Citat:
Ursprungligen postat av
Stallbackshjonet
Det är just så som du resonerar som skadat svenska rättssäkerhet. Inser du inte själv att ditt språk, din advokatyr, tagit makten över ditt sunda förnuft?
Djävulen finns i marginalerna heter det, och det ser man sorgligt nog i hovrättens dom.
Ja jag tror att mördaren hade för avsikt att mörda henne och vid vilken tidpunkt i mordprocessen är oväsentligt. Det väsentliga är att Wilma mördades. Han kanske inte tänkte klart i slutskedet i misshandeln men det fråntar honom inte skulden till mordet eller viljan till våld.
Advokatyren är inne på ett sluttande plan trots oduglingen Beatrice Asks straffskärpning för 8 år sedan vilket skär skrämmande mot allmänhetens rättsuppfattning samt leder till ökat våld i samhället i brist på rättvisa påföljder.
OK, men då erkänner du att alltså att detta handlar mer om att det "känns fel", "att det är sorgligt", "borde vara på något annat sätt" och att det borde vara "sunt förnuft som skall gälla" - För några vidare rättsliga eller juridiska argument har du inte va?
Jag menar det finns ju ett uppsåtssystem som är uppbyggt på avsikt, insikt eller likgiltighet. Skall man bara skita i den praxisen? Menar du att det tekniskt inte är möjligt att utföra ett mord genom likgiltighet? Är alla mord automatiskt i avsikt?
Du "tror" att den dömde haft avsikt "någon gång" men hur motiverar du det? Vad är bevisen för det?
Även om jag, som tidigare nämnt, tycker att detta borde räcka för livstids fängelse så tycker jag att ditt resonemang helt bortser från att vi har en mord-straffskala från 10 till 18 års fängelse eller livstid. Man måste därför gradera grader i helvetet, för att komma fram till vilka mord som skall innebära de högre straffen 16 år, 18 år, livstids fängelse. Och då är ju givetvis uppsåtsfrågan (avsikt, insikt eller likgiltighet) en nödvändighet. För givetvis är det i någon mening värre att planera ett mord och avsiktligt vilja döda en person, än att i överilat mod och stor affekt dödat genom likgiltighet?