2020-10-24, 10:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara att 10-20% går i konkurs skulle ge ofattbara följder.

10-20% av vilka företag exakt, hotell och restaurant?
Citera
2020-10-24, 10:46
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Smart drag av Löfvén att låta nattklubbar förblöda. Klubbar kommer ändå poppa upp igen snabbt så ingen mening hålla nuvarande vid liv o ta kostnaden.

"Flera nattklubbsägare vill inte prata om det, men Michael Azimnia, vd för Collage Sthlm Restaurant, uppmanar regeringen att införa ett näringsförbud mot nattklubbarna i stället.

– Varför, Stefan Löfven, kan du inte lagstadga en stängning av nattklubbarna så att vi kan nyttja den epidemiförsäkring som vi alla besitter. Här stryps vi till döds, säger han."

Omni.se

Dom flesta ministrarna och partiledarna är lågutbildade och vet inte vad som är bäst för landet. Inte undra på att de kommer med förvirrande förslag och agerar som ett skock får.
Till och med en valfri person från gatan har nog bättre förmåga att tänka logiskt än dessa hjärdöda politiker.
Annie Lööf (C), Jonas Sjöstedt (V), Isabella Lövin (MP), Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson (M) Peter Eriksson (MP), Ann Linde (S), Magdalena Andersson (S), Peter Hultqvist (S), Mikael Damberg (S), Morgan Johansson (S), Hans Dahlgren (S), Anna Ekström (S), Jennie Nilsson (S), Tomas Eneroth (S), Lena Micko (S) och Anna Hallberg (S) har inte gjort högskoleprovet.
Tegnell & Co inom Folkhälsomyndigheten har utbildning men de är för fyrkantiga i sitt tankesätt och mycket handlar om siffror och grafer om det som redan hänt. Känns som att dom är väldigt låsta i sitt tankesätt och har svårigheter att föreställa sig hur det KAN bli i det verkliga livet.

Också att hela tiden tona ner allvaret är inte på något sätt konstruktivt. Folk blir bara förvirrade när det står helt annat i tidningarna samtidigt som FHM står och ljuger. Eller är det media som ljuger.

Konstigt samhälle vi lever i.
Citera
2020-10-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tja, frågar vi IHME så spår de cirka 9500 till 10000 döda i Sverige i slutet av februari. Jag ser att några i tråden hänvisar dit ibland, men problemet är att de alltid haft fel hittills. De har en alarmistisk ständigt uppåtgående kurva i slutet av sina diagram. Bara att den flyttas framåt hela tiden. Jag har för mig att de i början av sommaren spådde att vi skulle ha över 10000 - 15000 döda i Sverige i september.

Jag tror mer på din analys faktiskt för den låter rimligt

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=total-deaths&tab=trend
IHME har ju inte något strålande facit sett till tidigare prognoser, men de kan ju ha rätt. Några tusen svenskar lär dö i covid i vinter. Det är ju vad influensan normalt skördar, så allt under det är nog önsketänkande.

Jag är mest förvånad över att de förutspår att Tyskland och Norge så gott som har kommit ikapp Sveriges dödstal redan den första februari.
Citera
Medlem
Shepard25s avatar
SVT publicerade idag data gällande andel smittade och testade per postnummer i Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/postnumren-dar-flest-smittas-just-nu
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-coronatestar-sig-uppsalaborna-stor-skillnad

Tyvärr verkar det vara så att de områden med mest andel smittade också testar sig minst.

Ganska tydligt vilka områden som är drivande i smittan, i princip samma trend som vi sett i Stockholm, Södertälje och Göteborg tidigare, dvs områden med stor trångboddhet och hög andel invandrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om jag minns rätt sa Tegnell även att viruset inte skulle nå Sverige, efter att det hade spridit sig utanför Kina. Dessutom går det ju att stoppa, se bara på NZ?

Alla världens statsepidemologer gjorde bedömningen att viruset inte skulle spridas utanför Kina, och detta huvudsakligen för att Kina inte informerade om allvaret. Det är Kina som förtjänar en över 30 000 sidor lång hattråd.
Ja, det finns ett land i världen, som nästan lyckats stoppa viruet, och det är en isolerad ö. Och det får förstås följer för dem, de kommer inte ha någon turism på åratal, kanske för alltid. Dessutom kan de när som helst missa ett fall, och med R0 över 2 som detta virus har kan de rätt vad det är hamna som Tjeckien, eller åtminstone som Danmark.
Citera
2020-10-24, 10:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
SARS-COV2 upphör aldrig att förvåna. När jag i augusti/september förstod att det hela var säsongsvarierat, till max, så tyckte jag att jag drog till ganska kraftigt då jag drog till med 5000 fall om dagen i Sverige och 100+ döda om dagen samt en sjukvård som gick på knäna i januari som ett mardrömsenario för oss.

"Lol", vi kommer att nå 5000 rapporterade covid-19 fall redan i november , dvs. när vi fortfarande befinner oss i försäsongen för SARS-COV2. Nu räknar jag med 40 000 fall om dagen i januari och 60 000 fall om dagen under mars och april när skiten kulminerar. Låt oss verkligen hoppas på att vi kan hålla nere IVA-fallen och dödstalen.

Om man bara ser på R0-talet för SARS-COV2 så borde vi ligga nära flockimmunitet när hälften av befolkningen är smittad. Men lilla Andorra är redan 5 procent av befolkningen rapporterade covid-19 fall. Där testar man iof fruktansvärt mycket också, så 10 ej rapporterade covid-19 fall per rapporterat kan vi glömma där.

Men nu är SARS-COV2 en klustersmitta, som enligt min åsikt, och privata erfarenhet, dessutom, delvis, drivs av superspridare. Därför tror jag att minst 60 procent av befolkningen måste ha erhållit naturlig förvärvad immunitet innan ens skiten börjar bromsa in. Det kan krävas så mycket som en 85 procentig immuniseringsgrad hos befolkningen för att flockimmunitet skall uppnås.

Men eftersom SARS-COV2 är en så sju i helvete knepig smitta så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om vi uppnår just en 85 procentig immunitet hos befolkningen innan stora delar av det svenska folket hinner bli vaccinerat. För superspridare tar sig in överallt och smittan sprids i kluster på ett ytterst slumpmässigt sätt.

Låt oss bara hoppas, än en gång, på att vi kan hålla dödstalet nere och lyckas med att hålla sjukvården ovanför vattenytan. För nu är det hög tid att sätta på sig störtkrukan, spänna fast säkerhetsbältet och stålsätta oss inför den värsta berg och dalbana/skräcktunnel som vi någonsin upplevt.

Bra att du tillnyktrat, Ola. Det var lite alkisvarning på dina desillusionerade inlägg om flockimmunitet i våras. Du kommer inte att bli populär bland dina gamla polare i förnekargänget när du kommer med hot om madrömscenario, skräcktunnel osv. Samtidigt har jag förståelse för din 180-gradiga svängning, det krävs en genomrutten karaktär för att dagligen desinformera, vilseleda och ljuga som bara vissa vedervärdiga personlighetstyper besitter, du har ju aldrig varit en riktig förnekare i själen då du har stark tilltro till vetenskapen och du är inte lågbegåvad.
Citera
2020-10-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
10-20% av vilka företag exakt, hotell och restaurant?

Syftade på alla företag. Och visst, det ska mycket till om 10-20% av alla företag går i konkurs. Men med de strikta åtgärder som denna tråd vill ha, så skulle jag säga att merparten av branscherna skulle ligga illa till.
Citera
2020-10-24, 10:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Syftade på alla företag. Och visst, det ska mycket till om 10-20% av alla företag går i konkurs. Men med de strikta åtgärder som denna tråd vill ha, så skulle jag säga att merparten av branscherna skulle ligga illa till.

Ja men de där strikta restriktionerna som folk tror gäller i andra länder är oftast rena fantasier. Jag bor i Spanien och så jävla mycket restriktioner är det inte, folk är ute på kvällarna, restauranterna har haft öppet sen maj etc. Det är många restauranter som gått i konkurs för att de inte kan ha så stora avstånd mellan borden men tough shit.

Alla normalbegåvade fattar dock att hela ideen med flockimmunitet är absurd, det är färre än 11% med antikroppar i Wuhan, staden som man ansåg hade mer än 70% smittade i februari.
Citera
2020-10-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Åsikt? Tråkigt att vi har så många fler döda, men skönt att vi bara har 6000 döda om vi nu "kört flockimmunitet" och andra inte gjort det.

Vad tycker du om att så många länder i Europa lyckats rädda så få trots att de varit så ansvarsfulla?

Sverige borde kört strategin hammaren och dansen som övriga nordiska länder gjorde, då skulle man lyckats bättre.
Citera
2020-10-24, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Reaktionerna i den här tråden över beslutet att inte ha några särskilda restriktioner för 70-plussare var färre än väntat. Jag trodde att alarmisterna skulle gå bananas över hur 70-plussarna nu helt plötsligt släpps fria i samhället och kan leva som alla andra. Kanske beror det på att 70-plussarna ändå varit ute i samhället, mot gällande rekommendationer. Det kan i och för sig bero på att ingen erbjuder sig längre att handla till dem eller uträtta ärenden, som mot i våras, när det fanns facebookgrupper och frivilliga som hjälpte äldre att handla. Det ser man inte idag, så 70-plussarna måste ut.

Många 70-plussare har alltså varit ute och handlat etc. sedan början av sommaren. I våras svämmades Facebookflödet över av upprörda inlägg där man sett 70-plussare i affären, om hur hänsynslösa och egoistiska de är för att de gått till affären för att handla. Sådana inlägg ser man inte längre, vilket tyder på att det var rätt att lätta på rekommendationerna och behandla dem som alla andra, dvs. håll avstånd till andra och undvika trängsel samt uppmana dem att vara försiktiga.

Du verkar inte ha förstått att dem du kallar ”alarmister” är empatiska personer? Det är väl självklart att tänkande människor förstår att om man isolerar en speciell grupp som inte ska röra sig ute som resten av invånarna blir det inte hållbart i längden. Det är ju närmast apartheid att göra så. Det är omänskligt att tvinga alla äldre och sköra att bära ansvaret för att minska trycket på sjukvården.

Något sådant bör i en demokrati gälla alla invånare, inte bara en grupp. I våra grannländer ( och de flesta andrs länder ) gäller samma restriktioner för alla. En enad front mot smittan, ett sätt att skapa gemenskap och en vi känsla i kampen mot covid-19.
Citera
2020-10-24, 11:00
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Här får du lite stöd från välutbildat folk:

https://www.gp.se/debatt/oacceptabelt-att-inte-vidta-kraft%C3%A5tg%C3%A4rder-n%C3%A4r-smittan-nu-%C3%B6kar-1.36011904

Att diskutera med de regimanställda i denna tråd är meningslöst. De har säkert betalt för att sitta här dygnet runt.

Ja precis, väl skrivet. Det är sant men är ändå lite underhållande att diskutera med folk.
Citera
2020-10-24, 11:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag tror att Belgien kommer drabbas mycket hårt framöver. Sverige kommer klara sig lindrigare än dem tack vare att vi har bättre förutsättningar med befolkningstäthet och geografisk placering. Kan bli tufft i vissa regioner/lokalt i Sverige dock.
Ja, det tror jag också, därför ska Sverige jämföras med grannländerna och inte med Belgien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in