården inte faller samman utan kraftiga restriktioner.

Naturligtvis är det övervägande gamla och sköra som får plikta med sina liv men om dessa gamla och sköra blir alltför många kommer även yngre att råka mycket illa ut. Förstår man inte det så är man på gränsen till efterbliven.
Citera
2020-10-24, 14:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Belgien ligger helt klart i epicentrum tillsammans med New York. Det vore intressant att ta del av mätningar av antikroppar i Belgien nu. Det borde vara en rejäl andel av befolkningen som har det nu.

Jag hörde att Bombay i Indien där hade man uppmätt 40% som hade antikroppar. Talen i Indien är sinnessjukt underskattade.
Hur tänker du där? Om en rejäl del av belgarna hade antikroppar skulle de väl inte vara i en situation som påminner om okontrollerad smittspridning?
Citera
2020-10-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det vore ju ännu dummare att låtsas att sjukvården inte faller samman utan kraftiga restriktioner.

Naturligtvis är det övervägande gamla och sköra som får plikta med sina liv men om dessa gamla och sköra blir alltför många kommer även yngre att råka mycket illa ut. Förstår man inte det så är man på gränsen till efterbliven.

Väl talat!

Det är vården som måste skyddas till varje pris.
Vi kan inte skydda varje liv i varje situation till varje pris, men om vården kollapsar kan vi inte rädda någon..
Citera
2020-10-24, 14:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bra att du tillnyktrat, Ola. Det var lite alkisvarning på dina desillusionerade inlägg om flockimmunitet i våras. Du kommer inte att bli populär bland dina gamla polare i förnekargänget när du kommer med hot om madrömscenario, skräcktunnel osv. Samtidigt har jag förståelse för din 180-gradiga svängning, det krävs en genomrutten karaktär för att dagligen desinformera, vilseleda och ljuga som bara vissa vedervärdiga personlighetstyper besitter, du har ju aldrig varit en riktig förnekare i själen då du har stark tilltro till vetenskapen och du är inte lågbegåvad.

Tack, men jag upplever mig själv att stå i mitten mellan de två lägren. Det jag beskrev, hoppas jag, är ett värsta scenario. Jag tar inte lätt på att införa drakoniska restriktioner, utan ser det som en nödlösning som bara skall tas till om det blir absolut nödvändigt.

Att t.ex Irland nu stängt ner ser jag som vansinnigt, givet att vi bara befinner oss i försäsongen för SARS-COV2 och att läget där, egentligen, är bättre än i Sverige.

Annorlunda var det med Israel, som kan ha börjat fått slut på bemannade IVA-platser. De var helt enkelt tvungna att släcka ner. Dessutom verkar det inte finnas så mycket tillit där mellan medborgarna och myndigheterna.
Citera
2020-10-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Lugn nu!
Det vårdas 9st (NIO) med Corona på IVA i Uppsala, och ja deras standard-konfiguration av IVA är fullbelagd. (i våras så vårdades som mest 26st på IVA i uppsala)

Är det ett bra läget? Nej! Kommer patienter som behöver IVA vård i Uppsala nu att stå utan? Självklart inte

Menar du att du ser att situationen nu lugnat sig i Uppsala?
Du inser att om siffrorna forsätter öka i denna takten så kommer det ju bara öka.
Vart går smärtgränsen tror du?
200 på Iva i Uppsala?
Citera
2020-10-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Låter helt sjukt hur man inte kunnat förbereda ? Nu hade vi tur första rundan att det endast blev runt 550 IVA fall det kunde blivit 1500 eller 4000 ingen vet och ingen kan förutspå hur många det kommer bli.

Med den kurvan Sverige och många andra så kan endast fantasin sätta gränserna för hur många som behöver iva.

Och folkmängden såklart.
Om vi låtsas att 1/1000 behöver iva så innebär det 10.000.
Nu kan ju inte alla vara sjuka samtidigt men rent hypotetiskt..
Citera
2020-10-24, 14:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Brukar inte citera journalister men Hakelius i Expressen har en poäng;

Visst är det trist att de gamla, som kan dö av en vanlig förkylning, nu har ytterligare något som kan döda men det finns en gräns för hur långt man kan gå med drastiska åtgärder för att försöka förhindra detta.
Den gränsen anser jag många länder passerar med råge.

Och det är oroande att det även finns politiker i Sverige som är beredda att ta till orimliga åtgärder.

Medelåldern på IVA Sverige o covid19 är 59.3 år.... Åtgärder i Sverige är ju främst till för att denna grupp ska kunna få adekvat vård. De riktigt gamla knuffas över kanten med palliativa insatser.
Citera
2020-10-24, 14:10
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Du verkar inte ha förstått att dem du kallar ”alarmister” är empatiska personer?
Det tror jag säkert och så har jag även uppfattat dig. Jag försöker bara provocera lite

Citat:
Det är väl självklart att tänkande människor förstår att om man isolerar en speciell grupp som inte ska röra sig ute som resten av invånarna blir det inte hållbart i längden. Det är ju närmast apartheid att göra så. Det är omänskligt att tvinga alla äldre och sköra att bära ansvaret för att minska trycket på sjukvården.

Något sådant bör i en demokrati gälla alla invånare, inte bara en grupp. I våra grannländer ( och de flesta andrs länder ) gäller samma restriktioner för alla. En enad front mot smittan, ett sätt att skapa gemenskap och en vi känsla i kampen mot covid-19.
Jag tycker det var rätt att ge de särskilda restriktionerna till personer över 70 år under pandemins första tid och jag är nöjd med att det var just rekommendationer och att var och en fick ta eget ansvar. Men jag irriterade mig i början på alla hobbypoliser som skrev arga inlägg på Facebook så fort de sett en 70-åring i affären.

Men som du säger, det blir inte hållbart i längden att ha särskilda restriktioner för den gruppen. Jag tror det var ett bra läge nu, eller kanske tidigare i somras, att släppa på restriktionerna. Nu är många av oss (långtifrån alla då) så pass medvetna om smittan att vi tänker på att försöka hålla avstånd och särskilt från att man börjar bli runt 50-strecket så håller många distans. Det är bara att uppmana alla äldre att gå gärna ut, men var försiktiga och var rädda om er.
Citera
2020-10-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Menar du att du ser att situationen nu lugnat sig i Uppsala?
Du inser att om siffrorna forsätter öka i denna takten så kommer det ju bara öka.
Vart går smärtgränsen tror du?
200 på Iva i Uppsala?

Uppsala snittar typ 50 fall om dagen, inte 5000. Det troliga är att man fått utbrott på några äldreboenden som tillfälligt gett massinläggningar(alla dödsfall senaste veckorna har varit äldreboenden), men det är svårt att se det stegra till vårens nivåer så länge det inte blir fler fall än så. I absoluta tal är det regioner som har större smittotal men färre på IVA just nu, där det är klart troligare att IVA kommer stegra kommande veckor.
Citera
2020-10-24, 14:12
Medlem
Skidlifts avatar
När snittåldern för att dö med covid-19 är högre än övriga som dör bör väll alla förstå vad det egentligen handlar om
Citera
2020-10-24, 14:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Väl talat!

Det är vården som måste skyddas till varje pris.
Vi kan inte skydda varje liv i varje situation till varje pris, men om vården kollapsar kan vi inte rädda någon..

Exakt, om vården kollapsar kommer det att gå ut över alla som är sjuka och behöver vård, inte bara de med covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in