2020-10-23, 20:02
Medlem
Att mörda en flicka och förolämpa dennes familj?? 18år?? WTF!!!!?
Citera
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komiskt hur ni försöker tala fackspråk. Hur hamnade huvudbonaden i förövarens förvaring? Brottsoffret kanske avled av andra orsaker, så förövaren bestämde sig för att bestycka kroppsdelarna på grund av platsbrist?
Så hon misshandlade sig själv upprepade ggr??
Du har inte läst fup eller följt fallet? 🤔
Muskeldelar m.m på väggarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag har inte läst på om fallet utan endast hovrättens resonemang, det var det jag försökte förklara. Huruvida hovrättens bedömning är felaktig i just det här fallet kan inte jag avgöra.

Skamligt enligt min mening, antingen är personen ifråga helt oskyldig eller skyldig. Nu bestraffar man 50/50, eller förlåt 20/80%.
Citera
2020-10-23, 20:06
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Skamligt enligt min mening, antingen är personen ifråga helt oskyldig eller skyldig. Nu bestraffar man 50/50, eller förlåt 20/80%.

Vi har ju en straffskala för att kunna döma olika handlingar med proportionalitet till varandra.

Har man bara livstid för uppsåtligt dödande kan man inte göra skillnad på en person som hjälper sin svårt sjuka hustru att få avsluta sitt liv enligt hennes önskemål och en massmördare som dödar 50 spädbarn på ett sjukhus.

Jag är av åsikten att det bör finnas möjlighet att bedöma de två extrema ytterligheterna olika när det kommer till straffet.
Citera
2020-10-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Så hon misshandlade sig själv upprepade ggr??
Du har inte läst fup eller följt fallet? 🤔
Muskeldelar m.m på väggarna

Hmmm.. Sant, hon kanske hade extraordinärt självskadebeteende?
Citera
2020-10-23, 20:13
Medlem
Citat:
Vi har ju en straffskala för att kunna döma olika handlingar med proportionalitet till varandra.

Har man bara livstid för uppsåtligt dödande kan man inte göra skillnad på en person som hjälper sin svårt sjuka hustru att få avsluta sitt liv enligt hennes önskemål och en massmördare som dödar 50 spädbarn på ett sjukhus.

Jag är av åsikten att det bör finnas möjlighet att bedöma de två extrema ytterligheterna olika när det kommer till straffet.

Du famlar något enormt, utan minsta kontenta till dådet ifråga.
Citera
2020-10-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tack, för ett utförligt och adekvat svar. Jag anser dock ändå att man i viss mån tolkar vad som är ex. ett långt och utdraget förlopp är. Planerat eller impulsivt beror enkom på hur väl GM lyckats dölja ett ev. uppsåt. Motivet, likaså. Jag köper INTE att man går efter tidigare domar då ALLA brott är olika och innehåller varierande grad utav grymhet och andra besvärande företeelser som mången gånger tolkas såsom, självklart, förmildrande i stället för försvårande. Varför sparade Afghanhelvetet huvudet om det inte vore så att han mördat henne med uppsåt?

Ja, mycket av mitt naiva argumenterande är känslostyrt, men detta förtar inte att det finns en sanning i det jag påstår. Lagstiftarna och medborgarnas syn på hur straffen utmäts är så långt i från varandra så att man blir galen av att se skiten - och inget sker heller så länge såsom det är en vänstervurm som styr landet, i stort!

Som sagt, jag förstår dig till fullo! Åtminstone riktar du ilska mot saker i samhället som är omoraliska och inte meningslösa saker som många andra idag tyvärr ägnar sin energi åt. Men ilska är aldrig bra, det finns en anledning till att Jesus sa att vi ska älska vår fiende. Ilska föder irrationalitet och irrationalitet stärker dåliga sidor hos dig och mig.

Men återigen, jag förstår dig dock! Det gör jag verkligen. I de fall du talar om där rätten inte ser till liknande domar finns ännu inga sådana eller så är det ett textboksfall rätt upp och ned. Prejudicerande fall är när avvikelser sker från standard. I detta fallet hade man ingen kropp, det finns förvisso liknande fall vilket rätten också åsyftade men det är ändå särskilda omständigheter. Tingsrätten gjorde en felaktig bedömning, hovrätten gjorde en bättre. Inte tvärtom. Det är förstås om lagen är vår utgångspunkt. Pratar vi åsikter, vilka måste läggas åt sidan för att syssla med juridik, så kunde han fått ruttna i ett ryskt fängelse på vatten och bröd.

Min enda poäng är att vi måste stänga av personliga åsikter för annars fallerar rättssystemet och gör ett magplask som man aldrig kan återställa igen. För vi alla har våra synpunkter och åsikter men i slutändan är Sveriges rättssystem ett av de i särklass bästa i världen - i synnerhet ett av de mest rättvisa. Rättssystemet är också en av få instanser som ännu inte helt övertagit av ideologer.

I USA har detta börjat hända. Soros finansierar korrupta vänsteraktivister som sen vägrar att åtala medlemmar av extremvänstern (Black lives matter, Antifa m.fl). Det är så det kan sluta när man låter personliga åsikter bidra till rättvisan. Du verkar vara en resonlig man så kika på denna video och fundera över om du vill att Sverige går den vägen: http://bit.ly/Soros-finansierad-åklagare
Senast redigerad av Avalancheking 2020-10-23 kl. 20:22.
Citera
2020-10-23, 20:16
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:

Det blir ju trams, vad ska Breivik dömas för då?

Att döma låga straff för att det alltid ska gå att få ett värre straff, vilket trams.

Om något kan man göra fängelsevistelsen mer eller mindre sur.

Mördare ska i alla fall inte rehabiliteras. Lås in och glöm.
Citera
2020-10-23, 20:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Du famlar något enormt, utan minsta kontenta till dådet ifråga.

Du ser alltså inga problem med att ha samma straff för alla typer av brott utan hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet?
Citera
2020-10-23, 20:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det blir ju trams, vad ska Breivik dömas för då?

Att döma låga straff för att det alltid ska gå att få ett värre straff, vilket trams.

Om något kan man göra fängelsevistelsen mer eller mindre sur.

Mördare ska i alla fall inte rehabiliteras. Lås in och glöm.

Nu behöver det inte vara låga straff i sig. Vi kan ha en straffskala som löper från 50 år till 100 år i fängelse istället. Det är dock extremt problematiskt att ha ett antingen eller resonemang som utgår ifrån att antingen frias man för uppsåtligt dödande eller så får man livstid.

Att kunna göra skillnad på olika typer av uppsåtligt dödande som skett under olika omständigheter är viktigt för tilltron till rättssystemet. Hade någon dömts till livstids fängelse i en allvarlig självförsvarssituation så misstänker jag att ni hade varit bland de första som förbannat det sjuka systemet med ett antingen eller synsätt.
Citera
2020-10-23, 20:25
Medlem
Två rejäla besvikelser inom kort tid. Detta fall där den smutsiga grisen undkommer livstid och sen dom två fula ukrainarna som dödade Gert-Inge men slapp undan straff helt.
Citera
2020-10-23, 20:26
Medlem
Jag tycker att tingsrättsdomen där Wilmas styckmördare dömdes till livstids fängelse var rättvis, och att det har varit bästa tänkbara åklagararbete både i tingsrätten och hovrätten.

Men jag jag tycker att hovrättsdomen som kom idag är orättvis, och det är synd att hovrätten sänkte gärningsmannens livstidsstraff till 18 års fängelse.

Källa: https://www.domstol.se/nyheter/2020/10/hovratten-for-vastra-sverige-meddelar-dom-i-mal-om-mord-i-uddevalla/

Alla som har hjälpt till i sökarbetet efter Wilma och i utredingsarbetet är riktiga hjältar, och det här är ett beundransvärt initiativ;
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Från wilmaslifematters på Facebook
Marcus Göthberg skriver:

”Hör upp alla över 4000 Medlemmar!
Dagens sänkning av straff är en gåta för många men ett rent HÅN och tragedi speciellt för familjen!
Jag pratade med Wilmas mamma och det samtalet är ett samtal jag aldrig kan återspegla i ord.... mellan gråten var det en sak hon vädjade om.... FORTSÄTT leta...
För det verkar ju som att hovrätten sänkt straffet pga man inte har en kropp och kan därmed inte fastställa dödsorsak....

Vi gjorde tillsammans en av landets största sökinsats.... nu skall vi göra det igen.. vi skall ge samma stöd för Wilmas familj som vi själva velat ha om detta hänt oss eller någon vi har kär..

Jag skall försöka samordna på bästa sätt och i första skedet behöver jag dykare som kan nästa lördag den 31:e
Jag är dykare själv och vi la mycket dyktid förra gången men Wilmas mammas största vädjan var att dyka på vissa specifika ställen och det skall vi försöka lösa!
Kontakta mej via PM eller ring 0707721919 men VIKTIGT ni kan den Lördagen.
VI behöver ALL hjälp av er medlemmar vänner och alla att DELA detta nu......... Vi ger inte upp.. vi ger oss inte och vi skall visa samhället att vi står enade MOT våld MOT mord Men också att VI medborgare kan påverka och stödja och agera när det väl gäller!
DELA ALLT NI KAN!”

Tankarna går till stackars mördade Wilma och till hennes familj och vänner, och till alla som hjälpt till i sökarbetet efter Wilma.
Senast redigerad av tankar 2020-10-23 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in