2020-10-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Stordalen är som bekant en stor Sverigevän och tar ofta upp Sverige i olika sammanhang.

Petter kan business och marknadsföring. Han är också Danmarksvän. Och hans hoteller "har grön profil".

Citat:

Försvarschefen svarade ungefär så här: "skall man flyga ett plan under mycket lång tid skall det vara amerikanskt". Han gick överhuvudtaget inte in på pris eller prestanda. För Norge är det viktigaste att planet är amerikanskt helt enkelt.

Men med mina norska öron hör jag att man väljer amerikanskt eftersom man vill ha ett system med kvalitet och prestanda som uppdateras under hela systemets livstid och där livstiden är fyra decennier eller mer.

Citat:
Saab bör akta sig för att delta i upphandlingar i Norge i framtiden

Det är helt okej.

Citat:
och det bör andra icke-amerikaner också göra.

Ingen fara. Detta tycks vara ett svenskt problem. Tyskar och briter och finnar och koreaner och fransmenn och andra ser inte ut att störas på samma sätt.
Senast redigerad av Kaskadmust 2020-10-23 kl. 16:58.
Citera
2020-10-23, 17:32
Medlem
Värst vad du tog illa vid dig! Jas c har ju uppdaterats, draken höll länge osv
Är väl i högsta grad intressant information och alla vet Norge har starka band till NATO och USA. Ingen överraskning direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Petter kan business och marknadsföring. Han är också Danmarksvän. Och hans hoteller "har grön profil".

Men med mina norska öron hör jag att man väljer amerikanskt eftersom man vill ha ett system med kvalitet och prestanda som uppdateras under hela systemets livstid och där livstiden är fyra decennier eller mer.

Det är helt okej.

Ingen fara. Detta tycks vara ett svenskt problem. Tyskar och briter och finnar och koreaner och fransmenn och andra ser inte ut att störas på samma sätt.
Citera
2020-10-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Värst vad du tog illa vid dig! Jas c har ju uppdaterats, draken höll länge osv
Är väl i högsta grad intressant information och alla vet Norge har starka band till NATO och USA. Ingen överraskning direkt

Ja, informationen var intressant nog. Men jag reagerade (motiverat, tycker jag) på den bristfälliga och felaktiga analysen och den drama queen-aktiga slutsatsen.
Citera
2020-10-23, 18:58
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Norges försvarschef medverkade i veckan i Petter Stordalens podd och fick då frågan om Norge, i det fall man idag skulle inhandla nytt stridsflyg, istället skulle ha valt Jas Gripen.

Stordalen är som bekant en stor Sverigevän och tar ofta upp Sverige i olika sammanhang.

Försvarschefen svarade ungefär så här: "skall man flyga ett plan under mycket lång tid skall det vara amerikanskt". Han gick överhuvudtaget inte in på pris eller prestanda. För Norge är det viktigaste att planet är amerikanskt helt enkelt. Saab bör akta sig för att delta i upphandlingar i Norge i framtiden och det bör andra icke-amerikaner också göra.

Det gäller alla Amerikanska kolonier.
Man köper militär materiel från USA till en viss summa och måste delta i värdelösa krig i oljerika länder ibland. Tillbaka får man såklart militärt skydd av USA.
Citera
2020-10-24, 10:46
Medlem
Citat:
Norges försvarschef medverkade i veckan i Petter Stordalens podd och fick då frågan om Norge, i det fall man idag skulle inhandla nytt stridsflyg, istället skulle ha valt Jas Gripen.

Försvarschefen svarade ungefär så här: "skall man flyga ett plan under mycket lång tid skall det vara amerikanskt". Han gick överhuvudtaget inte in på pris eller prestanda. För Norge är det viktigaste att planet är amerikanskt helt enkelt. Saab bör akta sig för att delta i upphandlingar i Norge i framtiden och det bör andra icke-amerikaner också göra.

Jag tror han menade att service, uppgradering och underhåll är säkrare med en amerikansk leverantör än med en svensk.

Det är frågan om det är sant dock.
Citera
2020-10-24, 11:40
Medlem
Citat:
.
Saab bör akta sig för att delta i upphandlingar i Norge i framtiden och det bör andra icke-amerikaner också göra.

Varför det?
Citera
2020-10-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Varför det?

Därför att norska försvarets inställning är att helst handla amerikanskt och att upphandlingen därför egentligen saknar relevans. Det kostade Saab stora pengar att lämna offert till Norge. Det var klart redan från början att F35 skulle köpas. Slöseri med aktieägarnas pengar således.
Citera
2020-10-24, 12:04
Medlem
Citat:
Därför att norska försvarets inställning är att helst handla amerikanskt och att upphandlingen därför egentligen saknar relevans. Det kostade Saab stora pengar att lämna offert till Norge. Det var klart redan från början att F35 skulle köpas. Slöseri med aktieägarnas pengar således.

Gripen E/F var kjent som NG på den tiden, og det var mye usikkerhet rundt det. Det kom også store forandringer etter slakten fra det norske forsvaret, så burde takke oss.

Gripen E/F kom jo også på sisteplass blant alle konkurrenter (utenom på pris, men nå er jo faktisk innkjøpsprisen på F-35 lavere en gripen) i den sveitsiske konkurransen, og F-35 er regnet som et langt bedre fly enn alle som var med der, så er godt fornøyd med at man valgte F-35 over Gripen, som nordmann.

Gir lang faen i om flyet er svenskt eller amerikansk, men vil ha det beste pengene kan kjøpe. At det er en del svensker med paranoide konspirasjonsteorier her, er bare god underholdning.
Citera
2020-10-24, 12:06
Medlem
Citat:
Norge har köpt en hel del svensk materiel, dom är väl helt enkelt pragmatiska.
Jag anser att Gripen är ett bra system men jag vet inte om jag som skulle välja Gripen om det var upp till mig.
Senast redigerad av kroppskultur 2020-10-24 kl. 12:09. Anledning: la till lite
Citera
2020-10-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Norge har köpt en hel del svensk materiel.

CV-90 regnes vel som en stor suksess, selv om jeg er personlig uenig at man i det hele tatt burde ha stridsvogner av noe slag.
Citera
2020-10-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Norge har köpt en hel del svensk materiel, dom är väl helt enkelt pragmatiska.

Man blåste Sverige i Archeraffären efter att först ha sålt in sin undermåliga vapenstation till den, en vapenstation som annars aldrig hade varit aktuell om inte Norge skulle köpa Archer. Totalt opålitligt land.
Citera
2020-10-24, 12:16
Medlem
Citat:
Man blåste Sverige i Archeraffären efter att först ha sålt in sin undermåliga vapenstation till den, en vapenstation som annars aldrig hade varit aktuell om inte Norge skulle köpa Archer. Totalt opålitligt land.

Archer holdt ikke hva det lovet, ifølge det norske forsvaret. Det kan jo være verdt å nevne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in