2020-10-23, 19:40
Medlem
Gå igenom pappans alla tänkbara områden. Trädgård, frys. Allt. Är övertygad om att han vet var Wilma finns.
Citera
2020-10-23, 19:41
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Bara en lek med ord. Hur är det inte ett undantagsfall att stycka en människokropp och kasta bort alla delarna utom huvudet, som man sparar i garderoben? Det är så långt ifrån normalt som något kan bli.

Nehej du, då ljuger väl GP då: 14 år för grovt narkotikabrott

Som sagt det anses inte vara det enligt äldre lydelsen. Att stycka en kropp efter ett mord ses som försvårande men inte så allvarligt, brottet i sig som det innebär har inte ett särskilt högt straffvärde i sammanhanget.

Som undantagsfall har exempelvis angetts fler än ett mord.

Ja det gör de eller vinklar åtminstone, nu har jag inte läst domen men det är som sagt inte möjligt med endast ett grovt narkotikabrott, av SVT:s artikel framgår det att han dömdes för fler brott då han bland annat dömdes för grovt narkotikabrott:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/14-ars-fangelse-for-narkotikahandel

Det rörde även en liga som sålde stora mängder narkotika, inte direkt någon försäljning till en missbrukare.
Citera
2020-10-23, 19:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
De har först en viss brottslighet sen har de en grad (bedöms efter en straffskala) av den brottsligheten.
Exempelvis: Du åtalas för misshandel. Denna misshandel kan sedermera vara:

1: Ringa misshandel (böter, villkorlig dom)
2: Misshandel av normalgraden (0 - 2 år)
3: Grov misshandel (1.5 år-6 år)
4: Synnerligen grov misshandel (5-10 år)

Först har de alltså en brottslighet och sedan en gradering på den brottsligheten. Frågan kring vilken av dessa som döms ut är mångfacetterad och beror på en rad saker såsom:

▪️ Hur gammal du är
▪️ Om du har blivit dömd tidigare
▪️ Hur allvarligt brottet var (tillhyggen)
▪️ Hur utdraget förloppet var
▪️ Huruvida det var planerat eller skedde impulsivt
▪️ Offrets ålder och andra attribut såsom eventuella handikapp
▪️ Om du är medlem i en kriminell organisation
▪️ Vilket motiv du hade

Och så vidare. Det beror lite på vilken situation och vilket brott vi talar om. Säg att du hade dömts för synnerligen grov misshandel. Då kan du som kortast få 5 års fängelse och som längst 10 års fängelse. Vilket håll det lutar åt beror på ovanstående punkter. Hela tiden måste de förhålla sig till andra domar, straffkorridorer och försvårande, eller förmildrande, omständigheter som ger ett straff närmare 5 år (förmildrande) eller närmare 10 år (försvårande). Därefter hänvisar man till liknande domar och rådande praxis.

De tolkar inte lagarna, de ser till liknande rättsfall och använder som sagt den mallen för att döma ut ett straff. Jag vet inte vad du har fått det ifrån att domare och nämndemän tolkar lagarna. Lagar är redan tolkade, HDs främsta uppgift är att göra detta för att underlätta för tingsrätter och hovrätter, särskilt vid särskilda omständigheter. Om det vore upp till tolkning skulle det saknas adekvat orsakssamband mellan denna domen och domen de hänvisade till. De hade inte behövt hänvisa till rättsfallen de hänvisade de till.

Hovrätten skriver:
"Även om omständigheterna kring Tishko Ahmeds brottslighet således är mycket försvårande är det inte fråga om en sådan situation som i propositionen till lagstiftningen eller i Högsta domstolens praxis har nämnts som exempel på fall då livstidsstraff kan väljas. Vad som är utrett om omständigheterna kring dödandet av Wilma Andersson och den efterföljande hanteringen av hennes kropp är, trots gärningarnas allvar, inte heller så synnerligen försvårande att det finns skäl för livstids fängelse, utifrån tillämplig praxis. Det sagda innebär att påföljden ska stanna vid ett tidsbestämt fängelsestraff."

Jag förstår att du är arg. Och det har du all rätt att vara. Men din ilska är felriktad. Det vore desto värre om vi hade en massa domare och nämndemän i landet som dömde ut straff baserat på deras egna tolkningar och känslor.

Personligen kan jag tycka att han borde skickats hem trots sitt medborgarskap då jag inte är något fan av importerad brottslighet. Men det är inte deras fel att lagarna ser ut som de gör. Du skjuter liksom förmedlaren. Don't shoot the messenger.

Tack, för ett utförligt och adekvat svar. Jag anser dock ändå att man i viss mån tolkar vad som är ex. ett långt och utdraget förlopp är. Planerat eller impulsivt beror enkom på hur väl GM lyckats dölja ett ev. uppsåt. Motivet, likaså. Jag köper INTE att man går efter tidigare domar då ALLA brott är olika och innehåller varierande grad utav grymhet och andra besvärande företeelser som mången gånger tolkas såsom, självklart, förmildrande i stället för försvårande. Varför sparade Afghanhelvetet huvudet om det inte vore så att han mördat henne med uppsåt?

Ja, mycket av mitt naiva argumenterande är känslostyrt, men detta förtar inte att det finns en sanning i det jag påstår. Lagstiftarna och medborgarnas syn på hur straffen utmäts är så långt i från varandra så att man blir galen av att se skiten - och inget sker heller så länge såsom det är en vänstervurm som styr landet, i stort!
Citera
2020-10-23, 19:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Idag är det säkerligen en avvikande åsikt att förespråka dagens låga straff.

Jag är väl inte särskilt populistisk av mig, hur många som egentligen vill ha ännu svårare straff för mord har jag inte sett någon statistik kring.

Generellt i västvärlden har inte Sverige låga straff.
Citera
2020-10-23, 19:45
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Som sagt det anses inte vara det enligt äldre lydelsen. Att stycka en kropp efter ett mord ses som försvårande men inte så allvarligt, brottet i sig som det innebär har inte ett särskilt högt straffvärde i sammanhanget.

Som undantagsfall har exempelvis angetts fler än ett mord.

Ja det gör de eller vinklar åtminstone, nu har jag inte läst domen men det är som sagt inte möjligt med endast ett grovt narkotikabrott, av SVT:s artikel framgår det att han dömdes för fler brott då han bland annat dömdes för grovt narkotikabrott:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/14-ars-fangelse-for-narkotikahandel

Det rörde även en liga som sålde stora mängder narkotika, inte direkt någon försäljning till en missbrukare.

Ja, bara så perversa människor som jurister kan få det till att det inte är allvarligt att stycka en död kropp.

Som anarkist vet jag ju i och för sig till 100% att statens "rättvisa" är en charad, men jag fattar ändå inte hur någon på allvar kan tycka att det skulle vara värre eller på ungefär samma nivå ens att sälja ett ton heroin till människor som själva vill ha det än att styckmörda en person som inte ens är vuxen. Det ena är ett offerlöst brott, det andra är det mest bestialiska man kan göra.
Citera
2020-10-23, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Begära prövningstillstånd i HD?

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskben1
Gå igenom pappans alla tänkbara områden. Trädgård, frys. Allt. Är övertygad om att han vet var Wilma finns.

Visst lär pappan veta var Wilmas kropp finns.

Kommer åklagaren att begära prövningstillstånd i HD ang. den här rättsvidriga domen?
Citera
2020-10-23, 19:54
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Från wilmaslifematters på Facebook
Marcus Göthberg skriver:

”Hör upp alla över 4000 Medlemmar!
Dagens sänkning av straff är en gåta för många men ett rent HÅN och tragedi speciellt för familjen!
Jag pratade med Wilmas mamma och det samtalet är ett samtal jag aldrig kan återspegla i ord.... mellan gråten var det en sak hon vädjade om.... FORTSÄTT leta...
För det verkar ju som att hovrätten sänkt straffet pga man inte har en kropp och kan därmed inte fastställa dödsorsak....

Vi gjorde tillsammans en av landets största sökinsats.... nu skall vi göra det igen.. vi skall ge samma stöd för Wilmas familj som vi själva velat ha om detta hänt oss eller någon vi har kär..

Jag skall försöka samordna på bästa sätt och i första skedet behöver jag dykare som kan nästa lördag den 31:e
Jag är dykare själv och vi la mycket dyktid förra gången men Wilmas mammas största vädjan var att dyka på vissa specifika ställen och det skall vi försöka lösa!
Kontakta mej via PM eller ring 0707721919 men VIKTIGT ni kan den Lördagen.
VI behöver ALL hjälp av er medlemmar vänner och alla att DELA detta nu......... Vi ger inte upp.. vi ger oss inte och vi skall visa samhället att vi står enade MOT våld MOT mord Men också att VI medborgare kan påverka och stödja och agera när det väl gäller!
DELA ALLT NI KAN!”

Mycket snyggt initiativ och bör å det starkaste premieras! Är mycket stolt över dessa som gör detta. Stort kudos till er ALLA!

Se för fasiken till att också sätta press på afghanhelvetets familj - de vet självklart vad som hänt och hur. De var mest sannolikt mycket medhjälpliga vid undanröjandet av bevisning! pappan troligtvis vid styckningen och undanröjande utav kropp, modern städade troligtvis brottsplatsen, för inte tror ni väl "mannen" i hushållet utförde städuppgifter?
Citera
2020-10-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Problemet är att om man inte vet hur hon avled så är det svårt att konstatera ett direkt eller indirekt uppsåt till mord. Den misstänkte har ingen förklaringsbörda om bevisning saknas.

En person kan avlida av andra skador på kroppen än knivhugg. Avgörande för att bedöma avsikten med handlingen kan även bero på hur många eller vart ett knivhugg sitter om det finns sådana. Finns 70 knivhugg på kroppen så talar det starkare för ett direkt uppsåt att döda än ett knivhugg i låret som har träffat aortan.

Komiskt hur ni försöker tala fackspråk. Hur hamnade huvudbonaden i förövarens förvaring? Brottsoffret kanske avled av andra orsaker, så förövaren bestämde sig för att bestycka kroppsdelarna på grund av platsbrist?
Citera
2020-10-23, 19:55
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ja, bara så perversa människor som jurister kan få det till att det inte är allvarligt att stycka en död kropp.

Som anarkist vet jag ju i och för sig till 100% att statens "rättvisa" är en charad, men jag fattar ändå inte hur någon på allvar kan tycka att det skulle vara värre eller på ungefär samma nivå ens att sälja ett ton heroin till människor som själva vill ha det än att styckmörda en person som inte ens är vuxen. Det ena är ett offerlöst brott, det andra är det mest bestialiska man kan göra.

Nu misstolkar du det jag skrev med flit.

Normalt anses händelser medan offret var vid liv som allvarligare, att man plågar ihjäl en person ses exempelvis som allvarligare än att man efter att personen är död har styckat kroppen.

Brott mot griftefriden har en straffskala från böter upp till 2 års fängelse, brottet i sig är alltså inte särskilt allvarligt. Vi har många andra brott med en svårare straffskala.

Nu får du som sagt inte 18 års fängelse för att sälja ens ett ton heroin så ditt exempel är ganska dåligt (det hade gett 10 års fängelse). Anledningen till att straffskalorna ser ut som de gör är delvis för att man ska kunna rangordna olika brott i svårighetsgrad. Det går nästan alltid att hitta ett svårare brott, om man dömer till livstid för ett brott så kommer personer att klaga nästa gång vi får en trippelmördare i Sverige. "Vadå är de här tre liven bara värt lika mycket som en annan person?"
Citera
2020-10-23, 19:56
Medlem
Angående kroppen. Eftersom huvudet återfanns i en resväska i deras gemensamma lägenhet är jag rätt säker på att han har burit runt på kroppen utomhus i anslutning till den fastighet hennes huvud hittades i.

En närbelägen källare, vindsutrymme (om någon sådan finns), i skogen eller i ett vattendrag i närheten bör vara det mest logiska. Man tar sig inte alltför långt med en kropp som är ganska tung, han är amatör, han är ung, han begick mordet emotionellt och utan eftertanke och det verkar ha saknats planering. Vart går man om man är vilse, ovan vid liknande saker, skräckslagen och full med adrenalin? Till källaren vid mörker, vinden eller någon skog med vatten.

Eftersom han tog med sig huvudet tillbaka bör sannolikheten för att det var källaren eller vinden vara mindre. Han kunde i de fallet ändrat sig igen fram och tillbaka på grund av hur nära det är till källare/vind. Lukten skulle han dessutom behöva fixa och det hade han inte haft en susning om hur man gör.

Han måste ha tittat på huvudet en längre tid eftersom det satte sig så mycket på hans psyke att han slutligen tog med sig det. Det antyder att han antingen har grävt eller sett henne under ett utdraget händelseförlopp såsom att han styckat henne i badkaret vilket de flesta gör om mordet sker i en lägenhet. Vad som talar för det är blodspåren man kan se här: http://bit.ly/blodspåren in mot badrummet. Att de är så många tyder på att han har släpat henne.

Personer som mördar för första gången brukar inte gilla att offret ser på dem när de är döda. Därför brukar de ofta vända bort huvudet ifrån dem när de går. I detta fallet sker det motsatta, eller just på grund av det sagda. När man behöver ett huvud så nära en är kroppen nära också.

Han försökte ta livet av sig i sin cell minns jag. Tråkigt att han till och med misslyckades med det.
Senast redigerad av Avalancheking 2020-10-23 kl. 20:18.
Citera
2020-10-23, 19:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komiskt hur ni försöker tala fackspråk. Hur hamnade huvudbonaden i förövarens förvaring? Brottsoffret kanske avled av andra orsaker, så förövaren bestämde sig för att bestycka kroppsdelarna på grund av platsbrist?

Jag har inte läst på om fallet utan endast hovrättens resonemang, det var det jag försökte förklara. Huruvida hovrättens bedömning är felaktig i just det här fallet kan inte jag avgöra.

Jag skulle väl inte heller kalla det jag skrev fackspråk, vissa termer har dock en särskild betydelse varför de måste användas för att det man skriver ska vara korrekt.
Citera
2020-10-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Fan vad sjukt att det är samma straff att tillhandhålla varor som människor vill köpa och att våldta och mörda ett barn.

Stfu, ett barn.... Det var samma när det var Lisa Holm, alla skulle gråta floder över dessa cases. Visst de var söta svenska tjejer men gör något åt invandringen istället. Gällande detta fallet känner jag egentligen noll, då hon självmant valde en blatte och mamman tillät det i Lisa Holms fall tycker jag mest det är tragiskt att man måste se bra ut för att människor ska gråta i år.

Ni borde 1. sluta hycka och bli rasister 2. gråt över alla de rasistbrott mot svenskar som sker i närtid och släpp det som har varit, speciellt de fallen där offret självmant har varit för det exotiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in