2020-10-23, 15:14
Medlem
det er jo egentlig veldig enkelt... Hvem er det som absolutt ikke blir mistenkt om politiet går på kidnappingsteorien? Jo, det er TH, hvorfor skulle han kidnappet kona si...
Hvem har stor sjanse for å bli mistenkt ved et drap? Jo, det er Mannen, eller annen nær familie.
Derfor var den tryggeste måten for TH å bli kvitt AEH på og forfalske en kidnapping, dessverre for han klarte han ikke lure politiet.
Citera
2020-10-23, 15:21
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
det er jo egentlig veldig enkelt... Hvem er det som absolutt ikke blir mistenkt om politiet går på kidnappingsteorien? Jo, det er TH, hvorfor skulle han kidnappet kona si...
Hvem har stor sjanse for å bli mistenkt ved et drap? Jo, det er Mannen, eller annen nær familie.
Derfor var den tryggeste måten for TH å bli kvitt AEH på og forfalske en kidnapping, dessverre for han klarte han ikke lure politiet.
Nettopp, for å sette i stand denne voldsomme villedningen som i seg selv øker risiko, må det være svært sannsynlig å bli tatt uten! Og i denne saken eksisterer det et sterkt motiv, som jeg håper vi får høre mer om.
Senast redigerad av Minnimus 2020-10-23 kl. 15:26.
Citera
2020-10-23, 15:40
Medlem
Interessant om Apples helseapp:
https://www.forensicfocus.com/webinars/the-iphone-health-app-a-forensic-perspective/
Citera
2020-10-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020

Ja, det er greit nok, så langt. Her er derimot et stort, men....
Kidnapping er en stor forbrytelse, og etterforskningen som ved en slik kidnapping blir startet opp, er tilsvarende en drapsetterforskning.
Han måtte forstå at den parallelt ville bli etterforsket som mulig drap. Han måtte så uansett forstå at alt så uansett ville etterforskes like grundig som drap.
Han måtte forstå at verdens søkelys ville rettes mot en billiarderfruens kidnapping, som så spektakulært som denne saken er.

At hun ble utsatt for en ulykke på et tidspunkt hvor han hadde alibi, ville ikke ha blitt etterforsket tilsvarende. Han var uansett ikke alene, så siste kunne fint la seg ordne.

Dette er en sak som er planlagt nøye i lang tid. Han har valgt den mest tenkelig krevende løsning, på hvordan han kunne kvittet seg med konen sin.

Motiv, av de opplysningene som er kommet frem så langt har han ikke et sterkt motiv. Nylig motiv kan konstrueres «om» AEH ville skilles, «om» hun også ville bestride ektepakten, det er en stor påkjenning å gå til rettsak, for en slik sak, med usikkert utfall. Så det beror også på «om» han vurderte det som sannsynlig at ektepakten ikke bare blir kjent urimelig, men også satt helt til side.
Det er ikke klar juss på dette, det var en professor ute å sa noe om dette. Domstolene har vel tidligere gått inn å justert noe i andre skeive forhold.

Det er mye «om» og «hvis» knyttet til det økonomiske motivet, basert på de opplysninger som foreligger.

Ser Minniemus forventer mer info om dette kommer ut, om det er vesentlige endringer vil jeg nok også endre mitt syn, men på nåværende tidspunkt er det svakt.

Jeg hadde ikke vært skeptisk til at TH var skyldig, om det var snakk om å tildekke et drap som skjedde i affekt. Hadde ikke hatt noen problemer med å tro et slikt scenario. Derfor ser jeg det ikke som usannsynlig om alibiet rakner.
Så langt går politiet ut og bekrefter alibiet. Så lenge det står, må vi ta det innover oss i våre spekulasjoner.
Citera
2020-10-23, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Interessant om Apples helseapp:
https://www.forensicfocus.com/webinars/the-iphone-health-app-a-forensic-perspective/
Hva tenker du selv om undersøkelsen?

Jeg ble litt forvirret av siste avsnitt, at helse-appen kan potensielt anvendes i juridisk sammenheng - samtidig får jeg inntrykk av at det hevdes at appen er mer usikker enn det som tidligere har blitt hevdet.

Undersøkelsen viser at måling av antall skritt har en usikkerhet på 2%, mens distansen måles til opptil 40% usikkerhet.

Distansen påvirkes av hvordan mobilen blir bært (f.eks. i lommen, hånden), armbevegelser, hastighet (f.eks. løpe, gå, hoppe), rystelser, m.m..

Edit:
Jeg er forøvrig veldig enig med debattanten ovenfor. Veldig godt formulert Rips! Det hadde vært lettere å forstå at TH kunne være GM, hvis drapet hadde blitt begått i affekt.
Det er dette at politiet mener at det er planlagt i forveien som jeg stusser på. Noen vil si at det likevel kan ha blitt gjort i affekt, men mitt poeng er at det da burde vært bedre planlagt.

Vi får se! Jeg har tenkt gjennom alle hypoteser. Det var en tid jeg var sikker på at TH var GM, men så oppdaget jeg at det jeg bygget det på bare var rykter.
Jeg håper saken blir løst. En evt tiltale vil avsløre hvordan politiet har etterforsket saken.
Senast redigerad av Havhest 2020-10-23 kl. 18:19.
Citera
2020-10-23, 17:44
Medlem
Partnerdrap er alltid motivert ut fra å hindre at partneren forlater forholdet. Det trengs ikke noe motiv utover å hindre ektefelle/partner å dra.

I tillegg kommer her et økonomisk motiv. AEH ville ha fått satt den ekstremt urimelige ektepakten til side, og ville ha blitt tilkjent mest sannsynlig et beløp i hundremillioners-klassen.
Citera
2020-10-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Ja, det er greit nok, så langt. Her er derimot et stort, men....
Kidnapping er en stor forbrytelse, og etterforskningen som ved en slik kidnapping blir startet opp, er tilsvarende en drapsetterforskning.
Han måtte forstå at den parallelt ville bli etterforsket som mulig drap. Han måtte så uansett forstå at alt så uansett ville etterforskes like grundig som drap.
Han måtte forstå at verdens søkelys ville rettes mot en billiarderfruens kidnapping, som så spektakulært som denne saken er.

At hun ble utsatt for en ulykke på et tidspunkt hvor han hadde alibi, ville ikke ha blitt etterforsket tilsvarende. Han var uansett ikke alene, så siste kunne fint la seg ordne.

Dette er en sak som er planlagt nøye i lang tid. Han har valgt den mest tenkelig krevende løsning, på hvordan han kunne kvittet seg med konen sin.

Motiv, av de opplysningene som er kommet frem så langt har han ikke et sterkt motiv. Nylig motiv kan konstrueres «om» AEH ville skilles, «om» hun også ville bestride ektepakten, det er en stor påkjenning å gå til rettsak, for en slik sak, med usikkert utfall. Så det beror også på «om» han vurderte det som sannsynlig at ektepakten ikke bare blir kjent urimelig, men også satt helt til side.
Det er ikke klar juss på dette, det var en professor ute å sa noe om dette. Domstolene har vel tidligere gått inn å justert noe i andre skeive forhold.

Det er mye «om» og «hvis» knyttet til det økonomiske motivet, basert på de opplysninger som foreligger.

Ser Minniemus forventer mer info om dette kommer ut, om det er vesentlige endringer vil jeg nok også endre mitt syn, men på nåværende tidspunkt er det svakt.

Jeg hadde ikke vært skeptisk til at TH var skyldig, om det var snakk om å tildekke et drap som skjedde i affekt. Hadde ikke hatt noen problemer med å tro et slikt scenario. Derfor ser jeg det ikke som usannsynlig om alibiet rakner.
Så langt går politiet ut og bekrefter alibiet. Så lenge det står, må vi ta det innover oss i våre spekulasjoner.

Jeg er 100% enig i det du skriver her, og dine tanker rundt bruk av fingert kidnapping for å skjule et drap. Jeg tror det var Jørn Lier Horst sa til en avis at det eneste poenget han kunne se ved et slikt opplegg, var at man da kunne betale medhjelpere uten å vekke mistanke. Men da skulle man tro at TH hadde betalt med en gang, og at løsepengekravet var mye lavere enn det som stod i trusselbrevet.
Citera
2020-10-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Partnerdrap er alltid motivert ut fra å hindre at partneren forlater forholdet. Det trengs ikke noe motiv utover å hindre ektefelle/partner å dra.

I tillegg kommer her et økonomisk motiv. AEH ville ha fått satt den ekstremt urimelige ektepakten til side, og ville ha blitt tilkjent mest sannsynlig et beløp i hundremillioners-klassen.

Vi vet ikke om TH visste at AE ønsket å forlate forholdet. (Hvis det var tilfelle) Klarer politiet å finne bevis på at han var klar over dette, så har vi et mulig motiv. Ser man på den omfattende oppussingen av boligen som AE stod i spissen for, og planene om hyttetur, så ser det ikke ut som det var å store skilsmissediskusjoner der i gården.
Citera
2020-10-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Tenker du at MB lyver om samtalen da? At det kan være vitne-trusselen vi har hørt om? Kanskje lyver hun bare om den delen hvor hun sier at hun hørte TH i bakgrunnen?
Manipulert/lurt til å tro at hun hørte ham da, men begynner å tvile litt nå, og har kanskje spurt TH hva han egentlig drev med? Hun hørte vel bare noen lyder som kunne være TH... (TV/radio etc?)

Nei jeg vet ikke nøyaktig hva som skjedde.

Jeg har tidligere foreslått at MB snakket med TH, at TH ringte henne opp fra AEHs mobiltelefon, og at TH sa AEH var opptatt med noe og om han kunne ta imot beskjed, at hun var på badet, var ute med hvalpen, eller lignende. At MB snakket med TH og kan ha trodd at hun hørte AEH i bakgrunnen.

TV2 skrev da saken ble kjent at TH hadde dratt på jobb kl 07:00. Hvis det stemmer, så kunne TH rent teoretisk ha stått for mye villedning selv.

Dratt til Futurum 07:00, agert Luemannen 07:36, dratt tilbake til S4 langs gangveien 07:56. Forhåndsprogrammert AEHs telefon til å ringe Lønnskjøring 08:45, dratt tilbake til Futurum og ringt fra Lønnskjørings telefon til AEH 08:43 eller 08:44, latt det ringe ut eller avbrutt oppringingen, ventet og så besvart forhåndsprogrammert oppringing 08:45, lagt Lønnskjørings telefon i en skuff, dratt tilbake til S4 langs gangveien 08:56 og avsluttet samtalen fra AEHs mobil 08:56.

Så dratt til Futurum, ankommet 09:15, hentet Lønnskjørings telefon ut av skuffen og lagt den på riktig plass.

Bare som et eksempel.

Det blir veldig mange muligheter når disse villedningene er dratt ut over et lengre tidsrom. Det tyder mer på færre personer involvert, heller enn flere.

Og så er det avhengig av når folk pleier å ankomme jobb på Futurum. De fleste har vel fleksitid. Og om TH har mulighet til å bruke en bakdør eller lignende.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Smart... När var det den andre futurummannen var ute o gick? Vid 07:00?

Du har sikkert fått svar fra andre for lenge siden. Men, Luemannen gikk 07:36 og Telefonmannen 08:00.
Citera
2020-10-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Vi vet ikke om TH visste at AE ønsket å forlate forholdet. (Hvis det var tilfelle) Klarer politiet å finne bevis på at han var klar over dette, så har vi et mulig motiv. Ser man på den omfattende oppussingen av boligen som AE stod i spissen for, og planene om hyttetur, så ser det ikke ut som det var å store skilsmissediskusjoner der i gården.

Ja det skulle iallfall se ut som om AEH sto i spissen for oppussingen, men, er det egentlig noen som tror på det?

Betalte AEH for oppussingen selv? Eller var det TH som ga henne beskjed om å legge ut diverse prosjekter på MittAnbud og at han betalte?

Jeg tror oppussingen ble gjort i håp om at det skulle komme mange håndverkere, noen på befaring og noen for å utføre avtalt arbeide, og at disse arbeiderne skulle legge igjen biologiske spor, innomhus eller utomhus, for at politiet skulle ha mye ukjent DNA å etterforske. Med litt flaks ville det være noen østeuropeere blant håndverkerne. Det ser ikke ut til å ha lyktes da.
Citera
2020-10-23, 18:32
Medlem
Citat:
Men du ser vel selv at det er absurd å hevde at Tom Hagen ville "gå til grunne" om formuen ble delt?

Det finnes folk som har drept for en 500-lapp !
Citera
2020-10-23, 18:51
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ja det skulle iallfall se ut som om AEH sto i spissen for oppussingen, men, er det egentlig noen som tror på det?

Betalte AEH for oppussingen selv? Eller var det TH som ga henne beskjed om å legge ut diverse prosjekter på MittAnbud og at han betalte?

Jeg tror oppussingen ble gjort i håp om at det skulle komme mange håndverkere, noen på befaring og noen for å utføre avtalt arbeide, og at disse arbeiderne skulle legge igjen biologiske spor, innomhus eller utomhus, for at politiet skulle ha mye ukjent DNA å etterforske. Med litt flaks ville det være noen østeuropeere blant håndverkerne. Det ser ikke ut til å ha lyktes da.
HHB2's brev til politiet - Oktober 2019:
"Kunne politiet være så på viddene etter flere måneders arbeid? Har de ikke sjekket ut entreprenørene og de min mor hadde vært i kontakt med?"
"At mamma i månedsvis hadde vært på utkikk etter malere og arbeidere til prosjekter i huset"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in