2020-10-23, 18:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du tror att folk som bor så här är distanserade jämfört med oss svenskar?

https://static3.bigstockphoto.com/5/8/1/large2/185009608.jpg
https://i.insider.com/564a1adddd0895dc168b4633

Det kan absolut inte ha något att göra med att dom använder munskydd tror du?
Det är inte direkt glesbefolkat med cirka 40 000 personer per kvadratkilometer.
Som jämförelse har Stockholm 400 personer per kvadratkilometer och Sverige 24 personer per kvadratkilometer.
Citera
2020-10-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Norge och Finland har lyckats bra. Deras smittspridning har varit mycket mindre än Sveriges, och deras smittspridning fortsätter att ligga långt under Sveriges.

Danskarna har haft en period med kraftig smittspridning. Men dom har mobiliserat motstånd.

Jag tror att danskarna orkar kämpa, eftersom dom fick en paus från epidemin under sommaren. Det fick inte svenskarna på samma sätt.

Ja, dom länderna har problem med ökande smittspridning. Men det har Sverige också. Sveriges kurva rusar uppåt just nu. Sverige förefaller inte ha någon fördel av att ha byggt upp immunitet genom att låta smittan härja. Anders Tegnells strategi har havererat.

När gäller dödlighet för närvarande är Sverige definitivt bland de bättre i Europa. Nu lär den öka de närmaste veckorna, allt annat vore mycket konstigt med tanke på hur mycket smittan ökar. Men det kommer den göra i de andra länderna också.
Citera
2020-10-23, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst är det så. Anledningen stavas F L O C K I M M U N I T E T! Det är det som Tegnell och Gisecke strävar efter. Det ser man bland annat i artikeln där Gisecke bad Irländarna att låta viruset bränna igenom befolkningen under 60, de tackade nej såklart. Det är så genomskinligt att det blir äckligt.

Det klantskallarna inte hade räknat med är att absolut INGET land har kunnat skydda sina riskgrupper när de väl fått samhällsspridning. Inte ett enda jävla land över hela jordklotet har lyckats med den uppgiften. Oavsett hur mycket eller lite smitta man haft i ett land är de relativa andelarna på de som dött relativt lika. Det är alltid de gamla som dör. Spelar ingen roll om man har haft 10% smittspridning som i Sverige, eller 0,00001% smittspridning som i Nya Zeeland. Det är ändå alltid 80% av de döda som är åldringar. Dvs, tillåter man en hög samhällsspridning för att skapa flockimmunitet då har man också accepterat att en jävla massa gamla och sjuka kommer att dö. Dvs, antingen har de inte koll på det här, eller så har de koll på det, men skiter i det. Vilket som är värst vet jag inte.
Citera
2020-10-23, 18:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Danmark sänker sammankomstgränsen till 10. Munblöjan blir samtidigt obligatorisk på offentlig plats(året ut) och ingen alkoholförsäljning efter 22.

Det är konsekvent och tydligt, folk vet vad som gäller! Inget mumbojumbo hokuspokus som FHM sysslar med.
Citera
2020-10-23, 18:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det klantskallarna inte hade räknat med är att absolut INGET land har kunnat skydda sina riskgrupper när de väl fått samhällsspridning. Inte ett enda jävla land över hela jordklotet har lyckats med den uppgiften. Oavsett hur mycket eller lite smitta man haft i ett land är de relativa andelarna på de som dött relativt lika. Det är alltid de gamla som dör. Spelar ingen roll om man har haft 10% smittspridning som i Sverige, eller 0,00001% smittspridning som i Nya Zeeland. Det är ändå alltid 80% av de döda som är åldringar. Dvs, tillåter man en hög samhällsspridning för att skapa flockimmunitet då har man också accepterat att en jävla massa gamla och sjuka kommer att dö. Dvs, antingen har de inte koll på det här, eller så har de koll på det, men skiter i det. Vilket som är värst vet jag inte.

Japp precis så är det. De ville både ha kakan och äta den, det går liksom inte. Nu får vi bara hoppas att sjukvården orkar, det är långt till maj. Det ser mörkt ut på Kameruns utbytarbänk, som någon klokt inflikade någongång.
Citera
2020-10-23, 18:45
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det visar att äter en familj ur samma skål så sprider det inte viruset. Folk har en tendens att förenklar saker. På med mask så försvinner viruset, tror många. Våra kulturtraditioner är olika. Ett exempel är Amerikaners intresse för vapen, varannan gammal tant har en revolver hemma "utifall att". I japan finns den tanken inte ens.
Fast nu finns det väl redan en 70-100 studier minst som visar på att mask faktiskt funkar så det är inget att diskutera egentligen.
Citera
2020-10-23, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Och nu när smittan ökar, då lättar man på restriktionerna, när alla andra stramar åt. Jag får inte ihop det, annat än att han eftersöker flockimmunitet, outtalat eller ej. If it "walks like a duck, kwacks like a duck and looks like a duck". No pun intended!
Hahaha, kwack kwack.

Jag lyssnar just nu på Mette F och deras striktare restriktioner. Så vitt jag vet stramar alla länder där smittan ökar åt sina restriktioner? Alla utom Sverige. Jag förstår inte logiken ( det finns ingen ), hur ska människor här kunna förstå att det är allvar?

Vi här på FB tillhör ju dem som har hyfsat bra koll på det mesta vad gäller pandemin, så är det ju inte för flertalet i samhället. De flesta slår kanske ett anköga på nyheterna och är inte speciellt insatta. Dessa persone får ju fel signaler när FHM och regeringen lättar på restriktionerna?
Citera
2020-10-23, 18:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du, jag såg filmen Contagion (2011) igår, och den utspelar sig delvis i Hong Kong. Enligt storyn så är ön Kowloon världens mest tätbefolkade område, och miljöerna som skildrades där var verkligen extremt tätbefolkade.

Visst dom filmar naturligtvis de tätaste gatorna för att ge en dramatisk effekt till filmen, men föreställningen att svenskar umgås och har mer sociala kontakter än folk på Kowloon verkar extremt osannolikt.

Det måste finnas en annan förklaring till varför Sverige har så stor spridning och många dödsoffer, medan Hong Kong har klarat pandemin bra.
Det måste finnas en förklaring för Hong Kong är tätbefolkat som jag skrev i ett annat inlägg.

Hong Kong är trångt i rusningstid och ganska trångt alltid. Nu har jag ju inte varit där nu under corona, men min gissning är att det blir trångt nu också.

När man bor i 40-våningshus så funkar det inte så bra att gå i trappor eller åka en och en i hissar.

Munskydd hjälper naturligtvis i dessa miljöer, men att hålla avstånd är säkert lika effektivt när det går.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Aftonbladet skriver att 1 av 20 smittade är sjuka i minst 8 veckor. Skulle vi få ytterligare 1 miljon smittade nu under höst och vinter, kommer det alltså att behövas 50 tusen läkarintyg. Intyg som dessutom troligen behöver förlängas, efter nya besök. Kan ju bli både 2,3 eller kanske 4 gånger. Minst 100 tusen läkarbesök. Vad kommer inte det att kosta i resurser? Var det så smart av Försäkringskassan att återinföra läkarintyg? Har inte vården tillräckligt att göra? Måste allt bara handla om pengar hela tiden?

Rehabbehovet för Coronasjuka kommer bli sinnessjukt högt. 0,6% dödlighet är inte heller speciellt kul.

Jag råder verkligen alla människor att tänka sig för och verkligen göra allt för att inte bli smittade och att skydda sig. Det här är ingen vanlig jävla förkylning som en del försöker tuta i både sig själv och andra. Det här är ett samhällsfarligt lungvirus som riskerar att sätta sig på hela kroppen.

Somliga säger att det är lugnt, för de "flesta får bara milda symtom". Det stämmer säkert, men de flesta överlever också om de sätter en kula i en revolver, snurrar trumman och trycker av revolvern mot tinningen. 5/6 kommer överleva. Men är det så smart? Känns det tryggt? Jag skulle se på en sådan person som totalt galen. En person som är totalt likgiltig inför livet. Så kan jag känna för de som tar onödiga risker i vardagslivet vad gäller Corona också.
Citera
Medlem
September var den minst dödliga månaden i Sveriges historia.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-den-minst-dodliga.html?m=1
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Då får du gärna länka till de studierna. Finsk massmedia håller tydligen lite högre klass än Expressen och tycker det är befogat att de länkar till forskningsstudien de rapporterar om. Jag antar att den tyska studien som Hufvudstadsbladet länkar till är den tyska studien som du nämner tidigare.

Men den tyska studien säger bara samma sak som ECDC rapporten jag refererade tidigare. Att symptomatiska barn är lika smittsamma som symptomatiska vuxna. Men det är det ingen som egentligen har ifrågasatt och det är heller inte relevant. Vad vi diskuterar här är smittspridningen i skolor och i förlängningen nyttan med att stänga skolor. Och varken ECDC, den tyska studien eller ens de norska smittskyddsläkarna som Expressen citerar förnekar att smittspridningen är trögare på skolor än på andra platser. Det utesluter förstås inte att man ändå kan stänga skolor. Men den relativa nyttan med att stänga skolor är mindre än att stänga ned andra delar av samhället.

Det här kommer du inte undan. Det finns inga ursäkter för att länka till Expressen. Särskilt inte som det var så enkelt att få fram originalkällan från ECDC.

Men, visst, jag förstår din poäng. Är man försiktigt lagd kan man såklart ändå stänga skolor. Det kan finnas sociala och ekonomiska fördelar med det. Men det är mindre effektivt i rent smittspridningshänseende än att stänga andra delar av samhället.

Jag försöker inte komma undan utan jag förklarade bara varför det blev en länk till expressen och inte originalet från ECDC. Jag skriver alltid från min mobil och har mängder av flikar, expressens artikel om Norge var närmast till hands.

Jag hävdar att barn till stor del är med och driver smittan. Det tror jag.
Citera
2020-10-23, 18:51
Medlem
Iom de ändrade rekommendationerna för 70+ och riskgrupper. Tror ni det kommer att bli ändring på möjlighet till ersättning i förebyggande syfte för oss med underliggande sjukdom som omfattas av detta?

Det är min största rädsla Iom detta beslut. Är osäker på att mina läkarintyg kommer att vara tillräckliga framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in