2020-10-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Skamligt enligt min mening, antingen är personen ifråga helt oskyldig eller skyldig. Nu bestraffar man 50/50, eller förlåt 20/80%.
Vi bor i Sverige och inte i USA. Vi säger inte svart eller vitt. Det finns grader i helvetet också.
Citera
2020-10-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag tycker att tingsrättsdomen Wilmas styckmördare dömdes till livstids fängelse var rättvis, och att det har varit bästa tänkbara åklagararbete både i tingsrätten och hovrätten.

Men jag jag tycker att hovrättsdomen som kom idag är orättvis, och det är synd att hovrätten sänkte gärningsmannens livstidsstraff till 18 års fängelse.

Källa: https://www.domstol.se/nyheter/2020/10/hovratten-for-vastra-sverige-meddelar-dom-i-mal-om-mord-i-uddevalla/

Alla som har hjälpt till i sökarbetet efter Wilma och i utredingsarbetet är riktiga hjältar, och det här är ett beundransvärt initiativ;

Tankarna går till stackars mördade Wilma och till hennes familj och vänner, och till alla som hjälpt till i i sökarbetet efter Wilma.

Hovrättsdomen i fallet Tishko Ahmed / Wilma Andersson finns här: https://bit.ly/wilma-andersson
Citera
2020-10-23, 20:39
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nu behöver det inte vara låga straff i sig. Vi kan ha en straffskala som löper från 50 år till 100 år i fängelse istället. Det är dock extremt problematiskt att ha ett antingen eller resonemang som utgår ifrån att antingen frias man för uppsåtligt dödande eller så får man livstid.

Att kunna göra skillnad på olika typer av uppsåtligt dödande som skett under olika omständigheter är viktigt för tilltron till rättssystemet. Hade någon dömts till livstids fängelse i en allvarlig självförsvarssituation så misstänker jag att ni hade varit bland de första som förbannat det sjuka systemet med ett antingen eller synsätt.

Jag har dock inte sagt att det ska vara antingen eller. Bara att 12 års fängelse för detta mord är åt helvete.

En rimlig straffskala för mord är 25 år till livstid utan möjlighet till frigivning.

Medborgarskap skall inte delas ut som corn flakes paket heller.

Angånde självförsvar så ska vi givetvis ha kvar rätten till nödvärn.
Citera
2020-10-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Skamligt enligt min mening, antingen är personen ifråga helt oskyldig eller skyldig. Nu bestraffar man 50/50, eller förlåt 20/80%.
Hovrätten verkar mena att det för livstid hade krävts mer än det likgiltighetsuppsåt man kunnat bevisa. En högre, eller mer medveten, nivå av uppsåt.

Blodbildsanalysen bevisar solklart att Tishko måste insett att våldet kunde leda till hennes död.
Man kan nog också hävda att han hade chansen att besinna sig med tanke på upprepat våld.
En högre nivå av uppsåt kan såklart misstänkas, men jag kan förstå att bevisningen för detta helt enkelt inte håller för att ställa det bortom rimliga tvivel.
Åklagaren har också fokuserat på just likgiltighetsuppsåt, vilket visar hur svår frågan är.

Advokaten har tillsynes fått gehör för argumentet att det finns vissa frågetecken kring hur Wilma har dött.

Det lönade sig tyvärr för Tishko att undskaffa kroppen och sedan tiga. Han kommer ut många år tidigare.

Sedan den 1/1-2020 är normalstraffet för mord livstid, vilket är en rejäl höjning jämfört med 14 år.
Wilmafallet blev ett av de sista där en Hovrätt behövde göra den här typen av bedömning.
Senast redigerad av Olbars 2020-10-23 kl. 20:49.
Citera
2020-10-23, 20:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag har dock inte sagt att det ska vara antingen eller. Bara att 12 års fängelse för detta mord är åt helvete.

En rimlig straffskala för mord är 25 år till livstid utan möjlighet till frigivning.

Den jag citerade hävdade det och du skrev att mitt resonemang om varför det var en dålig idé var trams.

Vad som är en rimlig straffskala har jag inte diskuterat, vi har att utgå från den straffskala som finns idag och enligt den så dömdes han till det näst svåraste straffet vi har i Sverige.
Citera
2020-10-23, 21:08
Medlem
Det finns en snubbe som driver en sida på FB som hjälper utsatta människor. Han har ordnat sök med mera förut. Tydligen kan man skriva till honom om man är villig att ställa upp i nya sök med dykare och annat. Sidan heter gratis s*mmarl*cka (o, y) och han vill att inlägget delas från hans privata profil marc*s göth*erg (u, b) Han har varit i kontakt med W:s mamma om detta tydligen.
Citera
2020-10-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hovrätten verkar mena att det för livstid hade krävts mer än det man kunnat bevisa. En högre, eller mer medveten, nivå av uppsåt.

Blodbildsanalysen bevisar solklart att Tishko måste insett att våldet kunde leda till hennes död.
Man kan nog också hävda att han hade chansen att besinna sig med tanke på upprepat våld.
En högre nivå av uppsåt kan såklart misstänkas, men jag kan förstå att bevisningen för detta helt enkelt inte håller för att ställa det bortom rimliga tvivel.
Åklagaren har också fokuserat på just likgiltighetsuppsåt, vilket visar hur svår frågan är.

Advokaten har tillsynes fått gehör för argumentet att det finns vissa frågetecken kring hur Wilma har dött.

Det lönade sig tyvärr för Tishko att undskaffa kroppen och sedan tiga. Han kommer ut många år tidigare.

Sedan den 1/1-2020 är normalstraffet för mord livstid, vilket är en rejäl höjning jämfört med 14 år.
Wilmafallet blev ett av de sista där en Hovrätt behövde göra den här typen av bedömning.
Det är sant att åklagaren har inte kunnat bevisa annat än likgiltighetsuppsåt.
Det räckte gott och väl att bevisa att GM har gjort sig skyldig till mord.
Det är en sak och den ska inte blandas ihop med försvårande omständigheter kring mordet.
Mordet har begåtts i BOs bostad, hon var sambo med GM (närstående) samt befunnit sig i en skyddslös ställning.
Därför är försvårande omständigheter motiverad och GM kan dömas till livstids.
Citera
2020-10-23, 21:14
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Troligt!
Det kan vara en orsak till att T så benhårt vägrat erkänna! Han skyddar sin medbrottsling!

Jag spekulerar:
Denne medbrottsling har antagligen inte varit delaktig uppe i lägenheten, utan varit den som gjort sig av med lilla W döda kropp!
Inte så svårt att förstå och jag tror även polisen vet om det här men man vill inte att Media blir förbannade.
Han har sagt till sin famlij/vänner att stackars Wilma är en h... och att enligt hans tro måste mördas.
Och sedan har man planerat därefter.
Islam har mycket med det här att göra tro det eller ej.
Att fanskapet är ute när han är 30+ gör mig så förbannad.
Men förhoppningsvis vid den tiden har EU förändrats...
Lider verkligen med hennes familj.
Citera
2020-10-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du ser alltså inga problem med att ha samma straff för alla typer av brott utan hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet?

Vad mumlar du om?
Personen ifråga "råkade" ha huvudet i garderoben.
Citera
2020-10-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hovrätten verkar mena att det för livstid hade krävts mer än det likgiltighetsuppsåt man kunnat bevisa. En högre, eller mer medveten, nivå av uppsåt.

Tackar för utförlig förklaring. Så hedersmord är uteslutet?
Citera
2020-10-23, 21:30
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Det här jävla landet med ett rättssystem som är taget ur en Monty python film...

Tjejer i Sverige, ta lärdom och håll er borta från dessa främmande apor
Citera
2020-10-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup

Mord ska straffas med döden, det är det minsta rimliga.
Jävlar sommarjobbare som delar ut 12 år.
Snacka om att pissa på alla anhöriga som fick ta det större straffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in