2020-10-24, 01:48
Medlem
BAB7s avatar
Min elbil är snart 2½ år gammal, om ett halvår när bilen är 3 år gammal så måste batteriet bytas, det måste bytas vart tredje år i samband med service.

Nu till mina funderingar.
- om batteriet skulle vara urladdat en dag, och bilen inte startar: - kan man då starta bilen genom att starta upp bilen med startkablar med hjälp av en annan bil, eller tror ni att elektroniken kan ta skada?

Det borde väl inte vara några problem?
Citera
2020-10-24, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min elbil är snart 2½ år gammal, om ett halvår när bilen är 3 år gammal så måste batteriet bytas, det måste bytas vart tredje år i samband med service.

Nu till mina funderingar.
- om batteriet skulle vara urladdat en dag, och bilen inte startar: - kan man då starta bilen genom att starta upp bilen med startkablar med hjälp av en annan bil, eller tror ni att elektroniken kan ta skada?

Det borde väl inte vara några problem?

Trollar du eller!??????

Vem provar att starta en bensin/diesel-bil med startkablar när man kört soppatorsk!??????
tanken har inte slagit dig att ladda bilens batteri först?

I övrigt anser jag att BAB7 ska ha ett eget underforum i bilforum!
Citera
2020-10-24, 02:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Trollar du eller!??????

Vem provar att starta en bensin/diesel-bil med startkablar när man kört soppatorsk!??????

I övrigt anser jag att BAB7 ska ha ett eget underforum i bilforum!

Du förstod inte att jag syftade på 12volts startbatteriet.. ?
Citera
2020-10-24, 02:05
Medlem
Inga problem. Ha den hjälpande bilen avstängd så finns ingen risk alls för skada på elsystemet. Ditt enda problem kommer vara att komma in i bilen och öppna motorhuven eller bakluckan, speciellt om dörrarna saknar mekaniska låskolvar.

Ännu skonsammare är en 12V batteriladdare. Men undvik en sk. "booster", alltså en stor stark laddare som har en speciell switch för starthjälp. I det läget kan spänningen bli 16-18V. Elektroniken tål ibland bara 16V.
Citera
2020-10-24, 02:10
Medlem
PeterNosters avatar
My VW Id.3 died !!!
https://www.youtube.com/watch?v=ujZhC6T1c9A
Citera
2020-10-24, 02:14
Medlem
Citat:
Du förstod inte att jag syftade på 12volts startbatteriet.. ?

Istället för att svara mig så finns det en funktion där du kan redigera ditt inlägg så folk förstår vad du syftar på.
Iom att du köpt en så dyr bil så har du förmodligen råd med en sån här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/barbart-startbatteri-608010/
Citera
2020-10-24, 02:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Inga problem. Ha den hjälpande bilen avstängd så finns ingen risk alls för skada på elsystemet. Ditt enda problem kommer vara att komma in i bilen och öppna motorhuven eller bakluckan, speciellt om dörrarna saknar mekaniska låskolvar.

Ännu skonsammare är en 12V batteriladdare. Men undvik en sk. "booster", alltså en stor stark laddare som har en speciell switch för starthjälp. I det läget kan spänningen bli 16-18V. Elektroniken tål ibland bara 16V.

Det hjälpande bilen måste väl ha motorn igång, eller räcker det att bara koppla ihop batterierna från båda bilarna?

Inga problem att öppna motorhuven, jag har mekaniska låskolvar och en fysisk nyckel i nyckelkortet som jag kan ta loss och använda i nödfall (bra tänkt där av Renault) och motorhuven öppnar jag med en mekanisk spak vid golvet på förarsidan, så det är inget problem.
Citera
2020-10-24, 02:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Istället för att svara mig så finns det en funktion där du kan redigera ditt inlägg så folk förstår vad du syftar på.
Iom att du köpt en så dyr bil så har du förmodligen råd med en sån här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/barbart-startbatteri-608010/

Rubriken är så tydlig den kan bli..

En bärbar starthjälp-apparat verkar vara en onödig utgift, jag har ju startkablar, det har alltid funkat förr, så det finns ingen anledning att använda sig av något annat, anser jag.
Citera
2020-10-24, 02:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Trollar du eller!??????

Sätter du startkablar på en traditionell bil så laddas dess batteri. Det är väl ändå inte så långsökt att tänka sig att en elbils batteripack skulle gå att ladda på samma sätt, så att du behöver idiotförklara någon.

Tillverkarna vill ju inte behöva använda speciella dörrlås, lampor, bilradio, mm, utan köpa standardgrejer helst, och därför finns 12 V system och 12 V batterier även i elbilar., trots att de arbetar med helt andra spänningsnivåer för att sätta snurr på hjulen. Nu förefaller det som att det var det vanliga 12 V-batteriet som var tomt. Men oavsett är ditt påhopp korkat och obefogat.
Citera
2020-10-24, 02:27
Medlem
Citat:
Det hjälpande bilen måste väl ha motorn igång, eller räcker det att bara koppla ihop batterierna från båda bilarna?

Inga problem att öppna motorhuven, jag har mekaniska låskolvar och en fysisk nyckel i nyckelkortet som jag kan ta loss och använda i nödfall (bra tänkt där av Renault) och motorhuven öppnar jag med en mekanisk spak vid golvet på förarsidan, så det är inget problem.

Nej, hjälpbilen ska helst inte ha motorn igång. På vintern ger vissa bilars generator över 15V, och det är onödigt att riskera något, även om det inte borde kunna orsaka något fel ens med drygt 15V.

Den andre bilens batteri räcker för att försörja elbilen med ström tills elbilen försörjer sig själv, så att säga. Kommer högst ta ett par procent från hjälpbatteriet, såvida ni inte fastnar i ett långt samtal om elbilar, innan du trycker på knappen.
Citera
2020-10-24, 02:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Om du bara ska väcka upp den döda bilen brukar det räcka att ha dom ikopplade ett par minuter, utan att ha igång tändningen på den hjälpande bilen. På den tiden har knappast den hjälpande bilens batteri hunnit bli så tomt att den inte startar igen.

Om den hjälpande bilen är igång när den andra startar, finns risker att de stör ut varandra och att de förvillar varandras laddreglering, så att de börjar bråka med varandra, och saker kan gå varmt och gå sönder, sägs det. Å andra sidan borde batteriet äta upp det mesta kan jag tycka.
Citera
2020-10-24, 02:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Nej, hjälpbilen ska helst inte ha motorn igång. På vintern ger vissa bilars generator över 15V, och det är onödigt att riskera något, även om det inte borde kunna orsaka något fel ens med drygt 15V.

Den andre bilens batteri räcker för att försörja elbilen med ström tills elbilen försörjer sig själv, så att säga. Kommer högst ta ett par procent från hjälpbatteriet, såvida ni inte fastnar i ett långt samtal om elbilar, innan du trycker på knappen.

OK!
Med andra ord ska man bara parkera hjälpbilen sidan om och stänga av motorn, sen koppla i startkablarna och vänta några sekunder, kanske typ 10-20 sek?
Sedan sätter man sig i elbilen och startar den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in