2020-10-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det enda dessa imbecilla gör är att, de facto, tolka lagarna - hur annars komma fram till vad som är ex. "långt och utdraget lidande" och liknade skrivelser som ligger till grund för vilken strafflängd äcklen skall få?

De har först en viss brottslighet sen har de en grad (bedöms efter en straffskala) av den brottsligheten.
Exempelvis: Du åtalas för misshandel. Denna misshandel kan sedermera vara:

1: Ringa misshandel (böter, villkorlig dom)
2: Misshandel av normalgraden (0 - 2 år)
3: Grov misshandel (1.5 år-6 år)
4: Synnerligen grov misshandel (5-10 år)

Först har de alltså en brottslighet och sedan en gradering på den brottsligheten. Frågan kring vilken av dessa som döms ut är mångfacetterad och beror på en rad saker såsom:

▪️ Hur gammal du är
▪️ Om du har blivit dömd tidigare
▪️ Hur allvarligt brottet var (tillhyggen)
▪️ Hur utdraget förloppet var
▪️ Huruvida det var planerat eller skedde impulsivt
▪️ Offrets ålder och andra attribut såsom eventuella handikapp
▪️ Om du är medlem i en kriminell organisation
▪️ Vilket motiv du hade

Och så vidare. Det beror lite på vilken situation och vilket brott vi talar om. Säg att du hade dömts för synnerligen grov misshandel. Då kan du som kortast få 5 års fängelse och som längst 10 års fängelse. Vilket håll det lutar åt beror på ovanstående punkter. Hela tiden måste de förhålla sig till andra domar, straffkorridorer och försvårande, eller förmildrande, omständigheter som ger ett straff närmare 5 år (förmildrande) eller närmare 10 år (försvårande). Därefter hänvisar man till liknande domar och rådande praxis.

De tolkar inte lagarna, de ser till liknande rättsfall och använder som sagt den mallen för att döma ut ett straff. Jag vet inte vad du har fått det ifrån att domare och nämndemän tolkar lagarna. Lagar är redan tolkade, HDs främsta uppgift är att göra detta för att underlätta för tingsrätter och hovrätter, särskilt vid särskilda omständigheter. Om det vore upp till tolkning skulle det saknas adekvat orsakssamband mellan denna domen och domen de hänvisade till. De hade inte behövt hänvisa till rättsfallen de hänvisade de till.

Hovrätten skriver:
"Även om omständigheterna kring Tishko Ahmeds brottslighet således är mycket försvårande är det inte fråga om en sådan situation som i propositionen till lagstiftningen eller i Högsta domstolens praxis har nämnts som exempel på fall då livstidsstraff kan väljas. Vad som är utrett om omständigheterna kring dödandet av Wilma Andersson och den efterföljande hanteringen av hennes kropp är, trots gärningarnas allvar, inte heller så synnerligen försvårande att det finns skäl för livstids fängelse, utifrån tillämplig praxis. Det sagda innebär att påföljden ska stanna vid ett tidsbestämt fängelsestraff."

Jag förstår att du är arg. Och det har du all rätt att vara. Men din ilska är felriktad. Det vore desto värre om vi hade en massa domare och nämndemän i landet som dömde ut straff baserat på deras egna tolkningar och känslor.

Personligen kan jag tycka att han borde skickats hem trots sitt medborgarskap då jag inte är något fan av importerad brottslighet. Men det är inte deras fel att lagarna ser ut som de gör. Du skjuter liksom förmedlaren. Don't shoot the messenger.
Senast redigerad av Avalancheking 2020-10-23 kl. 19:33.
Citera
2020-10-23, 18:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Skit. Så det lönade sig alltså att hålla käft. Vet inte hur hon dog?! Nej räcker inte med att han hotade henne och STYCKADE henne! Lågmärke för svensk rättvisa. Nu är han alltså ute efter lite knappt 12 år.
Citera
2020-10-23, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det ska enligt förarbetena inte leda till livstid i varje fall, inte ens i de flesta fall. Den ska dock leda till fler livstidsdomar än vad som varit tidigare.

Aha, ja det fallet ska ju upp till HD, har läst hovrättens domskäl och skulle bli förvånad om tingsrättens livstidsstraff inte fastställs. Långt ifrån de bästa domskälen jag har läst (håller inte med om deras bedömning av förmildrande omständigheter) och det finns nog en anledning till att HD valde det aktuella fallet men vi får se vart det slutar.

Det jag syftade till är dock att förarbetena inte lämnar utrymme för att bedöma straffvärdet för ett mordfall där man anser att det finns väldigt försvårande omständigheter till något annat än livstids fängelse. Försvårande omständigheter är dock en förutsättning för livstidsstraff även med den nya lydelsen.

Jag har inte prisat sossarna för deras agerande, jag har påpekat det ironiska i att skuldbelägga dem ensamt då de faktiskt är det parti som har genomfört en förändring det senaste årtiondet som verkar ha gett effekt. Det finns många andra politiska partier och politiker som kan hållas ansvariga med ditt synsätt, ditt fokus på sossarna verkar alltså vara politiskt betingad och inte rationell. Jag tar inte på mig något personligt ansvar för dagens lagstiftning, jag har inte kunnat påverka den. Att du hävdar att jag är ansvarig visar bara på ditt irrationella tankesätt, ”alla som inte tycker som jag är skyldiga till allt ont i världen”.
Jag skulle kunna skylla moderaterna också för att de inte tog ansvar under sina 8 år. Skillnaden här är att sossarna har haft 7 år på sig senare tid att komma med mönsterbrytande åtgärder och samla en majoritet med M och SD i frågor som berör rättspolitiken. Hade M suttit i regering idag så är jag säker på att M hade gjort fler långtgående insatser, speciellt om det vore en regering som behövde stöd av SD. Flera tillkännagivanden som vunnit en majoritet bland oppositionens partier har regeringen fortsatt inte verkställt. Man vågar inte ens möta M/KD/SD för att enhälligt få till en ordentlig 34 punktsprogram som alla parter står bakom. Istället är S rädda för vad MP ska hitta på. Kritiken mot S är fortsatt berättigad eftersom man gjort alldeles för lite överlag. Det man gjort har kommit alldeles för sent. Att du vill nedvärdera den kritiken visar att du likt många andra svenskar nöjer er med S arbete. Gör ni det så kommer även S nöja sig. Där vill jag inte att det ska sluta.
Citera
2020-10-23, 18:59
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det ska enligt förarbetena inte leda till livstid i varje fall, inte ens i de flesta fall. Den ska dock leda till fler livstidsdomar än vad som varit tidigare.

Aha, ja det fallet ska ju upp till HD, har läst hovrättens domskäl och skulle bli förvånad om tingsrättens livstidsstraff inte fastställs. Långt ifrån de bästa domskälen jag har läst (håller inte med om deras bedömning av förmildrande omständigheter) och det finns nog en anledning till att HD valde det aktuella fallet men vi får se vart det slutar.

Det jag syftade till är dock att förarbetena inte lämnar utrymme för att bedöma straffvärdet för ett mordfall där man anser att det finns väldigt försvårande omständigheter till något annat än livstids fängelse. Försvårande omständigheter är dock en förutsättning för livstidsstraff även med den nya lydelsen.

Jag har inte prisat sossarna för deras agerande, jag har påpekat det ironiska i att skuldbelägga dem ensamt då de faktiskt är det parti som har genomfört en förändring det senaste årtiondet som verkar ha gett effekt. Det finns många andra politiska partier och politiker som kan hållas ansvariga med ditt synsätt, ditt fokus på sossarna verkar alltså vara politiskt betingad och inte rationell. Jag tar inte på mig något personligt ansvar för dagens lagstiftning, jag har inte kunnat påverka den. Att du hävdar att jag är ansvarig visar bara på ditt irrationella tankesätt, ”alla som inte tycker som jag är skyldiga till allt ont i världen”.

Det surrealistiska är väl att man kan stycka en avlidens kropp och kasta bort de flesta delar och det ändå inte ses som försvårande i högre grad. Som jämförelse har folk fått 14 år för det offerlösa brottet att sälja heroin, där brukarna rent moralfilosofiskt själva väljer att knarka.
Citera
2020-10-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Så i din värld ska han inte dömas för mord alls? Juristerna har redan konstaterat i två instanser att det är mord.

Jag har inte sett bevis för mord, men jag har troligen inte sett all material som finns.
Dessutom är jag inte jurist så juristerna behöver inte skämmas för mitt bristande omdöme.
Citera
2020-10-23, 19:04
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Jag har inte sett bevis för mord, men jag har troligen inte sett all material som finns.
Dessutom är jag inte jurist så juristerna behöver inte skämmas för mitt bristande omdöme.

Bevis och bevis...jag skulle kalla det världens starkaste indicium för mord att man styckar någons kropp som han har gjort.
Citera
2020-10-23, 19:05
Moderator
Maviels avatar
Varför inte genomskåda hans försök att dölja vad han gjort? För det är det det handlar om. Han har dolt vad han exakt har gjort.
Citera
2020-10-23, 19:07
Medlem
Novotars avatar
SVT
”En skillnad har varit att försvaret tydligare pekat på de brister som de kan se i åklagarens bevisning, mycket på grund av att det just inte finns någon kropp. Advokat Beatrice Rämsell menade därför att det inte fullt ut går att säkerställa till exempel dödsorsak eller tiden för mordet.”

Vad jag inte begriper ÄR att enl NFC kan dom ej se ngt på skallen som är orsak/leda till döden inga brott på nackkotor som skulle ge orsak, tungbenet var intakt, (hon har inte hängt sig) vilket innebär att W inte ”fallit” mot ngt som skulle orsakat döden. SÅ om man inte finner bevis för att det är uppsåtligt för att kroppen inte hittats -
HUR kunde hon dö om inget på huvudet visar så?
KAN ett hjärta sluta slå gm ett fall?
Nej.
En frisk 17 åring skulle få en infarkt?
Nej.
Så om beviset finns på kroppen så är det bara gm knivhugg döden inträffat och VEM har gjort det? Inte Wilma.
Senast redigerad av Novotar 2020-10-23 kl. 19:10. Anledning: Fel
Citera
2020-10-23, 19:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skit. Så det lönade sig alltså att hålla käft. Vet inte hur hon dog?! Nej räcker inte med att han hotade henne och STYCKADE henne! Lågmärke för svensk rättvisa. Nu är han alltså ute efter lite knappt 12 år.
Han hade ju förstås hoppats på att slippa straff helt genom att fejka sinnessjukdom, så han är nog besviken ändå. Han är säkert väl bekant med det humana och förstående svenska rättssystemet. Om han sköter sig kommer han förflyttas till en öppen anstalt om några år, och kan då enkelt rymma och försvinna till sitt hemland.
Citera
2020-10-23, 19:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det surrealistiska är väl att man kan stycka en avlidens kropp och kasta bort de flesta delar och det ändå inte ses som försvårande i högre grad. Som jämförelse har folk fått 14 år för det offerlösa brottet att sälja heroin, där brukarna rent moralfilosofiskt själva väljer att knarka.

Tvärtom ansåg hovrätten att omständigheterna var mycket försvårande men enligt den äldre lydelsen krävdes synnerliga skäl, livstidsstraff dömdes endast ut i undantagsfall, från domskälen:

Citat:
Även om omständigheterna kring Tishko Ahmeds brottslighet således är mycket försvårande är det inte fråga om en sådan situation som i propositionen till lagstiftningen eller i Högsta domstolens praxis har nämnts som exempel på fall då livstidsstraff kan väljas. Vad som är utrett om omständigheterna kring dödandet av Wilma Andersson och den efterföljande hanteringen av hennes kropp är, trots gärningarnas allvar, inte heller så synnerligen försvårande att det finns skäl för livstids fängelse, utifrån tillämplig praxis. Det sagda innebär att påföljden ska stanna vid ett tidsbestämt fängelsestraff.

Maxstraffet för synnerligen grovt narkotikabrott är 10 år och då handlar det inte om att sälja lite heroin till knarkare. Det kan inte vara i Sverige du menar.
Citera
2020-10-23, 19:23
Medlem
Jag är beredd att betala 100K till någon intagen där han så småningom hamnar som lyckas lura ur honom var eller vad han gjort av resten av kroppen och att den därefter hittas. Det kan inte vara omöjligt så glappkäftig han är i vissa avseenden. Det måste bli en klarhet i detta annars kommer det att förbli ett oläkt sår hos så många. Vi kan inte ha det såhär!
Senast redigerad av siris 2020-10-23 kl. 19:32.
Citera
2020-10-23, 19:23
Medlem
tomyhockeys avatar
när vet vi om högsta domstolen prövar överklagan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in