Citat:
Citat:
Då får du gärna länka till de studierna. Finsk massmedia håller tydligen lite högre klass än Expressen och tycker det är befogat att de länkar till forskningsstudien de rapporterar om. Jag antar att den tyska studien som Hufvudstadsbladet länkar till är den tyska studien som du nämner tidigare.
Men den tyska studien säger bara samma sak som ECDC rapporten jag refererade tidigare. Att symptomatiska barn är lika smittsamma som symptomatiska vuxna. Men det är det ingen som egentligen har ifrågasatt och det är heller inte relevant. Vad vi diskuterar här är smittspridningen i skolor och i förlängningen nyttan med att stänga skolor. Och varken ECDC, den tyska studien eller ens de norska smittskyddsläkarna som Expressen citerar förnekar att smittspridningen är trögare på skolor än på andra platser. Det utesluter förstås inte att man ändå kan stänga skolor. Men den relativa nyttan med att stänga skolor är mindre än att stänga ned andra delar av samhället.
Citat:
Det här kommer du inte undan. Det finns inga ursäkter för att länka till Expressen. Särskilt inte som det var så enkelt att få fram originalkällan från ECDC.
Men, visst, jag förstår din poäng. Är man försiktigt lagd kan man såklart ändå stänga skolor. Det kan finnas sociala och ekonomiska fördelar med det. Men det är mindre effektivt i rent smittspridningshänseende än att stänga andra delar av samhället.