Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/johans-hals-skars-av-fallet-tas-upp-i-hd/
Här ser du att det inte är glasklart att lydelsen leder till livstidsstraff i varje fall. Minsta lilla förmildrande omständighet gör det fortsatt möjligt att tidsbestämda straff utdömes. Nu får vi hoppas HD gör rätt sak, men att det ska krävas att HD ger prejudikat i frågan visar bara att lagens utformning är bräcklig.
Jag kommer fortsätta lägga skulden på socialdemokraterna för att man inte gjort allt långt tidigare och att det skulle krävas påtryckningar från M, KD, SD och den allmänna opinionen för att man skulle komma med något halvdant flera decennier senare. Jag nöjer mig inte tills vi har avskaffad mängdrabatt och kraftigt höjda tidsbegränsade straff som substitut till livstids fängelse. Sådana som du, som prisar S för små icke-mönsterbrytande förändringar är orsaken till att den svenska straffrätten ligger flera decennier efter den typen av brottslighet som idag dominerar landet.
Här ser du att det inte är glasklart att lydelsen leder till livstidsstraff i varje fall. Minsta lilla förmildrande omständighet gör det fortsatt möjligt att tidsbestämda straff utdömes. Nu får vi hoppas HD gör rätt sak, men att det ska krävas att HD ger prejudikat i frågan visar bara att lagens utformning är bräcklig.
Jag kommer fortsätta lägga skulden på socialdemokraterna för att man inte gjort allt långt tidigare och att det skulle krävas påtryckningar från M, KD, SD och den allmänna opinionen för att man skulle komma med något halvdant flera decennier senare. Jag nöjer mig inte tills vi har avskaffad mängdrabatt och kraftigt höjda tidsbegränsade straff som substitut till livstids fängelse. Sådana som du, som prisar S för små icke-mönsterbrytande förändringar är orsaken till att den svenska straffrätten ligger flera decennier efter den typen av brottslighet som idag dominerar landet.
Det ska enligt förarbetena inte leda till livstid i varje fall, inte ens i de flesta fall. Den ska dock leda till fler livstidsdomar än vad som varit tidigare.
Aha, ja det fallet ska ju upp till HD, har läst hovrättens domskäl och skulle bli förvånad om tingsrättens livstidsstraff inte fastställs. Långt ifrån de bästa domskälen jag har läst (håller inte med om deras bedömning av förmildrande omständigheter) och det finns nog en anledning till att HD valde det aktuella fallet men vi får se vart det slutar.
Det jag syftade till är dock att förarbetena inte lämnar utrymme för att bedöma straffvärdet för ett mordfall där man anser att det finns väldigt försvårande omständigheter till något annat än livstids fängelse. Försvårande omständigheter är dock en förutsättning för livstidsstraff även med den nya lydelsen.
Jag har inte prisat sossarna för deras agerande, jag har påpekat det ironiska i att skuldbelägga dem ensamt då de faktiskt är det parti som har genomfört en förändring det senaste årtiondet som verkar ha gett effekt. Det finns många andra politiska partier och politiker som kan hållas ansvariga med ditt synsätt, ditt fokus på sossarna verkar alltså vara politiskt betingad och inte rationell. Jag tar inte på mig något personligt ansvar för dagens lagstiftning, jag har inte kunnat påverka den. Att du hävdar att jag är ansvarig visar bara på ditt irrationella tankesätt, ”alla som inte tycker som jag är skyldiga till allt ont i världen”.