Citat:
De har först en viss brottslighet sen har de en grad (bedöms efter en straffskala) av den brottsligheten.
Exempelvis: Du åtalas för misshandel. Denna misshandel kan sedermera vara:
1: Ringa misshandel (böter, villkorlig dom)
2: Misshandel av normalgraden (0 - 2 år)
3: Grov misshandel (1.5 år-6 år)
4: Synnerligen grov misshandel (5-10 år)
Först har de alltså en brottslighet och sedan en gradering på den brottsligheten. Frågan kring vilken av dessa som döms ut är mångfacetterad och beror på en rad saker såsom:
▪️ Hur gammal du är
▪️ Om du har blivit dömd tidigare
▪️ Hur allvarligt brottet var (tillhyggen)
▪️ Hur utdraget förloppet var
▪️ Huruvida det var planerat eller skedde impulsivt
▪️ Offrets ålder och andra attribut såsom eventuella handikapp
▪️ Om du är medlem i en kriminell organisation
▪️ Vilket motiv du hade
Och så vidare. Det beror lite på vilken situation och vilket brott vi talar om. Säg att du hade dömts för synnerligen grov misshandel. Då kan du som kortast få 5 års fängelse och som längst 10 års fängelse. Vilket håll det lutar åt beror på ovanstående punkter. Hela tiden måste de förhålla sig till andra domar, straffkorridorer och försvårande, eller förmildrande, omständigheter som ger ett straff närmare 5 år (förmildrande) eller närmare 10 år (försvårande). Därefter hänvisar man till liknande domar och rådande praxis.
De tolkar inte lagarna, de ser till liknande rättsfall och använder som sagt den mallen för att döma ut ett straff. Jag vet inte vad du har fått det ifrån att domare och nämndemän tolkar lagarna. Lagar är redan tolkade, HDs främsta uppgift är att göra detta för att underlätta för tingsrätter och hovrätter, särskilt vid särskilda omständigheter. Om det vore upp till tolkning skulle det saknas adekvat orsakssamband mellan denna domen och domen de hänvisade till. De hade inte behövt hänvisa till rättsfallen de hänvisade de till.
Hovrätten skriver:
"Även om omständigheterna kring Tishko Ahmeds brottslighet således är mycket försvårande är det inte fråga om en sådan situation som i propositionen till lagstiftningen eller i Högsta domstolens praxis har nämnts som exempel på fall då livstidsstraff kan väljas. Vad som är utrett om omständigheterna kring dödandet av Wilma Andersson och den efterföljande hanteringen av hennes kropp är, trots gärningarnas allvar, inte heller så synnerligen försvårande att det finns skäl för livstids fängelse, utifrån tillämplig praxis. Det sagda innebär att påföljden ska stanna vid ett tidsbestämt fängelsestraff."
Jag förstår att du är arg. Och det har du all rätt att vara. Men din ilska är felriktad. Det vore desto värre om vi hade en massa domare och nämndemän i landet som dömde ut straff baserat på deras egna tolkningar och känslor.
Personligen kan jag tycka att han borde skickats hem trots sitt medborgarskap då jag inte är något fan av importerad brottslighet. Men det är inte deras fel att lagarna ser ut som de gör. Du skjuter liksom förmedlaren. Don't shoot the messenger.
Senast redigerad av Avalancheking 2020-10-23 kl. 19:33.
Senast redigerad av Avalancheking 2020-10-23 kl. 19:33.