2020-10-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nix! Ingenting. Eftersom han ändå dömdes mot sitt nekande finns ingenting att göra. Ingenting kan göra att han får livstid.

Jo, man kan överklaga till HD som tar upp fallet - Och på det sättet få det till livstid.
Man kan längre fram i tiden begära resning - Och på det sättet få det till livstid.

Om jag tror att detta kommer ske? Nej, absolut inte!
Citera
2020-10-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Han blir dömd för mord, styckar kroppen, ljuger i rätten och hovrätten tycker inte att det var tillräckligt för att döma till livstid. Sorgligt.

Jaha, då var den här helgen förstörd också.

Han har ju rätt att ljuga...
Citera
2020-10-23, 22:54
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Din brist på fantasi är lite av en fröjd. Jag gillar din världssyn med en sådan begränsad ondska.

Är det här mordet värre än om en person skulle utföra sexuella övergrepp på 10 bebisar för att därefter äta upp dem levande?

Finns det grader i helvetet?

Du verkar inte förstå. Mordet på Wilma ska vara 30-40 år eller livstid.

Att vi når ett tak där det inte går att straffa mer är inte ett problem.

Däremot är det ett stort problem att allmänheten tycker att straffen är ett skämt.
Citera
2020-10-23, 22:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Du verkar inte förstå. Mordet på Wilma ska vara 30-40 år eller livstid.

Att vi når ett tak där det inte går att straffa mer är inte ett problem.

Däremot är det ett stort problem att allmänheten tycker att straffen är ett skämt.

Jag svarade på:
Citat:
Vad är graderna med att mörda någon, stycka kroppen och sedan behålla huvudet i garderoben? Väntar med spänning på svar...

Självklart är detta en fruktansvärd gärning men det är ändå möjligt att begå värre gärningar, det finns alltså "grader i helvetet".

Att du vill att straffen generellt ska bli hårdare vet jag redan, du har framfört det flera gånger.
Citera
2020-10-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja detta boorde väl gå att ange som skäl.
Vi pratar om mord på ett barn.
Grov och utdragen misshandel.
” Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden.”

Angående personen du citerade så handlar ju detta absolut inte om något rättegångsfel, utan om bevisvärdering. Så av just den anledningen kommer målet inte tas upp i HD. Utlåtandet "Resultaten talar för att..." är givetvis en hög sannolikhet för att hypotesen stämmer. Men man får inte glömma att detta "bara" är en "Grad +2" och att NFC både har "Grad +3" och "Grad +4" på sin skala.

Men i övrigt håller jag med dig om att bevisningen som finns i målet borde räcka för livstid!
Citera
2020-10-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Angående personen du citerade så handlar ju detta absolut inte om något rättegångsfel, utan om bevisvärdering. Så av just den anledningen kommer målet inte tas upp i HD. Utlåtandet "Resultaten talar för att..." är givetvis en hög sannolikhet för att hypotesen stämmer. Men man får inte glömma att detta "bara" är en "Grad +2" och att NFC både har "Grad +3" och "Grad +4" på sin skala.

Men i övrigt håller jag med dig om att bevisningen som finns i målet borde räcka för livstid!
det fanns dna , blod på precis allt i hans lägenhet och även hennes huvud, samt vittnesmål från grannarna och uppkopplingen från telefonen, hur menar du att det inte räcker?? vårat rättsväsende är ett stort skämt! hade aldrig blivit så här i något annat land
Citera
2020-10-23, 23:08
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Jag svarade på:

Självklart är detta en fruktansvärd gärning men det är ändå möjligt att begå värre gärningar, det finns alltså "grader i helvetet".

Att du vill att straffen generellt ska bli hårdare vet jag redan, du har framfört det flera gånger.

Jag och jag säger att dessa värre gärningar får samma straff såtillvida vi inte tillåter tortyr och döden.

Det är du som har en föreställning om att det ska finnas ett värre straff. Finns ingen anledning.
Citera
2020-10-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
det fanns dna , blod på precis allt i hans lägenhet och även hennes huvud, samt vittnesmål från grannarna och uppkopplingen från telefonen, hur menar du att det inte räcker?? vårat rättsväsende är ett stort skämt! hade aldrig blivit så här i något annat land

Ursäkta, men du är ett jävla skämt!?

DNA fanns - Ja, tingsrätt och Hovrätt har ju sagt att det är Tishko som dödat Wilma och styckat hennes kropp? Att Tishkos DNA fanns i lägenheten är ju en ickefråga i detta sammanhanget??

Blod fanns i hela lägenheten - Ja, men det är ju omöjligt att säga om detta blodet uppkommit i samband med mordet/dödstillfället eller i samband med styckningen. Blodet kan med andra ord inte visa hur själva dödandet gått till.

Huvudet fanns i lägenheten - Ja, men huvudet indikerar att en styckning (Brott mot griftefriden) skett. Men huvudet säger ju heller ingenting om hur själva dödandet gått till.
Citera
2020-10-23, 23:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag och jag säger att dessa värre gärningar får samma straff såtillvida vi inte tillåter tortyr och döden.

Det är du som har en föreställning om att det ska finnas ett värre straff. Finns ingen anledning.

Att du tycker att det här mordet borde ha lett till livstid är inte särskilt relevant för diskussionen om "grader i helvetet". Enligt den lagstiftning som gällde vid brottet så har nog hovrätten gjort en korrekt bedömning utifrån de omständigheter jag har läst.

Normalt krävdes tidigare något grövre brott än det som hände i det här fallet för att livstidsstraff skulle kunna dömas ut. Grövre brott finns som sagt. Att du tycker att det är fel förändrar inte det.
Citera
2020-10-23, 23:17
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Varken enligt tidigare lydelse av mordparagrafen (den som tillämpas på det här fallet) eller nuvarande lydelse anger att livstidsstraff ska vara standard vid mord. Tvärtom så bedömdes mord utan försvårande eller förmildrande omständigheter enligt förra lydelsen ha ett straffvärde om 14 år. En hovrättsdom avseende mordförsök har gjort gällande att straffvärdet enligt nuvarande lydelse där varken försvårande eller förmildrande omständigheter finns bör vara 16 års fängelse.

Det krävs alltså inga förmildrande omständigheter för att undvika livstidsstraffet. Det krävs istället försvårande omständigheter för att det ska bli aktuellt, enligt tidigare lydelse (som återigen är den som tillämpas på det här fallet) krävdes det väldigt försvårande omständigheter.

Från NJA 2013 s. 376:

Ja, och det är detta jag anser är ytterst provocerande, särskilt för de efterlevande. Man finner alltså huvudet av mordoffret i en garderob som GM besitter, men detta anses alltså inte såsom försvårande, eller har jag tolkat något fel? Vad fasiken skall då till? Hela kroppen? Det hela är så absurt så att filmen "American Psycho" ter sig såsom en nutida samhällsbeskrivelse...
Citera
2020-10-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Men snacka skit. Borde inte ett avskuret huvud räcka som dödsorsak? Fy fan va trött man är på sveriges jävla daltande med mördare och annat patrask. Det här jävla rättssystemet är ju helt urholkat.

Nej, med den enkla anledningen att det avskurna huvudet (troligen) inte är dödsorsaken. För du tror väl inte han högg av det samtidigt som hon levde?

Det avhuggna huvudet visar att Wilma styckats (brott mot griftefriden). Men det visar ju inte var, när och hur hon dödades.
Citera
2020-10-23, 23:24
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jag svarade på:

Vi leker trollkarl när Wilma är mördad märker vi andra.
Vi påtar oss rätten att spekulera i andra vidriga handlingar som är helt off topic.
Denna tråd handlar om det vidriga mordet på Wilma.
Skäms på dig.
Trampa inte på liket efter Wilma skäms.
Dina korkade jämförelser har inte med mordet på Wilma att göra.
T kommer ju ut när han är ca 33 eller 34 år fy fan .
Flickstackarn hade ingen far eller mor som fanns där när hon sökte uppmärksamhet och trygghet.
Den vidriga mördaren T borde låsas in och sedan skulle nyckeln kastas bort.
Äkta livstid. Det är straff inte döds straff utan inlåsning till döden inträffar.
Senast redigerad av Charlemange 2020-10-23 kl. 23:26. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in