Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Säg så här: YLE-dokumentären ger skenet av att Siris uppgifter stödjer en kollision från sidan. Intervjun är klippt så jag vet inte vad Siri själv anser. Hon säger att det var ”a great push” som fick henne att ramla ur sängen. Om detta skedde 01:15 så var det inte en kollision. En mycket troligare förklaring är slagsida.
Edit: det bör här påpekas att en sidledes kollision med t.ex. den ubåt på 1000 ton i 3 knop som man föreslår i Dplay-dokumentären knappast skulle få någon att ramla ur en säng på grund av stöten. Med oelastisk stöt (dvs ingen studs!) blir hastigheten för ubåt+Estonia efter kollisionen:
v1 = 1000/(1000+15000j v0 = 1/16 v0 = 3/16 knop ~ 0.4 knop = 0.2 m/s.
Om det andra fartyget är mindre men med högre fart blir impulsen och sluthastigheten ännu lägre.
Måste leka Professor kalkyl
Om jag fattar det rätt antages här att ubåtens träff leder till en translation av hela systemet efter sidokollisionen ( Ubåt och Estonia )
Hastigheten är en vektor som har ett belopp och en riktning till skillnad mot fart
Såvitt jag förstår tecknas här ( kanske missförstår. Förtydliga gärna ) )
massan ( E + Ub ) systemet efter x hastigheten efter ( E + Ub ) = massan Ub x hastigheten Ub
Detta tar inte hänsyn till att Estonia ( var det 14 knop ) och Ubåten ( 3 knop ) har hastighetsvektorer som är skilda åt i 90 grader ( om vinkelrätt träff ) . Men om vi skippar det ett tag.
Man kan ju undra om en sådan skada kan uppkomma med 14 x 3 knop
Så vidare för att träffen skall leda till en translation i sidled .För fallet att Estonia stod stilla
behöver den träffa i rätt höjd. Vilken höjd det nu är. Skrovet under vattenlinjen har mycket svårare att translatera i sidled. Än det ovanför.
jfr segelbåten som får vind i seglen. från sidan .Förvisso vill den fara i sidled men den vill också välta båten
Träffar man för högt i ngn mening leder träffen till en rotation .fartyget vill tippa / luta mer än flytta sig i sidled
Hon säger att det var ”a great push” som fick henne att ramla ur sängen. Om detta skedde 01:15 så var det inte en kollision. En mycket troligare förklaring är slagsida.
Jag är inte bra påläst men om det vore en krock i den höjden som det nyfunna stora hålet pekar åt så kan det ligga i höjd med Bildäck och den höjden är inte stabil med laster in där i termer av mer vatten. Då slår det runt .Därför kan man tro att en träff av ubåten i den höjden ( eller högre ) leder mer till ytterligare lutning än förflyttning i sidled.
Sedan vet man av skadans utseende att stora krafter har funnits lokalt .Har man hytter i närheten så har det hörts .Ljud sprider sig finfint i stål ..och de laster som frigörs .Kan mycket väl leda till , momentana bucklingar av plåtar så att man som person kan studsa hit och dit. I samband med byggandet svetsar man dit plåtar som låser upp konstruktionen .Släpper man på det kan det fjädra. Likt en stålfjäder eller gummisnodd.. Okänt hur.
Nu tror inte jag det är en krock pga av det i Rapporten JAIC sid 225 :det
kan ju vara ljug men så står det ..
Endast en eller två gånger tidigare på
resa från Tallinn till Stockholm hade
ESTONIA varit utsatt för lika hårt
väder till sjöss som på olycksnatten.
Sannolikheten för att fartyget skulle
möta grov sjö mot bogen på de rutter
hon tidigare hade trafikerat var mycket
låg.
Haveriet inträffade sålunda under
vågförhållanden som troligen var
de värsta som hon någonsin varit
utsatt för.
mao utslitet ( Utmattnings hänseende ) ..dåligt underhållet ....kanske rostigt .... som går på maxfart .. i extremväder
Befälen på bryggan minskade inte
farten sedan de mottagit två rapporter
om metalliska ljud och beordrat
undersökning av bogområdet. En
snabb fartminskning vid den tidpunkten
skulle betydligt ha ökat möjligheterna
att överleva.
Jag säger inget om vad som kom först vare sig när det gäller Hönan eller Ägget eller Visiret eller Hålet
Jag tror fn inte på Kollision eller flygande torpeder.
Jag tror mest att det sprack på ytan .Kanske när det låg på sidan eller på botten när det landade.